Ηλεκτρικά πατίνια: Υπάρχουν κανόνες αλλά κανείς δεν τους εφαρμόζει
Στο προσκήνιο έρχεται και πάλι το θεμα των ηλεκτρικών πατινιών έπειτα από το σοβαρό ατύχημα στην Καλαμάτα, όπου δύο έφηβοι ηλικίας περίπου 15 ετών συγκρούστηκαν με αυτοκίνητο, επιβεβαιώνοντας για ακόμη μία φορά την επικινδυνότητα του μέσου πόσο μάλλον όταν οι αναβάτες δεν εφαρμόζουν τους απαραίτητους κανόνες ασφαλείας.
Παρά τη σαφήνεια του νομοθετικού πλαισίου, το ίδιο παραμείνει ανεφάρμοστο. Ελάχιστοι είναι εκείνοι που το τηρούν, αφού οι περισσότεροι είτε το αγνοούν είτε αδιαφορούν για την εφαρμογή του. Βέβαια, όσα ατυχήματα και αν έχουν γίνει δεν υπάρχει καμία συνέπεια.
Δεκάδες και εκατοντάδες πολίτες κυκλοφορούν μέρα – νύχτα στους δρόμους της πρωτεύουσας αλλά και σε μεγάλης πόλεις της επαρχίας, με ηλεκτρικά πατίνια, ηλεκτρικά σκούτερ, δίκυκλα, αυτοεξισσοροπούμενα μονόκυκλα και αμαξίδια (για ΑΜΕΑ), τα κατά νόμο Ελαφρά Προσωπικά Ηλεκτρικά Οχήματα, χωρίς να τηρούν στοιχειώδεις κανόνες ασφάλειας.
Όπως προβλέπεται από τον αναθεωρημένο ΚΟΚ μπορούν να αναπτύσσουν ταχύτητα έως 25 χιλιόμετρα την ώρα, ο αναβάτης να φορά κράνος και να οδηγεί στην άκρη του δρόμου ή σε ποδηλατόδρομους και να φέρουν κατάλληλη σήμανση – φωτισμό αφού κατά τις βραδινές ώρες η κυκλοφορία με ένα τέτοιο όχημα θεωρείται εξόχως επικίνδυνη.
Στην πραγματικότητα τίποτα από τα παραπάνω δεν συμβαίνει ή τουλάχιστον ελάχιστοι τα εφαρμόζουν. Πολλοί οδηγοί θεωρούν το όριο των 25 χιλιομέτρων μικρό, με αποτέλεσμα να βάζουν μεγαλύτερες μπαταρίες και «πειράζουν» τα μοτέρ ώστε να αποδίδουν μεγαλύτερες ταχύτητες παραβιάζοντας πρωτίστως την κοινή λογική, ότι ένα πατίνι ή ένα ποδήλατο που κινείται τόσο γρήγορα ανάμεσα στα αυτοκίνητα μοιραίως θα προκαλέσει ατυχήματα.
Στο βίντεο που ήρθε στην δημοσιότητα φαίνεται ότι οι ανήλικοι είναι δικάβαλο στο πατίνι, δεν φορούν κράνη και στρίβουν στη διασταύρωση χωρίς να ελέγξουν αν έρχεται κάποιο άλλο όχημα. Αποτέλεσμα της σύγκρουσης οι δύο έφηβοι να διακομιστούν με ασθενοφόρο του ΕΚΑΒ στο Γενικό Νοσοκομείο Καλαμάτας.
Τα Ε.Π.Η.Ο. διέπονται από ειδικούς κανόνες οι οποίοι ρυθμίζουν την κυκλοφορία, τη στάθμευση, τις τεχνικές προδιαγραφές, καθώς και τις κυρώσεις σε περίπτωση μη συμμόρφωσης με τους νέους κανόνες.
Τα Ε.Π.Η.Ο. χωρίζονται σε δυο βασικές κατηγορίες:
Αν η μέγιστη ταχύτητα τους είναι έως 6 χλμ./ώρα, Θεωρούνται και κυκλοφορούν ως πεζοί. Η χρήση τους επιτρέπεται σε άτομα άνω των 12 ετών.
Αν η μέγιστη ταχύτητα τους είναι από 6 χλμ./ώρα έως και 25 χλμ./ώρα, Θεωρούνται και κυκλοφορούν ως ποδήλατα. Η χρήση τους επιτρέπεται σε άτομα άνω των 15 ετών.
Σε κάθε περίπτωση, οι οδηγοί των Ε.Π.Η.Ο. υποχρεούνται να έχουν μαζί τους οποιοδήποτε νόμιμο έγγραφο ταυτοποίησης προσώπου.
ΓΕΝΙΚΟΙ ΚΑΝΟΝΕΣ:
Τα Ε.Π.Η.Ο., με μέγιστη ταχύτητα από 6 έως και 25 χλμ./ώρα, υποχρεούνται να κυκλοφορούν σε ποδηλατόδρομους, όταν υπάρχουν. Διαφορετικά, οι οδηγοί υποχρεούνται να χρησιμοποιούν το δεξί άκρο του οδοστρώματος. Σε οδούς με όριο ταχύτητας άνω των 50 χλμ./ώρα απαγορεύεται να κυκλοφορούν.
Απαγορεύεται να χρησιμοποιούν εν κινήσει ακουστικά ή κινητά τηλέφωνο. Συσκευές ήχου ή κινητά τηλέφωνα επιτρέπονται μόνο εάν είναι τοποθετημένα σε ειδική Θέση για ανοικτή ακρόαση.
Απαγορεύεται να μεταφέρουν επιπλέον επιβάτες στα οχήματά τους. Η χρήση είναι αυστηρά προσωπική.
Απαγορεύεται να κινούνται παράλληλα ανά δύο ή περισσότεροι.
Οι οδηγοί όλων των Ε.Π.Η.Ο. είναι υποχρεωμένοι να κρατούν με τα δυο τους χέρια το τιμόνι (εφ’ όσον υπάρχει), εκτός από όταν δίνουν σήμα πριν την αλλαγή κατεύθυνσης.
Σε χώρους που κυκλοφορούν πεζοί, οι οδηγοί των Ε.Π.Η.Ο. υποχρεούνται να κινούνται με ταχύτητα ανάλογη των πεζών και να τους παραχωρούν προτεραιότητα.
Όταν δημιουργείται εμπόδιο ή κίνδυνος οι οδηγοί είναι υποχρεωμένοι να οδηγούν τα ηλεκτρικά οχήματα Βαδίζοντας
Στις κατοικημένες περιοχές οι Δήμοι μπορούν να καθορίζουν ειδικούς χώρους για τη στάθμευση των Ε.Π.Η.Ο.
Πηγή:dikaiologitika.gr