Σύντομα αναμένεται να ανακοινωθεί το πακέτο της κυβέρνησης για την ηλεκτροκίνηση το οποίο θα περιλαμβάνει φοροκίνητρα, κυκλοφοριακά και τεχνολογικά κίνητρα. Σύμφωνα με την εφημερίδα TΑ ΝΕΑ, στόχος είναι η σταδιακή απόσυρση των ρυπογόνων πετρελαιοκίνητων οχημάτων και η μείωση των παλαιών βενζινοκίνητων, τουλάχιστον σε ό,τι αφορά τα μεγάλα αστικά κέντρα, με παράλληλη ενίσχυση της ηλεκτροκίνησης προκειμένου να επιτευχθεί ο ευρωπαϊκός στόχος της ελαχιστοποίησης του αποτυπώματος του άνθρακα.

Τα συναρμόδια υπουργεία Μεταφορών, Οικονομικών και Περιβάλλοντος –Ενέργειας έχουν συγκροτήσει ειδική επιτροπή, η οποία επεξεργάζεται για τη σύνταξη σχεδίου νόμου που θα φτάσει στη Βουλή έως το τέλος Ιουνίου, με ένα ολοκληρωμένο πακέτο μέτρων, ρυθμίσεων και κινήτρων για την ενίσχυση της ηλεκτροκίνησης. Βασική επιδίωξη όλων είναι έως το 2030, το 30% των οχημάτων (περίπου ένα στα τρία) που θα πωλούνται στην ελληνική αγορά να είναι pug-in υβριδικά ή αμιγώς ηλεκτρικά.

 

Τα κίνητρα

– Τα κίνητρα για τα ηλεκτροκίνητα ΙΧ

Τα κίνητρα που εξετάζονται για τα ηλεκτροκίνητα ΙΧ θα αφορούν την αγορά και τη χρήση τους.Τα αμιγώς οικονομικά κίνητρα θα προβλέπουν την επιδότηση του κόστους αγοράς τους, τη μείωση των τελών ταξινόμησης και χρήσης τους μέσω φορολογικών απαλλαγών (πλήρης από τέλη κυκλοφορίας), την εφαρμογή ειδικής τιμολογιακής πολιτικής στα προγράμματα ασφάλισης, τη πληρωμή μειωμένων τελών στα διόδια και την παροχή εκπτώσεων στις ακτοπλοϊκές μετακινήσεις.Στα κίνητρα που θα αφορούν τη χρήση των ηλεκτρικών αυτοκινήτων μεταξύ άλλων εξετάζονται η καθημερινή και χωρίς περιορισμούς κυκλοφορία τους στα μεγάλα αστικά κέντρα, το ελεύθερο πάρκινγκ στους χώρους ελεγχόμενης στάθμευσης των δήμων η καθιέρωση χαμηλών τιμολογίων ή φοροαπαλλαγών για τη φόρτιση τους σε ιδιωτικές επιχειρήσεις εκμετάλλευσης χώρων στάθμευσης κλπ.Τα κίνητρα αυτά θα διαφοροποιούνται ανάλογα με το αν παρέχονται για ιδιωτικής χρήσης, δημόσιας χρήσης, ταξί ή κρατικά ηλεκτρικά οχήματα.

 

– Τα κίνητρα για τα φορτηγά και τα ταξί

Το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών προωθεί σε πρώτη φάση την ανανέωση του γερασμένου στόλου των επιβατών δημόσιας χρήσης οχημάτων και Φορτηγών Δημόσιας Χρήσης έως 3,5 τόνους, παρέχοντας φορολογικά κίνητρα και επιδότηση αντικατάστασης για την αγορά νέων αμιγώς ηλεκτροκίνητων ή plug –in υβριδικών με εκπομπές ρύπων έως 50 γραμμ.CO2/χλμ.οχημάτων. Ενώ όσον αφορά τα ταξί, εξετάζεται η επιδότηση με ποσό 5.000 έως 8000 ευρώ της αγοράς νέου ηλεκτρικού οχήματος και της απόσυρσης από την κυκλοφορία του παλαιού το οποίο θα οδηγείται προς καταστροφή (σκραπ). Αυτό που συζητείται από την αρμόδια Διυπουργική Επιτροπή είναι εάν η απόσυρση των ρυπογόνων ταξί θα ξεκινήσει από τις 10 μεγαλύτερες πόλεις της χώρας (Αθήνα, Θεσσαλονίκη, Πάτρα, Ηράκλειο, Βόλος, Λάρισα, Ιωάννινα κλπ) ή θα εφαρμοστεί εξαρχής σε όλη την επικράτεια.

 

Σημεία φόρτισης

Για την καλύτερη πληροφόρηση και εξυπηρέτηση χρηστών ηλεκτρικών οχημάτων \, το υπουργείο Μεταφορών αναπτύσσει ειδικό μητρώο Υποδομών και Φορέων Αγοράς Ηλεκτροκίνησης, στο οποίο θα καταγράφονται όλες οι υποδομές επαναφόρτισης και οι φορείς που δραστηριοποιούνται στην αγορά αυτή.Το Μητρώο μέσω της ειδικής εφαρμογής στα κινητά τηλέφωνα (application) θα παρέχει online στοιχεία στους χρήστες των ηλεκτροκίνητων οχημάτων, όπως για τη διαθεσιμότητα των σημείων , τη τρέχουσα κατάσταση τους (ελεύθερο /κατειλημμένο) καθώς και δεδομένα που θα αφορούν τον τρόπο τιμολόγησης και πληρωμής κλπ. Όλες οι υποδομές φόρτισης θα υποστηρίζουν υποχρεωτικά τη δυνατότητα επικοινωνίας με τη συγκεκριμένη ηλεκτρονική πλατφόρμα καθώς και με άλλες ηλεκτρονικές πλατφόρμες για τη μετάδοση πληροφοριών σε εθνικό και σε υπερεθνικό επίπεδο.

 

Τα συνεργεία

Το νομοσχέδιο αυτό θα ρυθμίζει την αδειοδότηση και λειτουργία των συνεργείων επισκευής και συντήρησης ηλεκτρικών οχημάτων καθώς και τα απαιτούμενα προσόντα και την κατοχή άδειας ασκήσεως του επαγγέλματος του τεχνίτη ηλεκτρικών οχημάτων.