Αντάμωσαν και φέτος οι απανταχού δημότες Δίου
ΓΙΑ 22η ΦΟΡΑ ΠΡΑΓΜΑΤΟΠΟΙΗΘΗΚΕ ΤΟ ΚΑΘΙΕΡΩΜΕΝΟ ΑΝΤΑΜΩΜΑ ΣΤΗΝ ΑΓ. ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ
Για εικοστή δεύτερη χρονιά πραγματοποιήθηκε την Κυριακή 19 Φεβρουαρίου 2017 στο δημοτικό διαμέρισμα του Δίου του Δήμου Δίου-Ολύμπου Πιερίας, το ΑΝΤΑΜΩΜΑ των απανταχού δημοτών της ιστορικής παρολύμπιας περιοχής.
Πρωτεργάτης του εθίμου που αναβιώνει τα τελευταία είκοσι δύο χρόνια, ο εφημέριος του Ιερού Ναού Αγίας Παρασκευής Δίου πατέρας Δημήτριος Κουτσιμάνης, που υλοποιεί το ΑΝΤΑΜΩΜΑ με την υποστήριξη του Εκκλησιαστικού Συμβουλίου και τη συμμετοχική παρουσία των κατοίκων, καθώς των καταγόμενων από την περιοχή αλλά και πολλών επισκεπτών.
Μετά τη Θεία Λειτουργία στην οποία προηξήρχε ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Κίτρους, Κατερίνης και Πλαταμώνος Γεώργιος, συλλειτουργούντων του Πανοσιολογιοτάτου Αρχιμανδρίτη και Ιεροκήρυκα της Μητροπόλεως Σεβαστιανού Αράπη καθώς και του προϊσταμένου του Ιερού Αγίας Παρασκευής Δίου Αιδεσιμότατου πατρός Δημητρίου Κουτσιμάνη, στο προαύλιο του Ναού εορτάστηκε το πατροπαράδοτο έθιμο του ΑΝΤΑΜΩΜΑΤΟΣ των απανταχού Δημοτών Δίου Πιερίας.
Νωρίτερα με το πέρας της Θείας Λειτουργίας εντός του Ιερού Ναού τιμήθηκαν οι Ιερόπαιδες της τοπικής ενορίας Νικόλαος Καζακλάρης, Δημήτριος Βαϊνάς, Νικόλαος Καζακλάρης και Διονύσιος Κουτρουλός για τη διακονία τους στη λειτουργική ζωή του Ναού.
Στην χαιρετιστήρια αναφορά του ο Σεβασμιώτατος συνεχάρη τον πατέρα Δημήτριο Κουτσιμάνη τόσο για το πνευματικό όσο και πολιτιστικό του έργο, τα μέλη του Εκκλησιαστικού Συμβουλίου και τους Ιερόπαιδες για την στήριξη στις δραστηριότητες της τοπικής Εκκλησίας, αλλά και τους δημότες και επισκέπτες του Δίου για την ενεργή συμμετοχή τους τόσο στο έθιμο, όσο και στις πνευματικές πρωτοβουλίες.
Στην ομιλία του ο εφημέριος του Ιερού Ναού Αγίας Παρασκευής Δίου Πιερίας πατέρας Δημήτριος Κουστιμάνης, αφού αναφέρθηκε στο Θεολογικό νόημα της ημέρας, της Κυριακής των Απόκρεω, επισήμανε: «Αυτή την Κυριακή, την τόσο σημαντική για την Ορθοδοξία επιλέξαμε να αναβιώσουμε το έθιμο μας, ακολουθώντας πιστά τόσο την εντολή του Ιερού Ευαγγελίου, όσο και αποσκοπώντας στο να κρατήσουμε ζωντανή και άσβεστη τη μνήμη και επικοινωνία όσων διαμένουμε εδώ στην πατρώα γη, με τους απανταχού αδελφούς μας που κατάγονται από τον τόπο μας.
Όπως ασφαλώς όλοι γνωρίζουμε η Εκκλησία μας συνέβαλε με καθοριστικό τρόπο στην ανάδειξη, διατήρηση και διαιώνιση των ηθών και εθίμων του λαού μας.
Αναμφίβολα μέσα από το λαϊκό πολιτισμό αναζητούμε τις ρίζες μας, ανακαλύπτουμε τη φυσιογνωμία μας ως λαός, πιστοποιούμε την ταυτότητα μας, θωρακίζουμε τη συνέχιση του έθνους μας. Εναρμονίζουμε το χτες με το σήμερα και χτίζουμε το αύριο.
