Επιστολή του Επιμελητηρίου στον Υφ. Οικονομικών
Οι αρνητικές συνέπειες από τη συγχώνευσή του με εκείνα γειτονικών περιοχών
Προοίμιο
Το Τελωνείο Κατερίνης ιδρύθηκε το 1977 με σκοπό να εξυπηρετήσει τις εισαγωγικές – εξαγωγικές επιχειρήσεις της Πιερίας και να αναλάβει τον έλεγχο πολλών χιλιομέτρων ακτογραμμής. Για μια ακόμη φορά οι επιχειρηματίες και οι πολίτες της Πιερίας έρχονται αντιμέτωποι με μια σχεδιαζόμενη «μεταρρύθμιση» στα όρια της εγχώριας πολιτικής βούλησης, ακολουθώντας προφανώς τις επιταγές ξένων υπηρεσιακών παραγόντων.
Σχετιζόμενη πολύ άμεσα με το σχέδιο αναδιοργάνωσης των τελωνειακών υπηρεσιών είναι και η κατάργηση από τα τέλη Οκτωβρίου 2014 του Χημείου Κατερίνης, το οποίο επέφερε ήδη ένα σημαντικό πλήγμα στη διεκπεραίωση εξαγωγικών διαδικασιών και όχι μόνο. Προφανέστατα οι επιχειρήσεις της περιοχής μας θα αντιμετωπίσουν σημαντικές καθυστερήσεις (ειδικά όσοι εξάγουν τρόφιμα – νωπά προϊόντα και ρούχα), προβληματική εξυπηρέτηση στην αδειοδότηση, ενώ παράλληλα θα παρουσιαστούν σημαντικές αδυναμίες εξυπηρέτησης των τοπικών παραγωγών και υποβάθμιση του τουριστικού προϊόντος και του περιβάλλοντος της Πιερίας, στοιχεία που θα συνοδεύονται από κάκιστη παροχή βοήθειας στις αστυνομικές μας αρχές. Για παράδειγμα ένας παραγωγός τσίπουρου ή μια εξαγωγική επιχείρηση στον κλάδο του ελαιολάδου ήδη θα πρέπει να χρησιμοποιεί τη Θεσσαλονίκη για τις χημικές αναλύσεις, ενώ όταν μιλάμε για παθητική τελειοποίηση προϊόντων οι εξελίξεις δείχνουν ότι για παράδειγμα όποιος θέλει να εκτελωνίσει σε τακτική εβδομαδιαία βάση δεν μπορεί να συνεχίσει ομαλά την παραγωγική του διαδικασία. Σκεφτείτε δηλαδή έναν εν δυνάμει εκτελωνισμό στη Σκύδρα ή στη θέση Κλειδί Ημαθίας και ταυτόχρονα δείγματα που θα στέλνονται στη Θεσσαλονίκη. Σε ορισμένες αποφάσεις τέτοιου τύπου αρχίζει να εμφωλεύει ο κίνδυνος του παραλογισμού με τεράστιες οικονομικές επιπτώσεις για τις επιχειρήσεις, εχθρός του οποίου είναι μόνο ο ορθολογισμός που καλείται να καλύψει η παρούσα σύντομη μελέτη επιπτώσεων. Οτιδήποτε αναπτύσσεται ακολούθως παρακαλούμε θερμά να τα δείτε υπό το πρίσμα δύο (2) αντικειμενικών δεδομένων : Το Τελωνείο Κατερίνης έχει τη στιγμή αυτή 1.200 ευρώ ενοίκιο το μήνα και τις λειτουργικές δαπάνες (μισθοδοσίες κτλ) μιας υπηρεσίας που απασχολεί λιγότερο προσωπικό από ότι θα έπρεπε, ενώ παράλληλα ο επίσημος κύκλος εργασιών ανέρχεται σήμερα στα 5.032.507,52 ευρώ..
