Καθώς το ταραχώδες 2020 πλησιάζει στο τέλος του, το Pantone Color Institute ανέλαβε το ετήσιο καθήκον του να προβλέψει το χρώμα που θα αντικατοπτρίζει καλύτερα το επόμενο έτος.

Σε μια απόφαση που ταιριάζει σε μια πολύπλοκη εποχή, η Pantone δεν αποκάλυψε μία, αλλά δύο αποχρώσεις ως Χρώματα της Χρονιάς: Το ουδέτερο γκρι Ultimate Grey και το Illuminating, μια φωτεινή απόχρωση του κίτρινου.

 

Δείτε αυτή τη δημοσίευση στο Instagram.

Η δημοσίευση κοινοποιήθηκε από το χρήστη PANTONE (@pantone)

 

«Είναι ένας συνδυασμός που μιλά για την ανθεκτικότητα, την αισιοδοξία και την ελπίδα και τη θετικότητα που χρειαζόμαστε, καθώς επαναρυθμίζουμε τη ζωή μας, ανανεωνόμαστε και ανακαλύπτουμε εκ νέου τα πράγματα», δήλωσε η Laurie Pressman, αντιπρόεδρος του Pantone Color Institute, μαζί με την εκτελεστική διευθύντρια, Leatrice Eiseman.

Αυτή είναι η πρώτη φορά που επιλέχθηκε μια «άχρωμη» απόχρωση (γκρι) και η δεύτερη που αντί για ένα, επιλέχθηκαν δύο χρώματα ως αντιπροσωπευτικά της χρονιάς.

Το 2016, οι αποχρώσεις Rose Quartz και Serenity έσπασαν τον κανόνα όταν παρουσιάστηκαν για πρώτη φορά ως χρώματα του 2016.

 

 

Αν και για πολλούς η επιλογή της Pantone να χρίσει χρώματα της χρονιάς δύο «αντίθετα» χρώματα, μπορεί να φανεί ασφαλής – ανάλογα με το πώς εξελιχθεί το 2021 – η Pressman και η Eiseman, προτείνουν να αντιμετωπίσουμε τις δύοαποχρώσεις, ως ένα ενοποιημένο ζευγάρι, υπονοώντας τη σημασία της αλληλεγγύης στην ερχόμενη χρονιά.

«Δύο εξαιρετικά ανεξάρτητα χρώματα υπογραμμίζουν τον τρόπο με τον οποίο συναντώνται διαφορετικά στοιχεία για να εκφράσουν το μήνυμα δύναμης και ελπίδας», δηλώνει χαρακτηριστικά η Pressman.

 

Τα χρώματα των καιρών

Παραδοσιακά το Χρώμα της Χρονιάς της Pantone, αντικατοπτρίζει τις τάσεις των χρωμάτων στη μόδα, την ομορφιά, το σχεδιασμό και τη διακόσμηση σπιτιού, και από την αρχή, η πρωτοβουλία έχει επίσης χρησιμεύσει ως mood board, επιλέγοντας τις αποχρώσεις που αποτυπώνουν το πνεύμα της εποχής.

Σε περιόδους όπου κυριαρχούν συνθήκες αβεβαιότητας – όπως η παγκόσμια πανδημία του 2020 – αυτό συχνά μεταφραζόταν στην επιλογή χρωμάτων που μπορούν να μας ηρεμήσουν, να μας αναζωογονήσουν ή ακόμα και να λειτουργήσουν θεραπευτικά.

Οι γαλήνιες μπλε αποχρώσεις, έχουν κάνει πολλές εμφανίσεις τις τελευταίες δύο δεκαετίες, αλλά η μόνη άλλη φορά που επιλέχθηκε μια αισιόδοξη κίτρινη απόχρωση ήταν σε μια άλλη εκτεταμένη οικονομική κρίση.

Για το 2009, η Pantone επέλεξε την απόχρωση Mimosa, προβάλλοντας μια αίσθηση ελπίδας καθώς η Μεγάλη Ύφεση του 2008 συγκλόνισε τόσο τις ΗΠΑ όσο και την Ευρώπη.

