Παρά την τροπολογία της Κυβέρνησης για την ποινικοποίηση του
Ετοιμάζεται τοπικό δημοψήφισμα για το θέμα των διοδίων
Το «δεν πληρώνω» χτύπησε ξανά. Από τις 14:00 έως τις 18:00 το απόγευμα της Κυριακής, οι μπάρες των διοδίων της Λεπτοκαρυάς «σηκώθηκαν» και η διέλευση των αυτοκινήτων ήταν ελεύθερη. Αντίστοιχες κινητοποιήσεις την ίδια ώρα και μέρα έγιναν σε πολλούς σταθμούς διοδίων της χώρας. «Η προχθεσινή κινητοποίηση αποτελεί ένα μήνυμα αγώνα ενάντια στην προσπάθεια ποινικοποίησης του κινήματός μας», ανέφεραν μεταξύ άλλων οι διαδηλωτές.
Η κινητοποίηση της Κυραικής ήταν ιδιαίτερα σημαντική δια δύο λόγους: Πρώτον, διότι ήταν η πρώτη κινητοποίηση μετά την ψήφιση της τροπολογίας για την ποινικοποίηση του «Δεν πληρώνω» και, δεύτερον, διότι σε απόσταση λίγων χιλιομέτρων την ώρα που ξεκίνησε η κινητοποίηση βρισκόταν, στο Λιτόχωρο για τις εκδηλώσεις της Επανάστασης του Ολύμπου, ο Υφυπουργός Υποδομών Σπύρος Βούγιας. Το «άνοιγμα» των διοδίων διήρκησε αυτή τη φορά 4 ώρες, με τους διαδηλωτές να βρίσκονται στο σημείο από τις 2 το μεσημέρι μέχρι τις 6 το απόγευμα. Αντίστοιχες κινητοποιήσεις γίνανε σε όλους τους σταθμούς διοδίων της χώρας από τις κατά τόπους επιτροπές αγώνα.
Το δημοψήφισμα
Η Επιτροπή Αγώνα κατά των διοδίων αυτές τις ημέρες βρίσκεται σε φάση διοργάνωσης του δημοψηφίσματος. Μάλιστα, όπως ανακοίνωσε το μέλος της επιτροπής κ. Ηλίας Τσολακίδης, σε λίγες ημέρες θα γίνει ακόμη μία παμπιερική σύσκεψη, ώστε να καθοριστεί το ερώτημα στους κατοίκους της Πιερίας αναφορικά με τη λειτουργία των διοδίων.
Ο Νομικός Σύμβουλος της Επιτροπής Αγώνα κατά των Διοδίων κ. Σιανίδης ενημέρωσε τους συγκεντρωμένους για το τι θα ισχύει με την μη καταβολή των διοδίων, μετά την ψήφιση της τροπολογίας. Όπως είπε ο κ. Σιανίδης για να βεβαιωθεί παράβαση θα πρέπει αυτό να γίνει από αστυνομικά όργανα και είναι ιδιαίτερα δύσκολο να βρίσκονται κάθε μέρα επί πολλές ώρες η τροχαία στους σταθμούς των διοδίων. Σημείωσε δε πως δεν μπορεί να βεβαιωθεί παράβαση μόνον με το υλικό των καμερών που υπάρχουν στους σταθμούς διοδίων. Στη προχθεσινή κινητοποίηση, μεταξύ άλλων, παραβρέθηκαν η Αντιπεριφερειάρχης Πιερίας Σοφία Μαυρίδου, ο Πρόεδρος του Επιμελητηρίου Ηλίας Χατζηχριστοδούλου, ο Περιφερειακός Σύμβουλος Γρηγόρης Παπαχρήστος, ο πολιτευτής Στέργιος Τόκας.
Δήλωση Σπ. Βούγια για διοδια
Από το Λιτόχωρο ο Υφυπουργός Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων Σπύρος Βούγιας, ερωτηθείς για το θέμα των διοδίων, είπε πως σύντομα θα υπάρξουν εξελίξεις. «Μας απασχολεί το θέμα. Κληρονομήσαμε πολλά προβλήματα από συμβάσεις οι οποίες ήταν δεσμευτικές. Προσπαθούμε, σώζοντας τα έργα, τα σημαντικά έργα για όλη την Ελλάδα, να βοηθήσουμε τον κόσμο να αντιμετωπίσει, σ’ αυτή την κρίσιμη οικονομικά στιγμή, τη δυσκολία αυτή. Έχω την εντύπωση ότι πως τόσο για τα διόδια θα υπάρξουν εξελίξεις, αφού ο υπουργός και ο αρμόδιος υφυπουργός αγωνίζονται γι αυτό, εξελίξεις θα έχουμε όμως και για τα εισιτήρια μέσα στις πόλεις, γιατί οι δημόσιες συγκοινωνίες είναι πολύτιμες και πρέπει να τις υποστηρίξουν πρωτίστως οι ίδιοι οι επιβάτες», ανέφερε ο υφυπουργός.
