Φ. Μπαραλιάκος: Ερώτηση για την αναβάθμιση του Σχολικού Επαγγελματικού Προσανατολισμού (ΣΕΠ) – Συνυπογράφουν 12 βουλευτές της ΝΔ
Την προοπτική αναβάθμισης του Σχολικού Επαγγελματικού Προσανατολισμού (ΣΕΠ) διερευνούν με κοινή Ερώτησή τους προς την Υπουργό Παιδείας 13 βουλευτές της ΝΔ με πρωτοβουλία του βουλευτή Πιερίας Φώντα Μπαραλιάκου.
Στο κείμενο της ερώτησης οι 13 βουλευτές του κυβερνώντος κόμματος επισημαίνουν πως «…ένα από τα θεμελιώδη ερωτήματα που απασχολούν εύλογα τους έφηβους, αλλά και σε μεγάλο βαθμό και τους γονείς τους, είναι το θέμα της επιλογής επαγγέλματος. Τα ερωτήματα αυτά είναι από τα σημαντικότερα που προκύπτουν στην περίοδο της εφηβείας, ιδιαίτερα κατά το 15ο και 16ο έτος της ηλικίας. Εξαιτίας των ραγδαίων αλλαγών στην αγορά εργασίας, της ανάγκης καλλιέργειας καινούργιων επαγγελματικών δεξιοτήτων και της ανάδυσης των νέων τεχνολογιών παρατηρείται το φαινόμενο ενός σοβαρού προβληματισμού, που φτάνει κάποιες φορές στα όρια του αδιεξόδου, για μια ασφαλή επαγγελματική λύση».
Ο ρόλος του Σχολικού Επαγγελματικού Προσανατολισμού (ΣΕΠ) καθίσταται σε αυτό το σημείο καθοριστικός. Μπορεί να λειτουργήσει ευεργετικά για τον έφηβο μαθητή, αφού μπορεί να βοηθήσει το άτομο να γνωρίσει καλύτερα τον εαυτό του, ώστε να αξιοποιήσει το δυναμικό του, να αναζητήσει και να αξιοποιήσει πληροφορίες, προκειμένου να οργανώσει και να υλοποιήσει ρεαλιστικά σχέδια για να καταλήξει σε μια ορθή εκπαιδευτική ή επαγγελματική απόφαση ή επιλογή και να εξελιχθεί σε ένα ισορροπημένο, επιτυχημένο και ευτυχισμένο ενήλικο άτομο.
«Το ιστορικό παρουσίας του ΣΕΠ στην ελληνική εκπαιδευτική πραγματικότητα εμφανίζει φθίνουσα πορεία την τελευταία δεκαετία. Τα παλαιότερα Γραφεία Συμβουλευτικής και Επαγγελματικού Προσανατολισμού (ΓΡΑΣΕΠ) περιορίστηκαν αριθμητικά επί Υπουργίας της κα Διαμαντοπούλου, ενώ με τον περσινό νόμο 4547/2018 του κ. Γαβρόγλου καταργήθηκαν και η λειτουργία του ΣΕΠ εντάσσεται πλέον στα ΚΕΣΥ. Η αγωγή σταδιοδρομίας, ωστόσο, υπολειτουργεί, καθώς εντοπίζεται υποστελέχωση, πρακτικά και λειτουργικά προβλήματα και αδυναμία διεκπεραίωσης του έργου των Συμβούλων Επαγγελματικού Προσανατολισμού» δηλώνουν χαρακτηριστικά οι ερωτώντες βουλευτές.
Συνεπώς, κρίνεται αναγκαία η επιστροφή και αναβάθμιση του ρόλου του Σχολικού Επαγγελματικού Προσανατολισμού στο πλαίσιο της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης με έναν τρόπο, ο οποίος θα ευνοεί την ολόπλευρη προσέγγιση όλων των επαγγελματικών προοπτικών με εξατομικευμένα κριτήρια για κάθε μαθητή.
Προς την ίδια κατεύθυνση σημαντική κρίνεται και η ενεργοποίηση των περιφερειακών Κέντρων Συμβουλευτικής και Προσανατολισμού προς αξιοποίηση όλων των δυνατοτήτων τους.
Αφουγκραζόμενοι την εύλογη αγωνία πολλών μαθητών και των οικογενειών τους καθώς και αντιλαμβανόμενοι την σπουδαιότητα μιας τέτοιας αλλαγής με αντίκτυπο στην οικονομική ανάπτυξη και την κοινωνική συνοχή οι ερωτώντες βουλευτές ανέλαβαν αυτήν την πρωτοβουλία στο πλαίσιο του κοινοβουλευτικού ελέγχου προκειμένου να διερευνηθούν από το αρμόδιο Υπουργείο οι επιμέρους πτυχές του ζητήματος και να δρομολογηθούν οι κατάλληλες λύσεις.