Oταν ο Βρετανός Τζορτζ Φρέντερικ Ανταμς επισκέφθηκε την οθωμανική Καβάλα, το 1902, έγραψε για το Ιμαρέτ πως ήταν ένα παράξενο ίδρυμα, «μια διασταύρωση σχολείου και μαγειρείου». Ηταν όντως μια οξυδερκής παρατήρηση από μέρους του για το ωραιότερο αρχιτεκτόνημα της πόλης και ένα από τα πιο εμβληματικά αυτής της αρχιτεκτονικής στην Ελλάδα.

Ο κτήτοράς του, ο Καβαλιώτης Μοχάμεντ Αλί, που διέπρεψε ως ηγεμόνας της Αιγύπτου, δεν ξέχασε ποτέ τον τόπο όπου γεννήθηκε και έστειλε χρήματα για να οικοδομηθεί ένα λαμπρό εκπαιδευτικό ίδρυμα για τη διδασκαλία του Κορανίου, αλλά και ένα πτωχοκομείο που θα μοίραζε καθημερινά συσσίτιο στους απόρους (σούπα και ζερντέ, δηλαδή πιλάφι με σαφράν).

 

 

Δαπάνοις του ανηγέρθη πάνω στο κάστρο, από το 1808 μέχρι και το 1821, ένα ολόκληρο συγκρότημα με μεντρεσέ (ιεροδιδασκαλείο), μεκτέμπ (πρωτοβάθμιο σχολείο), 60 κελιά για τους σπουδαστές, μεστζίτ (μικρό τζαμί χωρίς μιναρέ) και ένα ιμαρέτ, το μαγειρείο, καθώς φρόντιζαν για τον επισιτισμό μαθητών και φτωχών.

Το οικοδόμημα πέρασε από του λιναριού τα πάθη, ακολουθώντας την πολυκύμαντη ιστορία της Καβάλας, ώσπου το 2004, με πολύ μεγάλη αγάπη και φροντίδα, μετετράπη σε μικρή πολυτελή ξενοδοχειακή μονάδα από την Αννα Μισιριάν.

Παράλληλα, διατηρώντας ένα είδος πνευματικού κληροδοτήματος, αποτελεί την έδρα του Ερευνητικού Κέντρου Μοχάμεντ Αλί (ΜΟΗΑ), ενός αναγνωρισμένου από το υπουργείο Παιδείας ιδρύματος. Ο μη κερδοσκοπικός οργανισμός στοχεύει στη μελέτη και ανάδειξη του κοσμικού ισλαμικού πολιτισμού και την επιρροή του στην ανάπτυξη της δυτικής σκέψης.

 

 

Το MOHA εγκαινίασε αυτή την εβδομάδα μια έκθεση με τίτλο «Κήπος από μετάξι», στο μεστζίτ του Ιμαρέτ. Οι δημιουργίες, που αιωρούνται με αόρατες κλωστές, προέρχονται από την γκαλερί Mantility.

Πρόκειται για μια επιχειρηματική πρωτοβουλία με έδρα την Καβάλα, η οποία φτιάχνει, εμπορεύεται και εξάγει ελληνικά μεταξωτά μαντίλια με την υπογραφή καλλιτεχνών, σε περιορισμένο αριθμό αντιγράφων.

Στόχος είναι να κατακτήσει το ελληνικό μεταξωτό μαντίλι τη θέση που του αξίζει στη διεθνή αγορά.

Οι καλλιτέχνες έχουν σχεδιάσει μαντίλια που διαφέρουν σε τεχνοτροπία, προσέγγιση και διάθεση, και περιλαμβάνουν από μοτίβα λουλουδιών και γεωμετρικά σχέδια μέχρι δημιουργική φωτογραφία και ψηφιακά επεξεργασμένα έργα ζωγραφικής που έχουν σφραγίσει την ιστορία της τέχνης.

Η ιδρύτρια της Mantility, Βασιλική-Ζαφειρία Υψηλάντη, επωμίστηκε την επιμέλεια του αφιερώματος και ο εικαστικός και σκηνογράφος Ανδρέας Γεωργιάδης τον σχεδιασμό. Ως «κηπουροί», χρησιμοποιούν το μεστζίτ για να παρουσιάσουν έναν χώρο όπου ανθούν ποικίλες μεταξωτές εμπνεύσεις και τεχνοτροπίες. Συνολικά, παρουσιάζονται μαντίλια που έχουν σχεδιάσει 15 καλλιτέχνες, σε μια αέρινη σύνθεση που θυμίζει εικαστική εγκατάσταση. Η έκθεση θα διαρκέσει έως τις 20 Σεπτεμβρίου.

 

 

Πηγή:kathimerini.gr