Θανάσης Παπαγεωργίου: «Ζητάμε λιγότερα διόδια,
χαμηλότερο τίμημα και παράπλευρο δίκτυο»
Με ρεαλιστικό και υπεύθυνο λόγο, αλλά και με προτάσεις που μπορούν να υλοποιηθούν μίλησε ο Βουλευτής ΠΑΣΟΚ Πιερίας κ. Θανάσης Παπαγεωργίου, στην Ολομέλεια της Βουλής, κατά τη συζήτηση του νομοσχεδίου του Υπουργείου Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων: «Εξυγίανση, αναδιάρθρωση και ανάπτυξη των αστικών συγκοινωνιών περιφέρειας Αττικής και άλλες διατάξεις». Αφορμή για την παρέμβαση και ομιλία του κ. Παπαγεωργίου ήταν η τροπολογία που αφορά το ποινολόγιο για την παραβίαση της υποχρέωσης πληρωμής των πολιτών στα διόδια και είπε πως θα πρέπει να μας βρει ιδεολογικά αντίθετους η λογική του «δεν πληρώνω». Συγκεκριμένα ο κ. Παπαγεωργίου τόνισε: «Αυτό που παρατηρώ το τελευταίο χρονικό διάστημα είναι ότι έχει φτιαχτεί μία ιδεολογικοπολιτική πλατφόρμα, έχουν φτιαχτεί μανιφέστα, προσπαθεί να φτιαχτεί ένα κίνημα γύρω από τη λογική «δεν πληρώνω τα δημόσια αγαθά», όπως λέει στον πυρήνα της αυτή η λογική, «γιατί οφείλει το κράτος να παρέχει δωρεάν υπηρεσίες και δημόσια αγαθά». Ε, λοιπόν, αυτή η λογική θα πρέπει να μας βρει ιδεολογικά αντίθετους».
Η αλήθεια για την λεόντεια σύμβαση
Ο κ. Παπαγεωργίου μίλησε για την πραγματική διάσταση της σύμβασης παραχώρησης της ΠΑΘΕ η οποία είναι πολύ κακή και σε βάρος των πολιτών της κεντρικής και βόρειας Ελλάδας. Απευθυνόμενος στον αρμόδιο Υπουργό είπε συγκεκριμένα: «Κύριε Υπουργέ, πρέπει να πείτε – και νομίζω ότι αδικεί την προσπάθεια της Κυβέρνησης και τη δική σας – ότι αυτή η σύμβαση ήταν μία σύμβαση λεόντεια σε βάρος των πολιτών της κεντρικής Ελλάδας και της βόρειας Ελλάδας. Ήταν μία σύμβαση κακή αυτή η σύμβαση παραχώρησης της ΠΑΘΕ. Ήταν μια σύμβαση ή οποία ήταν έξω από τα πράγματα και τις δυνατότητες. Ήθελε και θέλει αυτή η σύμβαση να φτιάξει από αυτό το δρόμο και τα έσοδα αυτού του δρόμου τέσσερις δρόμους. Γίνεται; Γιατί δεν το λέτε καθαρά;
Δεν ξέρω γιατί πολλοί συνάδελφοι φοβούνται να πουν τα πράγματα με το όνομά τους. Ίσως για να μην χαλάσουμε τη σύμβαση. Ποια σύμβαση κύριοι; Ποια σύμβαση που ξεκινάς από την Κατερίνη για Αθήνα και μπορεί να περάσεις μέχρι δεκαπέντε διόδια και να πληρώσεις 30 ευρώ; Είναι σύμβαση αυτή; Καταρχάς αποτελεί ψυχολογικό σοκ για τους πολίτες που διέρχονται αυτό το δρόμο.
Εμείς το βιώσαμε στην Πιερία γιατί παλεύουμε ενάμιση χρόνο μαζί σας και είδαμε αποτελέσματα. Το 70% του τιμήματος που επιβαρύνει τον διελθόντα είναι έσοδα που παίρνει το δημόσιο για να χρηματοδοτήσει την Ιόνια Οδό, την Οδό Πατρών – Κορίνθου και της κεντρικής Ελλάδας και ούτω καθ’ εξής. Είναι δυνατόν να είναι τα διόδια ανά δεκαπέντε χιλιόμετρα;»
Το πρόβλημα στην Πιερία
Για τα προβλήματα που έχει η Πιερία με την σύμβαση παραχώρησης, το διεκδικητικό πλαίσιο όπως έχει διαμορφωθεί, τα αιτήματα και τις προτάσεις, ο κ. Παπαγεωργίου είπε: «Εμείς, κύριε Υπουργέ φτιάξαμε ένα κίνημα στην Πιερία εδώ και ένα χρόνο και είχαμε και έχουμε άλλο διεκδικητικό πλαίσιο. Λίγο πολύ ταυτιζόμαστε μ’ αυτό το οποίο είπατε εσείς νωρίτερα. Και θέλω να σας ευχαριστήσω, γιατί από την πρώτη στιγμή βάλατε το θέμα της επαναδιαπραγμάτευσης της σύμβασης και πετύχαμε να μην λειτουργήσουν τα διόδια του Αιγινίου και αυτό ήταν μία μεγάλη επιτυχία και ήταν η έμπρακτη στάση σας απέναντι σ’ αυτήν την λεόντειο, σ’ αυτήν την επαίσχυντη, σ’ αυτήν την κακή σύμβαση.
