Δεκαπέντε χρόνια συμπληρώνονται σήμερα από την τραγωδία που συγκλόνισε πανελλήνιο, όταν 21 16χρονοι μαθητές, από το Μακροχώρι Ημαθίας, άφησαν την τελευταία τους πνοή στην άσφαλτο.

Το χρονικό του δυστυχήματος

Κυριακή 13 Απριλίου 2003. Το απόγευμα, λίγο πριν της 7.30, ένα λεωφορείο με μαθητές της Α’ Λυκείου, επιστρέφει οδικώς από την Αθήνα, προς το Μακροχώρι Ημαθίας. Το λεωφορείο έφτασε στο ύψος των τεμπών, με την κίνηση να είναι αυξημένη μεν αλλά σε γενικές γραμμές φυσιολογική.

Ο οδηγός ενός φορτηγού που μετέφερε νοβοπάν από τον Προβατώνα Έβρου στην Αθήνα, χάνει τον έλεγχο και συγκρούεται πλαγιομετωπικά με το λεωφορείο στο 388ο χιλιόμετρο στην εθνική οδό Λάρισας- Θεσσαλονίκης, στα Τέμπη.

Τα νοβοπάν εκτινάχτηκαν και χτύπησαν με σφοδρότητα το σχολικό λεωφορείο με αποτέλεσμα 21 μαθητές να βρουν τραγικό θάνατο, ενώ άλλοι εννέα να τραυματιστούν σοβαρά.

tempi2.jpg

Σοκ στο πανελλήνιο

Τα πρωτοσέλιδα την επομένη είναι μαύρα. «Είναι άδικο…» γράφει η Θεσσαλονίκη. «Γιατί Θεέ μου;» ο Αγγελιοφόρος. Οι μαρτυρίες από το νοσοκομείο των μαθητών που σώθηκαν είναι σοκαριστικές: «Τα παιδιά φώναζαν για βοήθεια. Δεν μιλούσαν όλα… Κάποια είχαν σκεπαστεί κάτω από τα καθίσματα». «Εγώ κι ένας άλλο συμμαθητής μου κατορθώσαμε να βγούμε από το τζάμι δεξιά μας. Πετάχτηκα έξω, αλλά γύρω μου άκουγα κραυγές και δίπλα μου έβλεπα συμμαθητές μου νεκρούς…».

Μία 15χρονη μαθήτρια από το Μακροχώρι που είχε αποφασίσει την τελευταία στιγμή να μην πάει στην εκδρομή, προσπαθούσε να βρει όλη τη νύχτα τους συμμαθητές της στο τηλέφωνο. «Τους τηλεφώνησα όλους, δυστυχώς κανείς δεν απάντησε», είπε. Από τα πρώτα 24ωρα μετά το δυστύχημα, ειδικοί ψυχολόγοι βρίσκονται κοντά στους συγγενείς, τους φίλους και τους κατοίκους των χωριών της Βέροιας.

Ο δήμαρχος με έκκληση στο ΕΣΡ και τις δημοσιογραφικές ενώσεις ζητά να γίνει σεβαστός ο ανθρώπινος πόνος. «Πρόκειται περί τραγωδίας. Όποια και να είναι τα αίτια – που θα ερευνηθούν – το τραγικό γεγονός παραμένει», δηλώνει στους δημοσιογράφους ο πρωθυπουργός Κώστας Σημίτης.

Η δίκη

Οι αιτίες της σύγκρουσης αναλύθηκαν λεπτομερώς αλλά δεν διευκρινίστηκαν ποτέ 100 %. Ο οδηγός της νταλίκας οδηγούσε 6 ώρες χωρίς διάλειμμα και τα ελαστικά του δεν ήταν σε καλή κατάσταση. Από την άλλη πλευρά, το λεωφορείο που μετέφερε τους μαθητές κρίθηκε ακατάλληλο λόγω παλαιότητας και έπρεπε να αποσυρθεί μήνες πριν.

Η δίκη έγινε τον Οκτώβριο του 2008. Ο οδηγός του λεωφορείου αθωώθηκε, ενώ ο οδηγός της νταλίκας καταδικάστηκε σε κάθειρξη 15 ετών. Οι ιδιοκτήτες της νταλίκας και του εργοστασίου νοβοπάν καταδικάστηκαν από 4 έως 14 χρόνια. Η εταιρεία κατέβαλλε επίσης το ποσό των 8.500.000 ευρώ στις οικογένειες των αδικοχαμένων μαθητών. Όπως είπε ο αντιδήμαρχος Βέροιας το 2012, Θ. Θεοδωρίδης «παρά τις τιμωρίες, παρά τις αποζημιώσεις, τα παιδιά του Μακροχωρίου δεν θα γυρίσουν ποτέ πίσω».

Ο φόρος τιμής στους μαθητές

Στο σημείο του δυστυχήματος ανεγέρθη μνημείο με τις φωτογραφίες των αδικοχαμένων μαθητών.

Τον Απρίλιο του 2017, μετά από 14 χρόνια, προς τιμήν των 21 θυμάτων του τραγικού τροχαίου του 2003 ο δέυτερος κλάδος στην πρώτη σήραγγα των Τεμπών, ονομάστηκε «Μαθητών Μακρυχωρίου Ημαθίας».

Ακαριαίο θάνατο βρήκαν 21 παιδιά (12 αγόρια και 9 κορίτσια) : Γάτου Ευαγγελία, Αγγελίνα ΄Ολγα, Καστίδου Ιωάννα, Τραπεζακλή Γεωργία, Σταφυλίδου Γεσθημανή, Παυλίδου Αναστασία, Ψαλίδα Ευανθία, Σταματέλλου Χριστίνα, Ούστα Περιστέρα, Τριανταφυλλίδης Ιωάννης, Μουρατίδης Παναγιώτης, Αθανασιάδης Ανδρέας, Θαλαλέος Κωνσταντίνος, Κανελλόπουλος Σταύρος, Παναγιωτίδης Σάββας, Τσολερίδης Ηλίας, Κοσμίδης Δημήτριος, Παπαδόπουλος Βασίλης, Μαρκαντήρας Αθανάσιος, Μίτσκας Γεώργιος, Σίγκας Δημήτρης.

 

Πηγή: http://www.thestival.gr