Απάντηση του Προέδρου του Επιμελητηρίου Πιερίας στα δημοσιεύματα
για τη χρηματοδότηση κινητοποιήσεων κατά των διοδίων
Πολλά ερωτηματικά έχει προκαλέσει στους Πιεριείς το θέμα που ανέκυψε την περασμένη εβδομάδα, μέσω αθηναϊκών Μ.Μ.Ε., σχετικά με τη χρηματοδότηση από το Επιμελητήριο Πιερίας κινητοποιήσεων κατά των διοδίων, που έγιναν τον περασμένο Δεκέμβριο σε Μάλγαρα και Λεπτοκαρυά. Άμεση ήταν η απάντηση του Προέδρου του Επιμελητηρίου Πιερίας Ηλία Χατζηχριστοδούλου, αλλά και της Επιτροπής Αγώνα κατά των διοδίων Πιερίας.
ΔΗΛΩΣΕΙΣ ΤΟΥ ΠΡΟΕΔΡΟΥ ΤΟΥ ΕΠΙΜΕΛΗΤΗΡΙΟΥ ΠΙΕΡΙΑΣ ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΤΑ ΔΗΜΟΣΙΕΥΜΑΤΑ ΓΙΑ ΤΗ ΣΥΜΜΕΤΟΧΗ ΣΤΙΣ ΔΙΑΜΑΡΤΥΡΙΕΣ ΚΑΤΑ ΤΟΥ ΥΨΗΛΟΥ ΑΝΤΙΤΙΜΟΥ ΤΩΝ ΔΙΟΔΙΩΝ
Με αφορμή τα ρεπορτάζ για τη συμμετοχή του Επιμελητηρίου Πιερίας στις διαμαρτυρίες κατά των διοδίων στη Λεπτοκαρυά και στα Μάλγαρα και τη σχετική δαπάνη για εκτύπωση εντύπων και πανό, ο Πρόεδρος του Επιμελητηρίου Πιερίας Ηλίας Χατζηχριστοδούλου δηλώνει τα εξής:
«Ο πρωταρχικός ρόλος του Επιμελητηρίου Πιερίας είναι η στήριξη της τοπικής επιχειρηματικότητας, οικονομίας και ανάπτυξης και των συμφερόντων του τόπου του. Η επιβολή υψηλών αντιτίμων διοδίων αλλά και η λειτουργία πέραν του ενός σταθμού διοδίων στα διοικητικά όρια μιας περιφερειακής ενότητας, χωρίς μάλιστα να έχουν ολοκληρωθεί πρωτίστως τα παράπλευρα οδικά έργα, αποτελεί τροχοπέδη στην ανάπτυξη της επιχειρηματικότητας με αποτέλεσμα να συρρικνώνει την τοπική οικονομία. Δεν είμαστε κατά της καταβολής αντιτίμου στα διόδια. Είμαστε κατά της άδικης επιβολής διοδίων που πλήττουν μια περιοχή και κυρίως σ’ αυτή τη δύσκολη οικονομικά περίοδο που διανύουμε. Επικροτούμε την απόφαση του Υπουργείου Υποδομών που ανακοίνωσε ότι θα υπάρξει μείωση του κόστους των διοδίων.
Θα ήθελα, λοιπόν, προς αποφυγή παρερμηνειών που εντέχνως υποκινούνται από καλοθελητές, τύπου π.χ. ενός blogger, να παραθέσω τα εξής σημεία προς ενημέρωσή σας:
Από την πρώτη στιγμή που ανακοινώθηκε η λειτουργία δεύτερου σταθμού διοδίων (πέραν αυτών της Λεπτοκαρυάς), (το 2009) στο ύψος του Αιγινίου, και σε μικρή χιλιομετρική απόσταση από το σταθμό διοδίων των Μαλγάρων, το Επιμελητήριο Πιερίας κινητοποιήθηκε κατά της λειτουργίας του και ένωσε τις δυνάμεις του με φορείς και πολίτες της Πιερίας αλλά και εκπροσώπους μας στη Βουλή. Έτσι κατορθώσαμε από κοινού, στις απαρχές του 2010, να παγώσει τη λειτουργία του σταθμού του Αιγινίου που θεωρήσαμε όλοι ότι θα ήταν καταστροφικός για ένα νομό που θεωρείται «πέρασμα» αλλά και στηρίζει τις τελευταίες ελπίδες ανάπτυξής του στον τουρισμό.
