ΛΑΪΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ ΠΙΕΡΙΑΣ: Διόδια: Αυταπάτες και ρεαλισμός
odelalis,
5 Απριλίου, 2017
2 λεπτά ανάγνωσης
Αυταπάτες και ρεαλισμός
Το επόμενο διάστημα θα παραδοθούν οι νέοι οδικοί άξονες της χώρας προς χρήση. Μαζί με αυτούς όμως θα παραδοθούν και νέοι σταθμοί διοδίων μαζί με νέες αυξήσεις. Για το πρώτο η κυβέρνηση και ο Υπουργός λένε και θα λένε μεγάλα λόγια στον λαό. Για το δεύτερο όμως ούτε κουβέντα.
Να θυμίσουμε μόνο, πως όλα αυτά τα έργα έγιναν χωρίς να ακολουθούνται ακόμη και οι αυστηρές οδηγίες της Κομισιόν:
* Τόσα χρόνια προπληρώναμε διόδια για τα έργα αυτά, προτού μάλιστα ολοκληρωθούν.
* Κοινωνίες και οικονομίες αποκλείστηκαν από τους σταθμούς διοδίων, με ασήμαντες ελαφρύνσεις στην καταβολή του τιμήματος για τις τοπικές τους μετακινήσεις.
* Το αναλογικό αντίτιμο χρήσης των εθνικών οδών δεν υπάρχει και ούτε πρόκειται να υπάρξει.
* Οι παραχωρησιούχοι συνέβαλαν ελάχιστα στο κόστος κατασκευής των εθνικών οδών, η οποία ολοκληρώθηκε με κρατικά χρήματα. Τα δικά μας χρήματα. Αλλά θα εκμεταλλεύονται, πέρα από τα τμήματα που οι ίδιοι υποτίθεται ότι κατασκεύασαν και εκείνα στα οποία δεν συνέβαλαν καθόλου.
* Αυξάνουν, κατά πως τους βολεύει, το αντίτιμο των διοδίων προκειμένου δήθεν να ολοκληρωθούν τα έργα.
Βεβαίως δεν έχουν τίποτε να φοβηθούν από την αύξηση της τιμής των διοδίων και την αντίστοιχη μείωση της κίνησης και των διελεύσεων που θα προκύψει, αφού από τον Σουφλιά μέχρι τον Χατζηγάκη και έως τον Σπίρτζη σήμερα εξυπηρετούνται με θρησκευτική ευλάβεια τα συμφέροντα των μεγαλοεργολάβων.
Γιατί ακόμη και αν οι διελεύσεις είναι μηδενικές λόγω του κόστους των διοδίων, το αυτί τους δεν πρόκειται να ιδρώσει. Μιας και στη σύμβαση παραχώρησης προβλέπεται πως «οι ελλειμματικές συμβάσεις, δηλαδή οι συμβάσεις που το κόστος των έργων δεν καλύπτεται από τα διόδια των χρηστών διέπονται από άλλο χρηματοοικονομικό μοντέλο. Σε αυτές, το Δημόσιο οφείλει να συμπληρώσει με επιδότηση τα έσοδα των ιδιωτών, ανάλογα με το ύψος του κυκλοφοριακού κινδύνου που έχει αναλάβει ο καθένας, στο πλαίσιο της αρχικής σύμβασης».
Όλα καλά δηλαδή. Κανένα ρίσκο. Δεν έχω έσοδα από το αντικείμενό μου; Πληρώνει το κράτος. Εμείς, τα μόνιμα υποζύγια.
Μπορεί η κυβέρνηση, όπως και οι προκάτοχοί τους, να ψηφίζει μνημόνια, να φτωχοποιεί τον λαό, να αγνοεί το σύνταγμα, να καταργεί εργασιακούς νόμους, να ψηφίζει νέους με αναδρομική ισχύ, την σύμβαση παράδοσης των εθνικών οδών όμως δεν μπορεί να την ακυρώσει. Γιατί είναι ψηφισμένη όπως μας λένε!
Νόμοι ακυρώθηκαν σε βάρος της κοινωνίας και των εργαζομένων. Σε βάρος των εργολάβων όμως αυτό δεν μπορεί να συμβεί. Παρ΄ όλο που σύμβαση είναι διάτρητη και αντίθετη ακόμη και με τους ευρωπαϊκούς κανόνες και τις κοινοτικές οδηγίες.
Τι κι αν είχαν ανέβει στα κάγκελα οι κυβερνητικοί βουλευτές όταν ήταν στην αντιπολίτευση; Και συμπαραστέκονταν στο κίνημα «δεν πληρώνω»; Και εξέδιδαν καυστικές ανακοινώσεις; Ή αφοριστικούς λόγους;
Όλα αυτά ήταν οι «αυταπάτες». Πριν τις εκλογές. Μετά τις εκλογές έγιναν «πραγματιστές».
