Ηλ. Χατζηχριστοδούλου : «Η πάταξη ή μη του παραεμπορίου και της παραοικονομίας είναι υποχρέωση και ευθύνη όλων μας.» Την εισήγηση στην Γ.Σ. της ΚΕΕΕ προβάλλει τώρα το ΕΒΕΑ
odelalis,
31 Αυγούστου, 2012
4 λεπτά ανάγνωσης
Ενώ έμποροι και επαγγελματίες στενάζουν κάτω από την πίεση της οικονομικής κρίσης προσπαθώντας με νύχια και με δόντια να διατηρήσουν τις επιχειρήσεις τους το ΕΒΕΑ επαναφέρει στην επικαιρότητα τη σύσταση αυτόνομου Σώματος Δίωξης Παραεμπορίου προκειμένου να αντιμετωπισθούν δραστικά τα φαινόμενα της παραοικονομίας , της φοροδιαφυγής και του αθέμιτου ανταγωνισμού , πρόταση που στην ουσία είχε καταθέσει ο πρόεδρος του Επιμελητηρίου Πιερίας κ. Ηλίας Χατζηχριστοδούλου κατά την εισήγηση του στη Γ.Σ. της ΚΕΕΕ στις 22 και 23 Ιουνίου 2012 .
Στην εισήγηση του με θέμα « Παραεμπόριο και παραοικονομία» ο κ. Χατζηχριστοδούλου έκανε 7 προτάσεις μεταξύ των οποίων και « η δημιουργία ανεξάρτητου Σώματος Δίωξης Παραεμπορίου που θα επιφορτισθεί με το έργο της πάταξης του παραεμπορίου και του λαθρεμπορίου» ενώ παράλληλα παρέθεσε και μια σειρά από τεκμηριωμένα στοιχεία που καταδεικνύουν τον καταστροφικό ρόλο του στην ανάπτυξη του υγιούς εμπορίου , την πάταξη της φοροδιαφυγής , της εισροής εσόδων στο δημόσιο , της επιβίωσης της ελληνικής μικρομεσαίας επιχείρησης.
Συγκεκριμένα :
Όσον αφορά την υφιστάμενη κατάσταση ο κ. Χατζηχριστοδούλου αναφέρει : «Γνωρίζουμε πολύ καλά ότι το παραεμπόριο και η παραοικονομία ανθούν στη χώρα μας με την ανοχή των ιθυνόντων για δεκαετίες τώρα. Σίγουρα υπήρξαν μέτρα και προσπάθειες για την πάταξη του παραεμπορίου, όπως ενδεικτικά να αναφέρω τις προσπάθειες που έγιναν πέρσι το καλοκαίρι με την αρωγή των δημοτικών αστυνομιών ανά την Ελλάδα όταν και κατασχέθηκαν τόνοι ειδών παραεμπορίου και στη συνέχεια καταστράφηκαν.
Δυστυχώς, όμως, το μέτρο αυτό δεν ήταν ποτέ αρκετό για την πάταξη του παραεμπορίου και μπορεί να χαρακτηριστεί αποσπασματικό κυρίως για τέσσερεις λόγους:
πρώτον, γιατί δεν χτυπήθηκε το πρόβλημα στη ρίζα του,
δεύτερον γιατί οι έλεγχοι δεν έχουν διάρκεια,
τρίτον γιατί ο αριθμός των εργαζομένων που διενεργούν αυτούς τους ελέγχους είναι πολύ περιορισμένος σε σχέση με την εξάπλωση του φαινομένου. Επίσης, οι ίδιοι τους είναι επιφορτισμένοι και με άλλες ευθύνες
τέταρτον γιατί είναι ανεξέλεγκτο το παράνομο μεταναστευτικό ρεύμα στη χώρα μας.»
Οι επιπτώσεις
Τα στοιχεία που παραθέτει στην εισήγηση του ο κ. Χατζηχριστοδούλου για τις επιπτώσεις που έχει η παραοικονομία και το παραεμπόριο σε βάρος των νόμιμων επιχειρηματιών είναι συγκλονιστικά :
1. Ο τζίρος της παραοικονομίας στο σύνολό της στην Ελλάδα υπολογίζεται σε 69 δις ευρώ, δηλαδή στο 30% του ΑΕΠ.