Αρνητική συνέπεια Νο1 : Εισαγωγικές και εξαγωγικές επιχειρήσειςΣτην Πιερία υπάρχουν 120 περίπου επιχειρήσεις που μέχρι πρότινος αποτελούσαν το βασικό μητρώο εξαγωγέων της περιοχής. Από αυτές οι περισσότερες έχουν διαρκή εξαγωγική και εισαγωγική δραστηριότητα σε τέτοιο βαθμό ώστε οποιαδήποτε αλλαγή στο status quo του τελωνείου θα δημιουργήσει σημαντικότατα προβλήματα οικονομικής και διαδικαστικής φύσεως, με κορυφή του παγόβουνου τα μεταφορικά κόστη. Πιο συγκεκριμένα : Στα επαγγελματικά αυτοκίνητα, αν εξετάσουμε μια περίπτωση μέσου tn στους 30 τόνους, το όχημα έχει κατανάλωση 46 λίτρα στα 140 χιλιόμετρα, όπερ σημαίνει ότι το μεταφορικό κόστος αυξάνεται στα 62 ευρώ περίπου (με μέση τιμή πετρελαίου 1,35€/λίτρο) ανά μοναδική μεταφορά από και προς τον προορισμό. Διόλου ευκαταφρόνητο δηλαδή το κόστος για την επιχείρηση και τον μεταφορέα που σε περίπτωση επαναλαμβανόμενων μετακινήσεων καθίσταται δυσβάσταχτο. Στις περισσότερες των περιπτώσεων το κόστος αυτό απορροφάται είτε επιβαρύνοντας τον ίδιο τον μεταφορέα είτε το τελικό προϊόν. Τα 140 χιλιόμετρα είναι μια μέση απόσταση που σχετίζεται με την προτεινόμενη λογική μετεγκατάστασης είτε στη Σκύδρα είτε στη θέση Κλειδί είτε και από τους όμορους νομούς προς την Κατερίνη.
Είναι δεδομένο ότι το τελωνείο Κατερίνης δέχεται πολλά προϊόντα από Σκόπια που τελωνίζονται στην περιοχή μας και φεύγουν για Αθήνα, ενώ επίσης έχουμε πάρα πολλές εισαγωγές νωπών προϊόντων που πηγαίνουν στη Λαχαναγορά της Θεσσαλονίκης καθώς είναι γνωστό το ζήτημα με τους γεωπόνους, ώστε είναι προτιμητέος ο τελωνισμός στην Πιερία και η επιστροφή των προϊόντων στη Λαχαναγορά. Πρέπει βεβαίως να ληφθεί υπόψη ότι το τελωνείο μας αποσυμφορίζει σε σημαντικό βαθμό τις εξαγωγές του Β’ τελωνείου Θεσσαλονίκης.
Ιδιαίτερη βεβαίως έμφαση οφείλουμε να δώσουμε στα αγροτικά μας προϊόντα καθώς εκτός των πολλών δυναμικών μεμονωμένων παραγωγών, στην Πιερία ανθούν δύο πολύ ισχυρές ομάδες παραγωγών στα ακτινίδια και τα κεράσια που έχ
ουν τα τελευταία χρόνια αυξήσει σημαντικά τον τζίρο που προέρχεται από εξαγωγές. Είναι κρίμα πραγματικά να επιβαρύνουμε υγιείς επιχειρήσεις που στηρίζουν τόσες οικογένειες με επιπρόσθετο διοικητικό και οικονομικό φόρτο.
Αρνητική συνέπεια Νο2 : Αυτοκινητιστές διεθνών μεταφορών
Η Πιερία έχει τη στιγμή αυτή μια διαθέσιμη δύναμη 250 διεθνών μεταφορέων. Η πλειοψηφία μετά το πέρας μιας φόρτωσης από τις επιχειρήσεις σε διάφορους νομούς επιστρέφουν όπως είναι φυσικό στον τόπο που διαμένουν ώστε να διεξάγουν τις ανάλογες τελωνειακές διαδικασίες (εγγραφή TIR -T2L) και ανθρωπίνως επιθυμούν να περάσουν μερικές ώρες ανάπαυσης κοντά στους οικείους τους. Η μετακίνηση σε οποιονδήποτε άλλο γεωγραφικό χώρο εκτός Κατερίνης μόνο μπελάς και κόστος είναι. Για τους γνώστες ειδικών τελωνειακών θεμάτων, το γεγονός ότι σήμερα οι Δηλώσεις Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης (Δ.Ε.Φ.Κ.) που ανέρχονται σε 3.500 δημιουργεί το εξής ζήτημα σχετικό με τους τελωνισμούς αυτοκινήτων : Κάθε ενδιαφερόμενος θα πρέπει να προχωρά σε μεταφορά για την ολοκλήρωση του τελωνισμού σε κάποιον άλλο πιθανό προτεινόμενο χώρο συγχώνευσης τελωνείων γεγονός το οποίο αποτελεί πρακτικό πρόβλημα και κίνδυνο από άποψη ακόμη και ασφαλείας καθώς εισαγόμενα αυτοκίνητα στερούνται αριθμό κυκλοφορίας ερχόμενα με φορτία ή συνοδεύονται από τελωνειακές πινακίδες μικρής διάρκειας. Αντιλαμβάνεστε ότι δεν μιλάμε με ίδιους όρους στο να κινούνται σε αποστάσεις τριών (3) χιλιομέτρων μέχρι το Τελωνείο Κατερίνης και να πηγαίνουν 140 χιλιόμετρα μακριά (σε κάποιον άλλον προτεινόμενο για τελωνισμό χώρο).
