Πώς η τεχνητή νοημοσύνη βοηθάει το λιανεμπόριο στην πρόβλεψη της ζήτησης, στις προβλέψεις της εφοδιαστικής αλυσίδας και στο omnichannel

Αντιμέτωπες με το απρόβλεπτο, ο στόχος των επιχειρήσεων στο λιανεμπόριο θα πρέπει να είναι να το μετριάσουν όσο το δυνατόν περισσότερο διαπιστώνει το Retail Innovation Report 2024 του Found.ation και του Retail Innovation Hub της Cardlink, το τέταρτο μέρος του οποίου ακολουθεί.

Τα επιτεύγματα στην τεχνητή νοημοσύνη και την προγνωστική ανάλυση μπορούν να επιτρέψουν στο λιανεμπόριο την πιο τεκμηριωμένη λήψη αποφάσεων, την αποτελεσματικότερη διαχείριση των πόρων και την αυξημένη ευελιξία προκειμένου να προσαρμόζονται στις ταχέως μεταβαλλόμενες συνθήκες.

Σε αυτό, όπως όλο και περισσότερο σε τόσους άλλους τομείς, τα δεδομένα είναι το κλειδί. Οι τεχνολογίες τεχνητής νοημοσύνης και μηχανικής μάθησης δεν είναι μόνο πιο προηγμένες, αλλά γίνονται επίσης φθηνότερες στην πρόσβαση και ευρύτερα διαθέσιμες.

Έτσι, οι επιχειρήσεις μπορούν να αποθηκεύουν και να αναλύουν μεγάλες ποσότητες πληροφοριών, συμπεριλαμβανομένων ιστορικών δεδομένων πωλήσεων, τάσεων της αγοράς, οικονομικών δεδομένων και άλλων βασικών μεταβλητών.

Εξοπλισμένη με τέτοια δεδομένα και αλγόριθμους τεχνητής νοημοσύνης, η εταιρεία λιανικής πώλησης μπορεί να εφαρμόσει μια πραγματική στρατηγική παντός καναλιού που διασφαλίζει ότι τα σωστά προϊόντα είναι διαθέσιμα τη σωστή στιγμή και μπορούν να δρομολογηθούν μέσω των κατάλληλων καναλιών ανάλογα με τις ανάγκες των πελατών.

Η βελτιστοποίηση της αλυσίδας εφοδιασμού της με αυτόν τον τρόπο επιτρέπει σε μια επιχείρηση στο λιανεμπόριο να δημιουργεί πιο προβλέψιμα αποτελέσματα εν όψει της συνεχιζόμενης απρόβλεπτης κατάστασης, να μετριάζει τις αντιξοότητες και να μειώνει ακόμη και το αποτύπωμα άνθρακα, καθώς δημιουργεί πιο αποτελεσματικές διαδικασίες και αποφεύγει τη σπατάλη πόρων.

Οι αλυσίδες εφοδιασμού είναι διαβόητα αδιαφανείς – οι περισσότερες επιχειρήσεις είναι πιθανό να έχουν πολύ μικρή ορατότητα σε ολόκληρη την αλυσίδα πολλαπλών εταιρειών, παρόχων και δικαιοδοσιών.

Όμως ένα σύστημα με τεχνητή νοημοσύνη, τροφοδοτούμενο με δεδομένα από διάφορες πηγές, συμπεριλαμβανομένων των προμηθευτών, των κατασκευαστών, της εφοδιαστικής και άλλων, μπορεί να βοηθήσει μεγάλες και μικρές επιχειρήσεις στο λιανεμπόριο να παρακολουθούν καλύτερα τα αποθέματα, να παρακολουθούν τις αποστολές, να εντοπίζουν τα σημεία συμφόρησης και τις διαταραχές και να ανταποκρίνονται εγκαίρως.

Έχοντας αυξημένη ορατότητα σε ολόκληρη την αλυσίδα εφοδιασμού, οι αναλύσεις με τεχνητή νοημοσύνη μπορούν να εντοπίσουν και να ειδοποιήσουν τις επιχειρήσεις για δόλιες δραστηριότητες όπως κλοπή, παραποίηση προϊόντων ή επιθέσεις στον κυβερνοχώρο.

Λιανεμπόριο και… ορατότητα σε πραγματικό χρόνο
Με τη χρήση AI, οι επαγγελματίες στο λιανεμπόριο μπορούν να παρακολουθούν και να μελετούν ακριβώς πόση ζήτηση υπάρχει για συγκεκριμένα προϊόντα ή υπηρεσίες, αναλύοντας σύνολα δεδομένων από τα αρχεία πωλήσεων έως τις οικονομικές συνθήκες.

Η τεχνολογία AI γίνεται όλο και καλύτερη στο να μπορεί να αναλύει τέτοιες αδόμητες πηγές δεδομένων και να παράγει αξιοποιήσιμες πληροφορίες που μπορούν να πουν σε μια επιχείρηση πώς να κατανέμει τους πόρους της ανά πάσα στιγμή.