Στη συνέχεια, λίγο μετά τις αυτοδιοικητικές εκλογές του 2010 (Νοέμβριος 2010), η κυβέρνηση αύξησε το αντίτιμο των διοδίων στα Μάλγαρα σε ποσοστό 40%!!! Αυτή η απόφαση, η οποία θεωρήσαμε ότι θίγει τους επιχειρηματίες αλλά και το σύνολο των πολιτών, μας βρήκε κάθετα αντίθετους. Γι αυτό το σκοπό, σε ευρεία σύσκεψη που πραγματοποιήθηκε στο Επιμελητήριο Πιερίας, στις 6 Δεκεμβρίου του 2010, και όπου παραβρέθηκαν τοπικοί φορείς και παράγοντες, εκπρόσωποι επαγγελματικών και τουριστικών σωματείων του νομού αλλά και συνάδερφοι επιμελητηριακοί συναποφασίσαμε, ομόφωνα, να διαμαρτυρηθούμε συντονισμένα, ακόμη και μέσα στις γιορτές, ζητώντας να επανέλθει το αντίτιμο στα αρχικά του επίπεδα. Πάνω σ’ αυτές τις ενέργειες, από όπου απορρέουν και οι δαπάνες, για τις οποίες δίνεται καινοφανές ενδιαφέρον τις τελευταίες μέρες, έχω να δηλώσω τα εξής:
Πρώτον, Δεν σκοπεύουμε να αποδεχτούμε την οικονομική απομόνωση των μελών μας και του συνόλου της Περιφερειακής Ενότητας Πιερίας επειδή ένα καλοκαίρι κάποιοι δεν γνώριζαν τι ψήφιζαν σχετικά με την παραχώρηση του αυτοκινητοδρόμου Μαλλιακός – Κλειδί.
Δεύτερον, είναι αυτονόητο και ηθικώς επιδοκιμαζόμενο ότι θα στηρίζουμε τα συμφέροντα του τόπου μας. Τα χρήματα του Επιμελητηρίου Πιερίας προέρχονται από τους επιχειρηματίες του τόπου και γι αυτό αξιοποιούνται σε δράσεις που στηρίζουν άμεσα και έμμεσα το εισόδημά τους. Γίναμε, άλλωστε, αποδέκτες έντονων διαμαρτυριών εκατοντάδων μελών μας εξαιτίας αυτής της αύξησης των διοδίων στον Εθνικό άξονα που συνδέει μεταξύ άλλων τους Νομούς Πιερίας και Θεσσαλονίκης. Ιδίως, με αφορμή το κλείσιμο των Τεμπών, λόγω των κατολισθήσεων, οι επιχειρηματίες του νομού ξεσηκώθηκαν.
Τρίτον, ως Επιμελητήριο ποτέ δεν είπαμε ότι το κράτος δεν πρέπει να εισπράττει γενικώς διόδια. Αυτό που κάναμε ήταν να διαμαρτυρηθούμε αρχικά γραπτώς στα αρμόδια υπουργεία για την κατακόρυφη αύξηση, κατά 40%, στο κόστος των διοδίων στα Μάλγαρα Θεσσαλονίκης. Μάλιστα, τη στιγμή που στη Λεπτοκαρυά Πιερίας για ένα συμβατικό Ι.Χ. αυτοκίνητο το κόστος διέλευσης ανέρχεται σε 3.10 ευρώ και έχουν κατασκευαστεί ήδη παράπλευρα διόδια.
Το βέβαιο είναι πως έχει επηρεαστεί αρνητικά η καθημερινότητα χιλιάδων επαγγελματιών και κατοίκων που χρησιμοποιούν το εθνικό οδικό δίκτυο χωρίς να έχουν πάντοτε εναλλακτικές διόδους από παράπλευρους δρόμους.
Συμπερασματικά επειδή οι τεράστιες αυξήσεις στα διόδια:
Έχουν πλήξει ήδη τον κλάδο των μεταφορών και οδηγούν σε αύξηση της τελικής τιμής των προϊόντων. Γενικά το επαγγελματικό ταξίδι προς την Αθήνα είτε είναι φορτηγό είτε τουριστικό λεωφορείο γίνεται μεν πιο γρήγορο αλλά πανάκριβο,
Έχουν μεγάλο αρνητικό αντίκτυπο στο τουριστικό ρεύμα (τουρισμός πόλης από τη μια και καλοκαιρινός ή χειμερινός τουρισμός από την άλλη) ξεκινώντας από παραλιακά μαγαζιά, εστιατόρια, καφετέριες καταλύματα κ.ο.κ.. Ο εσωτερικός άλλωστε τουρισμός του Σαββατοκύριακου δεν είναι πλέον αμελητέα ποσότητα για την ενιαία Κεντρική Μακεδονία. Συγκεκριμένα, ο κάτοικος της Θεσσαλονίκης θα πρέπει να πληρώνει 2,80 + 3,10 = 5,90 * 2 = 11,80 ευρώ για να κάνει ένα μπάνιο στις ακτές του Πλαταμώνα ενώ την ίδια επιβάρυνση έχει ο επισκέπτης που πηγαίνει για δουλειές στη Θεσσαλονίκη,
Έχει περιβαλλοντικές συνέπειες και θα εντείνει τους κινδύνους οδικής ασφάλειας σε δρόμους όπως η επαρχιακή διαδρομή Χαλάστρα – Κύμινα – Μάλγαρα και Παλαιά Εθνική Οδός Κατερίνης – Θεσσαλονίκης προς την καρδιά του Αιγινίου προκειμένου να αποφευχθεί η καταβολή διοδίων.