Κύριε Υπουργέ, εμείς και τώρα παλεύουμε για λιγότερα διόδια και για χαμηλότερο τίμημα, αλλά δεν λέμε «δεν πληρώνω» το δημόσιο αγαθό, γιατί πρέπει να συντηρηθεί αυτός ο δρόμος. Επίσης, κύριε Υπουργέ, είναι αλήθεια αυτό που υπογράμμισε ο κ. Κουκουλόπουλος. Είναι δυνατόν η Εγνατία που είναι 360 χιλιόμετρα να μην έχει ούτε ένα διόδιο και να διέρχονται διακόσιες χιλιάδες τουρκικά αυτοκίνητα, νταλίκες και άλλα αυτοκίνητα και να τα συντηρούν οι Έλληνες πολίτες; Και δεν τολμάμε να τα πούμε αυτά; Υπάρχει καμιά χώρα στον κόσμο που τα αυτοκίνητά της να περνάνε ελεύθερα; Και δεν μιλάμε εδώ γι’ αυτά τα αυτονόητα ζητήματα; Ποιος τα συντηρεί; Εγώ; Και ο κάτοικος της Κρήτης συντηρεί την Εγνατία; Και πρέπει να δεχόμαστε εδώ τα ισοπεδωτικά και τα λαϊκίστικα;
Εμείς, λοιπόν, κύριε Υπουργέ, ζητάμε επαναδιαπραγμάτευση, λιγότερα διόδια, μικρότερο τίμημα και παράπλευρο δίκτυο, όπως λέτε, ηλεκτρονική καταμέτρηση και πληρωμή. Και τέλος, επειδή στη Λεπτοκαρυά εμείς βιώνουμε σήμερα το πρόβλημα πρέπει να υπάρχει κάρτα για τα χωριά, δεδομένου ότι σε ένα δήμο υπάρχουν τέσσερα χωριά γύρω από ένα φράχτη και δεν μπορούν να επικοινωνήσουν με την έδρα του δήμου. Θα σας παρακαλέσω, λοιπόν, να δείτε το ζήτημα της Λεπτοκαρυάς και να μπει και εκεί κάρτα ελεύθερης διέλευσης. Θέλουμε να «σκύψετε» πιο συγκεκριμένα στην περιοχή και στα προβλήματά της.».
Η πρόταση για την τροπολογία
Για την τροπολογία που αφορά το ποινολόγιο για την παραβίαση της υποχρέωσης πληρωμής των πολιτών στα διόδια, ο κ. Παπαγεωργίου επεσήμανε πως θα πρέπει να «σπάσει» πολιτικά και ιδεολογικά αυτή η ιδεολογική λαϊκίστικη άποψη. Δεν μπορεί να αναπτυχθεί ένα τέτοιο κίνημα γύρω από τα δημόσια αγαθά. Θα πρέπει να βρει αντίθετους όλους όσους πιστεύουν στην κοινωνική δικαιοσύνη και στην ισομερή κατανομή των βαρών στους πολίτες. Τέλος για την ουσία της τροπολογίας τόνισε πως ήταν σωστή η τροποποίηση διότι δεν μπορεί λάθη που μας οδηγούν σε δυναμικές αντιπαραθέσεις, όπως μια λάθος σύμβαση που έβγαλε ένα -εντός εισαγωγικών- «κίνημα» να μας οδηγούν εκεί. Δεν πρέπει η πολιτεία να τιμωρεί την κάθε δυναμική η οποία εδράζεται σε μια αδικία που έχει παραχθεί εξαιτίας αυτής της σύμβασης. Ο κ. Παπαγεωργίου απευθυνόμενος στο αρμόδιο Υπουργό είπε: «Ίσως θα πρέπει να το απαλείψετε αυτό, κύριε Υπουργέ, δηλαδή το σημείο της αφαίρεσης διπλώματος και άδειας κυκλοφορίας. Άλλωστε, όπως είπατε είναι πταίσμα. Αρκετά ταλαιπωρούνται οι πολίτες. Δεν ξέρω αν μπορείτε να το κάνετε. Ή τουλάχιστον θα πρέπει να είναι δυνητικό, να μπορεί δηλαδή να εφαρμοστεί ανάλογα με την κάθε περίπτωση».
