Αυτοκίνητο: Τι κάνει τους οδηγούς επιθετικούς; Έρευνα για την ψυχολογία του δρόμου
Παράγοντες όπως η βιασύνη και η κυκλοφοριακή συμφόρηση παίζουν σημαντικό ρόλο σύμφωνα με αμερικανική μελέτη.
Η επιθετική οδήγηση, η οποία συχνά εκδηλώνεται ως υπερβολική ταχύτητα ή αγένεια απέναντι στους άλλους οδηγούς, είναι ένα μάλλον γνώριμο φαινόμενο που μπορεί να γίνει επικίνδυνο. Ανάλυση της Εθνικής Υπηρεσίας Ασφάλειας Οδικής Κυκλοφορίας των ΗΠΑ (NHTSA) διαπιστώνει ότι το μποτιλιάρισμα είναι ένας αλλά όχι ο μοναδικός παράγοντας που κάνει τους οδηγούς να ξεσπούν στο τιμόνι.
Οι οδηγοί μπορούν να γίνουν επιθετικοί με συμπεριφορές όπως η υπερβολική ταχύτητα, η συχνής αλλαγής λωρίδας κυκλοφορίας και ο θυμός κατά τη διάρκεια της οδήγησης, που ουσιαστικά τους εμποδίζει να οδηγήσουν σωστά και με ασφάλεια.
Ορισμένοι οδηγούν επιθετικά, έδειξε η έρευνα, είτε επειδή έχουν πολλά να κάνουν μέσα σε μικρό χρονικό διάστημα, είτε γιατί αργούν για τη δουλειά ή το ραντεβού τους με αποτέλεσμα να πέφτουν σε οδηγικά παραπτώματα λόγω βιασύνης.
Ο χαρακτήρας του οδηγού επίσης παίζει ρόλο.
Από την άλλη, το κλειστό περιβάλλον του αυτοκινήτου μπορεί να απομονώσει τον οδηγό από το εξωτερικό περιβάλλον και να τον καταστήσει παρατητή. Προφυλαγμένος από το εξωτερικό περιβάλλον. Ο οδηγός μπορεί έτσι να γίνει παρατηρητής αντί να συμμετέχει ενεργά.
Οι περισσότεροι αυτοκινητιστές σπάνια οδηγούν επιθετικά και κάποιοι δεν το κάνουν ποτέ. Για άλλους όμως η επιθετική οδήγηση είναι συχνό φαινόμενο και για ένα μικρό ποσοστό αυτοκινητιστών είναι η συνήθης οδηγική συμπεριφορά.
Περιστασιακά επεισόδια επιθετικής οδήγησης, όπως υπερβολική ταχύτητα και απότομη αλλαγή λωρίδας, μπορεί να συμβούν ως απόκριση σε συγκεκριμένες καταστάσεις, όπως όταν ο οδηγός καθυστερεί σε ένα σημαντικό ραντεβού, χωρίς όμως είναι η φυσιολογική συμπεριφορά του.
Αυτό μάλιστα που διαφαίνεται είναι ότι υπάρχουν περισσότερες περιπτώσεις αγενούς και επικίνδυνης συμπεριφοράς στο δρόμο σήμερα σε σχέση με το παρελθόν, την ίδια στιγμή που οι οδηγοί σήμερα διανύουν περισσότερα χιλιόμετρα σε σχέση με το παρελθόν.
Για την αντιμετώπιση επικίνδυνων συμπεριφορών στους δρόμους η Εθνική Υπηρεσία Ασφάλειας Οδικής Κυκλοφορίας προτείνει καθορισμό της σχέσης μεταξύ ταχύτητας και ασφάλειας, την εφαρμογή μέτρων σχεδιασμού δρόμων και μηχανικής για την επίτευξη κατάλληλων ταχυτήτων, τον καθορισμό των ορίων ταχύτητας που είναι ασφαλή για το σύνολο των οχημάτων, την εφαρμογή προσπαθειών επιβολής και κατάλληλης τεχνολογίας που στοχεύουν αποτελεσματικά στην μείωση της ταχύτητας και την προβολή επικοινωνιακών μηνυμάτων στα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης με θέμα την ασφάλεια κατά τη διάρκεια της οδήγησης.
Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