* ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ ΚΑΙ ΧΑΛΚΙΔΙΚΗ ΦΑΙΝΕΤΑΙ ΝΑ ΕΥΝΟΟΥΝΤΑΙ ΑΠΟ ΤΙΣ ΠΟΛΙΤΙΚΕΣ ΕΠΙΛΟΓΕΣ ΤΟΥ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΡΧΗ ΚΕΝΤΡΙΚΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ.

* Η ΠΙΕΡΙΑ ΒΡΙΣΚΕΤΑΙ ΞΕΚΑΘΑΡΑ ΣΤΗΝ ΤΡΙΤΗ ΤΑΧΥΤΗΤΑ ΛΟΓΩ ΕΠΙΛΟΓΩΝ ΤΟΥ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΡΧΗ, ΜΑΖΙ ΜΕ ΑΛΛΟΥΣ 4 ΝΟΜΟΥΣ.

Ο θεσμός του Περιφερειάρχη, όπως είναι γνωστό, δημιουργήθηκε, μεταξύ άλλων, για να υπηρετεί και να εξυπηρετεί, με δικαιοσύνη, τα συμφέροντα της περιφερειακής οντότητας στην οποία εκλέχθηκε.

Δυστυχώς, μέχρι και σήμερα, ο νυν Περιφερειάρχης Κεντρικής Μακεδονίας δεν εξυπηρετεί με δικαιοσύνη τα συμφέροντα των επτά Περιφερειακών Ενοτήτων του αλλά, ξεκάθαρα, υπηρετεί την Περιφέρεια χωρίζοντάς την και διαχωρίζοντάς την με σειρά προσωπικών του προτεραιοτήτων και συγκεκριμένα: Πρώτα υπηρετεί και εξυπηρετεί την Περιφερειακή Ενότητα Θεσσαλονίκης θεωρώντας την ως την κορυφαία και βασική του ταχύτητα ανάπτυξης, έπειτα την Περιφερειακή Ενότητα Χαλκιδικής ως δεύτερη ταχύτητα αλλά πολύ κοντά με την αρχική, ενώ σε τρίτη ταχύτητα ανάπτυξης κατατάσσει τις υπόλοιπες πέντε Περιφερειακές Ενότητες (Πιερίας, Σερρών, Πέλλας, Ημαθίας, Κιλκίς).

Όλα τα προαναφερόμενα συνάδουν εκ των γεγονότων, όπως:

Είναι γνωστό το πρόγραμμα της «ΜΗ ΕΠΙΣΤΡΕΠΤΕΑΣ» (Ενίσχυση Μικρών και Πολύ Μικρών Επιχειρήσεων που επλήγησαν από τον Covid-19 στην Κεντρική Μακεδονία). Πρόκειται για πρόγραμμα που συγκρότησε και διαχειρίστηκε η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας η οποία διοχέτευσε το πλείστο των κεφαλαίων αυτών, δηλαδή τα 2/3 των 200.000.000,00€ στις Περιφερειακές Ενότητες των 2 πρώτων ταχυτήτων ενώ τα εναπομείναντα κονδύλια (δηλαδή το 1/3) στις άλλες 5 Περιφερειακές Ενότητες. Δεν μπορώ να πω, δίκαιη μοιρασιά…! Απλή και φωτογραφική διαδικασία. Φωτογραφική, διότι είναι και αυτό γνωστό πως σ’αυτή τη διαδικασία, μεγάλη υπεροχή είχαν τα μεγάλα ξενοδοχεία της Θεσσαλονίκης και της Χαλκιδικής που διέθεταν έως 50 εργαζομένους (ως 50 ΕΜΕ) κλπ., αφού προσμετρήθηκε σε αυτά και ο μήνας που ήταν κλειστά πέρσι τον Ιούνιο και άρα τους έδινε προτεραιότητα.

Επιπλέον, στην ίδια κατηγορία δόθηκε και το μεγάλο ποσό των 50.000,00€ που, φυσικά, μεγάλα ξενοδοχεία έπιαναν αυτό το ποσό ως έξοδο αλλά και την υψηλή βαθμολογία που απαιτούνταν για να το εξασφαλίσουν.