Παμπιερική σύσκεψη στο επιμελητήριο για τα διόδια
Κλιμάκωση του αγώνα κατά των διοδίων αποφασίσθηκε κατά τη διάρκεια παμπιερικής σύσκεψης που έγινε στο επιμελητήριο Πιερίας, το βράδυ της Τετάρτης. Οι νέες αντιδράσεις προκλήθηκαν μετά την ψήφιση της τροπολογίας στη Βουλή για την ποινικοποίηση του «Δεν πληρώνω», τροπολογία που προκάλεσε την οργή των πολιτών που καθημερινά διέρχονται της εθνικής οδού και καλούνται να πληρώνουν το «χαράτσι» των διοδίων, χωρίς φυσικά να τους προσφέρεται εναλλακτική λύση για τις μετακινήσεις τους.
Οι αποφάσεις
Κατά τη διάρκεια της προχθεσινής σύσκεψης αποφασίσθηκε κλιμάκωση των κινητοποιήσεων και αρχή θα γίνει την Κυριακή με 4ωρο άνοιγμα του σταθμού διοδίων της Λεπτοκαρυάς, από τις 14:00 έως τις 18:00
Ακόμη, αποφασίσθηκε: α) να ξεκινήσουν διαβουλεύσεις για τη διεξαγωγή δημοψηφίσματος εντός 6 εβδομάδων, β) διατύπωση αιτήματος για την άμεση κατεδάφιση του ανενεργού σταθμού διοδίων του Αιγινίου, γ) συγκρότηση επιτροπής που θα συνδράμει στην οργάνωση εκδηλώσεων και δ) δημιουργία διαφημιστικού σποτ, με το υλικό που έχει στη διάθεσή της η Επιτροπή Αγώνα, με στόχο την ενημέρωση των πολιτών (προβολή στην τοπική τηλεόραση). Κατά τη διάρκεια της σύσκεψης, συζητήθηκε και η πρόταση για την κατάθεση συλλογικής αγωγής εναντίον της εταιρείας, για τις υπερχρεώσεις των μονίμων κατοίκων στην περιοχή του σταθμού διοδίων της Λεπτοκαρυάς. Επίσης, περισσότεροι από 30 φορείς του νομού, δια των εκπροσώπων τους, δήλωσαν πως θα συμμετάσχουν ενεργά στις επόμενες κινητοποιήσεις.
Η σύσκεψη
Στην κατάμεστη από κόσμο αίθουσα του Επιμελητηρίου, αν και μέλη της επιτροπής αγώνα ανέφεραν πως θα έπρεπε η παρουσία του κόσμου να είναι μεγαλύτερη, σύσσωμοι οι πολίτες της Πιερίας, εξέφρασαν για ακόμη μία φορά την αντίθεσή τους στο παράλογο καθεστώς των διοδίων.
Η σύσκεψη ξεκίνησε με σύντομη τοποθέτηση του Νομικού Συμβούλου της Επιτροπής Αγώνα κατά των Διοδίων κ. Σιανίδη, ο οποίος ενημέρωσε τους πολίτες για τις τελευταίες εξελίξεις στο θέμ. Σχολιάζοντας απόσπασμα ομιλίας Βουλευτή που είπε πως «τα κοινωνικά αγαθά πρέπει να πληρώνονται», ο κ. Σιανίδης σημείωσε πως όλα αυτά όμως με μία προϋπόθεση να μην γίνονται αντικείμενο κερδοσκοπίας και εκμετάλλευσης.
«Κανείς δεν διαφωνεί πως πρέπει όλοι να συνεισφέρουμε στα κοινωνικά αγαθά, αλλά θεωρώ πως είναι επικίνδυνο κοινωνικά αγαθά να εκχωρούνται σε ιδιώτες. Οι αυτοκινητόδρομοι γίνονται για να εξυπηρετούν την οδική ασφάλεια. Το Κράτος από την αποστολή του και μόνο έχει την υποχρέωση να μεριμνά για την ασφάλεια των πολιτών. Τα διόδια είναι τέλη ανταποδοτικά και από το 1999 η Ε.Ε. το έχει προβλέψει. Αυτό που γίνεται από το 2008 στην Ελλάδα είναι κάτι πρωτοφανές που δεν έχει ξανασυμβεί. Δηλαδή να πληρώνουμε διόδια όχι με βάση ένα σύστημα, αλλά που να αποσκοπεί στην κερδοσκοπία των εταιριών που εκμεταλλεύονται τους δρόμους», είπε ο κ. Σιανίδης.
