Αλήθεια ή ψέμα στο Facebook – Πώς ο χρήστης θα μπορεί να αξιολογεί κάθε ανάρτηση
Κάθε χρήστης στις πλατφόρμες της Meta θα είναι πλέον Fact-Checker, Debunker και Moderator όσων δημοσιεύονται σε αυτή
Οι αλλαγές που έρχονται στις πλατφόρμες της Meta σχετικά με το fact checking αναμένεται να μεταβάλλουν την εμπειρία των χρηστών, ιδίως στο Facebook και το Instagram.
Πρώτον και κύριον, κάθε χρήστης πλέον θα έχει την ευθύνη αξιολόγησης κάθε ανάρτησης που γίνεται στις πλατφόρμες αυτές: Fact-Checker, Debunker και Moderator στο Facebook «θα είσαι εσύ», όπως επισημαίνουν οι New York Times.
Κάθε χρήστης, στο εξής, θα (πρέπει να) εντοπίζει τα ψέματα, θα γράφει πειστικές διορθώσεις και θα προειδοποιεί τους άλλους χρήστες για το παραπλανητικό περιεχόμενο μίας ανάρτησης.
Ο Μαρκ Ζούκερμπεργκ, διευθύνων σύμβουλος της Meta, ανακοίνωσε την Τρίτη ότι τερματίζει πολλές από τις προσπάθειες μετριοπάθειας της εταιρείας, όπως ο έλεγχος στοιχείων (fact checking) από τρίτους και οι περιορισμοί περιεχομένου. Αντίθετα, είπε, η εταιρεία θα μεταβιβάσει καθήκοντα ελέγχου δεδομένων σε καθημερινούς χρήστες βάσει ενός μοντέλου που ονομάζεται Community Notes, το οποίο έγινε δημοφιλές από το X (πρώην twitter) και επιτρέπει στους χρήστες να αναρτούν ένα σχόλιο εν είδη ελέγχου δεδομένων ή ως διόρθωση σε μια ανάρτηση στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.
Η ανακοίνωση σηματοδοτεί το τέλος της «εποχής μετριοπάθειας περιεχομένου» και εισάγει πολύ πιο χαλαρές οδηγίες, που ακόμη και ο Μαρκ Ζούκερμπεργκ αναγνώρισε ότι θα αυξήσουν τον όγκο του ψευδούς και παραπλανητικού περιεχομένου στο μεγαλύτερο κοινωνικό δίκτυο στον κόσμο.
Τι είναι το Community Notes («σημειώσεις κοινότητας») και γιατί είναι επικίνδυνο
Στο X, οι επισημάνσεις προσαρτώνται κάτω από τις αναρτήσεις και με τον τρόπο αυτό κάθε χρήστης μπορεί να προσθέσει λεπτομέρειες ή διορθώσεις.
«Πιστεύω ότι θα είναι μια θεαματική αποτυχία», σχολίασε ο Alex Mahadevan, διευθυντής προγράμματος παιδείας στα μέσα στο Poynter Institute που ονομάζεται MediaWise, που έχει μελετήσει το Community Notes στο X. «Η πλατφόρμα δεν έχει πλέον καμία ευθύνη για οτιδήποτε λέγεται. Μετακυλούν την ευθύνη στους ίδιους τους χρήστες», δήλωσε στους New York Times.
Μια τέτοια στροφή θα ήταν αδιανόητη μετά τις προεδρικές εκλογές του 2016 ή ακόμα και του 2020, όταν οι εταιρείες κοινωνικής δικτύωσης έβλεπαν τους εαυτούς τους ως απρόθυμους πολεμιστές στην πρώτη γραμμή ενός πολέμου παραπληροφόρησης.
Τα ευρέως διαδεδομένα ψεύδη κατά τις προεδρικές εκλογές του 2016 προκάλεσαν δημόσια αντίδραση και εσωτερική συζήτηση σε εταιρείες μέσων κοινωνικής δικτύωσης σχετικά με τον ρόλο τους στη διάδοση των λεγόμενων ψεύτικων ειδήσεων.
Οι εταιρείες ανταποκρίθηκαν επενδύοντας εκατομμύρια σε προσπάθειες ελέγχου του περιεχομένου που δημοσιεύεται σε αυτές, πληρώνοντας υπηρεσίες ελέγχων στοιχείων από τρίτους, δημιουργώντας σύνθετους αλγόριθμους για τον περιορισμό τοξικού περιεχομένου και εισάγοντας μια σειρά από προειδοποιητικές ετικέτες για να επιβραδύνουν τη διάδοση των ψεμάτων – κινήσεις που θεωρούνται απαραίτητες για την αποκατάσταση της εμπιστοσύνης του κοινού.