Το ΑΝΤΑΜΩΜΑ μας είναι βέβαιο ότι συμβάλλει προς αυτή την κατεύθυνση και για αυτό θα το διατηρήσουμε ως κορωνίδα της ύπαρξής μας. Ένα πατροπαράδοτο έθιμο που τυγχάνει της ευλογίας και πατρικής αγάπης από τον πνευματικό μας πατέρα τον Σεβασμιώτατο ποιμενάρχη μας κύριο Γεώργιο, τον οποίο ευχαριστούμε που και φέτος λαμπρύνει με την παρουσία του το ΑΝΤΑΜΩΜΑ μας. Εις πολλά έτη Δέσποτα.
Αδελφοί μου
Δύο λόγια για το έθιμο μας, αν και βέβαια είναι γνωστό σε όλους. Οφείλουμε όμως να το υπενθυμίζουμε και να το γνωρίσουν και αδελφοί μας επισκέπτες που ίσως βρίσκονται για πρώτη φορά μαζί μας.
Το έθιμο του ΑΝΤΑΜΩΜΑΤΟΣ, λησμονήθηκε με το πέρασμα του χρόνου. Όμως ένας διακαής πόθος με διακατείχε και με ωθούσε στο να το αναβιώσουμε, ως ελάχιστο φόρο τιμής και μνήμης στους προγόνους μας. Θεωρώ ότι το καταφέραμε γιατί δύο δεκαετίες και πλέον στο έθιμο ήταν παρόντες όλοι, ντόπιοι και αδελφοί μας που διαβιούν μακριά από την πατρογονική μας γη, την πάλαι ποτέ Μαλαθριά, την προγενέστερη του Δίου ονομασία.
Επιπρόσθετα το ΑΝΤΑΜΩΜΑ έδωσε την ευκαιρία στους νεώτερους να γνωρίσουν και να γίνουν κοινωνοί της ιστορικής μας ταυτότητας και φυσιογνωμίας.
Η τοπική εκκλησιαστική ιστορία του Δίου έχει ένδοξες και μεγαλοπρεπείς ιστορικές καταβολές. Όλοι γνωρίζετε ότι το Δίον υπήρξε στο παρελθόν και συγκεκριμένα στους πρώτους Χριστιανικούς αιώνες έδρα Επισκοπής. Τον τέταρτο αιώνα κτίστηκε στο κέντρο της πόλης η επισκοπική βασιλική εκκλησία τμήματα της οποίας διασώζονται έως σήμερα. Επίσης ο επίσκοπος Δίου Παλλάδιος συμμετείχε το 343 μ.Χ. στη Σύνοδο της Σαρδικής.
Στον Ιερό χώρο που σήμερα συμπροσευχόμαστε, στον Ιερό Ναό της Αγίας Παρασκευής, υπήρχε αρκετά χρόνια πριν Ιερό Μονύδριον υπαγόμενο στη δικαιοδο
σία της Μοναστικής πολιτείας του Αγίου Διονυσίου του εν τω Ολύμπω του Θαυματουργού. Αυτός λοιπόν ο χώρος αποτελούσε το σημείο συνάντησης και αναφοράς των προγόνων μας. Εδώ πέρα από την προσευχή και παράκληση προς την Οσιοπαρθενομάρτυρα και Αθληφόρο Αγία Παρασκευή, οι δικοί μας άνθρωποι είχαν την ευκαιρία και τη δυνατότητα να κρατήσουν ζωντανή τη συνοχή, την αλληλεγγύη, την επαφή και την επικοινωνία μεταξύ τους.
Στο σημείο αυτό θέλω να αναφέρω τη σπουδή του μακαριστού Ιωάννη Ζησιάδη, καθηγητού Πανεπιστήμιου του ποινικού Δικαίου. Με πρωτοβουλία των τότε Εκκλησιαστικών αρχών της τοπικής μας Εκκλησίας, αποφασίστηκε να βγουν σε δημοπρασία δύο δαμάλια (Μεγάλοι Μόσχοι), που άνηκαν στο Μονήδριο. Η δημοπρασία πραγματοποιήθηκε στο διπλανό χωριό της Καρίτσας και τα χρήματα που συγκεντρώθηκαν δόθηκαν ως υποτροφία στον μακαριστό Ζησιάδη για την διεκπεραίωση των μεταπτυχιακών του σπουδών στο Παρίσι. Στον Νάρθηκα του Ναού μπορείτε να δείτε το χειρόγραφο της δημοπρασίας και το ποσό που καταβλήθηκε. Αυτό είναι το περίγραμμα του Ανταμώματος το οποίο επιλέξαμε να αναβιώσουμε τη σημερινή ημέρα, την Κυριακή της Κρίσεως, την Κυριακή της Απόκρεω, την τόσο σημαντική εορτή για την Χριστιανοσύνη. Εορτή με κατευθυντήρια αναφορά στα έσχατα δηλαδή στη Δευτέρα Παρουσία του Κυρίου μας με την Τελική Κρίση. Έχοντας ως σημείο αναφοράς τη προσφορά και την ανιδιοτέλεια προς τον συνάνθρωπο.
