Ατυχήματα στον Όλυμπο: Σκαρφαλώνουν με κράνη… οικοδόμων, χωρίς σχοινιά & χωρίς οδηγό βουνού
Με κράνη που φορούν οι οικοδόμοι στα… γιαπιά, πολλές φορές χωρίς ατομικά σχοινιά και οδηγό βουνού αλλά και αψηφώντας τους κινδύνους επιχειρούν να ανέβουν εκατοντάδες πολίτες κάθε χρόνο στον Όλυμπο προσπαθώντας να κατακτήσουν την κορυφή του.
Οι παραπάνω, κυρίως, παράγοντες και λιγότερο οι κακές καιρικές συνθήκες σε συνδυασμό με την υψηλή επισκεψιμότητα που παρουσιάζει τα τελευταία χρόνια το βουνό των Θεών εξηγούν τα συχνά ατυχήματα που καταγράφονται στις κορυφές του. Ενδεικτικό, είναι παρά τις καλές καιρικές συνθήκες που επικρατούσαν από το πρωί της Δευτέρας (29/7), σε τραγωδία κατέληξε άλλη μια ανάβαση ορειβάτη στη θέση Λούκι, στο πιο επικίνδυνο σημείο του Ολύμπου.
Από τον Δεκέμβριο του 2017 μέχρι τον Ιούνιο του 2019, άλλα πέντε άτομα έχουν χάσει τη ζωή τους από διάφορα αίτια, ενώ μόνο τον τελευταίο ενάμιση χρόνο 10 επιχειρήσεις διάσωσης έγιναν με τη συνδρομή του ελικοπτέρου Super Puma σύμφωνα με τα στοιχεία της Ελληνικής ομάδας Διάσωσης. Στο ίδιο χρονικό διάστημα τα περιστατικά που θεωρούνται σοβαρά ανέρχονται σε 19, ενώ τα τρία από αυτά συνέβησαν τις τελευταίες 20 μέρες.
H έλλειψη μέτρων ασφαλείας, απαιτούμενου εξοπλισμού, τήρησης κανόνων και επαρκούς ενημέρωσης των ορειβατών τόσο για τη μορφολογία του βουνού όσο και για τις καιρικές συνθήκες σε συνδυασμό με την εκρηκτική αύξηση της κίνησης στο βουνό των Θεών αποτελούν τις κύριες αιτίες των τραγικών ατυχημάτων σύμφωνα με έμπειρους ορειβάτες.
«Είτε ανεβαίνουν μεμονωμένα ερασιτέχνες είτε με ορειβατικούς συλλόγους, αρκετές φορές δεν τηρούνται τα μέτρα ασφαλείας. Δεν φορούν κράνη, ζώνες ασφαλείας και δεν δένονται με σχοινιά από ειδικούς. Η ανάβαση έχει βαθμό επικινδυνότητας» είπε στο ethnos.gr ο πρόεδρος του Ελληνικού Ορειβατικού Συλλόγου Λιτοχώρου Βασίλης Διαμαντόπουλος από τα 2.000 μέτρα όπου βρίσκεται, προσθέτοντας ότι δεν γίνεται κανένας έλεγχος από καμία δημόσια υπηρεσία ή κρατικό φορέα αν πληρούνται οι προϋποθέσεις για την ασφαλή ανάβαση των ορειβατών. Ενδεικτικό της έλλειψης μέτρων προστασίας είναι ότι τα ατυχήματα δεν γίνονται μόνο σε υψηλές κορυφές αλλά και σε χαμηλά υψόμετρα.
