ΑΠΘ: Στην 16η θέση όλων των πανεπιστημίων παγκοσμίως για τις κλασικές σπουδές του
Υψηλότερα από περίπου 4.500 πανεπιστήμια σε όλο κόσμο κατατάσσεται το ΑΠΘ για τις κλασικές σπουδές του.
Το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο κατατάσσεται πιο ψηλά από το περίφημο Γέιλ των ΗΠΑ, πιο ψηλά από το παλαιότερο σε λειτουργία πανεπιστήμιο του κόσμου, το Alma Mater Studiorum – Università di Bologna, πιο ψηλά από περίπου 4.500 αξιολογημένα από τον διεθνή οργανισμό QS World University Rankings πανεπιστήμια.
O τομέας Κλασικών Σπουδών αντανακλά την διεθνή ακτινοβολία του Αριστοτελείου, πλάι στα κορυφαία πανεπιστήμια της Οξφόρδης, του Κέιμπριτζ, της Χαϊδελβέργης, της Ρώμη, του Χάρβαρντ. Από την 22η θέση πέρυσι ο τομέας Κλασικών Σπουδών του Τμήματος Φιλολογίας της Φιλοσοφικής Σχολής του ΑΠΘ κατετάγη φέτος στη 16η θέση της παγκόσμιας κατάταξης στο πεδίο των Κλασικών Σπουδών (Classics).
«Το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, απέναντι από τον μεγαλοπρεπή, απότομο και απειλητικό όγκο γης, τον Όλυμπο, το πιο λογοτεχνικό βουνό του κόσμου που ενέπνευσε και εμπνέει, σεμνύνεται για τη διάκριση αυτή του Τομέα Κλασικών Σπουδών, η οποία συνιστά αναγνώριση του μόχθου των μελών του. Καθηγητές και Καθηγήτριες διεθνούς κύρους με σπουδαίο επιστημονικό αποτύπωμα, με μεγάλη αγάπη και όραμα για το λειτούργημά τους συνέβαλαν σε αυτήν την επιτυχία», δήλωσε ο πρύτανης του ΑΠΘ, καθηγητής Νίκος Παπαϊωάννου για τη παγκόσμια λίστα που ανακοινώθηκε.
Τόνισε, δε, ότι «οι διεθνείς συμφωνίες που έχει συνάψει το Αριστοτέλειο με κορυφαία ακαδημαϊκά ιδρύματα με επίκεντρο την προώθηση των Κλασικών Σπουδών υπογραμμίζουν την εξωστρέφεια του Τμήματος. Το Τμήμα Φιλολογίας πρωτοπορεί στην προσπάθεια όλων των μελών της πανεπιστημιακής μας κοινότητας να καταστεί το Αριστοτέλειο διεθνές κέντρο ανώτατων σπουδών, παρέχοντας αγγλόφωνα προγράμματα, επιδιώκοντας περισσότερες διεθνείς συνεργασίες σε όλα τα πεδία, επενδύοντας στο ανθρώπινο δυναμικό του, προάγοντας την αριστεία».
«Η αναπάντεχη επικαιρότητα των αρχαίων»
Ποια, όμως, μπορεί να είναι η επικαιρότητα και χρησιμότητα στην κοινωνία μιας επιστήμης που μελετά γραπτά έργα της αρχαίας ελληνικής και λατινικής γλώσσας, του ελληνικού και ρωμαϊκού πολιτισμού; Η απάντηση προσδίδει ακόμη μεγαλύτερη αξία στην διεθνή αναγνώριση του Τομέα Κλασικών Σπουδών του ΑΠΘ. Τα κείμενα αυτά αποτέλεσαν τα βασικά θεμέλια αυτού που αποκαλείται Ευρωπαϊκός και Δυτικός Πολιτισμός, επειδή συνέβαλαν στην Αναγέννηση και στη δημιουργία της Ενωμένης Ευρώπης μετά τον Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο.
«Η μελέτη των κάθε είδους κειμένων του ελληνορωμαϊκού πολιτισμού είναι απαραίτητο εφόδιο για την κατανόηση του παρελθόντος αλλά και του παρόντος, κοινωνιών και κρατών και συνεπώς, είναι γνώση ανεκτίμητη για τον σχεδιασμό του μέλλοντος», επισημαίνει ο κ. Παπαϊωάννου. «Έντεχνα και εύστοχα», παρατηρεί μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, ότι «η πληροφορία και η γνώση δεν είναι έννοιες ταυτόσημες».
«Στη μαθησιακή διαδικασία του ανθρώπου οι πληροφορίες είναι τα απαραίτητα δεδομένα, αλλά η συσσώρευσή τους και μόνο δεν οδηγεί στη γνώση, πόσω μάλλον στην παραγωγή νέας γνώσης. Και αυτό συμβαίνει γιατί το μυαλό του ανθρώπου λειτουργεί συντηρητικά και συσχετικά αλλιώς θα “καιγόταν”. Δε θυμόμαστε όλα όσα διαβάζουμε, αλλά μόνον τα πιο ουσιώδη τα οποία φιλτράρει και αξιολογεί ο εγκέφαλος, αλλά ακόμη και αυτά τα ανακαλούμε ευκολότερα μόνον όταν η ανάγνωση είναι συνδυαστική, π.χ. με άλλα σχετικά κείμενα, εικόνες, ήχους, οσμές.
Συχνά η πληθώρα των πληροφοριών στις ηλεκτρονικές αυτές βάσεις οδηγεί σε αντίθετα αποτελέσματα: βομβαρδίζει ακατάπαυστα τον εγκέφαλο, ο οποίος δεν μπορεί να επεξεργαστεί, κατατάξει, αξιολογήσει και ιεραρχήσει όλα αυτά τα δεδομένα, με αποτέλεσμα ο άπειρος χρήστης να ‘πελαγώνει’ και να χάνεται», εξηγεί ο πρύτανης.