Γρηγόρης Παπαχρήστος:« Τρία χρόνια το ίδιο πρόγραμμα προβολής, χωρίς καμιά
σημαντική πρωτοβουλία για τον τουρισμό »

 

Ο περιφερειακός σύμβουλος Γρηγόρης Παπαχρήστος, ήταν ο εισηγητής της παράταξης «Μέτωπο Ανάπτυξης» στο θέμα της έγκρισης του προγράμματος τουριστικής προβολής για το 2014 , που συζητήθηκε στις 30 Δεκεμβρίου, τελευταία συνεδρίαση του περιφερειακού συμβουλίου για το 2013. Το πρόγραμμα, μετά από έντονη αντιπαράθεση μεταξύ συμπολίτευσης και αντιπολίτευσης, εγκρίθηκε μόνο με τις ψήφους της συμπολίτευσης. Παραθέτουμε την εισήγηση του κ. Παπαχρήστου.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,
Πριν μπω στην ουσία της εισήγησης μου, επιτρέψτε με να κάνω μια παρατήρηση.
Καλούμαστε σήμερα τελευταία συνεδρίαση του περιφερειακού μας συμβουλίου για το 2013, να εγκρίνουμε και μάλιστα ως τελευταίο θέμα στην ημερήσια διάταξη, το πρόγραμμα της τουριστικής προβολής της περιφέρειας Κ. Μακεδονίας, για το 2014.
Αυτό αποδεικνύει την προχειρότητα με την οποία αντιμετωπίζει η σημερινή ηγεσία της περιφέρειας μας το σοβαρότατο θέμα του τουρισμού. Ένα θέμα που θα έπρεπε να μας απασχολήσει ολόκληρες συνεδριάσεις.
Μια δεύτερη παρατήρηση που επιβεβαιώνει πλήρως τη διαπίστωση αυτή, είναι το γεγονός ότι ο αντιπεριφερειάρχης τουρισμού, μας καλεί να εγκρίνουμε το πρόγραμμα τουριστικής προβολής για το 2014, χωρίς να έχει προηγηθεί ο απολογισμός και η αξιολόγηση του προγράμματος 2013.
Κάτω από αυτές τις συνθήκες δεν μπορεί να γίνει σοβαρή συζήτηση για ένα τόσο σημαντικό θέμα που συμβάλει τα μέγιστα στην οικονομία της περιφέρειας μας.
Παρ’ όλα αυτά θα προσπαθήσω σύντομα και επιγραμματικά να καταθέσω κάποιες επισημάνσεις και μια σειρά προτάσεων που αφορούν τον τουρισμό και τη συμβολή του, στην ανάπτυξη της περιφέρειας Κ. Μακεδονίας.

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι ,
Στην Ελλάδα, παρά την αδιαμφισβήτητη συμβολή του τουρισμού στην οικονομική και κοινωνική της ανάπτυξη, η διαχρονική έλλειψη ολοκληρωμένου στρατηγικού σχεδιασμού και προγραμματισμού (χωροταξικού σχεδιασμού, αστικού και δασικού κτηματολογίου), ο αυτοσχεδιασμός και οι συνεχείς παλινδρομήσεις αποτέλεσαν τα κυρίαρχα χαρακτηριστικά της τουριστικής ανάπτυξης.
Τα αποτελέσματα ήταν κατά κύριο λόγο, μονοδιάστατο τουριστικό προϊόν, άνιση γεωγραφική συγκέντρωση της τουριστικής υποδομής, χαμηλή ποιότητα των προσφερόμενων υπηρεσιών, εποχικότητα και μικρή χρονική διάρκεια της τουριστικής περιόδου με σοβαρές επιπτώσεις στο περιβάλλον.
Κρίνεται ως εκ τούτου επιτακτική η ανάγκη επανακαθορισμού των στρατηγικών αειφόρου ανάπτυξής του ελληνικού τουρισμού με ενίσχυση της επιχειρηματικότητας, της καινοτομίας και της ανταγωνιστικότητας. Την ανάπτυξη των ειδικών μορφών τουρισμού, την διαφοροποίηση του τουριστικού προϊόντος και την ποιοτική αναβάθμισή του, την επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου, την ορθολογική χωροταξική διευθέτηση των χρήσεων γης, την δημιουργία δικτυώσεων, με έμφαση στην φέρουσα ικανότητα των τουριστικών προορισμών.