Ο νομικός σύμβουλος της επιτροπής αγώνα δήλωσε πως το Κίνημα δεν πληρώνω δημιουργήθηκε για να εκφράσει μία διαφορετική άποψη που αυτό είναι και το θεμέλιο της Δημοκρατίας. «Είναι γεγονός πως η Νέα Κυβέρνηση εδώ και ενάμισι χρόνο επαναδιαπραγματεύεται δήθεν την σύμβαση με τους Αυτοκινητοδρόμους Αιγαίου.
Η άποψη μου είναι πως η αρχή και το κακό έγινε. Το δημόσιο αγαθό να κυκλοφορούμε στους δρόμους που έχουμε χρυσοπληρώσει το χάσαμε ανεπιστρεπτί. Δεν εμπιστευόμαστε ούτε τις ιδιωτικές εταιρίες, ούτε το ίδιο το Κράτος. Δεν το εμπιστευόμαστε γιατί έκανε αυτές τις συμβάσεις που είναι αποικιοκρατικές σε βάρος του λαού και του Δημοσίου. Οι Κυβερνήσεις έχασαν την εμπιστοσύνη από τον Ελληνικό λαό. Τα διοικητικά μέτρα που επιβάλλονται μας ντροπιάζουν όλους», τόνισε.
Ο κ. Τσολακίδης
Από την Εθελοντική Ομάδα Δράσης Πιερίας, ο κ. Ηλίας Τσολακίδης, εέπκρινε τη στάση του βουλευτών της Πιερίας που ψήφισαν την επίμαχη τροπολογία. «Όλους εμάς εδώ και πολύ καιρό κάποιοι μας αποκαλούν τζαμπατζήδες. Κανείς από τους βουλευτές δεν είπαν ποτέ ότι δεν είμαστε. Και τι έκαναν; Πήγαν και ψήφισαν την τροπολογία και μας αφοπλίζουν. Είχαμε ένα μέσο και πιέζαμε. Και ρωτώ ποιος θα πληρώσει; Ο Γιάννης, η Μαρία, ο κ. Παπαγεωργίου; Νιώθουμε προσβεβλημένοι. Μας πούλησαν. Και όχι μόνον αυτό, ακούσαμε και το τρομερό ζήτησε ο μεγάλος άρχοντας να γκρεμιστούν τα διόδια του Αιγινίου. Βγήκε και από πάνω. Ευχαριστούμε πολύ», ανέφερε ο κ. Τσολακίδης.
Η κα. Μαυρίδου
Η Αντιπεριφερειάρχης Πιερίας Σοφία Μαυρίδου εξέφρασε την αμέριστη συμπαράστασή της στην Επιτροπή Αγώνα και δήλωσε χαρακτηριστικά, ότι η ενεργός συμμετοχή της στο πλευρό των πολιτών της Πιερίας πρέπει να θεωρείται δεδομένη. Από την πλευρά του, ο Πρόεδρος του Επιμελητηρίου Πιερίας κ. Ηλίας Χατζηχριστοδούλου, αναφερόμενος τα όσα λέγονται για πιο λόγο το επιμελητήριο δεν στράφηκε νομικά κατά τη εταιρίας, είπε πως το Επιμελητήριο δεν είναι συνδικαλιστικός φορέας και δεν μπορεί να κάνει μηνύσεις, ενώ σχολίασε τη μικρή συμμετοχή του κόσμου στις κινητοποιήσεις που γίνονται για τα διόδια. «Να μαζευτούμε την επόμενη φορά όχι 30 άτομα όπως την προηγούμενη φορά που δεν ήταν και οι Λεπτοκαρύτες εκεί, αλλά 1.000», είπε. Ακολούθησαν τοποθετήσεις και άλλων φορέων της Πιερίας, αλλά και μελών της Επιτροπής Αγώνα που επεσήμαναν την αδικία που υφίσταται ο νομός μας με τη λειτουργία των διοδίων.
Την κατεδάφιση των διοδίων του Αιγινίου, ζήτησε ο Γ. Αμοιρίδης
Την κατεδάφιση των διοδίων του Αιγινίου, πρότεινε ο βουλευτής Πιερίας του ΠΑΣΟΚ Γιάννης Αμοιρίδης, κατά την τοποθέτησή του στην Βουλή επί του νομοσχεδίου για την εξυγίανση, την αναδιάρθρωση και ανάπτυξη των αστικών συγκοινωνιών Περιφέρειας Αττικής.