Αρνητική συνέπεια Νο3 : Ελλιμενισμός σκαφών – Τουρισμός και αλιεία
Το Επιμελητήριο Πιερίας έχει πρωτοστατήσει σε όλες τις δράσεις που αφορούσαν είτε μελέτη ακτοπλοϊκής διασύνδεσης της Πιερίας με άλλες περιοχές είτε κοινές δράσεις προς την κατεύθυνση της δημιουργίας υποδομών για μαρίνες τουριστικών σκαφών. Μια αμιγώς τουριστική περιοχή με 70 χιλιόμετρα καθαρής ακτογραμμής έχει τη στιγμή αυτή ανάγκη για τα κίνητρα ελλιμενισμού μικρών και μεγαλύτερων σκαφών. Μάλιστα στις προτάσεις μας πάντοτε συμπεριλαμβάνουμε ειδικές υποδομές για τους αλιείς μας. Πώς συνδέονται όμως όλα αυτά με το Τελωνείο;
Υπάρχει πολύ γρήγορη και εύκολη πρόσβαση στη Μεθώνη, τον Μακρύγιαλο, τις Αλυκές, την Παραλία της Κατερίνης, τη Γρίτσα Λιτοχώρου και τον Πλαταμώνα. Σε μήκος περισσότερο από 70 χιλιόμετρα διενεργούνται αρχικά έλεγχοι σε 200 περίπου αλιείς που δικαιούνται επιστροφή του Ε.Φ.Κ. και έχουν άμεση συναλλαγή σε μηναία βάση.
Από την άλλη το Τελωνείο παρίσταται και σε εφοδιασμούς τουριστικών σκαφών πέραν των αλιευτικών μέσης αλιείας και των ρυμουλκών που παραλαμβάνουν πετρέλαιο ναυσιπλοΐας. Πρέπει να γίνεται κατάθεση εγγράφων αρχικά στο λιμεναρχείο και κατόπιν στο Τελωνείο. Ενώ μάλιστα οι αλιείες λαμβάνουν απλώς επιστροφή, τα σκάφη που μεταφέρουν επιβάτες δικαιούνται το πετρέλαιο αυτό ατελώς. Αναλογιστείτε τι σημαίνουν τα παραπάνω ως κίνητρα για έναν υποψήφιο επενδυτή και για τα γιότ ενώ παράλληλα πόσο μεγάλη επιβάρυνση χρόνου και χρήματος θα υποστούν οι ψαράδες προκειμένου απλώς να ολοκληρώσουν μια γραφειοκρατική διαδικασία. Επίσης, προσβλέποντας σε μελλοντική λειτουργία του λιμανιού της Γρίτσας ως εμπορικού, η λειτουργία του τελωνείου Κατερίνης είναι καθοριστικής σημασίας για τη δυναμική ανάπτυξη του λιμανιού προς αυτή την κατεύθυνση καθώς εκεί θα φορτοεκφορτώνονται εμπορικά πλοία.
Αρνητική συνέπεια Νο4 : Επιρροές σε μικρές και μεγαλύτερες επιχειρήσεις μεταποίησης και παροχής υπηρεσιών
Παρόμοια ταλαιπωρία με αυτήν που έχει ήδη περιγραφεί υπάρχει και για τους ενδιαφερόμενους για έκδοση άδειας απόσταξης (εκδίδονται περίπου 700 άδειες ετησίως). Στην Πιερία υπάρχουν πολλοί άμβυκες διήμερης απόσταξης και μεγάλος αριθμός αποσταγματοποιών οφείλουν να ελέγχονται και να εκδίδουν τις εν λόγω άδειες κατά την αποστακτική περίοδο. Τα πρόστιμα μάλιστα είναι τσουχτερά και αγγίζουν τις 3.700 ευρώ σε όσους έχουν σημειώσει πληθώρα παραβάσεων του Εθνικού Τελωνειακού Κώδικα και του Ν.2969/2001.