 

 

Η επιλογή του περασμένου έτους, το Classic Blue, προσέφερε μια αίσθηση καθησυχασμού καθώς ο κόσμος βρισκόταν στην αρχή μιας νέας δεκαετίας, λειτουργώντας σαν οπτικό βάλσαμο στην αστάθεια και τις αναταραχές της εποχής.

Επιλέχθηκε λίγο πριν η πανδημία της COVID-19 εξελιχθεί σε μία διεθνή κρίση…

 

Δείτε αυτή τη δημοσίευση στο Instagram.

Η δημοσίευση κοινοποιήθηκε από το χρήστη PANTONE (@pantone)

 

Μια νέα χρονιά με αισιοδοξία και ανθεκτικότητα

Σύμφωνα με τη Pantone, το Illuminating σχετίζεται με την αισιοδοξία και ζωντάνια, ενώ το Ultimate Grey ενθαρρύνει συναισθήματα ψυχραιμίας, σταθερότητας και ανθεκτικότητας.

Σε έρευνα για τους χρωματικούς συσχετισμούς, η Eiseman διαπίστωσε ότι το κίτρινο συχνά συνδέεται με την «χαρά» και την «ευτυχία», λόγω της συσχέτισης του χρώματος με τον ήλιο.

Επιστημονική έρευνα του 2019, με επικεφαλής την ψυχολόγο Domicele Jonauskaite, κατέληξε άλλωστε σε παρόμοιο συμπέρασμα.

Οι ερευνητές χρησιμοποίησαν ένα συνδυασμό μουσικής και εικόνων, προκειμένου να προκαλέσουν διαφορετική ψυχολογική διάθεση, στους 125 συμμετέχοντες και στη συνέχεια τους ζήτησε να επιλέξουν χρώματα που ταίριαζαν στην εκάστοτε διάθεσή τους.

Οι συμμετέχοντες συσχέτισαν συχνότερα το κίτρινο χρώμα με τη χαρά.

Το 2020, η Jonauskaite και η ομάδα της διεξήγαγαν μια διεθνή διαδικτυακή μελέτη για το συσχετισμό χρωμάτων-συναισθημάτων, για να δουν αν οι διαφορές στην εθνικότητα ή τη γλώσσα επηρεάζουν τον τρόπο με τον οποίο ερμηνεύουμε τα χρώματα.

Από σχεδόν 4.600 συμμετέχοντες, 30 διαφορετικών εθνικοτήτων, οι περισσότεροι επέλεξαν το κίτρινο για το συναίσθημα της χαράς.

Η επιλογή της Pantone για το Ultimate Gray, ωστόσο είναι λίγο πιο περίπλοκη.

Αν και επιλέχθηκε για την ένταση και την αξιοπιστία του, σύμφωνα με την έρευνα της Jonauskaite, το γκρι συνδέεται με αρνητικά συναισθήματα όπως η θλίψη, ο φόβος και η απογοήτευση.

Στην έξοδο μιας χρονιάς όπως το 2020, που στιγματίστηκε από μία πανδημία και έντονο οικονομικό άγχος, μια τέτοια επιλογή δεν είναι άκυρη.

Αλλά η Pressman πιστεύει ότι το γκρι μπορεί να είναι λίγο πιο ευέλικτο ως προς την ερμηνεία του.

Η ίδια άλλωστε, επισημαίνει ότι πρόκειται για μια «ανοιχτή» απόχρωση του γκρι, ενώ παράλληλα υπογραμμίζει τη δύναμη που κρύβεται στον συνδυασμό δύο τόσο διαφορετικών χρωμάτων.

«Αυτό που προσπαθούμε να επικοινωνήσουμε ουσιαστικά, είναι πως μέσα από την ένωση των δύο συγκεκριμένων αποχρώσεων, μπορεί να εκφραστει δύναμη και ελπίδα», δήλωσε χαρακτηριστικά η Eiseman.

«Ένα πράγμα που έγινε απόλυτα σαφές κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου σε όλο τον κόσμο, είναι αυτή η βαθύτερη κατανόηση του πόσο χρειαζόμαστε ο ένας τον άλλον», επισημαίνει από τη μεριά της η Pressman:

«Πώς οι σχέσεις μας με άλλους ανθρώπους, μπορούν να μας προσφέρουν ουσιαστική συναισθηματική υποστήριξη».