Ο βουλευτής Πιερίας, δεν δίστασε να αναφερθεί στη νομοθετική ρύθμιση που προωθεί η κυβέρνηση για όσους αρνούνται να καταβάλουν διόδια, προτείνοντας να ισχύσουν οι ποινές με την προϋπόθεση ότι θα έχουν διατεθεί κάρτες ελεύθερης διέλευσης στους κατοίκους πέριξ των σταθμών διοδίων, θα έχει μειωθεί το κόμιστρο και βέβαια θα έχει ολοκληρωθεί και η επαναδιαπραγμάτευση του Κράτους με τις εταιρείες. Επίσης, δήλωσε πως συμμερίζεται τους πολίτες που μετακινούνται διαρκώς και αναγκαστικά πληρώνουν διόδια, αλλά δεν συμμερίζεται την προσπάθεια κάποιων να κεφαλαιοποιήσουν ιδεολογικά το κίνημα.
«Ταλαιπωρούμαστε με τα διόδια», ανέφερε χαρακτηριστικά, επισημαίνοντας ότι «κακώς τόσο καιρό δεν αναφέρθηκε και δεν ήρθε και στην Επιτροπή η Σύμβαση που υπέγραψε η προηγούμενη Κυβέρνηση, ώστε να ενημερωθούν όλοι, αναλυτικά, τι είχε συμφωνήσει ο κ. Σουφλιάς», ενώ χαρακτήρισε άδικο το να απολογείται για τη σύμβαση η σημερινή Κυβέρνηση.
«Συμμερίζομαι και καταλαβαίνω ότι υπάρχουν πολίτες που μετακινούνται πολλές φορές καθημερινά και πληρώνουν διόδια. Δεν συμμερίζομαι, όμως, όταν κάποιοι προσπαθούν να κεφαλαιοποιήσουν ιδεολογικά και κομματικά όλο αυτό το κίνημα», υπογράμμισε ο βουλευτής Πιερίας, τονίζοντας ότι κατανοεί την αντίδραση των πολιτών. «Θα πρέπει, κύριε Υπουργέ, να διαμορφώσετε την κατάσταση έτσι σε όλη τη χώρα, καθώς και εσείς συμφωνήσατε ότι είναι πυκνά και ακριβά τα διόδια, διότι αυτή τη στιγμή δεν πληρώνει κανείς από τη Θεσσαλονίκη έως την Αλεξανδρούπολη, σε ένα δρόμο που έχει τελειώσει και που έχουμε πληρώσει όλοι», είπε και συμπλήρωσε λέγοντας πως θα πρέπει να πληρώνουν όλοι, αναλογικά και αν έχει ολοκληρωθεί το έργο. «Σ’ αυτό το πλαίσιο πρέπει να κινηθεί η διαπραγμάτευση, εφόσον δεν υπάρχει εναλλακτικός δρόμος για να κινηθεί ο πολίτης», είπε.
Ο βουλευτής Πιερίας, ζήτησε την κατεδάφιση του σταθμού διοδίων στο Αιγίνιο, ώστε να αποδείξει η Κυβέρνηση τις πραγματικές της προθέσεις. «Πρέπει να δείξουμε αυτό που πιστεύουμε και να επανέλθουν οι δύο λωρίδες κυκλοφορίας προς Αθήνα» είπε, σημειώνοντας πως ένα τμήμα των διοδίων μπορεί να παραμείνει για να ελέγχει απλά τον αριθμό των οχημάτων που διέρχονται από εκεί…
Ομιλία της βουλευτού Πιερίας Μαρίας Μίχου για την «Εξυγίανση, αναδιάρθρωση και ανάπτυξη των αστικών συγκοινωνιών Περιφέρειας Αττικής και άλλες διατάξεις»
«Το Υπουργείο πρέπει να τηρήσει τις δεσμεύσεις του στους πολίτες της Πιερίας»
«Βρισκόμαστε ενώπιον μιας εξαιρετικά δύσκολης συγκυρίας. Από την μία πλευρά έχουμε τις εταιρείες παραχώρησης που δεν εκπληρώνουν όλες τις υποχρεώσεις τους και από την άλλη έχουμε τους πολίτες της Πιερίας που αναγκάζονται να πληρώσουν πυκνά και υψηλά διόδια, όταν μάλιστα το παράπλευρο οδικό δίκτυο δεν έχει ολοκληρωθεί» τόνισε χαρακτηριστικά στην ομιλία της στη Βουλή, η βουλευτής Πιερίας Μαρία Μίχου. Στην τοποθέτηση της για το νομοσχέδιο «Εξυγίανση, αναδιάρθρωση και ανάπτυξη των αστικών συγκοινωνιών Περιφέρειας Αττικής και άλλες διατάξεις» η κα Μίχου υπογράμμισε πως δεν είναι λύση η συστηματική μη καταβολή διοδίων από οδηγούς, γιατί μεταφέρει τα βάρη σε όσους πληρώνουν, ενώ μπορεί να καταλήξει και στη μη ολοκλήρωση των έργων. Όμως, σίγουρα δεν είναι λύση, και η επιβολή εξοντωτικών ποινών, έτσι ώστε να αποθαρρυνθούν όσοι σκέφτονται να σηκώσουν την μπάρα. Δεν μπορεί να θεωρηθεί παράβαση του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας η μη πληρωμή των διοδίων και ειδικά σε περιοχές, όπως είναι η Πιερία, η Φθιώτιδα και κάποιες άλλες περιοχές της Ελλάδας, όπου δεν έχουν ολοκληρωθεί τα παράπλευρα οδικά δίκτυα.
