Παραμένει κλειστή η Διώρυγα του Σουέζ: Τεράστιος ο κίνδυνος για τον εφοδιασμό της Ευρώπης
Οι ναυτιλιακές εταιρείες σε ολόκληρο τον κόσμο έχουν αρχίσει να επαναπροσδιορίζουν την πορεία ων πλοίων τους, μακριά από τη διώρυγα του Σουέζ, αφού η κομβική πλωτή δίοδος παραμένει κλειστή μετά την προσάραξη του «Ever Given» εδώ και τέσσερις ημέρες!
Στο ακινητοποιημένο πλοίο παραμένουν εμπορεύματα σε κοντέινερ αξίας περίπου 9,5 δισεκατομμυρίων δολαρίων ενώ έχει δημιουργηθεί τεράστια κυκλοφοριακή συμφόρηση και στα δύο άκρα του καναλιού και επτά γιγάντια δεξαμενόπλοια που μεταφέρουν υγροποιημένο φυσικό αέριο (ΥΦΑ) άλλαξαν πορεία την Παρασκευή μετά το κλείσιμο της κυκλοφορίας, με τεράστιο οικονομικό κόστος. Τρία από τα δεξαμενόπλοια ακολούθησαν τη μακρύτερη διαδρομή κάνοντας τον γύρο της Αφρικής μέσω του Ακρωτηρίου της Καλής Ελπίδας. Η προγραμματισμένη διέλευση 16 δεξαμενόπλοιων μέσω της διώρυγας του Σουέζ θα επηρεαστεί εάν το πρόβλημα συνεχιστεί μέχρι τέλους της εβδομάδας.
Από την πολυεθνική ναυτιλιακή εταιρεία Maersk δηλώθηκε ότι «εξετάζει όλες τις εναλλακτικές λύσεις» για τα εννέα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων που είναι ακινητοποιημένα στο κανάλι. «Όλοι καταστρώνουν σχέδια έκτακτης ανάγκης καθώς μιλάμε», δήλωσε ο Peter Sand, επικεφαλής αναλυτής ναυτιλίας της BIMCO, σύμφωνα με το CNN.
Οι προσπάθειες συνεχίζονται χωρίς αποτέλεσμα
copyright: AP PHOTOS
Οι αρχές στην Αίγυπτο συνεχίσουν να συνεργάζονται με ειδικές ομάδες διάσωσης από όλο τον κόσμο για να ελευθερώσουν το «Ever Given», το οποίο προσάραξε στο νότιο τμήμα του καναλιού την Τρίτη, όταν έχασε τον έλεγχο κατά τη διάρκεια μιας καταιγίδας. Τα ρυμουλκά δεν μπόρεσαν να το αποκολλήσουν και οι προσπάθειες να σκάψουν στην άμμο με τους εκσκαφείς δεν έχουν αποτέλεσμα. Οι ειδικοί φοβούνται ότι το τεράστιο πλοίο που έχει μήκος 400 μέτρα και ολική χωρητικότητα σχεδόν 220.000 τόνους, έχει σφηνωθεί μέχρι τώρα στην άμμο και στις δύο όχθες του καναλιού, πράγμα που καθιστά αδύνατη την μετακίνησή του χωρίς να αφαιρέσει μέρος του φορτίου. Μια τέτοια διαδικασία μπορεί να διαρκέσει εβδομάδες, σύμφωνα με τον Peter Berdowski, διευθύνοντα σύμβουλο της Boskalis, μιας εξειδικευμένης εταιρείας βυθοκόρησης που έχει στείλει ειδικευμένους εργάτες στο σημείο.
«Ο αντίκτυπος στην παγκόσμια αλυσίδα εφοδιασμού ως αποτέλεσμα της ακινητοποίησης των πλοίων στο κανάλι του Σουέζ εξαρτάται από το πόσο καιρό η διαδρομή θα παραμένει κλειστή», δηλώνουν ειδικοί. Ο μεγάλος διεθνής αντίπαλος της Maesk, Hapag Lloyd, αναφέρθηκε επίσης από την Agence-France Presse ότι σκέφτεται να στείλει αποστολή γύρω από το Ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας, στο νότιο άκρο της Αφρικής, προκειμένου να διασφαλίσει ότι τα εμπορεύματα θα μπορούσαν να φτάσουν στην Ευρώπη χωρίς ακόμη μεγαλύτερες καθυστερήσεις.
Υπήρχαν περισσότερα από 200 πλοία συνωστισμένα στη βόρεια και νότια είσοδο του καναλιού την Παρασκευή. Να σημειώσουμε ότι περίπου το 12% του συνόλου του παγκόσμιου εμπορίου ρέει μέσω του καναλιού μήκους 193 χιλιομέτρων, το οποίο επιτρέπει στα δεξαμενόπλοια και τα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων που κατευθύνονται μεταξύ Ασίας και Ευρώπης να αποφύγουν ένα μακρύ ταξίδι γύρω από την Αφρική.
Η Lloyd’s List, η εταιρεία μεταφοράς δεδομένων και ειδήσεων, υπολόγισε την Παρασκευή ότι αγαθά αξίας 9,6 δισ. Δολαρίων περνούν καθημερινά από το κανάλι. Υπήρχαν επίσης ανησυχίες ότι η κατάσταση στο Σουέζ θα μπορούσε να επιδεινώσει ζητήματα για τη διεθνή αλυσίδα εφοδιασμού που ήδη υφίσταται πίεση από την πανδημία και την αύξηση στις τιμές των αγορών.
Οι περιορισμοί που σχετίζονται με ιούς έχουν παγιδεύσει πληρώματα σε εμπορικά πλοία. Τα λιμάνια που έχουν κορεσθεί έχουν οδηγήσει σε πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων που αγκυροβολούν στις ακτές της Καλιφόρνιας, που δεν μπορούν να ελλιμενίσουν και να εκφορτώσουν τα εμπορεύματά τους. «Έχουμε πολλά προβλήματα που δείχνουν μια εύθραυστη αλυσίδα εφοδιασμού και τώρα προκύπτει ένα ακόμη πρόβλημα σοβαρότερο», δήλωσε η Julie Swann, ειδική αναλύτρια στο Πανεπιστήμιο της Βόρειας Καρολίνας.
Η Τζένα Σαντόρο, αναλυτής πληροφοριών για την αλυσίδα εφοδιασμού για την Everstream Analytics, δήλωσε ότι το μπλοκάρισμα «θα μπορούσε να επιδεινώσει περαιτέρω την υπερβολική συμφόρηση στα ευρωπαϊκά λιμάνια εάν τα πλοία έφταναν ταυτόχρονα». Θα μπορούσε επίσης να προκαλέσει επιπτώσεις από τη δημιουργία έλλειψης μη επιστρεφόμενων εμπορευματοκιβωτίων στην Κίνα.
Η αντίδραση των χρηματοπιστωτικών αγορών στην προοπτική καθυστέρησης αγαθών για εβδομάδες έχει σταματήσει, αν και η τιμή του πετρελαίου σημείωσε άνοδο όταν ξεκίνησε η ημέρα διαπραγμάτευσης της Παρασκευής στην Ασία. Παρόλο που οι καθυστερήσεις θα πλήξουν εκείνους που εμπλέκονται άμεσα, όπως η αιγυπτιακή κυβέρνηση, οι πλοιοκτήτες και οι ασφαλιστές, η συνολική ζημιά δεν θα είναι λιγότερη.
Πηγή: ethnos.gr