Χαμένο έργο του Ρέιμοντ Τσάντλερ αποδεικνύει ότι έγραφε και ποίηση
Ο Αμερικανός συγγραφέας, Ρέιμοντ Τσάντλερ, που έμεινε γνωστός για τα σκληρά, αστυνομικά μυθιστορήματά του, έγραφε επίσης ποίηση.
Το ποίημα, «Ρέκβιεμ», ήταν μεταξύ των εγγράφων που η οικογένεια του Ρέιμοντ Τσάντλερ δώρισε στο Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης τη δεκαετία του 1980.
Ήταν διάσημος για τον «κυνικό, σκληροπυρηνικό χαρτογιακά του», τον Φίλιπ Μάρλοου, και ατάκες όπως: «Ήταν μια ξανθιά. Μια ξανθιά που μπορούσε να κάνει έναν επίσκοπο να σπάσει με κλωτσιά ένα βιτρό».
Όμως ο συγγραφέας αστυνομικών μυθιστορημάτων Ρέιμοντ Τσάντλερ δοκίμασε και την πιο εκλεπτυσμένη τέχνη της ποίησης, και ένα από τα αδημοσίευτα ποιήματά του θα δημοσιευτεί αυτή την εβδομάδα στο αμερικανικό The Strand, ένα περιοδικό για το έγκλημα και το μυστήριο.
Πίσω από τον εξυπνάκια Φίλιπ Μάρλοου
Το ποίημα, με τίτλο «Ρέκβιεμ» («Requiem»), γράφτηκε γύρω στο 1955 και αποκαλύπτει «έναν πιο συναισθηματικό, πιο μυστικιστικό Ρέιμοντ Τσάντλερ απ’ ό,τι έχουμε συνηθίσει», δήλωσε ο Άντριου Γκάλι, διευθύνων συντάκτης του The Strand. «Γνωρίζουμε τον εξυπνάκια Φίλιπ Μάρλοου, αλλά ο Τσάντλερ είναι πιο πολύπλοκος από ό,τι περιμέναμε».
Το ποίημα φυλασσόταν σε ένα κουτί παπουτσιών προτού η οικογένεια Τσάντλερ το δωρίσει, μαζί με άλλα έγγραφα, στη Βιβλιοθήκη Bodleian του Πανεπιστημίου της Οξφόρδης τη δεκαετία του 1980. «Ήταν ένας θησαυρός από αδημοσίευτα έργα» δήλωσε ο Άντριου Γκάλι. «Αλλά αυτό είναι το τελευταίο».
Δείτε ένα βίντεο με τη ζωή του
Η ποίηση και ο δημόσιος υπάλληλος
Η ποίηση δεν ήταν κάτι καινούργιο για τον Τσάντλερ, αν και δεν είχε ασχοληθεί μαζί της εδώ και πολλά χρόνια. «Του άρεσε η ποίηση και είχε δημοσιεύσει ένα ποίημα στη σχολική του εφημερίδα στα 17 του», δήλωσε ο Γκάλι. Αλλά για το μεγαλύτερο μέρος της ζωής του, δεν έγραψε καθόλου ποίηση.
Ο Τσάντλερ άρχισε να γράφει τις αστυνομικές ιστορίες, για τις οποίες έγινε γνωστός, το 1933, όταν ήταν 44 ετών, ενώ προηγουμένως είχε διατελέσει δημόσιος υπάλληλος και στέλεχος πετρελαϊκής εταιρείας.
Το ποίημα αποτελείται περίπου από 30 στίχους. «Μερικές φορές, διαβάζεται σαν ερωτική επιστολή προς τη σύζυγό του» δήλωσε ο Γκάλι – Η Σίσσυ, η σύζυγος του Τσάντλερ οποία πέθανε ένα χρόνο πριν από τη συγγραφή του ποιήματος.
