Έκδοση νέων ταυτοτήτων – Πότε λήγουν οι παλιές
Τα κυριότερα προβλήματα και τι πρέπει να γνωρίζουμε
Με δυσκολίες προχωρά η έκδοση νέων ταυτοτήτων για τους πολίτες. Παρά την επικείμενη παύση ισχύος των παλαιών ταυτοτήτων τον Αύγουστο του 2026, χιλιάδες πολίτες έρχονται αντιμέτωποι με πολλά προβλήματα όπως:
Αδυναμία κλεισίματος ραντεβού: Η πλατφόρμα κλεισίματος ραντεβού συχνά “κολλάει” ή εμφανίζει μη διαθέσιμες ώρες για μήνες, αφήνοντας τους πολίτες στο έλεος της γραφειοκρατίας.
Έλλειψη υλικών: Πολλές αστυνομικές υπηρεσίες, αρμόδιες για την έκδοση ταυτοτήτων, στερούνται τα απαραίτητα υλικά, καθυστερώντας την εξυπηρέτηση των πολιτών.
Άφαντος o Προσωπικός Αριθμός Πολίτη (ΠΑΠ): Ο ΠΑΠ, που προβλεπόταν να ενσωματωθεί στις νέες ταυτότητες, αγνοείται. Η ημερομηνία έναρξης χρήσης του ΠΑΠ παραμένει άγνωστη, και πολλοί πολίτες δεν σπεύδουν στα τμήματα για να μην χρειαστεί να ξαναπάνε όταν βγει για να τον προσθέσουν στις νέες ταυτότητες τους.
Πώς εκδίδονται οι νέες ταυτότητες
Μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας id.gov.gr, οι πολίτες έχουν τη δυνατότητα να προγραμματίζουν ψηφιακά τα ραντεβού τους, για την έκδοση νέου τύπου ταυτοτήτων ή την αντικατάστασή τους λόγω μεταβολής των στοιχείων, λήξης ισχύος, φθοράς ή παλαιότητας σύμφωνα με τα όσα ορίζονται στην κοινή υπουργική απόφαση (ΦΕΚ: Β’5619) των υπουργών Ψηφιακής Διακυβέρνησης και Προστασίας του Πολίτη.
Οι νέες ταυτότητες θα έχουν μικρότερο μέγεθος (στο μέγεθος της πιστωτικής κάρτας) και διαθέτουν τα ίδια στοιχεία με τις παλαιού τύπου ταυτότητες. Θα φέρουν όμως πάνω τους ένα αριθμό, ένα ψηφιακό κλειδί, το οποίο θα σκανάρετε από τους πολίτες και οι αρμόδιες υπηρεσίες θα διαβάζουν τα στοιχεία του.
Πώς θα φτάσουν στα χέρια μας- Όλη η διαδικασία
Ο ενδιαφερόμενος επιλέγει στην αίτησή του, Αρχή Έκδοσης με βάση τη διεύθυνση μόνιμης ή προσωρινής του διαμονής στην Ελλάδα, συγκεκριμένη ημέρα και ώρα από τη λίστα διαθεσιμότητας, ώστε να εξυπηρετηθεί με φυσική παρουσία, και καταχωρεί τα εξής στοιχεία του προσώπου στο οποίο αφορά το ραντεβού: ονοματεπώνυμο, διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου (email) και προαιρετικά αριθμό τηλεφώνου.
Υπάρχει η δυνατότητα να κλείσει το ραντεβού τρίτος, ωστόσο θα πρέπει να υπάρχει αυτοπρόσωπη παρουσία του πολίτη για να εξυπηρετηθεί.
Με την ολοκλήρωση της υποβολής του αιτήματος αποστέλλεται μήνυμα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου για την επαλήθευση του email που δήλωσε ο ενδιαφερόμενος. Ακολούθως, λαμβάνει στο επιβεβαιωμένο email τις βασικές πληροφορίες για τη διεκπεραίωση της διαδικασίας, καθώς και τα στοιχεία επικοινωνίας της Αρχής Έκδοσης που έχει επιλέξει.
Το αίτημα προγραμματισμού του ραντεβού μπορεί να επαναπρογραμματιστεί ή να ακυρωθεί ή να υποβληθεί εκ νέου, το αργότερο οκτώ (8) ώρες πριν.
Είκοσι-τέσσερις (24) ώρες πριν και δύο (2) ώρες πριν την έναρξη του προγραμματισμένου ραντεβού ο ενδιαφερόμενος λαμβάνει από την πλατφόρμα μήνυμα υπενθύμισης στο email που έχει δηλώσει.
Παραλαβή της νέας ταυτότητας σε ένα από τα 367 σημεία έκδοσης, σε περίπου 7-10 ημέρες. Το κόστος του παραβόλου ανέρχεται στα 10 ευρώ.
Διευκρινίζεται ότι διατηρείται χρονική απόσταση, μεταξύ των ραντεβού των ενδιαφερομένων για την ίδια Αρχή Έκδοσης δελτίων ταυτότητας, ικανή για να ολοκληρωθεί ένα ραντεβού πριν ξεκινήσει ένα επόμενο.
Οι ώρες και οι ημέρες των διαθέσιμων ραντεβού μπορούν να μεταβληθούν, λαμβάνοντας υπόψη περιορισμούς στο ωράριο και τη διαθεσιμότητα της Αρχής Έκδοσης, ανά χρονικά διαστήματα και ανά θέση εργασίας.
Αξίζει να σημειωθεί ότι ειδικά για την περίπτωση απώλειας ή κλοπής του αστυνομικού δελτίου ταυτότητας ο πολίτης θα πρέπει να επικοινωνήσει με την αρμόδια Αρχή Έκδοσης, βάσει της διεύθυνσης μόνιμης ή προσωρινής διαμονής του στην Ελλάδα και να ζητήσει τον προγραμματισμό ραντεβού για την έκδοση νέου δελτίου.
Πότε λήγουν οι παλιές ταυτότητες
Τον Αύγουστο του 2026,είναι το χρονικό όριο για την κατοχή της Νέας Ταυτότητας καθώς, μετά τις 6 Αυγούστου του 2026 η παλιά ταυτότητα δεν θα έχει την ισχύ της ταυτότητας, δεν θα μπορεί να αποτελεί ένα ταξιδιωτικό έγγραφο για να ταξιδέψει ένας πολίτης στο εξωτερικό.
Πηγή:typosthes