Η Πιερία διαθέτει τη στιγμή αυτή δυναμικότητα 400 περίπου ξενοδοχείων, 196 επιχειρήσεων που συνδέονται με την αρτοποιία και νοσοκομειακό ίδρυμα. Οι τρεις παραπάνω ασύνδετες μεταξύ τους κατηγορίες δικαιούνται την ίδια ακριβώς επιστροφή Ε.Φ.Κ. όπως και οι ψαράδες. Μάλιστα απαιτείται φυσικός έλεγχος για το αν τηρούνται οι προϋποθέσεις επιστροφής.
Στην περιοχή μας λειτουργούν τέσσερις Σ.Ε.Ο. και το Τελωνείο έχει άμεση εμπλοκή στα πρατήρια εφοδιασμού υγραερίων, ώστε στο τέλος του έτους συντ
άσσει σχετική έκθεση μετά την παρακολούθηση της διακίνησης (απογραφή αποθεμάτων υγραερίου κίνησης).
Αρνητική συνέπεια Νο5 : Ζητήματα αστυνομικού ελέγχου
Από αναφορές της Αστυνομίας γνωρίζουμε ότι τα κατασχεμένα λαθραία ποτά και τσιγάρα προσκομίζονται στο Τελωνείο Κατερίνης για την επιβολή προστίμων και λοιπών κυρώσεων.
Τι θα γίνει όταν αυτά θα πρέπει να πηγαίνουν πχ 70 χιλιόμετρα μακρύτερα;
Είναι επίσης δεδομένο ότι λόγω του κομβικού σημείου της Πιερίας διέρχονται πολλά παράνομα ποτά κυρίως από Βουλγαρία λόγω της ευκολίας που παρέχει το ότι ανήκει στην Ε.Ε. Έως τώρα πιάνονταν πολλοί παράνομοι, αλλά βοηθά το γεγονός της κομβικής γεωγραφικής θέσης της Κατερίνης.
Αρνητική συνέπεια Νο6 : Πρακτικές συνέπειες στους ίδιους τους εκτελωνιστές
Κατά την εξαγωγή νωπών οπωροκηπευτικών και άλλων ευπαθών προϊόντων σε μη εργάσιμες ώρες ειδικά τα βράδια, ο χρόνος που απαιτείται για την πρόσβαση στο Τελωνείο, τόσο για την μεταφορά των εμπορευμάτων όσο και για τον εκτελωνιστή και τους τελωνειακούς υπαλλήλους είναι 10-30 λεπτά το μέγιστο (όπου και να διαμένει κανείς). Στο ενδεχόμενο συγχώνευσης της υπηρεσίας η μετακίνηση χρονικά θα επιβαρυνθεί με 50 λεπτά έως και δύο (2) ώρες. Αντιλαμβάνεστε πως ένα αυτοκίνητο που ξεκινά από το συσκευαστήριο στις έξι η ώρα το απόγευμα στο Τελωνείο Κατερίνης θα έχει τελειώσει τις διαδικασίες μάξιμουμ στις επτά, ενώ οπουδήποτε αλλού δεν είναι απίθανο να μην πραγματοποιηθεί καν λόγω παρέλευσης του ωραρίου. Επιπρόσθετο σοβαρό ζήτημα δημιουργείται και στους εκτελωνιστές οι οποίοι θα πρέπει καθ’ όλη τη διάρκεια της ημέρας (από το πρωί μέχρι το βράδυ) να παραμένουν στον νέο χώρο [συγχώνευσης των Τελωνείων] για την διεκπεραίωση των τελωνειακών διαδικασιών των επιχειρήσεων. Αυτό δεν θα έχει ως συνέπεια την ανάγκη για μίσθωση νέων γραφείων; Ποιος εγγυάται μάλιστα ότι οι υποδομές θα είναι κατάλληλες για κάτι τέτοιο πλέον του κόστους μεταφοράς; Με δεδομένη μάλιστα την πτώση των περιστατικών λόγω κρίσης είναι μαθηματικά βέβαιο ότι οι περισσότεροι δεν θα ανταπεξέλθουν στο οικονομικό άχθος. Επιπλέον, είναι δεδομένο ότι θα αυξηθεί και το κόστος αμοιβής των εκτελωνιστών.