Τέτοιες γνώσεις μπορούν, μάλιστα, να διαμοιραστούν σε όλο το μήκος της αλυσίδας εφοδιασμού, με αποτέλεσμα τον καλύτερο συντονισμό και προγραμματισμό, ώστε να εξασφαλίζονται οι ελάχιστες δυνατές διακοπές και να μετριάζεται η σπατάλη προσπάθειας και πόρων.

Η τεχνητή νοημοσύνη και η μηχανική μάθηση μπορούν να βοηθήσουν μια επιχείρηση να βελτιστοποιήσει την υποδομή της αποθήκης και των μεταφορών της, αναλύοντας δεδομένα από προηγούμενες παραγγελίες έως την κίνηση των προϊόντων μέχρι το μεμονωμένο αντικείμενο.

Οι γνώσεις που παράγονται με τεχνητή νοημοσύνη μπορούν να οδηγήσουν σε πιο αποτελεσματική τοποθέτηση προϊόντων, διαδρομές παραλαβής και βελτιστοποιημένη κατανομή χώρου. Αυτό μπορεί να συνδυαστεί με την αυτοματοποίηση υλικού, ώστε το σωστό είδος να παραλαμβάνεται και να επεξεργάζεται τη σωστή στιγμή, εξασφαλίζοντας μια αποτελεσματική και γρήγορη διαδικασία.

Αξιοποίηση του metaverse στο λιανεμπόριο
Η τεχνολογία metaverse συνδυάζει τεχνολογίες αιχμής, όπως εικονική και επαυξημένη πραγματικότητα (VR/AR), υπολογιστικό νέφος και προηγμένα γραφικά υπολογιστών, για τη δημιουργία ενός διασυνδεδεμένου διαδικτυακού περιβάλλοντος για ποικίλες εφαρμογές.

Αν και οι εφαρμογές του metaverse με το υψηλότερο προφίλ έχουν ως επί το πλείστον συνδεθεί με την ψυχαγωγία, πολλοί οργανισμοί βλέπουν την τεχνολογία ως έναν γενναίο νέο κόσμο για την παραγωγικότητα, τη συνεργασία, την επικοινωνία και την εκπαίδευση.

Η αγορά εφαρμογών metaverse αναμένεται να φτάσει σε αξία τα 74,4 δισεκατομμύρια δολάρια το 2024.

Η κυβερνοασφάλεια στο λιανεμπόριο γίνεται προτεραιότητα
Είδαμε ότι η ολοένα και μεγαλύτερη διασύνδεση και η εξάρτηση από τα δεδομένα δεν αποτελεί μόνο επιτακτική ανάγκη για τις επιχειρήσεις, αλλά και απαίτηση των καταναλωτών. Αυτό αποτελεί αίνιγμα για τους εμπόρους λιανικής πώλησης οι οποίοι, ως αποτέλεσμα, βρίσκονται στη θέση των υπευθύνων επεξεργασίας και των εκτελούντων την επεξεργασία δεδομένων για εκατοντάδες, χιλιάδες ή εκατοντάδες χιλιάδες χρήστες.

Το 2024, ένα διασυνδεδεμένο σύστημα που βασίζεται και συγκεντρώνει επιχειρηματικά δεδομένα, δεδομένα της αλυσίδας εφοδιασμού και δεδομένα πελατών αποτελεί χρυσωρυχείο για πιθανούς κακοποιούς – έναν κίνδυνο κυβερνοασφάλειας.

Τα τελευταία χρόνια, οι κυβερνοεπιθέσεις αυξάνονται τόσο σε αριθμό όσο και σε πολυπλοκότητα, εξελίσσονται μαζί με την τεχνολογική πρόοδο και δημιουργούν ολοένα και πιο εξελιγμένες απειλές.

Μόνο το 2024, έχουν πραγματοποιηθεί περισσότερες από 5.000 δημοσίως γνωστοποιηθείσες παραβιάσεις και επιθέσεις σε δεδομένα, οι οποίες ενδέχεται να θέσουν σε κίνδυνο περισσότερα από 30 εκατομμύρια αρχεία40. Ενώ το λιανικό εμπόριο δεν ήταν ένας από τους τομείς που ήταν περισσότερο εκτεθειμένοι στον κίνδυνο κυβερνοεπιθέσεων, δεν είναι δύσκολο να φανταστεί κανείς γιατί θα ήταν ελκυστικό για τους κακοποιούς.

Και ενώ είναι δελεαστικό να πιστεύουμε ότι είναι κυρίως οι μεγάλες, πλούσιες πολυεθνικές που πρέπει να ανησυχούν για τις κυβερνοεπιθέσεις, αυτό δυστυχώς δεν ισχύει. Σύμφωνα με έρευνες, το 43% των κυβερνοεπιθέσεων στοχεύουν μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις, οι οποίες είναι λιγότερο πιθανό να διαθέτουν μια ισχυρή υποδομή κυβερνοασφάλειας ή μια ομάδα εμπειρογνωμόνων για να αμυνθούν.