Το επόμενο διάστημα θα παραδοθούν οι νέοι οδικοί άξονες της χώρας προς χρήση. Μαζί με αυτούς όμως θα παραδοθούν και νέοι σταθμοί διοδίων μαζί με νέες αυξήσεις. Για το πρώτο η κυβέρνηση και ο Υπουργός λένε και θα λένε μεγάλα λόγια στον λαό. Για το δεύτερο όμως ούτε κουβέντα.
Να θυμίσουμε μόνο, πως όλα αυτά τα έργα έγιναν χωρίς να ακολουθούνται ακόμη και οι αυστηρές οδηγίες της Κομισιόν:
* Τόσα χρόνια προπληρώναμε διόδια για τα έργα αυτά, προτού μάλιστα ολοκληρωθούν.
* Κοινωνίες και οικονομίες αποκλείστηκαν από τους σταθμούς διοδίων, με ασήμαντες ελαφρύνσεις στην καταβολή του τιμήματος για τις τοπικές τους μετακινήσεις.
* Το αναλογικό αντίτιμο χρήσης των εθνικών οδών δεν υπάρχει και ούτε πρόκειται να υπάρξει.
* Οι παραχωρησιούχοι συνέβαλαν ελάχιστα στο κόστος κατασκευής των εθνικών οδών, η οποία ολοκληρώθηκε με κρατικά χρήματα. Τα δικά μας χρήματα. Αλλά θα εκμεταλλεύονται, πέρα από τα τμήματα που οι ίδιοι υποτίθεται ότι κατασκεύασαν και εκείνα στα οποία δεν συνέβαλαν καθόλου.
* Αυξάνουν, κατά πως τους βολεύει, το αντίτιμο των διοδίων προκειμένου δήθεν να ολοκληρωθούν τα έργα.
Βεβαίως δεν έχουν τίποτε να φοβηθούν από την αύξηση της τιμής των διοδίων και την αντίστοιχη μείωση της κίνησης και των διελεύσεων που θα προκύψει, αφού από τον Σουφλιά μέχρι τον Χατζηγάκη και έως τον Σπίρτζη σήμερα εξυπηρετούνται με θρησκευτική ευλάβεια τα συμφέροντα των μεγαλοεργολάβων.
Γιατί ακόμη και αν οι διελεύσεις είναι μηδενικές λόγω του κόστους των διοδίων, το αυτί τους δεν πρόκειται να ιδρώσει. Μιας και στη σύμβαση παραχώρησης προβλέπεται πως «οι ελλειμματικές συμβάσεις, δηλαδή οι συμβάσεις που το κόστος των έργων δεν καλύπτεται από τα διόδια των χρηστών διέπονται από άλλο χρηματοοικονομικό μοντέλο. Σε αυτές, το Δημόσιο οφείλει να συμπληρώσει με επιδότηση τα έσοδα των ιδιωτών, ανάλογα με το ύψος του κυκλοφοριακού κινδύνου που έχει αναλάβει ο καθένας, στο πλαίσιο της αρχικής σύμβασης».
Όλα καλά δηλαδή. Κανένα ρίσκο. Δεν έχω έσοδα από το αντικείμενό μου; Πληρώνει το κράτος. Εμείς, τα μόνιμα υποζύγια.
Μπορεί η κυβέρνηση, όπως και οι προκάτοχοί τους, να ψηφίζει μνημόνια, να φτωχοποιεί τον λαό, να αγνοεί το σύνταγμα, να καταργεί εργασιακούς νόμους, να ψηφίζει νέους με αναδρομική ισχύ, την σύμβαση παράδοσης των εθνικών οδών όμως δεν μπορεί να την ακυρώσει. Γιατί είναι ψηφισμένη όπως μας λένε!
Νόμοι ακυρώθηκαν σε βάρος της κοινωνίας και των εργαζομένων. Σε βάρος των εργολάβων όμως αυτό δεν μπορεί να συμβεί. Παρ΄ όλο που σύμβαση είναι διάτρητη και αντίθετη ακόμη και με τους ευρωπαϊκούς κανόνες και τις κοινοτικές οδηγίες.
Τι κι αν είχαν ανέβει στα κάγκελα οι κυβερνητικοί βουλευτές όταν ήταν στην αντιπολίτευση; Και συμπαραστέκονταν στο κίνημα «δεν πληρώνω»; Και εξέδιδαν καυστικές ανακοινώσεις; Ή αφοριστικούς λόγους;
Όλα αυτά ήταν οι «αυταπάτες». Πριν τις εκλογές. Μετά τις εκλογές έγιναν «πραγματιστές».