2. Σύμφωνα με την έκθεση του Οργανισμού Οικονομικής Συνεργασίας και Ανάπτυξης (ΟΟΣΑ), από αυτά υπολογίζεται ότι ο ετήσιος τζίρος του παραεμπορίου κάθε είδους ανέρχεται στα 25 δις ευρώ, στερώντας τουλάχιστον 9 δις ευρώ από ΦΠΑ και ασύλληπτη φορολογητέα ύλη.
3. Ο τζίρος των προϊόντων μαϊμού ανέρχεται στα 8-9 δις ευρώ εκ των οποίων το 20% αφορά την ένδυση – υπόδηση, το 15% τα είδη δώρων, το 10% τα ηλεκτρικά είδη και το 2,5% τα είδη ποτών – καπνού. Στην κατηγορία των τροφίμων το ποσοστό είναι ακόμη μη μετρίσιμο.
4. Οι απώλειες θέσεων εργασίας, ασφαλιστικών εισφορών και «λουκέτων» υπολογίζεται ότι ξεπερνά το 10% του ΑΕΠ.
5. Το κέρδος για τους μικροπωλητές ετησίως ανέρχεται στα 300 – 400 εκ. ευρώ, δηλαδή στις 3.000-4.000 ευρώ το χρόνο ο καθένας.
6. Το κέρδος για τους εισαγωγείς διακινητές αγγίζει το 1-1,5 δις ευρώ ετησίως.
Οι προτάσεις
Στην εισήγηση του ο κ. Χατζηχριστοδούλου καταλήγει σε προτάσεις που επιβάλλεται να υλοποιηθούν προκειμένου να χτυπηθεί το κακό στη ρίζα του .
«Η Κεντρική Ένωση Επιμελητηρίων Ελλάδος θα ήθελε να θέσει ενώπιον όλων συγκεκριμένες προτάσεις για την πάταξη του παραεμπορίου και της παραοικονομίας με την πεποίθηση ότι ο καθένας, από τη θέση την οποία κατέχει, θα καταβάλει την καλύτερη δυνατή προσπάθεια για την εξάλειψη του φαινομένου.
Αποτελεσματικότερος έλεγχος στα τελωνεία κατά την είσοδο των προϊόντων αυτών στη χώρα μας. Εφιστούμε κυρίως την προσοχή στα μεγάλα λιμάνια ζητώντας να γίνεται χρήση σύγχρονων συστημάτων ελέγχου ώστε να αυξηθεί ο αριθμός των δεσμευόμενων προϊόντων.
Διενέργεια αυστηρών ελέγχων στις αποθήκες όπου συγκεντρώνονται τα προϊόντα του παραεμπορίου.
Διενέργεια αυστηρών και συνεχών ελέγχων στο δίκτυο πώλησης, στα πεζοδρόμια, τους δρόμους, τις πλατείες, στους παράνομους μικροπωλητές. Όχι στους δειγματοληπτικούς – αποσπασματικούς ελέγχους σε επιλεγμένα σημεία.
Συντονισμός μεταξύ των διαφόρων αρμοδίων ελεγκτικών οργάνων και π
λήρης αποσαφήνιση της αποστολής τους. Πολύ συγκεκριμένα, υπάρχει ο Ν. 4038/12 και ζητάμε την εφαρμογή του.
Για να το πω με απλά λόγια, χρειαζόμαστε ένα αυτοκίνητο με δημοτική αστυνομία, όργανο από την ΕΛΑΣ ή τη συνοριοφυλακή, έναν αρμόδιο από το τμήμα εμπορίου των εκάστοτε περιφερειακών ενοτήτων και κατά προτίμηση κάποιον εκπρόσωπο του ΣΔΟΕ ή και του λιμεναρχείου σε περιπτώσεις όπου εμπίπτει στην αρμοδιότητά τους.
Έτσι λύνεται πρακτικά το ζήτημα του ελέγχου, απλά χρειάζεται συντονισμός. Δημιουργία ανεξάρτητου Σώματος Δίωξης Παραεμπορίου που θα επιφορτιστεί με το έργο της πάταξης του παραεμπορίου και του λαθρεμπορίου.
Να τεθεί άμεσα σε εφαρμογή μια αποτελεσματική μεταναστευτική πολιτική. Και αυτό διότι το παραεμπόριο είναι αλληλένδετο με τη λαθρομετανάστευση καθώς για να πειστούν οι λαθρομετανάστες ότι δεν έχουν δυνατότητα να βγάζουν μεροκάματα θα πρέπει να κηρυχθεί άμεσος πόλεμος στο παραεμπόριο. Τότε θα εξασφαλίσουμε τις κατάλληλες συνθήκες για τον οικειοθελή επαναπατρισμό τους.
