Δεκάδες ετερόκλητα κίνητρα έχουν επιστρατεύσει διάφορες χώρες στην προσπάθειά τους να πείσουν τις -σταθερά μειούμενες παγκοσμίως- δύσπιστες πληθυσμιακές ομάδες να προχωρήσουν στον εμβολιασμό.

Ο σχετικός κατάλογος περιλαμβάνει από σκουλαρίκια μύτης, έως δωρεάν γεύματααλκοόλ, μετρητά και φοροαπαλλαγές.

Η Σερβία, για να ξεκινήσουμε από την ευρύτερη γειτονιά μας, έχει φερ’ ειπείν θεσπίσει, ως κίνητρο, την πληρωμή 25 ευρώ (3.000 δηνάρια) σε όσους πολίτες εμβολιαστούν κατά της COVID-19.

O Πρόεδρος Αλεξάνταρ Βούτσιτς πιστεύει ότι σκοπός της πρωτοβουλίας είναι η επιβράβευση της υπευθυνότητας των πολιτών.

Το ποσό αντιστοιχεί περίπου στο 5% του μηνιαίου μισθού της χώρας.

«Θελήσαμε να επιβραβεύσουμε ανθρώπους που έχουν δείξει υπευθυνότητα και αποφασίσαμε να παράσχουμε μία οικονομική βοήθεια σε όσους έχουν εμβολιαστεί» δήλωσε ο Βούτσις χαρακτηρίζοντας «ανεύθυνο και εγωιστικό το να μην εμβολιάζεσαι».

Μέχρι στιγμής -στην 7 εκατομμυρίων κατοίκων Σερβία- έχει εμβολιαστεί το 22% του πληθυσμού, ποσοστό αρκετά υψηλότερο από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο, που κυμαίνεται περί το 9%.

Στις ΗΠΑ, μερικά από τα κίνητρα συνδέονται με πολιτιστικές και αθλητικές εκδηλώσεις. Η διοργανώτρια αρχή του αμερικανικού ποδοσφαίρου προσέφερε 50 δωρεάν εισιτήρια σε οπαδούς που θα θελήσουν να μοιραστούν τις ιστορίες τους για το τι τους έκανε να θέλουν ένα εμβολιαστούν. Επίσης, οι ομάδες baseball της Νέας Υόρκης, τόσο οι Mets όσο και οι Yankees, προσέφεραν στους οπαδούς τους δωρεάν εισιτήρια υπό τον όρο  αυτοί να εμβολιαστούν μέσα  στο γήπεδο με το εμβόλιο της Johnson & Johnson. Και στο Σικάγο η πόλη ανακοίνωσε μηνιαία σειρά συναυλιών αποκλειστικά για πλήρως εμβολιασμένους.

Υπάρχουν όμως και «εκπαιδευτικές» δωρεές: Το Πανεπιστήμιο Rowan στο Γκλάσμπορο του Νιου Τζέρσεϋ προσφέρει 500 δολάρια βοήθεια σε όσους φοιτητές έχουν  πλήρως εμβολιαστεί έως τις 7 Αυγούστου και άλλα 500 ευρώ σε είδη κάλυψης φοιτητικής στέγης.

Στο παιγνίδι έχουν μπει και εταιρίες με δωρεάν γεύματα και ποτά. Έτσι οι Krispy Kreme, Budweiser και Nathan’s Hot Dogs προσφέρουν αντιστοίχως δωρεάν παγωτά, μπύρες και λουκάνικα ενώ το New Jersey ξεκίνησε το πρόγραμμα «δόση και μπύρα»  με κίνητρο τη δωρεάν μπύρα σε όσους εμβολιαστούν. Από την πλευρά της η αλυσίδα fast food φαγητού  Red Rooster προσέφερε στους εργαζομένους της μπόνους 250 δολαρίων αλλά και δύο πληρωμένα ρεπό.

Κάποιες Πολιτείες προχωρούν σε αμιγώς χρηματικά κίνητρα. Ο κυβερνήτης της Δυτικής  Βιρτζίνια δήλωσε ότι σκοπεύει να προσφέρει μία ομολογία ύψους 100 ευρώ σε όσους κατοίκους μεταξύ 16 και 35 εμβολιαστούν, ενώ το Maryland προσφέρει 100 δολάρια σε δημοσίους υπαλλήλους που θα προχωρήσουν στον εμβολιασμό.