Στο πλαίσιο μιας τέτοιας εξειδικευμένης τουριστικής πολιτικής, μπορεί ο τουρισμός να παραμείνει ένας υγιής και δυναμικός κλάδος της ελληνικής οικονομίας, που θα δημιουργεί έσοδα, θα συμβάλλει στο εθνικό ΑΕΠ, θα ενθαρρύνει τις επενδύσεις και θα τονώσει την απασχόληση, αποτελώντας βασικό μοχλό και ουσιαστική παράμετρο ανάπτυξης για την Ελλάδα.( Καταθέτουμε συγκεκριμένες προτάσεις σε συνημμένο τεύχος)
Η ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ ΚΑΙ Η ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΗ ΠΡΟΟΠΤΙΚΗ ΤΗΣ
Η Κεντρική Μακεδονία αν και συγκεντρώνει όλες τις προϋποθέσεις για να αποτελέσει ένα σημαντικό ευρωπαϊκό και εγχώριο τουριστικό προορισμό δεν έχει κατορθώσει μέχρι σήμερα να αξιοποιήσει αυτό το συγκριτικό της πλεονέκτημα στο βαθμό που θα έπρεπε.
Η Κεντρική Μακεδονία μπορεί να αξιοποιήσει τα δυνατά της σημεία, δηλαδή: Φυσικό Περιβάλλον – Πολιτισμός – Ιστορία – Αγορά – Ψυχαγωγία προκειμένου να καταστεί ένας ενιαίος τουριστικός χώρος 12μηνου τουριστικού προορισμού.
Ο συνδυασμός των πέντε ισχυρών πλεονεκτημάτων μπορεί να δώσει ιδιαίτερη ώθηση στη δραστική τόνωση του τουρισμού της Περιφέρειας και να εξισορροπήσει τις απώλειες από την αποβιομηχάνιση.
Η προώθηση του 12μηνου τουριστικού προϊόντος της Περιφέρειας θα γίνει μέσα από ένα μελετημένο ολοκληρωμένο δεκαετές πρόγραμμα τουριστικής αξιοποίησης και προβολής της Κεντρικής Μακεδονίας, το οποίο θα εστιάζει στην προσέλκυση τουρισμού υψηλής ποιότητας τόσο σε παραδοσιακές αγορές, αλλά και σε νέες.
Η προβολή θα γίνει τόσο μέσα κλασικών κανα
λιών προώθησης (παρουσίας σε διεθνείς εκθέσεις τουρισμού, διανομής έντυπου υλικού, διαφημίσεων σε ξένα μέσα μαζικής ενημέρωσης) αλλά και με καινοτόμες μέθοδοι προώθησης συνδυασμένες με ενέργειες προώθησης των προϊόντων της περιοχής.
Οι παρεχόμενες τουριστικές υπηρεσίες πρέπει να αναβαθμιστούν προκειμένου να ανταποκρίνονται στις νέες ανάγκες, όπως ανάπτυξη εναλλακτικών μορφών τουρισμού 12μηνης διάρκειας, η αύξηση των τουριστικών κλινών κυρίως Α’ κατηγορίας, η βελτίωση των υπηρεσιών εξυπηρέτησης επισκεπτών, εστίαση πολυτελείας, διασκέδαση, κλπ.
Η Θεσσαλονίκη μπορεί και πρέπει να αποτελέσει προορισμό διεθνούς εκθεσιακού, συνεδριακού και εμπορικού Τουρισμού.
Αυτό μπορεί να επιτευχθεί μέσω του στόχου της μετεγκατάστασης της Διεθνούς Έκθεσης Θεσσαλονίκης, για την υλοποίηση της οποίας απαιτείται η πραγματοποίηση μιας σειράς μεγάλων και σημαντικών δραστηριοτήτων υποδομής.
Η Χαλκιδική μπορεί να αποτελέσει προορισμό υψηλών απαιτήσεων, με τις μοναδικές της ακτές και υψηλής ποιότητας υποδομές και βέβαια με το παγκόσμιο θρησκευτικό της μνημείο το Άγιο Όρος.
Η Πιερία μπορεί να μετατραπεί σε ειδικό προορισμό, εκτός από τις όμορφες παραλίες, διαθέτει το παγκόσμιο μνημείο φύσης και ιστορίας, τον Όλυμπο.