Πρόταση για καμπάνιες ενημέρωσης των καταναλωτών για τους κινδύνους που ενέχουν τα προϊόντα απομιμήσεων, αλλά και για τις αρνητικές συνέπειες που έχει το παραεμπόριο για την ελληνική αγορά και την απασχόληση. Στο σημείο αυτό να σημειώσω ότι ήδη πολλά Επιμελητήρια διενεργούμε καμπάνιες στήριξης της νόμιμης αγοράς.»
Στην εισήγηση του με θέμα « Παραεμπόριο και παραοικονομία» ο κ. Χατζηχριστοδούλου έκανε 7 προτάσεις μεταξύ των οποίων και « η δημιουργία ανεξάρτητου Σώματος Δίωξης Παραεμπορίου που θα επιφορτισθεί με το έργο της πάταξης του παραεμπορίου και του λαθρεμπορίου» ενώ παράλληλα παρέθεσε και μια σειρά από τεκμηριωμένα στοιχεία που καταδεικνύουν τον καταστροφικό ρόλο του στην ανάπτυξη του υγιούς εμπορίου , την πάταξη της φοροδιαφυγής , της εισροής εσόδων στο δημόσιο , της επιβίωσης της ελληνικής μικρομεσαίας επιχείρησης.
Συγκεκριμένα :
Όσον αφορά την υφιστάμενη κατάσταση ο κ. Χατζηχριστοδούλου αναφέρει : «Γνωρίζουμε πολύ καλά ότι το παραεμπόριο και η παραοικονομία ανθούν στη χώρα μας με την ανοχή των ιθυνόντων για δεκαετίες τώρα. Σίγουρα υπήρξαν μέτρα και προσπάθειες για την πάταξη του παραεμπορίου, όπως ενδεικτικά να αναφέρω τις προσπάθειες που έγιναν πέρσι το καλοκαίρι με την αρωγή των δημοτικών αστυνομιών ανά την Ελλάδα όταν και κατασχέθηκαν τόνοι ειδών παραεμπορίου και στη συνέχεια καταστράφηκαν.
Δυστυχώς, όμως, το μέτρο αυτό δεν ήταν ποτέ αρκετό για την πάταξη του παραεμπορίου και μπορεί να χαρακτηριστεί αποσπασματικό κυρίως για τέσσερεις λόγους:
πρώτον, γιατί δεν χτυπήθηκε το πρόβλημα στη ρίζα του,
δεύτερον γιατί οι έλεγχοι δεν έχουν διάρκεια,
τρίτον γιατί ο αριθμός των εργαζομένων που διενεργούν αυτούς τους ελέγχους είναι πολύ περιορισμένος σε σχέση με την εξάπλωση του φαινομένου. Επίσης, οι ίδιοι τους είναι επιφορτισμένοι και με άλλες ευθύνες
τέταρτον γιατί είναι ανεξέλεγκτο το παράνομο μεταναστευτικό ρεύμα στη χώρα μας.»
Οι επιπτώσεις
Τα στοιχεία που παραθέτει στην εισήγηση του ο κ. Χατζηχριστοδούλου για τις επιπτώσεις που έχει η παραοικονομία και το παραεμπόριο σε βάρος των νόμιμων επιχειρηματιών είναι συγκλονιστικά :
1. Ο τζίρος της παραοικονομίας στο σύνολό της στην Ελλάδα υπολογίζεται σε 69 δις ευρώ, δηλαδή στο 30% του ΑΕΠ.
2. Σύμφωνα με την έκθεση του Οργανισμού Οικονομικής Συνεργασίας και Ανάπτυξης (ΟΟΣΑ), από αυτά υπολογίζεται ότι ο ετήσιος τζίρος του παραεμπορίου κάθε είδους ανέρχεται στα 25 δις ευρώ, στερώντας τουλάχιστον 9 δις ευρώ από ΦΠΑ και ασύλληπτη φορολογητέα ύλη.
3. Ο τζίρος των προϊόντων μαϊμού ανέρχεται στα 8-9 δις ευρώ εκ των οποίων το 20% αφορά την ένδυση – υπόδηση, το 15% τα είδη δώρων, το 10% τα ηλεκτρικά είδη και το 2,5% τα είδη ποτών – καπνού. Στην κατηγορία των τροφίμων το ποσοστό είναι ακόμη μη μετρίσιμο.