Ιδίως στις ΗΠΑ, η εμπιστοσύνη στα εμβόλια χαρακτηρίζεται από μεγάλες διαχωριστικές γραμμές σε πολιτικό επίπεδο.

Πείθοντας τους Ρεπουμπλικανούς

Οι Ρεπουμπλικάνοι, παραδοσιακά οι πλέον απρόθυμοι για εμβολιασμό, συμβιβάζονται όλο και  περισσότερο με την ιδέα του εμβολίου. Ο αριθμός των Ρεπουμπλικανών που δηλώνουν ότι έχουν εμβολιαστεί ή προτίθενται να το πράξει έχει αυξηθεί κατά εννέα ποσοστιαίες μονάδες μέσα σε ένα μήνα: Από το 46% στο 55%. Εν αντιθέσει, το ποσοστό όσων έλεγαν ότι δεν θα προχωρήσουν ποτέ σε εμβολιασμό μειώθηκε από το 29% στο 20%.

«Το γεγονός ότι η πλειονότητα των Ρεπουμπλικανών θέλουν ή έχουν ήδη εμβολιαστεί δείχνει ότι η πρόοδος είναι εφικτή ακόμη και στα πιο διστακτικά γκρουπ», εκτιμούν πολιτικοί αναλυτές.

Και ο κατάλογος των κινήτρων είναι μακρύς και πρωτότυπος.

Από σκουλαρίκι μύτης έως φοροαπαλλαγές

Σε μία ινδική πόλη, το κίνητρο προς ενθάρρυνση των εμβολιασμών μπορεί να είναι ένα σκουλαρίκι μύτης ή ένα ραβδομπλέντερ, ενώ στην Κίνα δύο κουτιά με φρέσκα αυγά περιμένουν  όσους αποφασίσουν να εμβολιασθοούν. Σε άλλες περιοχές της κινεζικής πρωτεύουσας, οι προσφορές έχουν να κάνουν με κουπόνια για παντοπωλεία ή σούπερ μάρκετ, ενώ chicken wings, χαρτομάντηλα, αλεύρι, δωρεάν είσοδος σε πάρκα και μετρητά συμπεριλαμβάνονται στα βραβεία του εμβολιασμού.

Στην ινδική πόλη Ρατζκότ της επαρχίας Γκουζουράτ, οι γυναίκες αποκτούν ένα σκουλαρίκι μύτης ενώ οι άνδρες σε άλλες περιοχές της χώρας εισπράττουν ως επιβράβευση γεύματα, εκπτώσεις σε σέρβις αυτοκινήτωνγραφική ύληγλυκίσματα και γεύματα με κοτόπουλο. Στη δημαρχιακή ενότητα του βορείου Δελχί, το πρόγραμμα επιβράβευσης περιλαμβάνει ακόμη και φορολογική ελάφρυνση 5% στα δημοτικά τέλη.

Στη Ρωσία έχει καταγραφεί ως κίνητρο δωρεάν παγωτό, ενώ σε ορισμένους Ισραηλινούς προσεφέρθησαν κουτάκια Coca – Cola, μπίρες με αλκοόλ ή άνευ, παραδοσιακά γεύματα, ή ακόμη και κομμάτια πίτσας.

Στο Ντουμπάι, τρία εστιατόρια προσέφεραν εκπτώσεις 10% στο λογαριασμό για την πρώτη δόση εμβολίου και 20% για τη δεύτερη.

Ο Ιάπωνας υπουργός Τάρο Κόνο, που είναι υπεύθυνος για το εμβολιαστικό πρόγραμμα της χώρας, πρότεινε σε τηλεοπτική εκπομπή ότι η προσφορά  εντός παραδοσιακού γεύματος Τζιαόζι θα μπορούσε να είναι ένα καλό κίνητρο, αν και η ιδέα δεν έχει ακόμη προχωρήσει.

Υπάρχουν πάντως και πιο ρομαντικές ή πρακτικές ανταμοιβές: Στη Πόλη του Μεξικού ο κόσμος περιμένει στην ουρά για τη δόση ακούγοντας τις μπάντες να παίζουν μουσική, ενώ στη Νέα Υόρκη μόλις σήμερα Δευτέρα ανακοινώθηκε ότι οι πολίτες θα μπορούν να εμβολιάζονται και μέσα στους συρμούς του Μετρό.

 

Πηγή: kathimerini.gr