Κάθε κουτί έχει διακριτική προειδοποιητική ετικέτα: «Μην εισάγετε την μπατονέτα στο κανάλι του αυτιού», και αν πρόκειται να τη χρησιμοποιήσετε για να καθαρίσετε τα αυτιά σας, σκουπίστε απαλά μόνο το εξωτερικό μέρος. Γιατί, όμως, όλοι πιστεύουμε ότι όσο πιο βαθιά τόσο πιο καλά;

H εξαγωγή κεριού από τους ακουστικούς μας πόρους είναι ακριβώς ο λόγος για τον οποίο οι περισσότεροι από εμάς αγοράζουμε Q-tips (για να χρησιμοποιήσουμε τον αγγλικό όρο) εξ αρχής. Η ταπεινή μπατονέτα σχεδιάστηκε τόσο τέλεια για αυτόν τον σκοπό που μετατράπηκε σε προϊόν αποκλειστικά για αυτόν τον σκοπό.

Ωστόσο, με κάποιο τρόπο, όλοι κάνουμε το ίδιο λάθος. Χρησιμοποιούμε την μπατονέτα όπως ακριβώς μας προειδοποιεί η ετικέτα πάνω στη συσκευασία να μην κάνουμε.

Η ανάλυση της προέλευσης αυτού του παράξενου καταναλωτικού φαινομένου φτάνει πίσω, στον Leo Gerstenzang, έναν μετανάστη από την Πολωνία.

 

Το 1923, ο Gerstenzang υποτίθεται ότι σκέφτηκε ότι θα μπορούσε να βελτιώσει την αυτοσχέδια μέθοδο της συζύγου του Ziuta, η οποία τύλιγε ένα κομμάτι βαμβάκι γύρω από μια οδοντογλυφίδα για να καθαρίζει τα μάτια, τα αυτιά, τον αφαλό και άλλες ευαίσθητες περιοχές της νεογέννητης κόρης τους Betty κατά τη διάρκεια του μπάνιου.

Του ήρθε η ιδέα!

Ο Gerstenzang ίδρυσε εκείνη τη χρονιά μια εταιρεία για να αναπτύξει και να κατασκευάσει τις πρώτες έτοιμες αποστειρωμένες μπατονέτες για τη φροντίδα των μωρών. Τα επόμενα δύο χρόνια εργάστηκε για να σχεδιάσει ένα μηχάνημα που θα μπορούσε να παράγει μπατονέτες «ανέγγιχτες από ανθρώπινα χέρια».

«Κάνει τα μωρά να χαίρονται» ήταν η αρχική ονομασία του brand επειδή η κόρη του, Betty, γελούσε όταν οι γονείς της τη γαργαλούσαν με αυτά. Μέχρι τη στιγμή που ο Gerstenzang έβγαλε μια από τις πρώτες διαφημίσεις στην εφημερίδα για την εφεύρεσή του το 1925, το όνομα είχε συντομευτεί σε «η χαρά του μωρού»

Σύντομα, ο Gerstenzang άλλαξε την εμπορική ονομασία σε «Q-Tips Baby Gays» (μπατονέτες, οι χαρά του μωρού). Στα μέσα της δεκαετίας του 1930, το δεύτερο μέρος, «η χαρά του μωρού» αποσύρθηκε από την ονομασία. Τι έμεινε δηλαδή;

Υπάρχουν ανταγωνιστικές ιστορίες για το από πού προήλθε το όνομα «Q-tips». Σύμφωνα με εκπρόσωπο της Unilever, του ομίλου καταναλωτικών αγαθών που αγόρασε το brand Q-tips το 1987, το Q σημαίνει ποιότητα και το tips περιγράφει την μπατονέτα στην άκρη του στικ (οι πρώτες μπατονέτες ήταν μονής όψης και πωλούνταν σε τενεκεδένια κουτιά).

Η ίδια η Betty, το μωρό για το οποίο δημιουργήθηκε αυτή η εφεύρεση ισχυρίστηκε ότι το «Q-tips» ήταν ένα παιχνίδι με τη φράση «Cutie-Tips» επειδή ήταν τόσο χαριτωμένη ως μωρό.

«Φροντίδα των ενηλίκων αυτιών»
Τα αρχικά Q-tips δεν μας είπαν ποτέ να βάζουμε τις μπατονέτες στον ακουστικό μας πόρο για να απομακρύνουμε το κερί από το αυτί. Όμως, από την αρχή της, τη δεκαετία του 1920, κατέστησε τη φροντίδα των αυτιών βασικό σημείο της στρατηγικής μάρκετινγκ. Αυτό εκπαίδευσε γενιές Αμερικανών να το συνδέουν με τον καθαρισμό εκεί.