Οι προσπάθειες απέδωσαν, ως ένα σημείο – οι ετικέτες ελέγχου δεδομένων ήταν αποτελεσματικές και μείωσαν τις ψευδείς αναρτήσεις, διαπίστωσαν οι ερευνητές. Αλλά οι προσπάθειες έκαναν επίσης τις πλατφόρμες – και συγκεκριμένα τον Μαρκ Ζούκερμπεργκ- πολιτικούς στόχους του εκλεγμένου προέδρου Ντόναλντ Τζ. Τραμπ και των συμμάχων του, οι οποίοι είπαν ότι η μετριοπάθεια του περιεχομένου δεν ήταν τίποτα λιγότερο από λογοκρισία.
Τώρα, το πολιτικό περιβάλλον έχει αλλάξει. Καθώς ο Τραμπ είναι έτοιμος να αναλάβει τον έλεγχο του Λευκού Οίκου και των ρυθμιστικών φορέων που επιβλέπουν τη Meta, ο Ζούκερμπεργκ έχει επικεντρωθεί στην αποκατάσταση της σχέσης του με τον Τραμπ, δειπνώντας στο Μαρ-α-Λάγκο, προσθέτοντας έναν σύμμαχο του Τραμπ στο διοικητικό συμβούλιο της Meta και δωρίζοντας ένα εκατομμύριο δολάρια στο ταμείο ορκωμοσίας του Τραμπ.
«Οι πρόσφατες εκλογές μοιάζουν επίσης σαν ένα πολιτιστικό σημείο καμπής για να δοθεί ξανά προτεραιότητα στον λόγο», είπε ο Ζούκερμπεργκ στο βίντεο με το οποίο ανακοίνωσε τις αλλαγές.
Το στοίχημα του Ζούκερμπεργκ με τη χρήση των Community Notes για την αντικατάσταση των επαγγελματιών fact checkers, εμπνεύστηκε από ένα παρόμοιο πείραμα στο X που επέτρεψε στον Έλον Μασκ, τον δισεκατομμυριούχο ιδιοκτήτη του, να αναθέσει τον έλεγχο των αναρτήσεων της πλατφόρμας στους χρήστες. Το X ζητά από τους απλούς χρήστες του να εντοπίσουν ψέματα και να γράψουν διορθώσεις ή να προσθέσουν επιπλέον πληροφορίες σε αναρτήσεις στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.
Οι ακριβείς λεπτομέρειες του προγράμματος της Meta δεν είναι γνωστές, αλλά στο X, οι σημειώσεις αυτές είναι αρχικά ορατές μόνο στους χρήστες που εγγράφονται στο πρόγραμμα Community Notes.
Μόλις ένα σημείωμα λάβει αρκετές ψήφους που το θεωρούν πολύτιμο, προσαρτάται στη δημοσίευση στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης για να το δουν όλοι.
«Το όνειρο κάθε πλατφόρμας μέσων κοινωνικής δικτύωσης είναι η εντελώς αυτοματοποιημένη εποπτεία για την οποία, πρώτον, δεν χρειάζεται να αναλάβει την ευθύνη και, δεύτερον, δεν χρειάζεται να πληρώνει κανέναν», δήλωσε ο κ. Mahadevan, διευθυντής της MediaWise. «Έτσι, τα Community Notes είναι το απόλυτο όνειρο αυτών των ανθρώπων – βασικά προσπάθησαν να δημιουργήσουν ένα σύστημα που θα αυτοματοποιούσε τον έλεγχο γεγονότων».
Μελέτες έχουν δείξει ότι το Community Notes λειτουργεί στην εξάλειψη ορισμένων ψευδών.
Η προσέγγιση λειτουργεί καλύτερα για θέματα για τα οποία υπάρχει ευρεία συναίνεση, όπως διαπίστωσαν οι ερευνητές, όπως η παραπληροφόρηση σχετικά με τα εμβόλια Covid. Σε εκείνη την περίπτωση, οι σημειώσεις «προέκυψαν ως μια καινοτόμος λύση, που αντικαθιστούσε τα ψεύδη με ακριβείς και αξιόπιστες πληροφορίες για την υγεία», δήλωσε ο John W. Ayers, ο αντιπρόεδρος καινοτομίας στον τομέα των μολυσματικών ασθενειών και της παγκόσμιας δημόσιας υγείας στο Πανεπιστήμιο της Καλιφόρνια San Diego, School of Medicine, ο οποίος έγραψε μια έκθεση τον Απρίλιο σχετικά με το θέμα.