Υπάρχει μια στιγμή μετά τον θάνατο, ένα ελάχιστο λεπτό,
Όταν τα φωτεινά ρούχα κρέμονται στην αρωματισμένη ντουλάπα
Και το χαμένο όνειρο σβήνει και σβήνει αργά,
Όταν τα ασημένια μπουκάλια και το γυαλί και ο άδειος καθρέφτης,
Και τρεις μακριές τρίχες σε μια βούρτσα και ένα διπλωμένο μαντήλι,
Και το φρεσκοφτιαγμένο κρεβάτι και τα φρέσκα, μαλακά μαξιλάρια
στα οποία δεν θα ξαπλώσει κανένα κεφάλι,
είναι το μόνο που έχει απομείνει από το μακρύ, άγριο όνειρο.
Τα «ξεχασμένα»
Το ποίημα «ήταν μέρος μιας κρύπτης με έργα από τότε που ήταν γέρος, καταθλιπτικός και άρρωστος», είπε ο Γκάλι. «Για μένα, λόγω του γεγονότος ότι η ζωή του πήρε ελεύθερη πτώση μετά τον θάνατό της, βλέπω το έργο κάποιου που δυσκολεύτηκε πολύ να αφήσει τον πόνο να φύγει».
Στα αστυνομικά μυθιστορήματα του Τσάντλερ για τον Μάρλοου περιλαμβάνονταν το «Ο Μεγάλος Ύπνος» (1939), το οποίο έγινε ταινία με τον Χάμφρεϊ Μπόγκαρτ και τη Λόρεν Μπακόλ επτά χρόνια αργότερα, και το «Ο Μεγάλος Αποχαιρετισμός» (1953).
Ξεχασμένα έργα διάσημων συγγραφέων εμφανίζονται περιστασιακά, μερικές φορές με μεγάλη φανφάρα. Στα έργα που έχουν ανακαλυφθεί περιλαμβάνονται χαμένα μυθιστορήματα του Γουόλτ Γουίτμαν, που βρέθηκαν το 2017, και του Αλέξανδρου Δουμά, που βρέθηκαν το 2005.
Τον μεγαλύτερο πάταγο προκάλεσε η έκδοση του 2015 του «Βάλε έναν Φύλακα», του προλόγου της Χάρπερ Λι, που γράφτηκε τη δεκαετία του 1950, για το «Όταν σκοτώνουν τα κοτσίφια».
Τέσσερα κεφάλαια ενός ημιτελούς μυθιστορήματος του Τσάντλερ, του «Poodle Springs», ολοκληρώθηκαν από τον συγγραφέα Ρόμπερτ Μπ. Πάρκερ και δημοσιεύθηκαν το 1988.
Υπήρχε λόγος που έμειναν στο συρτάρι
Οι κριτικές για ορισμένες λογοτεχνικές ανακαλύψεις είναι ανάμεικτες ή τείνουν προς το κακό. Μερικές φορές, λένε οι κριτικοί, τα αδημοσίευτα έργα δεν είναι καλά. «Πολλές φορές, όταν βρίσκω κάτι αδημοσίευτο, λέω “αυτό είναι πραγματικά σκουπίδι”», δήλωσε ο Γκάλι. «Θα δημοσιεύσουμε μόνο κάτι που θα δώσει στον συγγραφέα μια νέα εικόνα».
Οι ανακαλύψεις χαμένης από καιρό λογοτεχνίας δεν είναι πρόσφατο φαινόμενο. «Οι Πέρσες», ένα διθυραμβικό τραγούδι του Μιλήσιου ποιητή Τιμόθεου, από τα τέλη του 5ου αιώνα π.Χ., θεωρούνταν χαμένο στο χρόνο.
Στη συνέχεια, μετά από περισσότερα από 2.000 χρόνια, ανακαλύφθηκε σε μια ανασκαφή. «Χαμένο ποίημα βρέθηκε σε τάφο» έγραφε ο τίτλος των New York Times, το 1902.
*Με στοιχεία από nytimes.com
Πηγή:in.gr