Σε τηλεδιάσκεψη του Κινήματος Αλλαγής, που πραγματοποιήθηκε υπό της προέδρου Φώφης Γεννηματά, με θέμα τη νέα Κοινή Αγροτική Πολιτική, συμμετείχε το μέλος του Τομέα Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων Κλέαρχος Λακασάς.

 

Η εισήγηση του κ. Λακασά

Σύντροφοι και συντρόφισσες,

Είμαστε σε μια περίοδο που άνοιξε η συζήτηση για τη νέα Κ.Α.Π.

Η νέα Κ.Α.Π. είναι ένα ιστορικό σταυροδρόμι που θα μας βάλει να διαλέξουμε τι είδους αγροτική πολιτική θα πρέπει να ασκήσουμε για τα επόμενα χρόνια και τι όραμα έχουμε ως χώρα για τον αγροτικό της κόσμο.

Κανείς δεν μπορεί να κρύψει ή να ξεχάσει την καταστροφική 10ετία που περάσαμε ως χώρα στον αγροτικό τομέα όπως και σε άλλους τομείς βέβαια. Η υψηλή φορολογία εισοδήματος σε συνδυασμό με τις ασφαλιστικές εισφορές έχουν ρίξει σε πραγματική πτώχευση τους μικρομεσαίους παραγωγούς και σε στασιμότητα τους μεγάλους «καλλιεργητικά» παραγωγούς.

Η κατάρρευση του αγροτικού κόσμου και κυρίως της μεσαίας τάξης αυτού, έχει φέρει ως αποτέλεσμα ένα άκρως καπιταλιστικό καθεστώς, παρ’ όλες τις μάχες που έδωσαν οι εργάτες στο παρελθόν με αγώνες και θυσίες προκειμένου να αλλάξουν τέτοιου είδους μορφές πολιτικής. Είναι ευκαιρία λοιπόν να θέσουμε σκέψεις και προτάσεις που θα αποτελέσουν την χρυσή τομή για τον αγροτικό τομέα, για τους νέους που ψάχνουν δουλειά, για αυτούς που αναγκάστηκαν να εγκαταλείψουν την ύπαιθρο και να ψάξουν εργασία σε άλλους τομείς, σε τομείς που είναι σαν ανειδίκευτοι εργάτες και παίρνουν 550€ για να συντηρήσουν τα σπίτια και τις οικογένειες τους καθώς και για άλλους που δεν βρίσκουν καθόλου δουλειά και ζουν με τα επιδόματα ανεργίας. Όλα αυτά φέρνουν αντιμέτωπους αυτούς που απασχολούνται στον αγροτικό τομέα με συνθήκες απόλυτης φτωχοποίησης αλλά και αυξάνουν το ποσοστό ανεργίας της χώρας μας.

Κάποιες από τις προτάσεις και τις σκέψεις που θα καταθέσω παρακάτω (Όχι μόνο για να Κ.Α.Π.) έχουν να κάνουν με μία νέα αναπτυξιακή πορεία στον αγροτικό τομέα καθώς επίσης κάποιες από αυτές αποτελούν προτάσεις φορολογίας.

Ξεκινώντας λοιπόν τις προτάσεις μου, όλοι ξέρουμε ότι στη χώρα μας υπάρχει μικρός κλήρος στην κατανομή των αγροτεμαχίων (αν εξαιρέσουμε κάποιους νομούς ανά την επικράτεια π.χ. Νομός Λάρισας ή και ευρύτερα στην περιφέρεια Θεσσαλίας)  οπότε όποιο σχέδιο έχουμε ως χώρα για την αγροτική πολιτική και την αγροτική οικονομία θα πρέπει να βασίζεται πάνω σε αυτό.

1) Πρωταρχικός στόχος λοιπόν είναι ο διαχωρισμός του συνταξιούχου από τον ενεργό αγρότη. Θα πρέπει ο εκάστοτε αγρότης να διαλέξει αν θέλει να βγει στο καθεστώς της σύνταξης ή να συνεχίσει να καλλιεργεί.