«Τα πιο δύσκολο κομμάτι είναι η κατάβαση. Έχουμε τοποθετήσει ειδικά κλιπς στους βράχους στο Λούκι για να κουμπώνουν εκεί τα σχοινιά τους για μεγαλύτερη ασφάλεια αλλά πολλοί ορειβάτες δεν τα χρησιμοποιούν γιατί δεν έχουν ατομικά σχοινιά. Άλλοι πάλι φορούν κράνη οικοδόμων και όχι ορειβατικά. Ούτε μπορούν να κατακτήσουν όλοι τον Όλυμπο. Αυτό πρέπει να το καταλάβουν» είπε από την πλευρά του στο ethnos.gr ο ιδρυτής και διευθυντής Εκπαίδευσης της Ελληνικής Ομάδας Διάσωσης, Ζαφείρης Τρόμπακας.
Το πιο επικίνδυνο σημείο στον Όλυμπο θεωρείται η θέση Λούκι, τα τελευταία μέτρα πριν από την υψηλότερη κορυφή του, τον Μύτικα, όπου έχουν χάσει τη ζωή τους τα περισσότερα άτομα. Μεγάλη επικινδυνότητα παρουσιάζουν επίσης η δεύτερη υψηλότερη κορυφή του Ολύμπου, το Στεφάνι, καθώς και η Κακόσκαλα.
Σύμφωνα με τον κ. Διαμαντόπουλο, τα ατυχήματα στον Όλυμπο είναι πολύ εύκολο να σημειωθούν γιατί οι πλαγιές του βουνού είναι απότομες και απόκρημνες. «Φτάνει να πετάξει μια πέτρα ένας ορειβάτης που προπορεύεται και να χάσει την ισορροπία του αυτός που ακολουθεί. Δεν θέλει πολύ να γίνει το κακό».
Η ανάβαση στο βουνό των Θεών έγινε μόδα
Η ανάβαση στον Όλυμπο έχει γίνει μόδα τα τελευταία χρόνια προσελκύοντας και πολλούς ορειβάτες από το εξωτερικό, δεδομένου ότι διαθέτει τις ψηλότερες κορυφές της χώρας ενώ και ο μύθος που τον συνοδεύει μαγνητίζει τα βλέμματα ολοένα και περισσότερων.
«Έχει γίνει μόδα, είναι μια νέα τάση και όλοι θέλουν να φτάσουν στην κορυφή. Το ζητούμενο είναι ότι η ανάβαση στον Όλυμπο δεν είναι δύσκολη αλλά επικίνδυνη» είπε ο κ. Διαμαντόπουλος. Σύμφωνα με τον πρόεδρο του Ελληνικού Ορειβατικού Συλλόγου Λιτοχώρου κάθε χρόνο το μυθικό βουνό σπάει το ένα ρεκόρ πίσω από το άλλο αγγίζοντας πλέον περισσότερους από 200.000 επισκέπτες ετησίως.
Από το 1951, χρονιά που η Ελληνική Ομάδα Διάσωσης διατηρεί στατιστικά στοιχεία, συνολικά 59 ορειβάτες και επισκέπτες έχασαν τη ζωή τους στον Όλυμπο. Οι 31 από αυτούς σκοτώθηκαν έπειτα από γλίστρημα, οι 11 έχασαν τη ζωή τους από παθολογικά αίτια, οι έξι όταν τους καταπλάκωσε χιονοστιβάδα, οι τέσσερις από απώλεια προσανατολισμού, άλλοι τέσσερις από υποθερμία, οι δύο από κατολίσθηση και ένας επειδή χτυπήθηκε από κεραυνό.
Από τα άτομα που έχασαν τη ζωή τους σχεδόν τα 2/3 (38 νεκροί) είναι Έλληνες και οι υπόλοιποι 21 ξένοι. Από τους αλλοδαπούς οι έξι είναι Γερμανοί, οι τέσσερις Τσέχοι, τρεις είναι οι Βούλγαροι, δύο οι Πολωνοί και οι υπόλοιποι έξι υπήκοοι Σερβίας, Ιταλίας, Σλοβακίας, Γαλλίας, Αγγλίας και Αυστρίας.
(ΦΩΤΟ ΑΡΧΕΙΟΥ)