Διαδικτυακή έρευνα της Greenpeace, στην οποία συμμετείχαν 6.631 ερωτηθέντες απ΄ όλες τις γωνιές της χώρας, αποκαλύπτει ότι περίπου 9 στους 10 Έλληνες πιστεύουν πως η μείωση του πλαστικού μπορεί να βοηθήσει σημαντικά το περιβάλλον, αλλά μόνον ένας εξ αυτών γνωρίζει την πραγματική σημασία του βασικότερου σήματος της ανακύκλωσης συσκευασιών στην Ελλάδα, του γνωστού ως Green Dot.

Με την ενίσχυση της κυκλικής οικονομίας και την επικείμενη νομοθεσία για τη μείωση των πλαστικών μίας χρήσης να βρίσκονται ψηλά στην ατζέντα των συζητήσεων, στην πρωτοβουλία της οικολογικής οργάνωσης οι πολίτες ρωτήθηκαν για τον ρόλο που πιστεύουν ότι έχει η ανακύκλωση, αλλά και για το αν έχουν βασικές γνώσεις πάνω σε πρακτικά ζητήματα που καθορίζουν τη δυνατότητά της να επιτελέσει αυτόν τον ρόλο.

Η έρευνα «έτρεξε» από τον Μάιο έως και τον Σεπτέμβριο του 2019. Ποσοστό 87,6% των συμμετεχόντων διατύπωσαν την πεποίθηση ότι η ανακύκλωση πλαστικού μπορεί να βοηθήσει δραστικά το περιβάλλον. Επιπλέον, στην πλειοψηφία τους (73%) οι ερωτηθέντες εκτίμησαν ότι η ανακύκλωση αποτελεί τη σημαντικότερη παροχή βοήθειας ενός πολίτη. Μάλιστα οι μισοί δήλωσαν ότι η ανακυκλωσιμότητα, ή μη, ενός προϊόντος επηρεάζει πολύ τις αγορές τους. Σε ποσοστό 92% οι συμμετέχοντες στην έρευνα, υποστήριξαν ότι ανακυκλώνουν κάθε εβδομάδα.

«Είναι ξεκάθαρο ότι η ανακύκλωση αποτελεί για την πλειοψηφία της κοινωνίας τη βασική απάντηση στο ζήτημα της καλύτερης διαχείρισης των σκουπιδιών μας. Συνιστά πράγματι μία βελτίωση και μία πρόοδο προς ένα καλύτερο σύστημα διαχείρισης. Ωστόσο, ειδικά στο κομμάτι του πλαστικού, η γνώση μας για το τι είναι τελικά ανακυκλώσιμο και το τι μπορεί να απορροφήσει ο κλάδος της ανακύκλωσης είναι ιδιαίτερα ελλιπής» δηλώνει ο υπεύθυνος της εκστρατείας για την προστασία του θαλάσσιου περιβάλλοντος στο ελληνικό γραφείο της Greenpeace, ‘Αλκης Καφετζής.

Πράγματι, από τις απαντήσεις των ερωτηθέντων, διαπιστώθηκε εμφανές έλλειμμα γνώσης για τη λειτουργία του συστήματος ανακύκλωσης συσκευασιών στην Ελλάδα, σύστημα που βασίζεται κατά κύριο λόγο στον μπλε κάδο της Ελληνικής Εταιρείας Αξιοποίησης Ανακύκλωσης. Μόνο 9,4% των πολιτών που συμμετείχαν στην έρευνα γνωρίζουν ότι το Green Dot σημαίνει πως η εταιρεία, που διαθέτει το συγκεκριμένο προϊόν στην αγορά, συμμετέχει σε κάποιο σύστημα εναλλακτικής διαχείρισης απορριμμάτων. Ποσοστό 52% πιστεύουν πως το σήμα συμβολίζει την ανακυκλωσιμότητα της συσκευασίας, 12,5% ότι η συσκευασία είναι από ανακυκλωμένο υλικό και 26% ότι είναι όλα τα παραπάνω.

Η Greenpeace σημειώνει πως η ανακύκλωση θα βελτιωθεί μόνο όταν ο πολίτης καταλάβει ότι πρόκειται για μία σύνθετη διαδικασία, η οποία εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από την πολυπλοκότητα των συσκευασιών, που καλείται να διαχειριστεί. Ακόμα, όμως, και στο πλέον απλό παράδειγμα, όπως το πλαστικό μπουκάλι του εμφιαλωμένου νερού, οι πολίτες στην πλειοψηφία τους (80%) δεν γνωρίζουν πόσα είδη πλαστικού έχει ένα τέτοιο μπουκάλι. Αν η γνώση είναι περιορισμένη για μία τόσο απλή συσκευασία, τι συμβαίνει για πιο σύνθετες που έχουν πολλά στρώματα πλαστικού σε συνδυασμό με άλλα υλικά (όπως χαρτί και αλουμίνιο);

Στο πλαίσιο της ενημέρωσης των πολιτών, η οργάνωση ξεκινά αφιέρωμα στην ανακύκλωση πλαστικού στην Ελλάδα και παγκοσμίως, προκειμένου οι πολίτες να μάθουν πώς πρέπει να αντιμετωπίζουν την ανακύκλωση και γιατί οι πολιτικές διαχείρισης των απορριμμάτων οφείλουν πρωτίστως να βασιστούν σε μία ουσιαστική προσπάθεια μείωσης των παραγόμενων πλαστικών απορριμμάτων, κατά την οποία ο παραγωγός θα είναι ο κύριος υπεύθυνος για όλο τον κύκλο ζωής των προϊόντων του.

Πηγή: ΑΠΕ ΜΠΕ