Ανακοίνωσε η Α. Διαμαντοπούλου από την Πιερία
Αλλαγές στην ανώτατη εκπαίδευση, που θα θέσει σε διαβούλευση από τη νέα ακαδημαϊκή χρονιά, ανακοίνωσε από την Πιερία η Υπουργός Παιδείας κα Άννα Διαμαντοπούλου. Οι αλλαγές θα κινηθούν σε τέσσερις μεγάλες ενότητες που θα αφορούν στο μοντέλο διοίκησης του πανεπιστημίου, με ορίζοντα την αυτοτέλεια και λογοδοσία του, το νέο πλαίσιο σπουδών – εκπαιδευτικό και ερευνητικό έργο – τη διεθνοποίηση των πανεπιστημίων (ξενόγλωσσα προγράμματα σπουδών, ξένοι φοιτητές κ.α.), καθώς και την λειτουργική τους ενοποίηση, δηλαδή την χωροταξική και θεματική τους αναδιάρθρωση, από την οποία πιθανώς να προκύψουν συγχωνεύσεις ή καταργήσεις τμημάτων, ανέφερε η κα Διαμαντοπούλου.
Επιπλέον, η Υπουργός Παιδείας ανέπτυξε στους πρυτάνεις τις πρώτες προσεγγίσεις στις τέσσερις αυτές ενότητες, ώστε από τις αρχές Σεπτεμβρίου να ξεκινήσει θεσμικά η διαβούλευση για τις αλλαγές στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, που θα προβλέπουν μεταξύ άλλων τον τρόπο εισόδου σε ΑΕΙ και ΤΕΙ, τις εξεταστικές περιόδους και άλλα ζητήματα. Αξίζει να σημειωθεί ότι στο τέλος του καλοκαιριού θα πραγματοποιηθεί διάσκεψη με τη συμμετοχή καθηγητών του εξωτερικού και επιστημόνων από την Ελλάδα, ώστε πάνω σε αυτές τις τέσσερις ενότητες να υπάρξουν τα βασικά κείμενα για τη δημόσια διαβούλευση του Σεπτέμβρη. Πάντως, ο χρονικός ορίζοντας κατάθεσης του νέου νομοσχεδίου για τις αλλαγές στην Ανώτατη Εκπαίδευση, προβλέπεται στις αρχές του νέου έτους (μέσα σε έξι μήνες από την έναρξη διαβούλευσης).
Τα θέματα της Συνόδου των πρυτάνεων
Τα θέματα που απασχόλησαν την 64η σύνοδο των Πρυτάνεων, η οποία
έλαβε χώρα στο ξενοδοχείο Dion palace στη Γρίτσα Λιτοχώρου, ήταν η αυτοδυναμία των πανεπιστήμιων και η ακαδημαϊκή και κοινωνική λογοδοσία τους, κυριάρχησε στην 64η Σύνοδο των πρυτάνεων, η οποία συμφώνησε στην άμεση προώθηση των δύο αυτών στοιχείων σε όλα τα Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα, και ζήτησε την υποστήριξη της πολιτείας.
«Επειδή η λογοδοσία είναι κάτι που σχετίζεται με τη διαφάνεια και μπορεί να γίνει μέσα στο ισχύον θεσμικό πλαίσιο, υπάρχει η απόφαση για την άμεση προώθηση σε όλα τα Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα.
Για την αυτοδυναμία θεωρούμε ότι είναι ένα κρίσιμο στοιχείο των πανεπιστημίων που θα δημιουργήσει προοπτική μεγαλύτερης συμμετοχής σε όλες τις διεργασίες ανάπτυξης και καινοτομίας και περιμένουμε από την πολιτεία την θεσμοθέτησή της.
Ένα πανεπιστήμιο που θα μπορεί να ρυθμίζει τα του οίκου του με αυτάρκεια και αυτοτέλεια, πάντα λογοδοτώντας, είναι πανεπιστήμιο το οποίο θα μπορεί να κάνει αποτελεσματικές παρεμβάσεις», δήλωσε ο πρύτανης του ΑΠΘ,
Αναστάσιος Μάνθος.
Στη σύνοδο συζητήθηκαν ζητήματα όπως τα ηλεκτρονικά συγγράμματα και το ηλεκτρονικό βιβλίο, η προετοιμασία των Ιδρυμάτων για το πιστοποιητικό παιδαγωγικής επάρκειας, μέσα από ένα ενιαίο πλαίσιο και μαθήματα για όλα τα πανεπιστήμια, η κατάρτιση εσωτερικού κανονισμού και κώδικα δεοντολογίας των ΑΕΙ, οι προοπτικές συμμετοχής της Συνόδου σε διεθνείς ακαδημαϊκούς θεσμούς, η έρευνα, τα επαγγελματικά
δικαιώματα αποφοίτων κ.α.