4. Οι απώλειες θέσεων εργασίας, ασφαλιστικών εισφορών και «λουκέτων» υπολογίζεται ότι ξεπερνά το 10% του ΑΕΠ.
5. Το κέρδος για τους μικροπωλητές ετησίως ανέρχεται στα 300 – 400 εκ. ευρώ, δηλαδή στις 3.000-4.000 ευρώ το χρόνο ο καθένας.
6. Το κέρδος για τους εισαγωγείς διακινητές αγγίζει το 1-1,5 δις ευρώ ετησίως.
Οι προτάσεις
Στην εισήγηση του ο κ. Χατζηχριστοδούλου καταλήγει σε προτάσεις που επιβάλλεται να υλοποιηθούν προκειμένου να χτυπηθεί το κακό στη ρίζα του .
«Η Κεντρική Ένωση Επιμελητηρίων Ελλάδος θα ήθελε να θέσει ενώπιον όλων συγκεκριμένες προτάσεις για την πάταξη του παραεμπορίου και της παραοικονομίας με την πεποίθηση ότι ο καθένας, από τη θέση την οποία κατέχει, θα καταβάλει την καλύτερη δυνατή προσπάθεια για την εξάλειψη του φαινομένου.
Αποτελεσματικότερος έλεγχος στα τελωνεία κατά την είσοδο των προϊόντων αυτών στη χώρα μας. Εφιστούμε κυρίως την προσοχή στα μεγάλα λιμάνια ζητώντας να γίνεται χρήση σύγχρονων συστημάτων ελέγχου ώστε να αυξηθεί ο αριθμός των δεσμευόμενων προϊόντων.
Διενέργεια αυστηρών ελέγχων στις αποθήκες όπου συγκεντρώνονται τα προϊόντα του παραεμπορίου.
Διενέργεια αυστηρών και συνεχών ελέγχων στο δίκτυο πώλησης, στα πεζοδρόμια, τους δρόμους, τις πλατείες, στους παράνομους μικροπωλητές. Όχι στους δειγματοληπτικούς – αποσπασματικούς ελέγχους σε επιλεγμένα σημεία.
Συντονισμός μεταξύ των διαφόρων αρμοδίων ελεγκτικών οργάνων και π
λήρης αποσαφήνιση της αποστολής τους. Πολύ συγκεκριμένα, υπάρχει ο Ν. 4038/12 και ζητάμε την εφαρμογή του.
Για να το πω με απλά λόγια, χρειαζόμαστε ένα αυτοκίνητο με δημοτική αστυνομία, όργανο από την ΕΛΑΣ ή τη συνοριοφυλακή, έναν αρμόδιο από το τμήμα εμπορίου των εκάστοτε περιφερειακών ενοτήτων και κατά προτίμηση κάποιον εκπρόσωπο του ΣΔΟΕ ή και του λιμεναρχείου σε περιπτώσεις όπου εμπίπτει στην αρμοδιότητά τους.
Έτσι λύνεται πρακτικά το ζήτημα του ελέγχου, απλά χρειάζεται συντονισμός. Δημιουργία ανεξάρτητου Σώματος Δίωξης Παραεμπορίου που θα επιφορτιστεί με το έργο της πάταξης του παραεμπορίου και του λαθρεμπορίου.
Να τεθεί άμεσα σε εφαρμογή μια αποτελεσματική μεταναστευτική πολιτική. Και αυτό διότι το παραεμπόριο είναι αλληλένδετο με τη λαθρομετανάστευση καθώς για να πειστούν οι λαθρομετανάστες ότι δεν έχουν δυνατότητα να βγάζουν μεροκάματα θα πρέπει να κηρυχθεί άμεσος πόλεμος στο παραεμπόριο. Τότε θα εξασφαλίσουμε τις κατάλληλες συνθήκες για τον οικειοθελή επαναπατρισμό τους.
Πρόταση για καμπάνιες ενημέρωσης των καταναλωτών για τους κινδύνους που ενέχουν τα προϊόντα απομιμήσεων, αλλά και για τις αρνητικές συνέπειες που έχει το παραεμπόριο για την ελληνική αγορά και την απασχόληση. Στο σημείο αυτό να σημειώσω ότι ήδη πολλά Επιμελητήρια διενεργούμε καμπάνιες στήριξης της νόμιμης αγοράς.»