Και το μεγάλο άδικο της υπόθεσης; σε περίπτωση που κατά την διαδικασία αξιολόγησης της αίτησης της ενδιαφερόμενης επιχείρησης υπήρχε έλλειψη κάποιου εγγράφου ή έστω δεν φαινόταν ξεκάθαρα, τότε ο ενδιαφερόμενος είχε αποκλειστεί από την διαδικασία ασχέτως αν είχε όλες τις προϋποθέσεις προς έγκριση. Σε όλα τα προγράμματα δίνεται πάντα μικρό χρονικό διάστημα στην επιχείρηση να απαντήσει για τυχόν ελλείψεις…..ο Περιφερειάρχης βέβαια σε μια τέτοια δύσκολη εποχή ήταν αποφασιστικός, δεν συγχώρεσε κανένα λάθος, σε αντίθεση με την τάση των προγραμμάτων αυτών.

Θεωρώ όμως ότι το δίκαιο, σ’ αυτή την περίπτωση, θα ήταν να δοθεί ένα ποσό έως 25.000,00€ το ανώτερο, προς όλους, και έτσι θα είχαν ενταχθεί στο πρόγραμμα διπλάσιες επιχειρήσεις από ό,τι τώρα. Αλλά πού σκέψη για :

τους μικρούς επιχειρηματίες…

για τις οικογενειακές επιχειρήσεις

για τους εργαζομένους…

Φυσικά αποτελεί και ντροπή η κατάσχεση του συγκεκριμένου ποσού από υποχρεώσεις που έχει η επιχείρηση προς εφορία και ασφαλιστικούς φορείς ενώ η συγκεκριμένη ενίσχυση ήταν για να καλύψεις άλλες κύριες δαπάνες λειτουργίας. Δηλαδή βγαίνουν από την μία τσέπη (περιφέρεια) και τα στοιβάζουμε στην άλλη (κράτος)…..ο επιχειρηματίας τι;;; Θα υπάρξει πραγματική στήριξη;

Επόμενο πρόγραμμα, στο οποίο ο κύριος Περιφερειάρχης συνεχίζει να ακολουθεί τακτική πελατειακή και όχι τακτική δίκαιης οικονομικής κατανομής, είναι το πρόγραμμα «Μεταποίηση-Τουρισμός». Στο πρόγραμμα αυτό, προτού λήξει, ο Περιφερειάρχης θα μπορούσε να δώσει παράταση, όπως έγινε άλλωστε και με αντίστοιχα προγράμματα που εξασφάλισαν παράταση. Ωστόσο, ο επικεφαλής της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας θεώρησε σωστό να μη δώσει παράταση, με αποτέλεσμα να έχει απενταχθεί τουλάχιστον το 30% των εγκεκριμένων επιχειρήσεων. Τι σημαίνει αυτό π.χ. για την Περιφερειακή Ενότητα Πιερίας; Δεν θα υλοποιηθούν επενδύσεις, ύψους τουλάχιστον 20.000.000,00€, με αποτέλεσμα, ως νομός, να μην είμαστε ανταγωνιστικός ούτε στο τουριστικό προϊόν (τομέας υπηρεσιών) αλλά και ούτε και στον τομέα της μεταποίησης. Να αναφέρουμε το πόσες εκατοντάδες θέσεις εργασίας χάθηκαν; Αλλά με τέτοια νοοτροπία που επικρατεί σήμερα στην Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας, ποιος θα νοιαζόταν;

Είναι τραγικό για την Πιερία και ευρύτερα για την Περιφέρεια, να μη δώσει ο Περιφερειάρχης μια παράταση σ’ αυτό το πρόγραμμα το οποίο, λόγω κόβιντ, ήταν αναμενόμενο οι επενδυτές,  οι αιτήσεις των οποίων είχαν ήδη εγκριθεί, να βάλουν προσωρινά κάποιες άλλες οικογενειακές προτεραιότητες ώσπου να ξαναβρεί και η αγορά τη θετική της ψυχολογία.