Η βουλευτής ζήτησε από τον Υπουργό Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων κ. Ρέππα να προχωρήσει άμεσα στις πρωτοβουλίες που έχει αναλάβει το Υπουργείο.
ΤΑ ΔΙΟΔΙΑ
Κάθε πολίτης αυτής της χώρας γνωρίζει ότι η πρόληψη είναι πολύ πιο ανώδυνη και πολύ πιο αποτελεσματική από τη θεραπεία. Η ζημιά, όμως, ήδη έχει γίνει. Η προηγούμενη Κυβέρνηση ολοκλήρωσε με προχειρότητα τις συμβάσεις παραχώρησης, δίχως να υπολογίσει σωστά τις συνέπειες.
Αυτή την στιγμή, λοιπόν, βρισκόμαστε ενώπιον μιας εξαιρετικά δύσκολης συγκυρίας. Από τη μία πλευρά έχουμε τις εταιρείες παραχώρησης που δεν εκπληρώνουν όλες τις υποχρεώσεις τους και από την άλλη έχουμε τους πολίτες – και θα αναφερθώ πιο συγκεκριμένα στους πολίτες της Πιερίας – που αναγκάζονται να πληρώσουν πυκνά και υψηλά διόδια, όταν μάλιστα το παράπλευρο οδικό δίκτυο δεν έχει ολοκληρωθεί.
Η κατάσταση αυτή – όπως είναι λογικό – δημιουργεί αίσθημα αδικίας στους πολίτες της Πιερίας, με αποτέλεσμα να έχουμε συχνές κινητοποιήσεις και εκδηλώσεις διαμαρτυρίας.
Κύριε Υπουργέ,
Οι κάτοικοι της Πιερίας αναγνωρίζουν τις προσπάθειες που κάνει το Υπουργείο σας για εξομάλυνση της κατάστασης. Μάλιστα, η Επιτροπή Αγώνα εξέφρασε δημόσια την ικανοποίησή της για την απόφαση της μη καταβολής των διοδίων στο Σταθμό του Αιγινίου, γιατί ήταν πολύ κοντά στο Σταθμό των Μαλγάρων, μόλις 10 χιλιόμετρα. Αυτό αποτελούσε το βασικό αίτημα της περιοχής.
Όμως, το πρόβλημα δεν έχει λυθεί και πρέπει να ληφθούν άμεσα μέτρα. Συγκεκριμένα, στην Πιερία, το παράπλευρο οδικό δίκτυο δεν έχει ολοκληρωθεί ακόμα, με αποτέλεσμα αρκετοί κάτοικοι – για να μην πω, πολλοί κάτοικοι – να μην έχουν άλλη επιλογή από τη χρήση της Εθνικής Οδού και την καταβολή διοδίων. Επιπλέον, το τμήμα του παράπλευρου οδικού δικτύου που λειτουργεί, βρίσκεται σε κακή κατάσταση και χρειάζεται συντήρηση.
Κύριε Υπουργέ, σας ζητώ, λοιπόν, να προχωρήσετε άμεσα στις πρωτοβουλίες που έχετε αναλάβει και αφορούν:
Τη δραστική μείωση της τιμής των διοδίων στα τμήματα που είναι υπό κατασκευή
Τη γενική μείωση των διοδίων στο σύνολο της παραχώρησης του κάθε αυτοκινητόδρομου, καθώς τα οικονομικά των ελληνικών νοικοκυριών βρίσκονται σε κακή κατάσταση
Την καθιέρωση εκπτωτικής πολιτικής εκ μέρους των εταιρειών που διαχειρίζονται τα διόδια
Τη διευκόλυνση των τοπικών κοινωνιών με εκπτώσεις και μειωμένες τιμές
και τέλος την υλοποίηση των δεσμεύσεών σας που αφορούν:
Τη χρηματοδότηση της κατασκευής του τοπικού δικτύου για την εξυπηρέτηση των τοπικών μετακινήσεων στη περιοχή της Λεπτοκαρυάς
Θα ήθελα, επίσης, να σας μεταφέρω τη δραματική έκκληση της Προέδρου των καρκινοπαθών της Πιερίας, η οποία εκπροσωπεί επτακόσιους καρκινοπαθείς, οι οποίοι αναγκάζονται να πληρώνουν πυκνά και ακριβά διόδια για τις θεραπείες που είναι αναγκασμένοι να κάνουν σε νοσοκομεία της Θεσσαλονίκης.