Ευαίσθητα δεδομένα σε κίνδυνο… παντού
Τα ευαίσθητα δεδομένα που αποθηκεύει ή επεξεργάζεται ένας έμπορος στο λιανεμπόριο μπορεί να καλύπτουν ένα ευρύ φάσμα με διαφορετικό βαθμό αξίας για έναν επιτιθέμενο.

Πληροφορίες για την αλυσίδα εφοδιασμού- προσωπικά δεδομένα πελατών (συμπεριλαμβανομένων διευθύνσεων κατοικίας, στοιχείων επικοινωνίας, στοιχείων σύνδεσης και άλλων στοιχείων)- δεδομένα οικονομικών συναλλαγών (συμπεριλαμβανομένων αριθμών πιστωτικών καρτών και στοιχείων τραπεζικών λογαριασμών)- δεδομένα IoT που παράγονται από έξυπνες συσκευές σε όλα τα καταστήματα και τα σημεία πώλησης ενός οργανισμού- αυτά είναι μερικά μόνο παραδείγματα δεδομένων που μπορεί να αποτελέσουν στόχο ενός χάκερ.

Οι κίνδυνοι κυβερνοασφάλειας αυξάνονται εκθετικά όταν λαμβάνουμε υπόψη τις τεχνολογικές εξελίξεις που επιτρέπουν στους απειλητικούς παράγοντες να σχεδιάζουν και να εκτελούν επιθέσεις. Η διάδοση των εργαλείων τεχνητής νοημοσύνης, για παράδειγμα, αποτελεί ιδιαίτερη ανησυχία για τους εμπειρογνώμονες σε θέματα κυβερνοασφάλειας.

Ένας επιτιθέμενος θα μπορούσε να χρησιμοποιήσει εργαλεία δημιουργικής τεχνητής νοημοσύνης για τη δημιουργία περιεχομένου phishing και κακόβουλων ιστότοπων σε κλίμακα ή να αξιοποιήσει τις ικανότητες συγγραφής κώδικα για την ανάπτυξη κακόβουλου κώδικα σε κλάσμα του χρόνου που θα χρειαζόταν υπό κανονικές συνθήκες και με πολύ λιγότερη τεχνογνωσία.

Οι αναλύσεις που βασίζονται στην AI θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν για να διασπάσουν ολόκληρη την αλυσίδα εφοδιασμού μιας μάρκας ή ενός τομέα και να εντοπίσουν αδύνατα σημεία και ευπάθειες.

Ισχυρή υποδομή κυβερνοασφάλειας
Μπροστά σε έναν τέτοιο κίνδυνο, μια ισχυρή υποδομή κυβερνοασφάλειας θα πρέπει να είναι πρωταρχικής σημασίας για τους εμπόρους λιανικής πώλησης.

Η παραβίαση από κυβερνοεπιθέσεις μπορεί να έχει εκτεταμένες συνέπειες που υπερβαίνουν την οικονομική απώλεια ή την προσωρινή διακοπή της λειτουργίας της επιχείρησης. Αναφέρθηκε προηγουμένως ότι οι καταναλωτές θεωρούν την εμπιστοσύνη σε μια μάρκα ως βασικό παράγοντα για να παραμείνουν πιστοί στην εν λόγω μάρκα.

Επί του παρόντος, οι καταναλωτές εμπιστεύονται τα δεδομένα τους στον τομέα του λιανικού εμπορίου περισσότερο από οποιονδήποτε άλλο τομέα, συμπεριλαμβανομένων των μέσων κοινωνικής δικτύωσης, της υγειονομικής περίθαλψης και των ταξιδιών.

Μια μεγάλης κλίμακας παραβίαση δεδομένων, μια επίθεση ransomware (όπου τα δεδομένα μιας εταιρείας κρατούνται όμηροι από έναν επιτιθέμενο με αντάλλαγμα χρήματα) ή άλλη κυβερνοεπίθεση έχει οικονομικές συνέπειες, αλλά επιπλέον θέτει σε κίνδυνο την εμπιστοσύνη στην εν λόγω εταιρεία, καθώς οι πελάτες της δεν αισθάνονται πλέον ασφαλείς να μοιράζονται τα δεδομένα τους και την πελατεία τους μαζί της.

Η βλάβη της φήμης που συνεπάγεται αυτό μπορεί να αποτελέσει σοβαρό κίνδυνο για κάθε εμπορικό σήμα, καθώς κάθε σημαντικό περιστατικό μπορεί να έχει απήχηση για χρόνια μετά το γεγονός.

 

 

Πηγή: in.gr