Πρόκειται να επηρεάσει ριζικά την τσέπη και την ψυχολογία του δυνητικού επισκέπτη
Έχουμε επανηλλειμμένα προτείνει :
1. Να επανέλθει το κόστος στα διόδια Μαλγάρων στο προηγούμενο καθεστώς των 2,00 ευρώ έως ότου ολοκληρωθούν οι εργασίες κατασκευής και συντήρησης του αυτοκινητόδρομου, των σηράγγων Τ1, Τ2 & Τ3 καθώς και των προβλεπόμενων Σταθμών Εξυπηρέτησης Αυτοκινητιστών (Σ.Ε.Α..
2. Να πραγματοποιηθεί πριν την όποια καταβολή τελών η κατασκευή από το κράτος των παράπλευρων δρόμων για να υπάρχει ελεύθερη εναλλακτική διέλευση για όποιον δεν επιθυμεί τη χρήση των υπηρεσιών της κύριας οδικής αρτηρίας. Με την επισήμανση στα αρμόδια Υπουργεία ότι οδηγούνται πολίτες, επαγγελματίες & εθελοντικές ομάδες απόλυτα δικαιολογημένα για διαμαρτυρίες στους δρόμους.
Τέλος, κλείνοντας θα ήθελα να υπογραμμίσω ότι για όλες αυτές τις ενέργειές του το Επιμελητήριο Πιερίας ενημερώνει τα μέλη του αλλά και εν γένει τους πολίτες με δελτία τύπου που στέλνονται και στα πανελλαδικής εμβέλειας Μ.Μ.Ε.. Ποτέ δεν αποκρύψαμε κανένα στοιχείο ή ενέργειά μας. Ενεργούμε πάντα με γνώμονα το συμφέρον της τοπικής επιχειρηματικότητας και χαιρόμαστε ιδιαιτέρως που η «Διαύγεια» φέρνει στο φως όλες τις ενέργειές μας».
Η απάντηση της Εθελοντικής Ομάδας Δράσης Ν. Πιερίας στο δημοσίευμα της «Καθημερινής» για τους …χορηγούς του κινήματος «Δεν Πληρώνουμε».
Σε άρθρο της εφημερίδας «Καθημερινή» (20.04.2011) του Πάσχου Mανδραβέλη, με τίτλο «Κίνημα «Δεν πληρώνω» με χορηγούς», γίνεται εκτενής αναφορά σε δαπάνες του Επιμελητηρίου Πιερίας, που αφορούν στην «εκτύπωση διαφόρων εντύπων και πανό για την κατάληψη των διοδίων». Ο αρθρογράφος σε κάποιο σημείο της επιστολής του αναφέρει: «Εδώ όμως πρέπει να τεθούν κάποια ερωτήματα. Πρώτον: πόσο αυθόρμητες είναι οι καταλήψεις «δεν πληρώνω» αφού έχουν και μηχανισμούς χορηγίας και μισθώνουν (έστω με λεφτά άλλων) τις υπηρεσίες επιχειρήσεων να μοιράζουν φυλλάδια; Δεν είναι σε εθελοντική βάση η αντίδραση;».
