Ερώτηση στους υπουργούς Εσωτερικών, Οικονομικών, Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων και Εθνικής Άμυνας κατέθεσαν η βουλεύτρια ΣΥΡΙΖΑ Πιερίας Ελισάβετ (Μπέττυ) Σκούφα και ο βουλευτής και τομεάρχης Εθνικής Άμυνας Θεόδωρος Δρίτσας, σχετικά με τα εμπόδια που υπάρχουν προκειμένου οι στρατιωτικοί να μπορούν να λαμβάνουν διάφορα επιδόματα, όπως το επίδομα στέγασης, θέρμανσης και άλλα κοινωνικά μερίσματα.

 

 

Η συνάντηση της κας Σκούφα και της Ένωσης Στρατιωτικών Πιερίας

Τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι στρατιωτικοί, είχαν συζητηθεί διεξοδικά σε πρόσφατη συνάντηση που πραγματοποιήθηκε στο πολιτικό γραφείο της βουλεύτριας Πιερίας κας Σκούφα, με το προεδρείο της Ένωσης Στρατιωτικών Πιερίας. Εκεί, τόσο ο πρόεδρος κ. Μαυρίδης όσο τα και τα υπόλοιπα μέλη του Διοικητικού Συμβουλίου είχαν αναφερθεί εκτενώς στις στρεβλώσεις οι οποίες δεν τους επιτρέπουν να είναι δικαιούχοι σε διάφορα επιδόματα, παρά το γεγονός ότι πληρούν τα εισοδηματικά και περιουσιακά κριτήρια.

 

Το προνομιακό επιτόκιο των στρατιωτικών και οι επιπτώσεις

Όπως αναφέρεται στην ερώτηση, με την από 31-06-2015 σύμβαση συνεργασίας που υπέγραψε ο Υπουργός Εθνικής Άμυνας με την Τράπεζα Πειραιώς, παρέχονται από την Τράπεζα Πειραιώς ολοκληρωμένες τραπεζικές υπηρεσίες για τις ανάγκες του στρατιωτικού προσωπικού, μεταξύ των οποίων (υπηρεσιών) συμπεριλήφθηκε και προνομιακό επιτόκιο 3% για τους λογαριασμούς μισθοδοσίας έως 5.000 ευρώ και 1,8% επιτόκιο για ποσά μεγαλύτερα των 5.000 ευρώ.

Σύμφωνα με τις διατάξεις των παρ. 1 & 2 του άρθρου 3 του ν. 4472/2017 (ΦΕΚ Α΄ 74), το Υπουργείο Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης θέσπισε «επίδομα στέγασης» για έως και εξακόσιες χιλιάδες (600.000) άτομα που διαμένουν σε μισθωμένη κατοικία ή επιβαρύνονται με το κόστος εξυπηρέτησης στεγαστικού δανείου πρώτης κατοικίας. Για τον καθορισμό των νοικοκυριών εφαρμόζονται οι περιπτώσεις α΄ και β΄ της παρ. 2 του άρθρου 235 του ν. 4389/2016 (Α΄ 94). Με κοινή απόφαση των Υπουργών Εσωτερικών – Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης – Οικονομικών ρυθμίζονται -μεταξύ άλλων- τα εισοδηματικά και τα περιουσιακά κριτήρια των δυνητικών δικαιούχων.

Έτσι, με την κοινή υπουργική απόφαση των Υπουργών Εσωτερικών – Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης – Οικονομικών, με αριθ.: Δ13οικ.10747/256/06-03-2019 (ΦΕΚ Β’ 792) και θέμα «Καθορισμός όρων και προϋποθέσεων για την εφαρμογή προγράμματος Επιδόματος Στέγασης» ορίσθηκε ότι για το περιουσιακό τεκμήριο που αναφέρεται στο ύψος των καταθέσεων των δυνητικών δικαιούχων, εφαρμόζεται μαθηματικός τύπος που βασίζεται στους τόκους που προκύπτουν από τις καταθέσεις τους, ως εξής: «ετήσιος τόκος = όριο καταθέσεων για κάθε τύπο νοικοκυριού * (επί) μέσο ετήσιο καταθετικό επιτόκιο / (διά) 100».

