Το κλείσιμο της Ανώτατης Εκκλησιαστικής Ακαδημίας Θεσσαλονίκης είχε προαναγγελθεί πριν ένα χρόνο όταν η υπουργός Παιδείας έφερε στη Βουλή το νομοσχέδιο για τις αλλαγές στην εκπαίδευση, αλλά τώρα εκπαιδευτικό προσωπικό και φοιτητές συνειδητοποιούν το σοκ και τα προβλήματα…

Η σχολή που στα 15-16 χρόνια λειτουργίας της ως Ανώτατο Εκπαιδευτικό Ίδρυμα παρείχε εκπαίδευση και πτυχία σε πάνω από 500 άτομα, κατεβάζει φέτος το καλοκαίρι ρολά αφήνοντας στα κρύα του λουτρού, διδάσκοντες, εργαζόμενους και κυρίως τους φοιτητές οι οποίοι είτε θα μετακομίσουν στην Αθήνα για τη συνέχεια των σπουδών τους είτε θα… πάνε σπίτι τους.

Η Εκκλησία στη Θεσσαλονίκη και στη Βόρεια Ελλάδα κρατάει ψύχραιμη στάση και ζητάει από το υπουργείο Παιδείας λύσεις και διεξόδους έστω και την τελευταία στιγμή. Λύσεις πάντως που κανένας από το υπουργείο δε φαίνεται διατεθειμένος να δώσει, αφού στα αιτήματα των παραγόντων της σχολής δεν απαντάει κανένας αρμόδιος…

«Δεν ενδιαφέρθηκαν ούτε να δώσουν επαγγελματικά δικαιώματα στους κατόχους των τίτλων σπουδών της σχολής, ακόμα και σε μια σπάνια κατεύθυνση που υπάρχει στην Ακαδημία, αυτή της διαχείρισης εκκλησιαστικών κειμηλίων» λέει με παράπονο φοιτητής της σχολής.

Το κλείσιμο με αυτό τον τρόπο της Ακαδημίας έχει αφήσει στους εκκλησιαστικούς παράγοντες της Βόρειας Ελλάδα ένα αίσθημα αδικίας.

Τα όσα ανέφερε σε επιστολή του ο πρόεδρος της Ανώτατης Εκκλησιαστικής Ακαδημίας Θεσσαλονίκης Μητροπολίτης Κίτρους, Κατερίνης και Πλαταμώνος Γεώργιος είναι χαρακτηριστικά.

Οι επισημάνσεις του αποτελούν την καλύτερη απάντηση.

