της Νένας Μεϊμάρη

Black Friday και στην Κατερίνη, λοιπόν. Το έχω πει παλιά, θα το πω μ’ αυτήν την ευκαιρία και τώρα. Θα δεχτώ το Black Friday στην Κατερίνη εάν δω τσολιάδες να χορεύουν σε ρυθμό κλαρίνου μπροστά στο Rockefeller Center της Νέας Υόρκης. Τόσο πολύ κολλάει αυτή η περίπτωση!

Στις ΗΠΑ ο κόσμος βγαίνει έξω το βράδυ της Ημέρας των Ευχαριστιών και περιμένει στις ουρές ώσπου να ανοίξουν τα καταστήματα τα μεσάνυχτα για τις μεγάλες εκπτώσεις. Αυτό έγινε για πρώτη φορά το 1952 και ανακηρύχθηκε η έναρξη για τα ψώνια των Χριστουγέννων.

Το 2020 οι καταναλωτές την ημέρα εκείνη στις ΗΠΑ δαπάνησαν το ποσό-ρεκόρ των 9 δισεκατομμυρίων δολαρίων σύμφωνα με την Adobe Analytics. Οι καταναλωτές ξόδεψαν περίπου 312 δολάρια ο καθένας και τα ψώνια τους αφορούσαν κυρίως δώρα για τα Χριστούγεννα.

Σύμφωνα με τον Scott Rick, αναπληρωτή καθηγητή στο Michigan Ross School of Business (Επιχειρηματική Σχολή), υπάρχουν συναισθηματικοί λόγοι και αρκετή ψυχολογία πίσω από την τάση αυτή, όπως η συναισθηματική ικανοποίηση, ο φόβος μήπως δεν πετύχουμε μια καλή ευκαιρία, ψυχολογική παρόρμηση και φυγή από την πραγματικότητα.

Φέτος, εξαιτίας του COVID-19, 51% των καταναλωτών φοβούνται να επισκεφθούν τα φυσικά καταστήματα και σκέφτονται να κάνουν τις αγορές τους διαδικτυακά. Η συμπεριφορά αυτή είναι κάπως καινούρια και αναμένεται να δούμε αν ήρθε για να μείνει. Οι καταστηματάρχες προσπαθούν να προσαρμοστούν σ’ αυτό και ανακοινώνουν καλές ευκαιρίες και πέραν της Black Friday και για όλη την περίοδο των Χριστουγέννων. Θέλουν να διασφαλίσουν ότι δεν θα χάσουν τους πελάτες τους.

Ποιο είναι το μέλλον της Black Friday; Σύμφωνα με τον Richard Kestenban, η έννοια αυτή χρησιμοποιείται όλο και λιγότερο με όλο και περισσότερους καταστηματάρχες να την αποκαλούν «η ημέρα μετά την Ημέρα των Ευχαριστιών» και προσθέτοντας έναν νέο όρο που λέγεται Cyber Monday (συνεχίζουμε τα ψώνια μας διαδικτυακά και τη Δευτέρα).

Αυτά όλα συμβαίνουν στην Αμερική και ανταποκρίνονται στην αμερικανική νοοτροπία, όπως επίσης και στην οικονομία. Μιλάμε για άλλα ποσά και άλλες κοινωνικές καταστάσεις. Μιλάμε για αχαλίνωτο υπερκαταναλωτισμό. Σε γενικές γραμμές, δεν υπάρχουν όρια. Μιλάμε, επίσης, για σοβαρή μείωση τιμών (50% – 90%) και αφθονία προϊόντων. Αγόρασα ιταλικό 100% κασμίρ παλτό από 2.000 δολάρια, μόλις 300 δολάρια. Είχα συναδέλφισσες που την δεκαετία του ’90 δεν το είχαν τίποτα να βάζουν στη VISA τους 3000 δολάρια σε μία ημέρα (σημερινά 6.348 δολάρια, σύμφωνα με το CPI Inflation Calculator) αγοράζοντας πράγματα που είχαν ήδη στο σπίτι τους.

Έχω επιθυμήσει τη ζωή μου στην Αμερική παρά πολύ, αλλά όχι μερικά ιδιαίτερα πράγματα, ένα από τα οποία είναι και το Black Friday. Παρόλα αυτά, εύχομαι το concept να βοηθήσει την ελληνική αγορά και τις τοπικές επιχειρήσεις.

Προσωπική μου γνώμη είναι ότι προτιμότερο θα ήταν η κυβέρνηση να μειώσει το μπαράζ των φόρων που μας επιβάλλει για να μπορούμε να ψωνίζουμε πιο συχνά και να κάνουμε κανονικό shopping therapy.