Οι ανατροπές που έρχονται στα τέλη κυκλοφορίας
Μεγάλες ανατροπές στα τέλη κυκλοφορίας από το 2025 για περισσότερους από 5 εκατομμύρια ιδιοκτήτες οχημάτων. Το σχέδιο περιλαμβάνει ακόμα νέες ποινές για τις περιπτώσεις εκπρόθεσμης πληρωμής των τελών κυκλοφορίας.
Μεγάλες ανατροπές στα τέλη κυκλοφορίας από το 2025 για περισσότερους από 5 εκατομμύρια ιδιοκτήτες οχημάτων αναμένεται να φέρει το κυβερνητικό σχέδιο για αναπροσαρμογή τους.
Σύμφωνα με κυβερνητικά στελέχη, που επικαλείται η εφημερίδα Realnews, οι αλλαγές έχουν στόχο το υφιστάμενο σύστημα να καταστεί πιο δίκαιο χωρίς, όμως, να διακυβευτούν τα έσοδα για τον κρατικό Προϋπολογισμό, που ανέρχονται ετησίως σε 1,2 δισ. ευρώ.
Βασικό ρόλο στη διαμόρφωση των ποσών που θα πρέπει σε έναν χρόνο να καταβάλουν οι ιδιοκτήτες οχημάτων για τα τέλη κυκλοφορίας θα παίξει η ατζέντα που προωθείται για δράσεις μετασχηματισμού για ένα πιο βιώσιμο μέλλον, με αιχμή την πράσινη μετάβαση.
Όσον αφορά τη σκέψη να δοθούν κίνητρα για την απόσυρση παλαιών ρυπογόνων αυτοκίνητων, φαίνεται να σκοντάφτει στο μεγάλο δημοσιονομικό κόστος, που, υπό τις σημερινές συνθήκες, καθιστά εξαιρετικά δύσκολη την υλοποίησή της.
Το σχέδιο περιλαμβάνει ακόμα νέες ποινές για τις περιπτώσεις εκπρόθεσμης πληρωμής των τελών κυκλοφορίας.
Σήμερα τα τέλη έχουν αρκετές ταχύτητες, ανάλογα με τις εκπομπές ρύπων ή τον κυβισμό του οχήματος για παλαιά αυτοκίνητα. Αυτή τη στιγμή, απαλλάσσονται από το χαράτσι των τελών κυκλοφορίας τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα και όσα εκπέμπουν κάτω από 90 ή 122 g/km CO 2 , αναλόγως χρονολογίας.
Για τα υπόλοιπα, το ύψος των τελών διαμορφώνεται ανάλογα με τον κυβισμό τους, το αν έχουν ταξινομηθεί στην Ελλάδα μέχρι τις 31 Οκτωβρίου 2010 ή τις εκπομπές ρύπων που αναγράφονται στην άδεια κυκλοφορίας, εφόσον κυκλοφόρησαν μετά την 1η Νοεμβρίου 2010.
Στο στόχαστρο αναμένεται να βρεθούν τα παλαιά αυτοκίνητα, στο πλαίσιο μιας προσπάθειας ανανέωσης των στόλων με στόχο τη μείωση των εκπομπών, μέσα από τη θέσπιση αντικινήτρων χρήσης των πολύ παλαιών και ρυπογόνων αυτοκινήτων.
Ωστόσο, όπως αναφέρουν στελέχη του οικονομικού επιτελείου, τα περιθώρια σε αυτή την περίπτωση είναι περιορισμένα, καθώς οι ιδιοκτήτες παλαιών Ι.Χ. επιβαρύνονται με υψηλά τέλη κυκλοφορίας.
Αλλαγές στο ύψος των τελών κυκλοφορίας από το 2025
Τεχνική ομάδα εργασίας συστάθηκε στο υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών προκειμένου να εισηγηθεί αλλαγές στο ύψος των τελών κυκλοφορίας από το 2025 και νέο σύστημα κλιμακωτών προστίμων για όσους δεν καταβάλουν τα τέλη.
Έργο της ομάδας εργασίας θα είναι η αναμόρφωση και επικαιροποίηση του πλαισίου των τελών κυκλοφορίας των επιβατηγών ΙΧ, η διατύπωση απόψεων σχετικά με κανονιστικές και νομοθετικές ρυθμίσεις, η επεξεργασία και μελέτη των νέων τεχνολογικών οικονομικών, κοινωνικών και περιβαλλοντολογικών εξελίξεων καθώς και των όρων, προϋποθέσεων και κριτηρίων διαμόρφωσης του κόστους των τελών.
Το πρώτο σχέδιο της ομάδας εργασίας θα παρουσιασθεί τον Σεπτέμβριο.
Να σημειωθεί πως σήμερα το πρόστιμο εκπρόθεσμης πληρωμής είναι:
-Πρόστιμο ισόποσο των τελών, αν το όχημα είναι δίκυκλο ή τρίκυκλο Ι.Χ. ή επιβατικό Ι.Χ.
-Πρόστιμο ίσο με το 50% των τελών, αν το όχημα είναι επιβατικό Δ.Χ.
-Μηδενικό πρόστιμο, αν τα τέλη κυκλοφορίας είναι λιγότερα από 30 ευρώ.
Σήμερα τα τέλη κυκλοφορίας που οφείλει να πληρώσει ο ιδιοκτήτης του εκάστοτε οχήματος υπολογίζονται σύμφωνα με την ημερομηνία πρώτης ταξινόμησης του οχήματος και τον κυλινδρισμό ή τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα. Συγκεκριμένα:
-Για οχήματα που ταξινομήθηκαν για πρώτη φορά έως τις 31.10.2010, τα τέλη κυκλοφορίας υπολογίζονται σύμφωνα με τον κυλινδρισμό του κινητήρα τους..
-Για οχήματα που ταξινομήθηκαν για πρώτη φορά από την 1.11.2010 ή αργότερα, τα τέλη κυκλοφορίας υπολογίζονται σύμφωνα με τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα.
Πηγή:dnews.gr