Στην πρώτη γραμμή ενδιαφέροντος των ελληνικών νοικοκυριών βρίσκονται, αυτές τις μέρες, τα σχολικά είδη λόγω της έναρξης της νέας χρονιά ενώ συνεχίζεται η προσπάθεια της κυβέρνησης για βελτίωση της καθημερινότητας των πολιτών και έλεγχο της ακρίβειας.

 

Ταυτόχρονα, το υπουργείο Ανάπτυξης διατηρεί στραμμένο το ενδιαφέρον του στη σωστή λειτουργία του ανταγωνισμού στην αγορά αλλά ετοιμάζει, δυναμικά, και το νέο βιώσιμο παραγωγικό μοντέλο στη χώρας.

 

Ειδικά για την πορεία των τιμών των σχολικών ειδών υπενθυμίζεται ότι το υπουργείο Ανάπτυξης έχει θέσει σε εφαρμογή, έως και τις 15 Οκτωβρίου, το καλάθι του μαθητή και ήδη, σύμφωνα με τα στοιχεία, οι τιμές των βασικών σχολικών προϊόντων που συμπεριλαμβάνονται σε αυτό το καλάθι φαίνεται να είναι μειωμένες, φέτος σε σχέση με πέρυσι, κατά 5% με 10%. Επίσης, διενεργείται έλεγχος, αυτή την περίοδο, σε 26 μεγάλες εταιρείες – σούπερ μάρκετ και προμηθευτές – για 2.500 κωδικούς.

 

Για το καλάθι του μαθητή, όπως έχει ξεκαθαρίσει ο υπουργός Ανάπτυξης Τάκης Θεοδωρικάκος, «εντάχθηκε στον πολύ αυστηρό νόμο για το περιθώριο κέρδους, που αν παραβιαστεί θα επιβληθούν πρόστιμα που φτάνουν μέχρι και τα 6 εκατ. ευρώ». Σε ό,τι αφορά, γενικότερα, στην πορεία των τιμών, όπως έχει αναφέρει ο υπουργός, για τέταρτο συνεχόμενο μήνα έχουν μειωθεί στα τρόφιμα και τα βασικά είδη διαβίωσης κατά 1% με 2% μέσο όρο, παρότι δεν έχει μειωθεί η κατανάλωση και ο τζίρος στην αγορά.

 

Σε δηλώσεις του στο Αθηναϊκό – Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων ο γενικός διευθυντής της Ένωσης Σούπερ Μάρκετ Ελλάδος, Απόστολος Πεταλάς σημειώνει ότι η μεγάλη πρόκληση που υπήρχε και συνεχίζει να υπάρχει είναι το γεγονός ότι «το μεγαλύτερο μέρος των σχολικών ειδών εισάγονται από την Ασία στην Ελλάδα, κάνοντας τον γύρο της Αφρικής λόγω των προβλημάτων στην Ερυθρά Θάλασσα, με αποτέλεσμα να υπάρχει μια σημαντική επιβάρυνση στα κόστη αυτών των προϊόντων 10-12%. Παρά ταύτα, οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ κατανοούν την ανάγκη να υποστηριχθεί το μέσο νοικοκυριό με παιδιά σε σχολική ηλικία και στο πλαίσιο αυτό, προχώρησαν σε μειώσεις τιμών στα σχολικά είδη μέχρι και 10% σε σχέση με την περυσινή χρονιά». Αυτό δημιουργεί σημαντική πίεση στο αποτέλεσμα των σούπερ μάρκετ ωστόσο, σύμφωνα με τον κ. Πεταλά, είναι μέρος της κοινωνικής ευθύνης των εταιρειών.

 

Γενικότερα, όπως τονίζει ο κ. Πεταλάς, σύμφωνα με τα στοιχεία, οι τιμές των καταναλωτικών προϊόντων στα σούπερ μάρκετ βρίσκονται σε καθοδικό κύκλο και η συγκεκριμένη εξέλιξη είναι αποτέλεσμα της αποκλιμάκωσης των τιμών, διεθνώς, αλλά και των μέτρων που έχει λάβει η κυβέρνηση για την αντιμετώπιση της ακρίβειας. Ο ίδιος εκτιμά ότι η τάση αυτή θα συνεχιστεί με αποτέλεσμα και τον Σεπτέμβριο να καταγραφεί, για πέμπτο συνεχόμενο μήνα, αρνητικός πληθωρισμός στα σούπερ μάρκετ στο σύνολο των προϊόντων. Σημειώνεται ότι, σύμφωνα με έρευνα του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ), τον Αύγουστο ο πληθωρισμός στα σούπερ μάρκετ ήταν αρνητικός με τις τιμές των προϊόντων να καταγράφονται μειωμένες κατά μέσο όρο 1,08% σε σχέση με τον Αύγουστο 2023.