Mορφές εναλλακτικού τουρισμού μπορούν να αναπτυχθούν σε όλες τις περιφερειακές ενότητες, με αναφορά τις αρχαιότητες ( Βεργίνα-Πέλλα-Δίον- Αμφίπολη) τα σπουδαία θρησκευτικά βυζαντινά μνημεία, τις πλούσιες ιαματικές πηγές, τα πανέμορφα χιονοδρομικά κέντρα, τους μοναδικούς υγροβιότοπους, τα πολλά και ποιοτικά αγροτικά προϊόντα.
Η ανάπτυξη του θεματικού τουρισμού, όπως, τουρισμός υγείας, χειμερινός τουρισμός, περιβαλλοντικός τουρισμός, πολιτιστικός τουρισμός, θρησκευτικός τουρισμός, τουρισμός πόλεων, αγροτουρισμός, που θα συμβάλλει στη διατήρηση του τουριστικού ρεύματος σ’ όλη τη διάρκεια του έτους.
Θα πρέπει συγχρόνως να βελτιωθούν οι παρεχόμενες υπηρεσίες προς τον επισκέπτη της Περιφέρειας με τη χρήση Τεχνολογιών Πληροφορικής και
Επικοινωνιών και τη χρηματοδότηση Ευρωπαϊκών Προγραμμάτων για τη δημιουργία θεματικών αξόνων πολιτιστικού, θρησκευτικού, αρχαιολογικού, χειμερινού, αθλητικού, περιβαλλοντικού τουρισμού, μέσω μιας ενιαίας ψηφιακής πύλης τουρισμού.
Βασική επίσης επιδίωξη, η συνεργασία όλων των τοπικών φορέων, η προσέλκυση μεγάλων διεθνών πολιτιστικών – καλλιτεχνικών και αθλητικών εκδηλώσεων. Προβολή και αναβάθμιση των γνωστών διεθνών φεστιβάλ. (Φεστιβάλ κινηματογράφου Θεσ/νίκης, Φεστιβάλ Ολύμπου, Δημήτρια κ.λ.π ) Όλα αυτά προσανατολισμένα στην παροχή υπηρεσιών υψηλής ποιότητας, στην εφαρμογή της γνώσης και της καινοτομίας και στην αξιοποίηση του ανθρώπινου δυναμικού.
ΥΠΟΔΟΜΕΣ – ΒΕΛΤΙΩΣΗ ΔΙΚΤΥΩΝ
Προϋπόθεση για την ανάπτυξη είναι η επιτάχυνση και ολοκλήρωση των υποδομών των δικτύων (οδικά, σιδηροδρομικά, λιμενικά, αεροπορικά και άλλα) με σκοπό να ολοκληρωθεί η σύνδεσή τους με τα Εθνικά και Ευρωπαϊκά δίκτυα. Μέσα από αυτή τη βελτίωση θα ενισχυθεί η ταχύτητα και η ασφάλεια των μεταφορών συμβάλλοντας στην υποστήριξη της εξωστρέφειας της οικονομίας της Περιφέρειας, καθώς η Κεντρική Μακεδονία θα έρθει πιο «κοντά» στις σημαντικές για αυτήν αγορές των Βαλκανίων και της Νοτιοανατολικής Ευρώπης, ενισχύοντας την εξωστρέφια της οικονομίας της.
Σημαντική βελτίωση θα πρέπει να επιτευχθεί στην κατάσταση των δικτύων και μέσα στον αστικό ιστό της Περιφέρειας με την ολοκλήρωση του Μετρό της Θεσσαλονίκης, με την προώθηση των επεκτάσεων του προς δυτικά και το αεροδρόμιο, τη βελτίωση των αστικών συγκοινωνιών των πόλεων της Περιφέρειας. Πρέπει να ενισχυθεί ένα ενιαίο δημόσιο σύστημα αστικών συγκοινωνιών.
Η δημιουργία νέων μαρίνων, η επέκταση και εκσυγχρονισμός των υπαρχόντων θα συμβάλλουν στην αύξηση του τουριστικού ρεύματος ενός ιδιαίτερα ποιοτικού τουρισμού ο οποίος την παρούσα στιγμή κατευθύνεται σε άλλους προορισμούς.
Η λειτουργία της Περιφέρειας και ιδιαίτερα της Θεσσαλονίκης ως σημαντικού οικονομικού κέντρου των Βαλκανίων προϋποθέτει μεταξύ άλλων την πραγματοποίηση διεθνών εκθέσεων και συνεδρίων σε ένα σύγχρονο εκθεσιακό συνεδριακό κέντρο, η ύπαρξη επίσης εμπορευματικού κέντρου με ευκολίες στην πρόσβαση.
