Ο νέος ΚΟΚ συντηρεί το χάος στους δρόμους
Τα λάθη και τα κενά
Τι προβλέπει ο νέος ΚΟΚ για μηχανάκια, πατίνια και ποδήλατα – Σε ποιες παραβάσεις θα αφαιρείται η άδεια.
Ελλιπής κρίνεται ο πολυαναμενόμενος νέος Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας που έβγαλε σε διαβούλεση η κυβέρνηση, με ειδικούς να εκτιμούν ότι αντί να δώσει ανάσα στον καθημερινό βραχνά χιλιάδων οδηγών, θα προσθέσει κυκλοφοριακά προβλήματα.
Σύμφωνα με ρεπορτάζ της Εφημερίδας των Συντακτών, το πολυδιαφημισμένο μειωμένο όριο των 30 χιλιομέτρων ανά ώρα στις κατοικημένες περιοχές, δεν καθιερώνεται αλλά προωθείται περισσότερο ως εξαίρεση παρά ως κανόνας, μετά τις αφόρητες πιέσεις που ασκήθηκαν από το λόμπι των εισαγωγών οχημάτων.
Μεταξύ των εκατομμυρίων αυτοκινήτων θα συνεχίσουν να κινούνται ηλεκτρικά πατίνια και ποδήλατα, ενώ ρυθμίσεις που προβλήθηκαν ιδιαίτερα, όπως οι επιτρεπόμενες «σφήνες» δικύκλων, μένουν χωρίς αντίκρισμα και υπάρχει κίνδυνος να προκαλέσουν περισσότερη σύγχυση.
Εξαίρεση το μειωμένο όριο ταχύτητας
Ο ομότιμος καθηγητής ΕΜΠ, συγκοινωνιολόγος-πολεοδόμος, Θάνος Βλαστός, μιλώντας στην Εφημερίδα των Συντακτών, αναφέρει ότι το μειωμένο όριο των 30 χιλιομέτρων εισάγεται πολύ διστακτικά, διότι περιορίζεται σε μονόδρομους με μόνο μία λωρίδα κυκλοφορίας, ενώ σε μονόδρομους με περισσότερες των δύο λωρίδων και αμφίδρομους θα εξακολουθεί να ισχύει το όριο των 50 χλμ/ώρα. Άρα «τίποτα δεν αλλάζει σε ένα υψηλό ποσοστό των δρόμων των ελληνικών πόλεων, αν και στις ευρωπαϊκές πόλεις, όρια ταχύτητας 30, 20 και 10 χλμ/ώρα εφαρμόζονται ακόμη και σε μεμονωμένες λωρίδες δρόμων περισσοτέρων της μίας λωρίδων» και χάνεται η ευκαιρία για ένα μέτρο που θα οδηγούσε σε περιορισμό της χρήσης του αυτοκινήτου προς όφελος των ποδηλάτων και άλλων μέσων, φιλικότερων στον περιβάλλον.
Ελλιπής η ρύθμιση για τις «σφήνες»
Ο νέος ΚΟΚ μπορεί να προκαλέσει πρόσθετη σύγχυση και στη ρύθμιση της κυκλοφορίας των δικύκλων, για τα οποία επιτρέπει επίσημα να κινούνται κατά μήκος των διαχωριστικών γραμμών ανάμεσα στα υπόλοιπα οχήματα που είναι σχεδόν σταματημένα.
Όπως λέει στην Εφημερίδα των Συντακτών ο πρόεδρος του πανελλαδικού συλλόγου «SOS-Τροχαία Εγκλήματα», Γιώργος Κουβίδης, έως σήμερα, εάν συνέβαινε κάποιο ατύχημα, ως αποτέλεσμα «σφήνας», το δικαστήριο επέρριπτε ευθύνη στον δικυκλιστή.
Ο νέος ΚΟΚ επιτρέπει τους ελιγμούς, αλλά βάζει προϋποθέσεις που θα είναι δύσκολο να διαπιστωθούν εκ των υστέρων, αναφέρει το δημοσίευμα.
Το μέτρο είναι σωστό και το προτείναμε χρόνια τώρα, λέει ο καθηγητής Βλαστός, γιατί δεν γίνεται ένα δίκυκλο να αντιμετωπίζεται ως αυτοκίνητο. Παραδέχεται όμως ότι η ρύθμιση είναι ελλιπή, διότι, όταν τα δίκυκλα περάσουν ανάμεσα από τα σταματημένα αυτοκίνητα σε κάποιο φανάρι, καταλήγουν μπροστά από αυτά. «Ομως, όταν φθάνουν μπροστά από τα αυτοκίνητα, πού θα σταματούν περιμένοντας το πράσινο;», αναρωτιέται ο κ. Βλαστός, καθώς δεν υπάρχει ξεχωριστός χώρος για τα δίκυκλα από εκείνον που διέρχονται οι πεζοί.
Αυξήσεις προστίμων
Ο νέος ΚΟΚ, μεταξύ άλλων προβλέπει και τις παρακάτω αυξήσεις προστίμων:
Για παραβίαση των πινακίδων γενικής απαγόρευσης εισόδου ή επιβολής ορίων, ανάλογα με το ύψος-πλάτος-βάρος-μήκος οχημάτων, αυξάνεται από 80 σε 150 ευρώ, με επιπλέον αφαίρεση της άδειας οδήγησης για 20 ημέρες.
Για παραβίαση της πινακίδας STOP, διατηρείται το πρόστιμο των 700 ευρώ και επιπλέον επιβάλλεται η επιτόπου αφαίρεση της άδειας οδήγησης για 30 ημέρες.
Για οχήματα που εκπέμπουν ουσίες ή προϊόντα βλαπτικά για την υγεία των ανθρώπου ή που ρυπαίνουν το περιβάλλον και προκαλούν από την κίνηση και λειτουργίας του θόρυβο, αυξάνεται από τα 200 στα 350 ευρώ, με αφαίρεση άδειας για 60 ημέρες.
Για αντικανονικό προσπέρασμα, παραμένει στα 700 ευρώ και επιπλέον θα αφαιρείται η άδεια για 30 ημέρες.
Για παραβίαση προτεραιότητας σιδηροδρομικών οχημάτων ή τραμ, το πρόστιμο παραμένει στα 350 ευρώ και επιβάλλεται αφαίρεση αδείας 30 ημερών.
Για κίνηση στην αντίθετη κατεύθυνση αυξάνεται από τα 200 στα 350 ευρώ, με αφαίρεση άδειας και στοιχείων κυκλοφορίας για 30 ημέρες.
Για μη χρήση ζώνης ασφαλείας και προστατευτικού κράνους από τον οδηγό παραμένει στα 350 ευρώ και αυξάνεται η ποινή αφαίρεσης της άδειας οδήγησης από 10 σε 30 ημέρες. Για μη χρήση προστατευτικών μέσων από επιβάτες αυξάνεται από 100 στα 150 ευρώ.
Για υπέρβαση ορίου ταχύτητας, το ελάχιστο πρόστιμο αυξάνεται από τα 40 στα 150 ευρώ και κλιμακώνεται ως τα 700 ευρώ, με αφαίρεση αδείας για 30 ημέρες.
Για κυκλοφορίας οχήματος χωρίς άδεια, το πρόστιμο αυξάνεται από τα 200 στα 500 ευρώ, με αφαίρεση αδείας (που έχει ήδη αφαιρεθεί;) για 30 ημέρες και ποινή φυλάκισης 6-12 μηνών.
Πηγή:dnews