Αδελφοί μου.
Ο λαογράφος στην επισήμανση του για την ορθόδοξη λατρεία στα ήθη και έθιμα του Ελληνικού λαού, αναφέρει: «Γιορτές, τελετές και σύμβολα στην Ορθόδοξη Ελληνική λατρεία είναι ένα εξαίρετο σύνολο ζωντανών εκδηλώσεων που γίνονται από την ίδια την Εκκλησία για το Λαό ή από το Λαό για την Εκκλησία. Και μόνο η διαφορά της αρχιτεκτονικής των βυζαντινών Εκκλησιών μας που σφραγίζουν σε όλη την Ελλάδα το εθνικό μας τοπίο, θα αρκούσε για να δηλώσει τον ξεχωριστό χώρο. Οι συμπαθητικοί κληρικοί των χωριών διατηρούν μιαν Εκκλησιαστική ορθόδοξη λαογραφία από τις πιο ακατάλυτες. Η Ορθόδοξη λατρεία διατηρεί θέλοντας και μη τα Ελληνικά παραδοσιακά έθιμα, οι γιορτές, οι τελετές και η κοινωνική τους επίδραση θα δείχνουν πάντα την εθνική φυσιογνωμία μας». Λόγια ορθά του Λαογράφου που μας αγγίζουν και μας εκφράζουν. Κάτι ανάλογο μας προτρέπει να κάνουμε και ο Απόστολος Παύλος, λέγοντας μας να παραμένουμε αμετακίνητοι κρατώντας τις παραδώσεις που διδαχθήκαμε είτε προφορικά είτε γραπτά.
Όπως και πέρυσι οφείλουμε την πρέπουσα τιμή και επιβράβευση προς στους νέους της Ενορίας μας. Τη νέα γενιά η οποία μέσω της λειτουργικής ζωής και των κατηχητικών συνάξεων γίνεται κοινωνός της Ορθόδοξης Χριστιανικής Πίστης. Άλλωστε η Τροφός και Μητέρα Εκκλησία μας είναι ο προπομπός στη μόρφωση των παιδιών μας. Από την πνευματική ευλογία της Εκκλησίας ξεκινούν την παίδευσή τους οι νέοι μας και μετά ακολουθεί το σχολείο.
Οφείλουμε ένα μεγάλο ευχαριστώ στους γονείς που παροτρύνουν τα παιδιά τους στο να συμμετάσχουν στα κατηχητικά τμήματα της ενορίας μας. Φέτος αφιερώνουμε το εικοστό δεύτερο αντάμωμα στους Ιερόπαιδες της Ενορίας μας τους οποίους και θα τιμήσουμε. Ολοκληρώνοντας για μια ακόμα φορά σας ευχαριστώ όλους που μας τιμάτε και φέτος με την παρουσία σας.
Ευχαριστώ τέλος τους συντοπίτες μας μέλη της τοπικής κοινωνίας. Μιας κοινωνίας που αποτελείται από τα τρία στοιχεία του Ελλαδικού κορμού, τους Βλάχους, τους Σαρακατσαναίους και τους Πόντιους που αδελφωμένοι και μονιασμένοι συνεχίζουμε δημιουργικά όλοι μαζί την πορεία μας σε τούτο εδώ τον τόπο, πάντα εις Δόξαν Θεού.
Χρόνια πολλά. Καλή σαρακοστή και ευλογημένη.
Σας ευχαριστώ.»
Με τη συνοδεία παραδοσιακής μουσικής απέδωσαν χορούς τα μέλη του πολιτιστικού συλλόγου Δίου «Ολύμπιος Ζευς» και του ποντιακού συλλόγου Πλατανακίων Δίου.