O Ιησούς Χριστός με αγγέλους σε πίνακα του Francesco Albani (17ος αι.)

 

Επί αιώνες ολόκληρους η αντίληψη των περισσότερων για τη μορφή του Ιησού Χριστού -ειδικά στη Δύση- είναι ότι επρόκειτο για έναν άνδρα με ανοιχτόχρωμη επιδερμίδα, γαλανά μάτια, μακριά μαλλιά και γενειάδα.

Αλλά δεν αποκλείεται σύμφωνα με μια ειδικό στην Ιστορία του Χριστιανισμού, την καθηγήτρια Τζόαν Τέιλορ του King’s College του Λονδίνου, το πρόσωπο του Θεανθρώπου να ήταν στην πραγματικότητα πολύ διαφορετικό από τις γνωστές απεικονίσεις του Μεσσία σε εκατοντάδες χιλιάδες εικόνες και αγάλματα εδώ και περίπου δύο χιλιετίες, που «επιβλήθηκαν» εκτοπίζοντας κάποιες «αντισυμβατικές» απεικονίσεις του Υιού του Θεού.

 

Έτσι φαντάζονται οι περισσότεροι ότι ήταν η μορφή του Ιησού Χριστού – Πίνακας του Χάινριχ Χόφμαν

 

Όπως αναφέρει η Βρετανίδα Ιστορικός, ο Ιησούς Χριστός πιθανότατα είχε κοντά μαλλιά, πιο σκούρα επιδερμίδα, κοντή γενειάδα ενώ τα ρούχα του δεν αποκλείεται να ήταν άβαφα σε αντίθεση με τις πολύχρωμες ενδυμασίες σε ορισμένους πίνακες και εικόνες. Και όπως υποστηρίζει υπάρχει μια εικόνα που απεικονίζει πιθανότατα πιστότερα απ’ όλες τις άλλες την πραγματική μορφή Του.

 

Κατά την άποψη της Βρετανίδας ιστορικού η μορφή αυτή πλησιάζει περισσότερο το πραγματικό πρόσωπο του Ιησού Χριστού

 

«Όλοι γνωρίζουν πώς ήταν ο Ιησούς Χριστούς, αφού είναι το πλέον πολυζωγραφισμένο πρόσωπο στη δυτική Τέχνη, κι αναγνωρίζεται παντού ως ένας άνδρας με μακριά μαλλιά και γενειάδα, μακρύ χιτώνα (συχνά λευκό) και μανδύα (συχνά γαλάζιο). Αλλά πώς ήταν στην πραγματικότητα ζώντας στην Ιουδαία του πρώτου μ.Χ. αιώνα;», αναφέρει σε άρθρο της για το American Schools of Oriental Research.

Και συνεχίζει: «Το θέμα απασχολεί εδώ και καιρό. Έχω ήδη γράψει μια μελέτη για τον Ιωάννη τον Πρόδρομο και την ενδυμασία του, αλλά όχι για τον Ιησού Χριστού. Ωστόσο, εδώ και χρόνια οι συντελεστές πολλών τηλεοπτικών ντοκιμαντέρ μου ζήτησαν οδηγίες για την ορθή απεικόνιση των ατόμων που ζούσαν την εποχή εκείνη. Για να τους δώσω σαφείς κατευθύνσεις συγκέντρωσαν πληροφορίες για τη μορφή του Ιησού και για τα ενδύματα που φέρεται να φορούσε. Αξίζει να επισημάνουμε ότι οι εικόνες του Ιησού διαχρονικά μας δίνουν κάποιες ενδείξεις για το πώς τον φαντάζονταν σε διάφορα περιβάλλοντα, αλλά δεν λένε απολύτως τίποτε για το πώς πραγματικά ήταν. Οι εικόνες που έχουμε για τον Ιησού δημιουργήθηκαν σε μεγάλο βαθμό κατά τη βυζαντινή περίοδο του τετάρτου -έκτου μ.Χ. αι.»

 

H Τζόαν Τέιλορ υποστηρίζει ο Ιησούς πιθανότατα θα φορούσε παρόμοιο χιτώνα με αυτόν του Μωυσή από τη συγκεκριμένη τοιχογραφία

 

Η Τζόαν Τέιλορ υποστηρίζει στο άρθρο της ότι ο Ιησούς Χριστός είχε γενειάδα «απλώς επειδή δεν πήγαινε σε κουρεία». Και συνοψίζοντας αναφορικά με το ποιες εικόνες Του θεωρεί ότι είναι ακριβέστερες συνεχίζει: «Στα πορτρέτα Φαγιούμ οι εικονιζόμενοι ήταν ως Ελληνο-Αιγύπτιοι, αλλά υπήρχε μεγάλος εβραϊκός πληθυσμός και στην Αίγυπτο και ορισμένοι με μεικτή φυλετική καταγωγή. Τα τόσο ρεαλιστικά πρόσωπά τους είναι ό,τι εγγύτερο έχουμε σε φωτογραφίες των ανθρώπων που ζούσαν την εποχή του Ιησού στην ευρύτερη περιοχή. Αν φανταστούμε τον Ιησού Χριστό ως έναν Εβραίο της εποχής εκείνης, τότε τα πορτρέτα Φαγιούμ μας παρέχουν ένα καλό στοιχείο ως προς την εμφάνισή Του. Ωστόσο, υπάρχει κι ένα άλλο μέρος που μπορούμε να στραφούμε: η συναγωγή της Δούρα Ευρωπού (στη σημερινή ανατολική Συρία). Η αναπαράσταση του Μωυσή στους τοίχους της είναι πιθανότατα ό,τι εγγύτερο έχουμε καθώς δείχνει έναν Εβραίο σοφό, όπως τον φαντάζονταν στον ελληνορωμαϊκό κόσμο. Ο Μωϋσής απεικονίζεται με άβαφα ενδύματα, που ταιριάζουν στην εικόνα της ασκητικής αρρωνοπότητας (που αποφεύγει τα ζωηρά χρώματα), ενώ ο μανδύας του είναι ένα ταλίθ. Αυτή η εικόνα είναι πολύ ορθότερη ως βάση για να φανταστούμε τον Ιησού Χριστό, απ’ ό,τι οι προσωπογραφίες των Βυζαντινών», καταλήγει.

 

Πηγή: iefimerida.gr