Αρνητική συνέπεια Νο7 : Κυκλοφοριακός φόρτος και επικινδυνότητα στους δρόμους
Η Πιερία έχει τη στιγμή αυτή την ευλογία λόγω ΠΑΘΕ και την ατυχία λόγω διοδίων να βρίσκεται σε έναν οδικό άξονα με τουλάχιστον φυσιολογική έως πολύ καλή οδηγική συμπεριφορά επί της νέας Εθνικής Οδού. Αν κάνετε τη διαδρομή από το Κλειδί Ημαθίας προς τη Σκύδρα ο δρόμος μικραίνει και γίνεται επικίνδυνος. Μιλάμε για κακό οδικό δίκτυο ειδικά στην περιοχή της Πέλλας που επιβάλλει στον μεταφορέα μια διαδρομή 1,5 ώρας όπου στην πορεία δεν θα βρει ούτε μία προβλεπόμενη λωρίδα ανάπαυσης. Αντιθέτως λόγω της συχνής ομίχλης υπάρχει αισθητός ο κίνδυνος ατυχημάτων. Οι δρόμοι εκτός Πιερίας δεν μπορούν να υποστηρίξουν οχήματα μεγάλων φορτίων και χαμηλών ταχυτήτων που αναγκάζουν τους οδηγούς Ι.Χ. σε προσπεράσεις και καθυστερήσεις.
Κλείνοντας τον κύκλο των επιπτώσεων σας ενημερώνουμε επίσης ότι το Τελωνείο Κατερίνης αναλαμβάνει 100 δελτία προσωρινής εισαγωγής αυτοκινήτων (ΔΕΠΕ) με παρακολούθηση του χρόνου νόμιμης κυκλοφορίας με τις σχετικές παρατάσεις και τις ακινητοποιήσεις.
Προσέρχονται κάτοικοι εξωτερικού (ΗΠΑ, Καναδά κοκ) δικαιούχοι ελευθέρας χρήσης αυτοκινήτου κατά την παραμονή τους στην Ελλάδα. Το να πηγαίνουν σε ένα Τελωνείο εκτός Πιερίας είναι εξαιρετικά δυσχερές διότι απαιτείται σφράγιση – αποσφράγιση του οχήματος σε ιδιωτικό χώρο του δικαιούχου από τελωνειακό υπάλληλο λόγω της μεγάλης χιλιομετρικής απόστασης.
Αγαπητοί μας,
Λαμβάνοντας υπόψη σας όλα τα παραπάνω παρακαλούμε θερμά σημειώστε το εξής : Την ίδια ακριβώς χρονική περίοδο με το κλείσιμο του Χημείου, το Τελωνείο της Κατερίνης παρουσιάζει 1.570 εισαγωγές, 2.132 εξαγωγές, 2.554 T2L, 576 TIR και 1.975 Δ.Α.Ο. (Δηλώσεις Άφιξης Οχημάτων). Μάλιστα σήμερα έχουμε στην Πιερία 3.500 Δηλώσεις Ειδικών Φόρων Κατανάλωσης τη στιγμή που ο αντίστοιχος αριθμός στη Σκύδρα είναι 800 και στη Βέροια 1.500. Βεβαίως κάθε περιοχή έχει τα συγκριτικά της πλεονεκτήματα γι’ αυτό και πρέπει να ενδιαφερόμαστε για το σύνολο των επαγγελματιών. Πρέπει απλώς η πολιτική βούληση να αλλάξει κατεύθυνση. Κοιτώντας προσεκτικά τον όγκο συναλλαγών των 5 εκατομμυρίων (από τα μεγαλύτερα έσοδα όλων των περιφερειακών Τελωνείων της χώρας) πιστεύουμε ότι από την επίκληση στον ορθολογισμό πρέπει να περάσουμε στην πράξη. Δεν υπάρχει λογική στο «να τα κλείσουμε όλα» γιατί αυτό απαιτείται..
Αντιθέτως η πρόταση είναι ρεαλ
ιστική :
Καταρχήν πρέπει να εξεταστεί η περίπτωση παραχώρησης δημόσιου ή ιδιωτικού χώρου ώστε να καταστεί σαφές ότι μπορεί να απαλειφθεί ακόμη και το ελάχιστο λειτουργικό κόστος του Τελωνείου. Αυτή είναι και η βέλτιστη λύση προς τη σωστή κατεύθυνση και εκτιμούμε ότι ήδη υπάρχει η βούληση. Ελπίζουμε πως για το καλό των περιοχών μας και την ουσιαστική στήριξη του δημοσίου συμφέροντος θα πρυτανεύσει η λογική και δεν θα έχουμε τις ίδιες αρνητικές εξελίξεις όπως με το Χημείο του Κράτους. Χρειαζόμαστε οπωσδήποτε το Τελωνείο να παραμείνει στην Πιερία.
Με εκτίμηση,
Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ
ΗΛΙΑΣ ΧΑΤΖΗΧΡΙΣΤΟΔΟΥΛΟΥ
Μέλος Διοικούσας Επιτροπής της
Κεντρικής Ένωσης Επιμελητηρίων Ελλάδος