2) Διαγραφή των ιστορικών δικαιωμάτων και επανεκκίνηση των συζητήσεων για το καθεστώς της κατανομής των επιδοτήσεων έχοντας ως οδηγό το «η επιδότηση στην παραγωγή», δηλαδή όποιος παράγει θα παίρνει και την επιδότηση για την καλλιέργειά του. Θα πρέπει να εξαλειφθεί οριστικά ο αγρότης του καφενείου και ο αγρότης των ιστορικών δικαιωμάτων, ο οποίος όλα αυτά τα χρόνια δηλώνοντας τα στρέμματα που του αναλογούν, με βάση το μέσο όρο της 3ετιας (2000-2001-2002), στην δήλωση του ΟΣΔΕ παίρνει ένα έτοιμο «τσεκ» χωρίς να παράγει και να συμμετέχει ουσιαστικά στην αγροτική παραγωγή. Σε  αντίθεση ένας ενεργός αγρότης με το υπάρχον καθεστώς παρόλο που παράγει δεν μπορεί να έχει την ουσιαστική βοήθεια της επιδότησης. Με την απελευθέρωση λοιπόν των αγροτεμαχίων δίνεται η δυνατότητα επέκτασης σε έναν ενεργό και παραγωγικό αγρότη.

3) Δημιουργία ολοκληρωμένου ειδικού συστήματος του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων σε συνεργασία με την τράπεζα (π.χ. Τράπεζα Πειραιώς) που θα αφορά όλα τα παρακάτω. Η κατάθεση των επιδοτήσεων να γίνεται σε τραπεζικό λογαριασμό ο οποίος θα έχει συγκεκριμένες προδιαγραφές. Θα πρέπει να είναι ένας «κλειστός» λογαριασμός στον οποίο δεν θα επιτρέπεται η μεταφορά οποιουδήποτε άλλου ποσού πέραν των επιδοτήσεων, θα διαθέτει χρεωστική κάρτα και μέσω αποκλειστικά αυτού του λογαριασμού θα γίνονται οι πληρωμές και τυχόν άλλες συναλλαγές που θα αφορούν «την παραγωγή». Μέσα στο λογαριασμό θα μπορούν να υπάρχουν κατηγορίες με ποσοστά για τη κάθε συναλλαγή.

Ένα μικρό παράδειγμα, ανεξαρτήτως των αριθμών, θα μπορούσε να είναι ως εξής:

π.χ.

Με βάση το σύνολο των επιδοτήσεων το 70% θα αφορά τις πληρωμές εφοδίων, μηχανημάτων, καυσίμων και ενοικίων των αγροτεμαχίων, το 20% θα αφορά πληρωμές εργόσημων και ένα 10%  θα δίνεται σε ρευστό χρήμα.

4) Δημιουργία μητρώου εμπόρων αγροτικών εφοδίων, αγροτικών πάσης φύσεως μηχανημάτων και πρατηρίων καυσίμων.

Με την δημιουργία μητρώου εμπόρων (π.χ. γεωπόνων) θα μπορεί ο παραγωγός να πληρώνει τα αγροεφόδια και ότι αφορά την παραγωγή μέσω της κάρτας που προανέφερα, ενώ παράλληλα το σύστημα θα αναγνωρίζει ότι το συγκεκριμένο κατάστημα είναι ενταγμένο στο σύστημα πληρωμών μέσω της ειδικής κάρτας. Με αυτόν τον τρόπο δημιουργούμε ένα πλήρως ελεγχόμενο σύστημα φοροδιαφυγής στις αγορές και μπορούμε να έχουμε μια πραγματική εικόνα όλων των εξόδων, ελαφρύνοντας έτσι τον ετήσιο τζίρο για την φορολογία εισοδήματος.

5) Μητρώο εμπόρων ή εταιριών πώλησης αγροτικών προϊόντων.

Όσοι θα εγγράφονται στο μητρώο θα έχουν δικαίωμα να κάνουν αγοροπωλησίες στα αγροτικά προϊόντα, αποφεύγοντας έτσι τον «αιώνιο βραχνά» των μεσαζόντων.

