Αδυναμία επικοινωνίας με το 50% των “κόκκινων” δανειοληπτών δηλώνουν οι servicers οι οποίοι διαχειρίζονται σήμερα ληξιπρόθεσμες οφειλές άνω των 90 δισ. ευρώ, οι περισσότερες από τις οποίες έχουν μεταφερθεί από τις τράπεζες στα funds.

Αυτό δηλώνουν στο Capital.gr πηγές του κλάδου που εξηγούν ότι όταν δεν υπάρχει δυνατότητα επικοινωνίας με τον οφειλέτη, δεν είναι δυνατό να προωθηθούν βιώσιμες λύσεις ρύθμισης και ο πλειστηριασμός γίνεται μονόδρομος.

Αυτός είναι και ο λόγος που, στις περιπτώσεις όπου υπάρχει μηδενική δυνατότητα επικοινωνίας (zero Right Person Contact – RPC) με τον οφειλέτη, η ρύθμιση επιδιώκεται συνήθως όταν εκδοθεί κατασχετήριο και επίκειται πλειστηριασμός του ακινήτου.

Τούτων δοθέτων, οι εταιρείες διαχείρισης ζητούν από τη Γενική Γραμματεία Διαχείρισης Ιδιωτικού Χρέους πρόσβαση στα στοιχεία επικοινωνίας των οφειλετών στο taxisnet, όπως διεύθυνση κατοικίας/εργασίας, τηλέφωνο, email κ.λπ.

“Κάθε ρύθμιση αποτρέπει έναν πλειστηριασμό”, αναφέρουν πηγές των servicers που εξηγούν ότι σήμερα οι οφειλέτες έχουν στη διάθεσή τους διάφορα εργαλεία ρύθμισης και είναι αδύνατο να μη βρεθεί λύση στα μέτρα του οφειλέτη.

Σε αυτά περιλαμβάνεται ο εξωδικαστικός μηχανισμός, το ενδιάμεσο πρόγραμμα για την προστασία της πρώτης κατοικίας και οι διμερείς ρυθμίσεις οφειλών, μεταξύ άλλων.

Ζητούν πρόσβαση σε στοιχεία του taxisnet
Οι ίδιες πηγές αναφέρουν δε ότι το ΥΠΕΘΟ έχει κίνητρο να προβεί σε νομοθετική παρέμβαση που θα επιτρέψει την πρόσβαση των τραπεζών και των servicers στα στοιχεία επικοινωνίας των “άφαντων” οφειλετών, καθώς μεγάλο μέρος αυτού του χρέους αφορά σε απαιτήσεις που έχουν τιτλοποιηθεί με κρατικές εγγυήσεις μέσω των προγραμμάτων “Ηρακλής”.

Ουσιαστικά πρόκειται για οφειλές άνω των 50 δισ. ευρώ, με τα μισά τιτλοποιμένα χαρτοφυλάκια να κινδυνεύουν με κατάπτωση των κρατικών εγγυήσεων σε κάποια χρόνια από σήμερα εξαιτίας των χαμηλών επιδόσεων των servicers στην ανάκτηση των απαιτήσεων.

Εάν δοθεί στους servicers η δυνατότητα επικοινωνίας με τους οφειλέτες, τα ποσοστά ρυθμίσεων θα βελτιωθούν θεαματικά, υποστηρίζουν οι ίδιοι, εξηγώντας ότι περισσότεροι από 2,2 εκατομμύρια δανειολήπτες έχουν σήμερα ληξιπρόθεσμα χρέη.

Από την πλευρά του, το ΥΠΕΘΟ διατηρεί ανοιχτή την πόρτα της νομοθετικής ρύθμισης που θα επιτρέψει τη διάθεση των προσωπικών δεδομένων των οφειλετών για αυτόν τον σκοπό.

Ωστόσο για να γίνει αυτό, όπως αναφέρουν στο Capital.gr αρμόδιες πηγές, θα πρέπει οι χρηματοδοτικοί φορείς (servicers & τράπεζες) να αποδείξουν “μήνα με τον μήνα” πρόοδο στις ρυθμίσεις, είτε μέσω εξωδικαστικού μηχανισμού είτε μέσω διμερών ρυθμίσεων.

Θυμίζεται ότι, σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία της Ένωσης Εταιρειών Διαχείρισης Απαιτήσεων από Δάνεια & Πιστώσεις (ΕΕΔΑΔΠ), από το 2022 έως σήμερα έχουν ρυθμιστεί διμερώς μη εξυπηρετούμενα δάνεια ύψους 15,2 δισ. ευρώ, ενώ μέσω του εξωδικαστικού μηχανισμού έχουν θεραπευτεί δάνεια ύψους 7 δισ. ευρώ έως σήμερα.

 

 

Πηγή:capital