Με το εισαγωγικό δεδομένο, ότι δηλαδή πολλοί Έλληνες στρατιωτικοί λαμβάνουν ένα προνομιακό επιτόκιο εφόσον έχουν επιλέξει την Τράπεζα Πειραιώς για την καταβολή και είσπραξη της μισθοδοσίας τους, οι σχετικά υψηλοί τόκοι που λαμβάνουν ετησίως και τίθενται ως βάση υπολογισμού του περιουσιακού τεκμηρίου τους, οδηγούν σε εσφαλμένο μαθηματικό αποτέλεσμα, ωσάν να έχουν περίπου δεκαπλάσιες σε ποσά Ευρώ καταθέσεις και έτσι τίθενται εκτός επιλεξιμότητας για το «επίδομα στέγασης».

 

Άνιση μεταχείριση ο αποκλεισμός των Στρατιωτικών

Ο ανωτέρω αποκλεισμός των Στρατιωτικών, συνιστά ευθέως άνιση μεταχείριση και δεν συναντάται μόνον μεταξύ των ιδιωτών και των στρατιωτικών αλλά και μεταξύ των στρατιωτικών, αν για παράδειγμα ένας στρατιωτικός έχει επιλέξει για την καταβολή της μισθοδοσίας του την Τράπεζα Πειραιώς με το προνομιακό επιτόκιο και κατά τα ανωτέρω αποκλεισθεί, ενώ έτερος στρατιωτικός είχε επιλέξει τρίτη τράπεζα με ένα σύνηθες (χαμηλότερο) επιτόκιο της τραπεζικής αγοράς, οπότε μπορεί να θεωρηθεί επιλέξιμος για το επίδομα.

 

Οι παρεμβάσεις της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας και βουλευτών

Το ανωτέρω πρόβλημα, α) έχει επισημάνει προς όλους σας τους συναρμοδίους κ.κ. Υπουργούς η «Πανελλήνια Ομοσπονδία Ενώσεων Στρατιωτικών» (Π.Ο.Ε.Σ.), και β) έχουν θέσει προς τη Βουλή των Ελλήνων οι αξιότιμοι συνάδελφοι, κ. Ν. Νικολόπουλος με την Αναφορά του αριθ. 713/11-01-2019 και όλως προσφάτως οι κ.κ. Γ. Μαρίνος – Ν. Παπαναστάσης – Θ. Παφίλης με την Ερώτησή τους αριθ. 572/10-09-2019, ωστόσο οι απαντήσεις των συναρμοδίων υπουργών παρασάγγας απέχουν από την άμεση εξεύρεση λύσης, που χρήζει η οικονομική κατάσταση των Ελλήνων Στρατιωτικών, οι οποίοι έχουν εξαιρετικά πληγεί από την οικονομική κρίση, καθώς επιπροσθέτως υποχρεούνται τακτικά σε μεταθέσεις.

 

Αδυναμία κατανόησης και επίλυσης του προβλήματος από τα υπουργεία

Συγκεκριμένα, από την 104768/25-09-2019 απάντηση του Υφυπουργού Οικονομικών, κ. Θεοδώρου Σκυλακάκη, φαίνεται να προκύπτει η μη κατανόηση του προβλήματος, καθώς επιφυλάσσεται για την επέκταση (!) «οικονομικών παροχών προς ειδικές κατηγορίες μισθοδοτούμενων του Δημοσίου», αναλόγως προς «τις εκάστοτε δημοσιονομικές συνθήκες», ενώ εν προκειμένω ζητείται η ορθή αναπροσαρμογή της ισχύουσας κανονιστικής πράξης (ως άνω ΚΥΑ), ώστε να μην αποκλείονται του ευνοϊκού μέτρου, οι καθόλα ήδη δικαιούχοι Έλληνες πολίτες, που έχουν την ιδιότητα του Στρατιωτικού. Τέλος, από την Φ.900α/2132/16633/03-10-2019 απάντηση του Υπουργού Εθνικής Άμυνας κ. Νικολάου Παναγιωτόπουλου, προκύπτει η παραπομπή στις ελληνικές καλένδες του θέματος, εφόσον δηλώνει ουσιαστικά αναρμόδιος και επαναλαμβάνει το αυτονόητο, ότι δηλαδή πρέπει να «πληρούνται κατά τα λοιπά τα οριζόμενα κριτήρια», που όμως δεν αποτελούν μέρος του προβλήματος, ως περιγράψαμε.