Στ’ αλήθεια, κύριε Περιφερειάρχα Κεντρικής Μακεδονίας, πώς μπορείς να παίρνεις μια τέτοια απόφαση, εκτός πια κι αν εξυπηρετείς άλλα συμφέροντα ή αν έχεις οικονομικά προβλήματα ως Περιφέρεια, οπότε και μεταβιβάζεις το πρόβλημά σου στην πραγματική αγορά.

Λαμβάνοντας τέτοιες αποφάσεις, ο Περιφερειάρχης φαίνεται να μην εξέλαβε ως βασικούς παράγοντες την δυσκολία των επενδυτών να υλοποιήσουν στο χρονικό διάστημα και το ελάχιστο ποσοστό που απαιτούσε:

την απότομη αύξηση τιμών των οικοδομικών υλικών,

τον μη έλεγχο από δημόσιες υπηρεσίες στην περιοχή της επέμβασης (Υπηρεσία Αρχαιολογίας) εν μέσω κόβιντ αλλά και, επαναλαμβάνω,

ούτε την αντίστοιχη απόφαση παράτασης από άλλα προγράμματα ανάπτυξης με αποτέλεσμα να εκτίθεται για αυτήν του την απόφαση.

Ξεκάθαρα λοιπόν, στην Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας φαίνεται να έχουμε έναν Περιφερειάρχη που ασχολείται μόνο για το θεαθήναι, μόνο για φωτογραφίες και μόνο για εξυπηρέτηση πελατειακών του συμφερόντων.

Πρωτοφανής αυτή η απόφαση εις βάρος της ίδιας της περιφέρειάς του. Έχω την αίσθηση ότι και ο ίδιος κουράστηκε, στα τόσα χρόνια, στην ίδια πολιτική καρέκλα, να ασκεί τις ίδιες πολιτικές, να κάνει μάλλον επικοινωνιακή πολιτική παρά ουσιαστική πολιτική, αντικειμενικά να μην υπάρχει ορθή και επαρκής ενημέρωση των πολιτών, οπότε πλέον να μην τον νοιάζει τίποτα.

Ας ελπίσουμε, ο Περιφερειάρχης να αλλάξει γρήγορα στρατηγική και αναπτυξιακή πολιτική. Μιλάμε, βέβαια, για μια πολιτική με θετικό πρόσημο και όχι αρνητικό, διότι το αποτέλεσμα των επιλογών του, λόγω επικοινωνιακής πολιτικής αλλά και λόγω μη επαρκούς ενημέρωσης των πολιτών, δεν φαίνεται να το πληρώνει ο ίδιος. Το πληρώνει όμως η ίδια η αγορά και ευρύτερα η κοινωνία της Περιφέρειας του.

Κλείνοντας να επισημάνω ότι προ δύο (2) ετών σε εκδήλωση του Επιμελητηρίου Πιερίας και με την παρουσία του ιδίου του Περιφερειάρχη, είχα ζητήσει ο Νομός Πιερίας και οι άλλοι μικρότεροι νομοί να επιδοτούνται με μεγαλύτερο ποσοστό από ότι ο Ν.Θεσσαλονίκης και ο Ν.Χαλκιδικής διότι ναι μεν ανήκουμε στην ίδια περιφέρεια αλλά η ανάπτυξη δεν είναι ίδια για όλους τους νομούς της περιφέρειας μας. Έτσι θα πετυχαίναμε και αύξηση επενδύσεων στους μικρότερους νομούς, αύξηση θέσεων εργασίας, αλλά και αύξηση ισομερή του ανταγωνισμού. Ακόμη αναμένω απάντηση……

Αθανάσιος Γκούνας

Καθηγητής Εφ. Διεθνούς Πανεπιστημίου Ελλάδος

Σύμβουλος Αναπτυξιακών Προγραμμάτων

Δημοτικός Σύμβουλος Κατερίνης