Ωστόσο, οι χρήστες με διαφορετικές πολιτικές απόψεις πρέπει να συμφωνήσουν σε έναν έλεγχο δεδομένων προτού προσαρτηθεί δημόσια σε μια ανάρτηση, πράγμα που σημαίνει ότι οι παραπλανητικές αναρτήσεις σχετικά με θέματα που διχάζουν πολιτικά, συχνά δεν ελέγχονται.
Η MediaWise διαπίστωσε ότι λιγότερο από το 10% των Community Notes που συντάχθηκαν από χρήστες κατέληξαν να δημοσιευτούν τελικά σε προσβλητικές αναρτήσεις. Οι αριθμοί είναι ακόμη χαμηλότεροι για ευαίσθητα θέματα όπως η μετανάστευση και οι αμβλώσεις.
Οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι η πλειονότητα των αναρτήσεων στο X λαμβάνει το μεγαλύτερο μέρος της επισκεψιμότητάς τους εντός των πρώτων ωρών, αλλά μπορεί να χρειαστούν ημέρες για να εγκριθεί μια σημείωση κοινότητας, ώστε να τη δουν όλοι.
Από το ντεμπούτο του το 2021, το πρόγραμμα έχει προκαλέσει το ενδιαφέρον από άλλες πλατφόρμες. Το YouTube ανακοίνωσε πέρυσι ότι ξεκινά ένα πιλοτικό έργο που επιτρέπει στους χρήστες να υποβάλλουν σημειώσεις για να εμφανίζονται κάτω από παραπλανητικά βίντεο. Η χρησιμότητα αυτών των ελέγχων δεδομένων εξακολουθεί να αξιολογείται από τρίτους αξιολογητές, ανέφερε το YouTube σε μια ανάρτηση ιστολογίου.
Τα υπάρχοντα εργαλεία ελέγχου περιεχομένου της Meta φάνηκαν να κατακλύζονται από τον κατακλυσμό ψευδών και παραπλανητικού περιεχομένου, αλλά οι παρεμβάσεις θεωρήθηκαν από τους ερευνητές αρκετά αποτελεσματικές.
Μια μελέτη που δημοσιεύθηκε πέρυσι στο περιοδικό Nature Human Behavior έδειξε ότι οι προειδοποιητικές ετικέτες, όπως αυτές που χρησιμοποιούνται από το Facebook για να προειδοποιούν τους χρήστες σχετικά με ψευδείς πληροφορίες, μείωσαν την πίστη στα ψέματα κατά 28% και μείωσαν τη συχνότητα κοινοποίησης του περιεχομένου κατά 25%. Οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι οι δεξιοί χρήστες ήταν πολύ πιο δύσπιστοι για τους ελέγχους γεγονότων, αλλά ότι οι παρεμβάσεις εξακολουθούσαν να είναι αποτελεσματικές στη μείωση της πίστης τους στο ψευδές περιεχόμενο.
«Όλη η έρευνα δείχνει ότι όσο περισσότερη ταχύτητα, ουσιαστικά, όσο περισσότερη τριβή υπάρχει σε μια πλατφόρμα, τόσο λιγότερη είναι η διάδοση πληροφοριών χαμηλής ποιότητας», δήλωσε η Claire Wardle, αναπληρώτρια καθηγήτρια επικοινωνίας στο Πανεπιστήμιο Cornell.
Οι ερευνητές πιστεύουν ότι ο έλεγχος των γεγονότων της κοινότητας είναι αποτελεσματικός όταν συνδυάζεται με εσωτερικές προσπάθειες ελέγχου του περιεχομένου. Αλλά η προσέγγιση της Meta θα μπορούσε να αποδειχθεί επικίνδυνη. «Η προσέγγιση που βασίζεται στην κοινότητα είναι ένα κομμάτι του παζλ», είπε η Valerie Wirtschafter, συνεργάτης στο Ινστιτούτο Brookings που έχει σπουδάσει Community Notes.
«Αλλά δεν μπορεί να είναι το μόνο πράγμα και σίγουρα δεν μπορεί να κυκλοφορήσει απλά σαν μια μη προσαρμοσμένη, ολιστική λύση».
Με πληροφορίες από New York Times
Πηγή:lifo