Ιδιαίτερα σημαντική πιστεύω ότι είναι η καθιέρωση του ηλεκτρονικού συστήματος υπολογισμού διοδίων, μια πρωτοβουλία η οποία θα οδηγήσει στη δικαιότερη κατανομή της οικονομικής επιβάρυνσης μεταξύ των χρηστών του οδικού δικτύου, αφού η χρέωση θα γίνεται με βάση την απόσταση που έχει διανύσει ο χρήστης.
Κύριε Υπουργέ,
Με βάση όλα τα παραπάνω αντιλαμβάνεστε ότι οι αντιδράσεις των πολιτών είναι σε μεγάλο βαθμό δικαιολογημένες, αν και πολλές φορές λαμβάνουν ακραία μορφή. Ωστόσο, τις θεωρώ δικαιολογημένες. Δεν είναι λύση η συστηματική μη καταβολή διοδίων από οδηγούς, γιατί μεταφέρει τα βάρη σε όσους πληρώνουν, ενώ μπορεί να καταλήξει και στη μη ολοκλήρωση των έργων.
Όμως, σίγουρα δεν είναι λύση, κατά την γνώμη μου, η επιβολή εξοντωτικών ποινών, έτσι ώστε να αποθαρρυνθούν όσοι σκέφτονται να σηκώσουν τη μπάρα. Δεν μπορεί να θεωρηθεί παράβαση του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας η μη πληρωμή των διοδίων και ειδικά σε περιοχές, όπως είναι η Πιερία, η Φθιώτιδα και κάποιες άλλες περιοχές της Ελλάδας, όπου δεν έχουν ολοκληρωθεί τα παράπλευρα οδικά δίκτυα. Κατά την γνώμη μου, λύση είναι η παρουσίαση ενός συγκεκριμένου χρονοδιαγράμματος από το Υπουργείο σας για την ολοκλήρωση των δεσμεύσεων που έχετε αναλάβει απέναντι στους πολίτες των περιοχών που έχουν πληγεί από τα διόδια, όπως είναι και η περιοχή της Κατερίνης.
Αναμένουμε, λοιπόν, πολύ σύντομα οι δεσμεύσεις σας να γίνουν πράξη.
ΟΙ ΑΣΤΙΚΕΣ ΣΥΓΚΟΙΝΩΝΙΕΣ
Οι αστικές συγκοινωνίες δεν αποτελούν απλά μια δημόσια υπηρεσία που προσφέρει το κράτος στους πολίτες. Κατά την γνώμη μου, η συμβολή τους στην οικονομική και κοινωνική ζωή του τόπου είναι πολύ ευρύτερη. Γι’ αυτό θεωρώ ότι αποτελούν κοινωνικό αγαθό. Δυστυχώς, όμως, η κακοδιαχείριση των προηγούμενων χρόνων στον Οργανισμό Αστικών Συγκοινωνιών Αττικής έφτασε να θέτει σε κίνδυνο το δικαίωμα των πολιτών για οικονομικές και ποιοτικές μετακινήσεις.
Τα ελλείμματα και τα χρέη του Οργανισμού, δείχνουν ότι η μεταρρύθμιση είναι επιβεβλημένη και αναγκαία. Οποιαδήποτε καθυστέρηση θα έθετε σε κίνδυνο την βιωσιμότητα του Ο.Α.Σ.Α. και κατ’ επέκταση τις θέσεις απασχόλησης των εργαζομένων.
Γι’ αυτό το λόγο θεωρώ, ότι θα παίξει σημαντικό ρόλο το Σύμφωνο Ευθύνης για την τήρηση του προϋπολογισμού του Οργανισμού που προβλέπεται από το άρθρο 6. Στο εξής κάθε εταιρεία του Ομίλου θα είναι υποχρεωμένη να υποβάλει προς έγκριση στον Ο.Α.Σ.Α. τον ετήσιο προϋπολογισμό της. Η διοίκηση του Ο.Α.Σ.Α. θα παρακολουθεί την εκτέλεση του προϋπολογισμού, καταρτίζοντας απολογισμό ανά τρίμηνο ο οποίος δεν μπορεί να έχει απόκλιση μεγαλύτερη του 10% από τον τρέχοντα προϋπολογισμό αλλά και από το επιχειρησιακό σχέδιο. Θεωρώ ότι αυτή η πρόβλεψη, όχι απλά κινείται προς τη σωστή κατεύθυνση αλλά αποτελεί κλειδί για την μακροπρόθεσμη επιτυχία της προσπάθειας εξυγίανσης από το Υπουργείο.