«Πώς φανταζόμαστε το δημοκρατικό σχολείο; Τι επιθυμούμε να συμβαίνει στα σχολεία μας; Περνάει από το χέρι μας, να βοηθήσουμε για να αλλάξει η κάθε μας μέρα;»

Σε αυτά και άλλα ερωτήματα προσπάθησαν να δώσουν απαντήσεις συζητώντας για 4 ώρες μαθητές και μαθήτριες από 10 σχολεία της Κατερίνης, σε διαβούλευση με τίτλο «Είμαστε η Καρδιά του Σχολείου» που διοργάνωσε στο 2ο ΓΕΛ Κατερίνης στις 15.2.2020 η Πρωτοβουλία για το Άρθρο 12 (ΠΡΩΤΑ.12) σε συνεργασία με τη Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Πιερίας και τον Δήμο Κατερίνης.

Το χαιρετισμό του Δημάρχου Κατερίνης Κώστα Κουκοδήμου μετέφερε στους συμμετέχοντες, ο Αντιδήμαρχος Προγραμματισμού, Διαχείρισης Ανθρώπινου Δυναμικού & Υποστήριξης Αιρετών Οργάνων Γιώργος Τσιαλός, ο οποίος ανέφερε χαρακτηριστικά: «Η συγκεκριμένη διαβούλευση συνιστά μια έμπρακτη απόδειξη ότι ο αυθορμητισμός και η φρεσκάδα της σκέψης των νέων ανθρώπων μπορούν να αποτελέσουν αφορμή για το άνοιγμα νέων πεδίων σκέψης και να θέσουν νέους προβληματισμούς σε ζητήματα που παραδοσιακά ανήκουν στη σφαίρα προβληματισμού της εκπαιδευτικής κοινότητας και ευρύτερα».

Ύστερα από μια πρώτη γνωριμία μέσα από παιχνίδια, τα παιδιά αντάλλαξαν απόψεις για το τι σημαίνει «δημοκρατικό σχολείο» και στη συνέχεια χωρίστηκαν σε ομάδες και συζήτησαν αναλυτικότερα τις ιδέες και τις προτάσεις τους, έχοντας κοντά τους μέλη της ΠΡΩΤΑ.12 και του Δικτύου Ενεργοποίησης Νέων Κατερίνης που υποστήριξε την εκδήλωση. Στη συνέχεια συναντήθηκαν σε ολομέλεια, τις παρουσίασαν και τις κουβέντιασαν. Η συζήτηση αυτή είχε πολύ ενδιαφέρον γιατί δεν εξαντλήθηκε σε ευχολόγια, αλλά προχώρησε στην εξέταση του πώς και σε ποιο βαθμό μπορούν τα παιδιά να επηρεάσουν τη σχολική ζωή, αναλαμβάνοντας ευθύνες και προτείνοντας δράσεις και λύσεις σε προβλήματα.

Τα παιδιά ασχολήθηκαν με ζητήματα όπως: η αναθεώρηση του τρόπου λειτουργίας των μαθητικών κοινοτήτων και η έμπρακτη υποστήριξή τους, η διαμόρφωση σχολικών κανονισμών, η στάση απέναντι στη διαφορετικότητα, οι ανησυχίες των μαθητών για το μέλλον, οι τρόποι με τους οποίους γίνεται το μάθημα, οι σχολικές δραστηριότητες μέσα και έξω από το ωρολόγιο πρόγραμμα, αλλά και η διαχείριση της φασαρίας ή των συγκρούσεων. Πέρα από την ανάγκη και το διαχρονικό αίτημα για την έμπρακτη καλλιέργεια του αλληλοσεβασμού ανάμεσα σε όλα τα μέλη της σχολικής κοινότητας, συζητήθηκαν απόψεις για το νόημα των σχέσεων, της επικοινωνίας, των συμφωνιών αλλά και των συνεπειών σε όσους τις παραβιάζουν.

Ακούστηκαν φράσεις όπως: «Χρειάζεται να βοηθήσουμε ώστε το διαφορετικό να μας γίνει οικείο, αντί να μας τρομάζει», «θα πρέπει να σκεφτούμε τρόπους να εμψυχωθούν οι μαθητές που παραφέρονται», «συμμαθητή σε θέλω εδώ, στην τάξη, δεν θέλω να σε χάσω» και «με την τιμωρία δεν πάει μπροστά η κοινωνία». Στην αξιολόγηση, που έγινε στο τέλος της συνάντησης, λίγο πριν γίνει παρουσίαση σε καλεσμένους γονείς και εκπαιδευτικούς, εκφράστηκε η μεγάλη χαρά των παιδιών που πήραν μέρος σε αυτή αλλά και το αίτημα για συχνότερες παρόμοιες δράσεις.

Η εκδήλωση ήταν αφιερωμένη στη μνήμη του Δημήτρη Κυριακού, του διευθυντή του Μουσικού Σχολείου Κατερίνης, που με το παράδειγμά του δίδαξε το νόημα της σχολικής δημοκρατίας και του σεβασμού στη γνώμη των παιδιών. Και, παρόλο που το χτυποκάρδι της συνάντησης δεν ακούστηκε από αρκετούς γονείς και εκπαιδευτικούς που δεν μπόρεσαν να παραβρεθούν στην παρουσίαση των προτάσεων των παιδιών, η δέσμευση όσων συμμετείχαν είναι να συνεχίσουν την επικοινωνία και τις προσπάθειες στα σχολεία τους, καθώς, όπως αναφέρθηκε από μία μαθήτρια «βήμα – βήμα, μαζί, μπορούμε να αλλάξουμε τον κόσμο».