Οι διαφημίσεις των μέσων του αιώνα περιείχαν συχνά εικόνες ανδρών και γυναικών που καθάριζαν τα αυτιά τους ή τα αυτιά των μωρών τους με αυτά, συμπεριλαμβανομένης μιας εικόνας που απεικονίζει έναν άνδρα να αφαιρεί το νερό από τα αυτιά του μετά το κολύμπι.

Οι παλιές εκδόσεις των κουτιών ανέφεραν τη «φροντίδα των ενηλίκων αυτιών» ως κύρια χρήση του προϊόντος.

Ακόμη και η Betty White εμφανίστηκε αργότερα σε τηλεοπτικά σποτ για τα Q-tips στις δεκαετίες του 1970 και 1980, προωθώντας τα ως τις «ασφαλέστερες και πιο μαλακές» μπατονέτες της αγοράς για τα μάτια, τη μύτη και τα αυτιά.

Οι μπατονέτες είναι σχεδόν εθιστικές στη χρήση τους για να καθαρίσουμε το κερί, ενώ γίνεται ένας φαύλος κύκλος όταν το κάνουμε, δήλωσε ο Douglas Backous, νευρολόγος που ειδικεύεται στη θεραπεία παθήσεων του αυτιού και του κρανίου. Η αφαίρεση του κεριού από το αυτί δημιουργεί ξηρότητα στο δέρμα της περιοχής, το οποίο στη συνέχεια θέλουμε να ξύσουμε με – φυσικά, τι άλλο; – μια μπατονέτα.

Το να βάζετε μπατονέτες στα αυτιά σας μπορεί επίσης να προκαλέσει ζημιά στον ακουστικό πόρο. Οι περισσότεροι άνθρωποι δεν χρειάζεται στην πραγματικότητα να αφαιρούν το κερί των αυτιών, επειδή τα αυτιά είναι αυτοκαθαριζόμενα. Η τοποθέτηση μιας μπατονέτας μπορεί να παγιδεύσει το κερί του αυτιού βαθύτερα στο εσωτερικό και στην πραγματικότητα κάνουν κακό.

Μόνο τη δεκαετία του 1970, υπό τον προηγούμενο ιδιοκτήτη Chesebrough-Pond’s, το brand Q-tips πρόσθεσε μια προειδοποίηση σχετικά με το να μην κολλάνε το στικ στο αυτί τους οι πελάτες. Δεν είναι σαφές τι προκάλεσε αυτή την αλλαγή.

Αλλά μέχρι να προσθέσει η εταιρία Q-tips την προειδοποιητική ετικέτα, ήταν πολύ αργά. Οι συνήθειες των καταναλωτών ήταν αδύνατο να σπάσουν και η εταιρία ήλεγχε περίπου το 75% της αγοράς μπατονέτας.

«Ήταν απλώς αποδεκτό ότι έτσι το χρησιμοποιούσαν οι άνθρωποι», δήλωσε ο Aaron Calloway, ο υπεύθυνος του brand στη Unilever το 2007 και το 2008.

«Βοηθός ομορφιάς»
Κατά τη δεκαετία του 1940, τα Q-tips τοποθετήθηκαν ως απαραίτητο εργαλείο για τα καλλυντικά και τη ρουτίνα ομορφιάς των γυναικών.

«Μαμά, ξέρεις ότι μπορείς να χρησιμοποιήσεις τα Q-tips για πολλά πράγματα… Μπορείς να τα χρησιμοποιήσεις όταν βάζεις κρέμα ή κάνεις μακιγιάζ, μαμά!», έγραφε μια έντυπη διαφήμιση του 1941.

Μια άλλη έντυπη διαφήμιση, μια δεκαετία αργότερα, περιέγραφε τα Q-tips ως «βοηθό ομορφιάς» για τις γυναίκες.

Στις δεκαετίες του 1950 και του 1960, τα Q-tips άρχισαν να λένε στους καταναλωτές ότι δεν ήταν μόνο για τα μωρά ή τις γυναίκες. «Για λίπανση ηλεκτρικών πριονιών και τρυπανιών… όπλων και καρουλιών ψαρέματος… επιδιόρθωση ενός φλιτζανιού τσαγιού και καθαρισμό κοσμημάτων…», έγραφε μια διαφήμιση του 1971.

Σήμερα, στη διαφήμιση των Q-tips δεν υπάρχουν αυτιά. Ένας εκπρόσωπος της μάρκας λέει ότι το 80% των καταναλωτών χρησιμοποιούν τα Q-tips για άλλους σκοπούς εκτός από την προσωπική φροντίδα.

 

 

 

 

Πηγή: in.gr