  1. Η πόλη της Θεσσαλονίκης, που σήμερα αριθμεί περίπου 1.500.000 κατοίκους, είναι πρωτεύουσα όχι μόνο της Μακεδονίας και της Θράκης αλλά εν γένει του βορειοελλαδικού ελληνισμού, καθώς και συμπρωτεύουσα της Ελλάδος, ενώ διετέλεσε ακόμη και συμβασιλεύουσα.
  2. Η Εκκλησιαστική Εκπαίδευση στη Θεσσαλονίκη έχει μακραίωνη ιστορία με διάφορες μορφές ακόμη και κατά τη διάρκεια της τουρκοκρατίας. Ειδικότερα ο εκκλησιαστικός χαρακτήρας της Σχολής της Θεσσαλονίκης και η προσφορά της προς την Εκκλησία και την Πολιτεία, τόσο ως Ανώτερη Εκκλησιαστική, όσο και ως Ανώτατη Εκκλησιαστική Ακαδημία,υ πήρξε διαχρονικός και σταθερός με τις μορφές της Εκκλησιαστικής Παιδαγωγικής Ακαδημίας Θεσσαλονίκης (ΕΠΑΘ), της Ανωτέρας Εκκλησιαστικής Σχολής Θεσσαλονίκης (ΑΕΣΘ) και της μετά ταύτα επί 15ετία Ανωτάτης Εκκλησιαστικής Ακαδημίας Θεσσαλονίκης (ΑΕΑΘ). Αποτελεί τη μοναδική παρουσία στον βορειοελλαδικό χώρο, στελεχώνοντας 26 Μητροπόλεις της Μακεδονίας – Θράκης, ενώ δέχεται και πολλούς φοιτητές από Μητροπόλεις της Θεσσαλίας.
  3. Κατά την 15ετή λειτουργία της ΑΕΑΘ έχουν αποφοιτήσει 500 ιερείς, οι οποίοι υπηρετούν στην Εκκλησία της Ελλάδος και στις απανταχού Ορθόδοξες Εκκλησίες. Μεταξύ των αποφοίτων συγκαταλέγονται οι Μητροπολίτες Ελασσώνος Χαρίτων και Τρίκκης Χρυσόστομος και οι Επίσκοποι Δαφνουσίας Σμάραγδος (Κωνσταντινούπολη), Μελιτηνής Μάξιμος (Γαλλία), Πατάρων Αθηναγόρας (Καναδάς) και Μυρίνης Αθηναγόρας (Κολομβία).
  4. Από τις τέσσερις Εκκλησιαστικές Ακαδημίες, η ΑΕΑΘ ήταν η πρώτη που οργανώθηκε με Ακαδημαϊκό Συμβούλιο (2009), είναι η καλύτερα στελεχωμένη με τα περισσότερα μέλη Μόνιμου Διδακτικού Προσωπικού(11 καθηγητές), Ειδικού Διδακτικού Προσωπικού (7 διδάσκοντες) και Διοικητικού Προσωπικού (9 υπάλληλοι), ενώ διαθέτει άρτιο κτιριακό και εργαστηριακό εξοπλισμό.
  5. Το Πρόγραμμα Διαχείρισης Εκκλησιαστικών Κειμηλίων (ΔΕΚ) διαθέτει τα καλύτερα οργανωμένα εργαστήρια, για την συγκρότηση και λειτουργία των οποίων το Κράτος δαπάνησε πλέον των 3.000.000 ευρώ από τις Δημόσιες Επενδύσεις, και οι φοιτητές εξέρχονται πλήρως καταρτισμένοι ως προς το αντικείμενο των σπουδών τους.
  6. Η Σχολή κατέχει την προτεραιότητα στην απορρόφηση κονδυλίων του προγράμματος Erasmus+ και γι’ αυτό ετησίως ο προϋπολογισμός του Προγράμματος αυξάνεται για την κινητικότητα ολοένα και περισσοτέρων φοιτητών και καθηγητών.
  7. Παρά το γεγονός ότι τα τελευταία τέσσερα χρόνια έχει τον μικρότερο αριθμό εισακτέων, διαθέτει τους περισσότερους φοιτητές, λόγω μη διαρροής εισαγομένων και λόγω κατατακτηρίων εξετάσεων πτυχιούχων άλλων πανεπιστημιακών και πολυτεχνικών Σχολών.
  8. Είναι η μοναδική Ακαδημία που έχει αναπτύξει μεταπτυχιακά προγράμματα σπουδών σε συνεργασία με Πανεπιστήμια, Πολυτεχνεία και ΤΕΙ.
  9. Είναι η περισσότερο αναγνωρίσιμη Σχολή στο Εξωτερικό, εξαιτίας του γεγονότος ότι φοιτητές και πτυχιούχοι της πραγματοποιούν μεταπτυχιακές και διδακτορικές σπουδές σε αναγνωρισμένα πανεπιστήμια της ημεδαπής και της αλλοδαπής και καθηγητές της διδάσκουν σε πανεπιστημιακά τμήματα του Εξωτερικού.
  10. Εκτός από το Ίδρυμα Κρατικών Υποτροφιών, διάφορα άλλα Κοινωφελή Ιδρύματα αναγνωρίζουν το έργο που επιτελείται στην ΑΕΑΘ και κατ’ έτος χορηγούν υποτροφίες στους αριστεύοντες φοιτητές.
  11. Η ΑΕΑΘ, λόγω της υποδομής, του κύρους και της σπουδαιότητας της πόλης που έχει ως έδρα της, δέχεται ετησίως και συστηματικά σχεδόν χίλιες προτιμήσεις κατ’ έτος στα μηχανογραφικά δελτία των μαθητών της Γ΄ Λυκείου. Επιπροσθέτως, έχει την υψηλότερη βάση μορίων εισαγωγής πρωτοετών φοιτητών και δέχεται κατ’ έτος πληθώρα αιτήσεων μετεγγραφής φοιτητών από άλλες Ακαδημίες.
  12. Είναι η μοναδική Ανώτατη Εκκλησιαστική Ακαδημία που βρίσκεται πιο κοντά γεωγραφικά στις ομόδοξες Εκκλησίες των Βαλκανικών Χωρών και στο Άγιον Όρος, το οποίο στελεχώνει με φοιτητές της ως μοναχούς αλλά και ως διαχειριστές-συντηρητές εκκλησιαστικών κειμηλίων.
  13. Σε όλο τον κόσμο η Ορθόδοξη Εκκλησία αγωνίζεται να δημιουργήσει Σχολές Ιερατικές – Εκκλησιαστικές, Β’θμιας και Τριτοβάθμιας Εκπ/σης, αναγνωρισμένες από το Δημόσιο και εποπτευόμενες πνευματικά από την Εκκλησία. Η κατάργηση μιας ΑΕΑ αποτελεί πλήγμα στην Εκκλησιαστική Εκπαίδευση με δυσμενείς συνέπειες στη διακονία της Εκκλησίας.
  14. Πριν από 2 χρόνια είχε προταθεί η συγχώνευση Προγραμμάτων Σπουδών των Ακαδημιών με Πανεπιστημιακά Τμήματα. Την πρόταση αυτή απέρριψε η Εκκλησία της Ελλάδος. Αντ’ αυτού έχει επανειλημμένα ζητήσει με αποφάσεις της ΙΣΙ και της ΔΙΣ τη διατήρηση και αναβάθμιση των ΑΕΑ και όχι την κατάργησή τους.

Ο μητροπολίτης προσπαθεί για μια λύση έστω και την τελευταία στιγμή αλλά δεν είναι αισιόδοξος πως κάτι τέτοιο μπορεί να γίνει ακόμα και για τα απλά πράγματα όπως είναι η εξασφάλιση και διαχείριση της υλικοτεχνικής υποδομής της Ακαδημίας. «Δεν έχουν βγει ακόμα ούτε οι κανονιστικές πράξεις που θα έπρεπε να έχουν εκδοθεί τον Απρίλιο. Δεν έχει διευκρινιστεί τι θα γίνει με τους φοιτητές που δε μπορούν να μετακομίσουν στην Αθήνα. Είχαν πει πως θα μπορούσαν να παρακολουθήσουν διαδικτυακά τα μαθήματα αλλά προς το παρόν δεν υπάρχει κάτι συγκεκριμένο» είπε στη «ΜτΚ».

Πηγή: makthes