Ο έμπορος με την παραλαβή του εμπορεύματος από τον παραγωγό στο κατάστημά του θα είναι υποχρεωμένος από το σύστημα να κάνει κατάσταση παραλαβής με τον προϊόν, τα κιλά και την τιμή ημέρας που θα του εμφανίζει το σύστημα μέσα από το παρατηρητήριο τιμών και θα καταθέτει σε τραπεζικό λογαριασμό του παραγωγού το 60% του ποσού που αθροίζεται σύμφωνα με τα παραπάνω στοιχεία ως εγγυητική πληρωμής βάζοντας τον έτσι σε λειτουργία ευθύνης για την πώληση των προϊόντων και ασπίδα-δικλείδα ασφαλείας της συναλλαγής για τον παραγωγό.

6) Δημιουργία και καθιέρωση του αγροτικού πετρελαίου, με μειωμένο φόρο για πτώση τις τιμής ανά λίτρο στην αντλία του πρατηρίου καυσίμων.

Τα πρατήρια, αρχικά θα δηλώνουν ότι θα πωλούν αγροτικό πετρέλαιο και θα έχουν αντλία που θα είναι για το συγκεκριμένο καύσιμο έτσι ώστε να μπορεί ο προμηθευτής να του το μεταφέρει. Οποιαδήποτε άλλη ενέργεια θα θεωρείται παράνομη.

Η κατανάλωση του αγροτικού πετρελαίου από τον παραγωγό δεν θα είναι ανεξέλεγκτη. Τα λίτρα τα οποία θα προκύπτουν θα είναι βάση της δήλωσης του Ο.Σ.Δ.Ε. που θα έχουν να κάνουν με το είδος τις καλλιέργειας και τα στρέμματα αυτής, βάζοντας και μια απόκλιση 20% για την διαφοροποίηση του εδάφους που μπορεί να προκύψει από μετεωρολογική ανάγκη των συνθηκών του έτους.

7) Μείωση του φορολογικού συντελεστή «οικογενειακού» εισοδήματος ενιαία στο 15% για τα φυσικά πρόσωπα που ο τζίρος τους δεν θα ξεπερνά τις 60.000€, και συνέχιση στο υπάρχον καθεστώς  σε αυτούς που το ξεπερνούν. Παράλληλα ενιαία μείωση 2% σε όλους όσους εντάσσονται σε συνεταιρισμούς, ανεξαρτήτως του ποσού του ετήσιου τζίρου τους.

8) Απαλλαγή του νέου ηλικιακά έως 23 ετών αλλά και του νέου παραγωγού σύμφωνα με το μητρώο αγροτών έως 3 έτη από τις ασφαλιστικές εισφορές.

9) Μείωση των τιμών ανά στρέμμα για την ασφάλιση της παραγωγής στον ΕΛΓΑ

10) Εντατική προώθηση και ευνοϊκές ρυθμίσεις στις φωτοβολταϊκές εγκαταστάσεις για προσωπική χρήση, βάζοντας ως μακροπρόθεσμο στόχο την μείωση της κατανάλωσης του ρεύματος, που θα αθροίζεται στο συνολικό τελικό κόστος παραγωγής.

Αυτό είναι ένα κομμάτι του αγροτικού τομέα. Σίγουρα υπάρχουν και άλλα πολλά που μπορούν να αναφερθούν ως προβλήματα και να κατατεθούν και ανάλογες προτάσεις.

Η ανασύσταση και η επανεκκίνηση βασικών κομματιών της αγροτικής παραγωγής θεωρείτε ζωτικής σημασίας, που μπορεί να βάλει την οικονομία της χώρα σε μια ανοδική τροχιά συγκαταλέγοντας και πάλι την Ελλάδα σε μια χώρα παραγωγής προϊόντων προς εξαγωγή και όχι μόνο εισαγόμενων.

 

Λακασάς Δ. Κλέαρχος

Μέλος γραμματείας του Τομέα Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων του Κινήματος Αλλαγής