 

Επιτακτική ανάγκη η τροποποίηση της υπουργικής απόφασης

Επειδή σύμφωνα, με τις διατάξεις της ανωτέρω υπουργικής απόφασης, το ανωτέρω επίδομα στέγασης έχει αρχίσει να καταβάλλεται στα νοικοκυριά που πληρούν σωρευτικά εισοδηματικά, περιουσιακά και κριτήρια διαμονής, ήδη από την 01-01-2019, αλλά αδίκως και διακριτικά όχι σε πλείστους Έλληνες Στρατιωτικούς.

Επειδή, στην από 05-09-2019 Ανοικτή Επιστολή – Πρόταση της Ένωσης Στρατιωτικών Περιφερειακής Ενότητας Πιερίας (Ε.Σ.ΠΕ.Ε.Π.) που έχει επιδοθεί στους κ.κ. Υπουργό και Υφυπουργό Άμυνας, υφίσταται αδήριτη ανάγκη τροποποίησης του περιγραφέντος περιουσιακού κριτηρίου, διότι εκτός του «επιδόματος στέγασης», αποκλείονται πλείστοι Έλληνες Στρατιωτικοί από τη λήψη και του επιδόματος θέρμανσης και λοιπών κοινωνικών μερισμάτων, θέμα στο οποίο προφανώς θα χρειαστεί να επανέλθουμε, μετά τη δημοσιοποίηση των κριτηρίων για τη λήψη τους.

 

Μετά τα ανωτέρω, ερωτώνται οι συναρμόδιοι κ.κ. Υπουργοί:

  1. Σε ποιες συγκεκριμένες ενέργειες έχουν ήδη προβεί για τον συντονισμό των υπουργείων τους, προκειμένου να τροποποιηθεί άμεσα το περιουσιακό τεκμήριο της περίπτωσης γ., της παραγράφου 2 («Περιουσιακά κριτήρια») του άρθρου 4 («Κριτήρια ένταξης στο πρόγραμμα») της κοινής υπουργικής απόφασης των Υπουργών Εσωτερικών – Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης – Οικονομικών, με αριθ.: Δ13οικ.10747/256/06-03-2019 (ΦΕΚ Β’ 792) και θέμα «Καθορισμός όρων και προϋποθέσεων για την εφαρμογή προγράμματος Επιδόματος Στέγασης».
  2. Ποιες εναλλακτικές προτάσεις νέων μαθηματικών τύπων έχετε εκπονήσει ώστε να επιλυθεί το περιγραφέν πρόβλημα.
  3. Αν η τροποποίηση της άνω (υπό 1.) κανονιστικής πράξης (ΚΥΑ), θα ρυθμίσει επίσης αναδρομικά τη χορήγηση στους δικαιούχους, όλων των επιδομάτων που χωρίς υπαιτιότητά τους στερήθηκαν και στερούνται.
  4. Ποια συγκεκριμένη πρόνοια έχει ληφθεί, ώστε με την υπό εκπόνηση τροποποιητική ρύθμιση να αρθεί κάθε ομοειδής αποκλεισμός δυνητικών δικαιούχων Ελλήνων Στρατιωτικών και από τη λήψη επιδόματος θέρμανσης και λοιπών κοινωνικών μερισμάτων.

 

 

Οι ερωτώντες βουλευτές

Σκούφα Ελισάβετ (Μπέττυ)

Δρίτσας Θεόδωρος