Αγαπητοί συνάδελφοι,
Προκειμένου να καταστεί εφικτή, αφενός μεν η αντιμετώπιση των βασικών αδυναμιών του τουρισμού της περιφέρεια Κ. Μακεδονίας και αφετέρου η αξιοποίηση όλων των δυνατοτήτων της, είναι απαραίτητη η συνεργασία μεταξύ των επιμέρους φορέων (κρατικών και μη)

Απαιτείται η συγκρότηση ειδικής ομάδας με θεσμική εκπρ
οσώπηση, για τη χάραξη μακροπρόθεσμων τουριστικών πολιτικών ( τουλάχιστον 10ετίας) αξιοποιώντας τα πλεονεκτήματα κάθε Περιφερειακής Ενότητας με ενιαίο, συνεκτικό και ισόρροπο τρόπο.
Η περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας, παρά τις πολλές και μοναδικές της δυνατότητες, δεν έχει αναδειχθεί έως σήμερα, σε μεγάλο τουριστικό προορισμό.
Δεν έχει αποκτήσει συγκεκριμένες και σταθερές πολιτικές , όχι μόνο στον τουρισμό, αλλά κα σε άλλους τομείς, με υπαιτιότητα πέρα των εκάστοτε κυβερνώντων και των τοπικών συναρμοδίων φορέων με πρώτη την αιρετή διοίκηση της περιφέρειας. Η οποία στα τρία χρόνια ύπαρξής της δεν έχει καταφέρει να δημιουργήσει ένα ενιαίο τουριστικό οργανισμό, ούτε καν να συγκροτήσει ένα ενιαίο συντονιστικό δίκτυο σε επίπεδο περιφερειακών ενοτήτων, για την εφαρμογή του βασικού τουλάχιστον πλαισίου της τουριστικής της πολιτικής και την αξιολόγηση των αποτελεσμάτων της. ( βλέπε ξέχωρους τουριστικούς οργανισμούς Θεσ/νίκης και Χαλκιδικής, σύντομα και της Πιερίας, βλέπε επίσης αντιδράσεις, σε πολλές περιφερειακές ενότητες από τη δημιουργία του απαράδεκτου εντύπου τουριστικής προβολής..)
Είναι αδιαμφισβήτητο γεγονός ότι όλες οι Περιφερειακές Ενότητες της περιφέρειας Κ. Μακεδονίας, διαθέτουν μοναδικές δυνατότητες διαμόρφωσης ενός υψηλού και ποιοτικού τουριστικού προϊόντος, το οποίο μπορεί να αποτελέσει βασικό παράγοντα οικονομικής ανάπτυξης.
Είναι επίσης γεγονός ότι τα όποια θετικά κατά καιρούς αποτελέσματα, όπως της φετινής χρονιάς, είναι κυρίως απόρροια διεθνών πολιτικών συγκυριών και καταστάσεων που μεταβάλουν και διαμορφώνουν το «τουριστικό ρεύμα», παρά αποτέλεσμα της εφαρμογής κάποιας συγκεκριμένης τουριστικής πολιτικής.
Είναι τέλος γεγονός πως ο τουρισμός μπορεί και πρέπει να αποτελέσει απάντηση στην οικονομική και κοινωνική κρίση που διέρχεται η χώρα και βιώνει σε μεγαλύτερο βαθμό η περιφέρεια της Κ. Μακεδονίας. Απάντηση που δυστυχώς στα τρία αυτά χρόνια, δεν κατάφερε να δώσει η σημερινή διοίκηση της περιφέρεια μας. Όποια καλά κατά καιρούς αποτελέσματα, όπως της φετινής χρονιάς, οφείλονται κυρίως στις εξελίξεις διεθνών πολιτικών γεγονότων, που επηρεάζουν το τουριστικό ρεύμα, παρά στην εφαρμογή κάποιας συγκεκριμένης τουριστικής πολιτικής εκ μέρους της περιφέρειας.
Για όλους αυτούς τους σημαντικούς λόγους, η παράταξή μας δεν θα ψηφήσει υπέρ της έγκρισης του προτεινόμενου από την συμπολίτευση προγράμματος τουριστικής προβολής για το 2014, που αφορά την περιφέρεια Κ, Μακεδονίας.