Απάντηση του ΥΠΕΚΑ σε ερώτηση του βουλευτή Γιάννη Αμοιρίδη για Ρυθμίσεις χρεών των ευπαθών οικονομικά οικογενειών προς τη ΔΕΗ
Οι αρμόδιες υπηρεσίες της ΔΕΗ και κυρίως τα Κατάστημά της πανελλαδικά, αντιμετωπίζουν με τη δέουσα προσοχή όλα τα αιτήματα πελατών ή φορέων που τους εκπροσωπούν για ρύθμιση των οφειλών τους, στις περιπτώσεις που αδυνατούν να εξοφλήσουν εφάπαξ τους λογαριασμούς ρεύματος, τονίζεται σε επιστολή του προέδρου της Επιχείρησης, προς την Υπουργό Περιβάλλοντος Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής και με αφορμή ερώτημα του βουλευτή Πιερίας Γιάννη Αμοιρίδη, με το οποίο ζητούσε ευνοϊκές ρυθμίσεις χρεών των ευπαθών οικονομικά οικογενειών προς τη ΔΕΗ.
Στην επιστολή, αναφέρεται μεταξύ άλλων «Σύμφωνα με τις ρυθμίσεις της Επιχείρησης και τον ισχύοντα Κώδικα Προμήθειας, εάν ένας λογαριασμός δεν εξοφληθεί μέχρι και την έκδοση του επόμενου λογαριασμού, τότε το ανεξόφλητο ποσό ενσωματώνεται αυτόματα στον επόμενο λογαριασμό και σε ευδιάκριτο σημείο επί του λογαριασμού αναγράφεται πλέον ειδικό μήνυμα «Ειδοποίηση διακοπής», με το οποίο ο πελάτης ενημερώνεται εγγράφως για την επικείμενη διακοπή ρεύματος στην περίπτωση που δεν εξοφληθεί, μέχρι την ημερομηνία λήξης του δεύτερου αυτού λογαριασμού, κατ’ ελάχιστον το ποσό οφειλής που προέρχεται από τον προηγούμενο λογαριασμό. Έτσι, στην πράξη οι πελάτες με διμηνιαίους λογαριασμούς ρεύματος, δηλαδή το σύνολο σχεδόν των πελατών, έχουν πλέον περιθώρια να εξοφλήσουν τον λογαριασμό τους:
α) 80 ημέρες από την έκδοσή του και
β) 20 ημέρες μετά την έγγραφη ειδοποίησή τους με τον επόμενο λογαριασμό.
Εν τούτοις και παρά τα ως άνω σημαντικά χρονικά περιθώρια που έχουν οι πελάτες της ΔΕΗ για την εξόφληση των λογαριασμών τους, οι υπηρεσίες μας, λαμβάνοντας υπόψη τα επιπρόσθετα προβλήματα που αντιμετωπίζουν, τόσο οι επιχειρήσεις όσο και τα νοικοκυριά, λόγω της δυσμενούς οικονομικής συγκυρίας, προβαίνουν στις ευνοϊκότερες κατά το δυνατόν ρυθμίσεις των οφειλών τους. Πιο συγκεκριμένα, στους πελάτες που εξακολουθούν να έχουν αδυναμία εξόφλησης των λογαριασμών ρεύματος και μετά την παρέλευση των 80 ημερών από την έκδοση του λογαριασμού τους, παρέχεται η δυνατότητα να υποβάλουν εγγράφως αίτημα διακανονισμού της οφειλής τους, το οποίο εξετάζεται άμεσα ως προς τη δυνατότητα ικανοποίησής του από τα αρμόδια υπηρεσιακά όργανα της Επιχείρησης.
Περαιτέρω όμως, ακόμα και στην περίπτωση που κάποιος πελάτης της Επιχείρησης δεν μερίμνησε εγκαίρως στις ως άνω προθεσμίες να εξοφλήσει ή να ρυθμίσει με διακανονισμό τις οφειλές του και ως εκ τούτου διεκόπη η ηλεκτροδότηση στο ακίνητό του λόγω χρέους, εάν για σοβαρά και απόλυτα δικαιολογημένο λόγο αδυνατεί να εξοφλήσει το σύνολο της οφειλής του, προκειμένου να γίνει η επανασύνδεση του ρεύματος, μπορεί να υποβάλει αίτημα διακανονισμού, προς εξέταση και έγκριση από τα αρμόδια υπηρεσιακά όργανα.
Επιπρόσθετα, για την προστασία των ιδιαίτερα ευπαθών ομάδων καταναλωτών, η Πολιτεία έχει λάβει μέριμνα με πρόσφατη απόφαση του ΥΠΕΚΑ, θεσπίζοντας το Κοινωνικό Οικιακό Τιμολόγιο, με το οποίο ουσιαστικά τους παρέχεται έκπτωση της τάξεως του 20-30% σε σχέση με το οικιακό τιμολόγιο που ισχύει από 1.1.2011. Στις ομάδες αυτές περιλαμβάνονται τα άτομα χαμηλού εισοδήματος, οι τρίτεκνοι, οι μακροχρόνια άνεργοι και τα άτομα με αναπηρία μεγαλύτερη του 67%. Το τιμολόγιο αυτό χορηγείται υπό προϋποθέσεις στις παραπάνω ομάδες και η χορήγησή του έχει ξεκινήσει από 1.1.2011. Ήδη, για το Κοινωνικό Τιμολόγιο οι αιτήσεις που έχουν υποβληθεί από καταναλωτές των ως άνω κατηγοριών ξεπερνούν τις 300.000 και συνεχίζεται η υποβολή αιτήσεων καθημερινά με τον ίδιο ρυθμό.
Τέλος, θα πρέπει να σημειωθεί ότι παρά την τρέχουσα δυσμενή οικονομική συγκυρία η συντριπτική πλειονότητα των πελατών μας είναι συνεπείς στις υποχρεώσεις τους προς τη ΔΕΗ. Τα όποια προβλήματα δημιουργούνται, ως προς τα θέματα εξόφλησης λογαριασμών και διακοπών ρεύματος λόγω χρέους, προέρχονται από μειονότητα πελατών της Επιχείρησης, οι οποίοι είναι ασυνεπείς στις υποχρεώσεις τους και απαιτούν διακριτή μεταχείριση έναντι των υπολοίπων πελατών, ζητώντας κατ’ επανάληψη μακροχρόνιους διακανονισμούς τους οποίους όμως κατά κανόνα δεν τηρούν.»