Γνωρίζουμε λοιπόν στον κ. Mανδραβέλη και σε όλους τους συναδέλφους του, οι οποίοι αναπαρήγαγαν την παραπάνω είδηση, πως θα έπρεπε να γνωρίζουν τα εξής:
Πρώτον: Με πρωτοβουλία των Επιμελητηρίων Πιερίας και Θεσσαλονίκης, αποφασίστηκε, την Κυριακή, 12 Δεκεμβρίου 2010, από τις 11π.μ. – τις 3μ.μ. να πραγματοποιηθεί κατάληψη στο σταθμό διοδίων στα Μάλγαρα, προς ένδειξη διαμαρτυρίας για την κατακόρυφη, κατά 40%, αύξηση στην τιμή των διοδίων (από 2 σε 2,80 ευρώ για επιβατικά οχήματα). Τα δύο Επιμελητήρια, για να κάνουν γνωστή τη δράση τους, εξέδωσαν δελτία τύπου και παρήγαγαν ενημερωτικό υλικό, το οποίο τυπώθηκε και διανεμήθηκε από ιδιωτική εταιρεία σε ολόκληρη την Πιερία και στη Θεσσαλονίκη. Η αφίσα που διανεμήθηκε στο Ν. Πιερίας ήταν η παρακάτω:
Σε καμία από τις δράσεις του «Δεν πληρώνουμε», πανελλαδικά(!), δεν έλειπε από τα ενημερωτικά φυλλάδια το γνωστό σήμα του κινήματος κατά των διοδίων. Η κατάληψη των Μαλγάρων της 12.12.2010 οργανώθηκε με πρωτοβουλία των Επιμελητηρίων Πιερίας και Θεσσαλονίκης και οι διοργανωτές διαφοροποιήθηκαν σαφώς από το πανελλαδικό κίνημα, αποφεύγοντας συνειδητά τη χρήση του γνωστού σήματος. Που αποσκοπεί λοιπόν αυτή η γενίκευση και η ταύτιση του κινήματος με μηχανισμούς χορηγίας; Δεύτερον: Παρά τις παροτρύνσεις τοπικών εκπροσώπων του κινήματος «Δεν πληρώνουμε», να συμπεριληφθεί το γνωστό σήμα της δράσης, στην αφίσα που θα διένειμαν οι διοργανωτές, ο Πρόεδρος του Επιμελητηρίου Πιερίας κ. Ηλίας Χατζηχριστοδούλου, ήταν κάθετα αντίθετος με την παραπάνω πρόταση, διότι πολλές φορές, και στο παρελθόν, είχε εκφράσει τις εκ διαμέτρου αντίθετες απόψεις του για το κίνημα και την πρακτική άρνησης καταβολής του αντιτίμου των διοδίων. Οι διοργανωτές εκτύπωσαν το παραπάνω έντυπο, ένα πανό με τίτλο «Όχι στο μαρασμό της Πιερίας» και με δικά τους έξοδα, οργάνωσαν την εκδήλωση διαμαρτυρίας της 12.12.2011. Από που λοιπόν εξάγεται τόσο αβίαστα το συμπέρασμα, πως το κίνημα «Δεν πληρώνουμε» έχει χορηγούς; Επειδή τα Επιμελητήρια Θεσσαλονίκης και Πιερίας αποφάσισαν να διαμαρτυρηθούν -με το δικό τους τρόπο- για το παράλογο καθεστώς των διοδίων στη χώρα μας, υπερασπίζοντας τα συμφέροντα των επιχειρήσεων που τους επέλεξαν;
Ακόμη και ο πιο αδαής, αφελής και απλός παρατηρητής, θα μπορούσε με μια απλή ματιά να διαπιστώσει, πως η παραπάνω δράση των Επιμελητηρίων Θεσσαλονίκης και Πιερίας δεν έχει καμία σχέση με το κίνημα κατά των διοδίων «Δεν Πληρώνουμε» και διαφοροποιείται σαφώς από αυτό, αποφεύγοντας συνειδητά τη χρήση του γνωστού σήματος. Γιατί λοιπόν αυτή η γενίκευση; Ποιος ήταν ο πραγματικός σκοπός αυτού του δημοσιεύματος; Αν πράγματι το παιχνίδι των κρυμμένων …χορηγών είναι τόσο γοητευτικό, τότε ας ψάξουν κάποιοι κάπου αλλού και όχι στις τάξεις του «Δεν πληρώνουμε». Μια καλή πρόταση θα ήταν π.χ. τα ταμεία κάποιων κομμάτων, τα οποία αποδεδειγμένα πλέον, έχουν και μηχανισμούς χορηγίας και μισθώνουν με το αζημίωτο. Θεωρούμε, πως η απρόσκοπτη ταύτιση του ανεξάρτητου κινήματος πολιτών με «μηχανισμούς χορηγίας και μισθώσεις», είναι ανεπίτρεπτη, απαράδεκτη και στην καλύτερη περίπτωση, οφείλεται στην επιπολαιότητα του αρθρογράφου και των συναδέλφων του που μετέφεραν και αναπαρήγαγαν μια αδιασταύρωτη είδηση. Θεωρούμε, πως ως ελάχιστο ίχνος σεβασμού απέναντι σε ένα κομμάτι της κοινωνίας, που επέλεξε αυτό τον τρόπο να αγωνιστεί για να υπερασπίσει τα συμφέροντα της πατρίδας του, οφείλετε μια έντιμη διάψευση και ειλικρινή παραδοχή ενός λάθους.