Είναι γεγονός ότι ο νομός Πιερίας, ο οποίος είναι ο 7ος πιο φτωχός νομός στην Ελλάδα τα τελευταία 14 χρόνια, δεν είναι στην ίδια θέση με νομούς που βρίσκονται στην ίδια περιφερειακή ενότητα, της Κεντρικής Μακεδονίας, όπως είναι η Θεσσαλονίκη και η Χαλκιδική. Δυστυχώς, το ίδιο ισχύει και για τον Νομό Σερρών ο οποίος, παρότι είναι ο Νομός των Καραμανλήδων, είναι στην πεντάδα των φτωχών!

Γιατί όμως μέχρι σήμερα δεν δίνονται λύσεις σ’ αυτές τις ανισότητες; Αυτό είναι ένα καλόπιστο ερώτημα που γεννιέται στο μυαλό οποιουδήποτε πολίτη. Είναι ανάγκη λοιπόν, να κατατεθούν σκέψεις και να δοθούν άμεσα λύσεις που να αφορούν τους 10 πιο φτωχούς νομούς της Ελλάδας. Πώς; Νομίζω, με ενισχύσεις εργασίας, με υποδομές ανάπτυξης καθώς και με αυξημένα ποσοστά ενίσχυσης από τα προγράμματα ΕΣΠΑ.

Αυτό, όμως, δεν πρέπει να μείνει στη θεωρία αλλά να γίνει και πράξη. Πώς ακριβώς, όμως, θα γίνει αυτό; Είναι γνωστό ότι στα προγράμματα ΕΣΠΑ, η ενίσχυση που δίνεται για τη δημιουργία ή και για εκσυγχρονισμό επιχειρήσεων, είναι της τάξεως, συνήθως, του 50% ενώ για τη δημιουργία απασχόλησης είναι της τάξεως του 70%-80%. Μία μικρή διαφορά αποτελούν τα προγράμματα του ΔΥ.ΠΑ. (πρώην ΟΑΕΔ) στα οποία η επιδότηση είναι 100% αλλά για ποσά 14.800€ για την ίδρυση νέων επιχειρήσεων από ανέργους, ενίσχυση που φυσικά είναι πολύ μικρή η με τόσα προβλήματα στην αγορά.

Ένας επενδυτής-επιχειρηματίας με τη συγκεκριμένη ενίσχυση του 50% σε όλη την περιφέρεια της Κεντρικής Μακεδονίας, πού άραγε πιστεύετε ότι θα επέλεγε να κάνει κάποια επένδυση; Σίγουρα, πρώτη του επιλογή θα ήταν η Θεσσαλονίκη. Και η αμέσως επόμενη επιλογή του θα ήταν η Χαλκιδική. Άρα, Πιερία, Σέρρες, Ημαθία, Κιλκίς (άλλος ένας φτωχός νομός της επτάδας) δεν βρίσκονται καν στην πρώτη επενδυτική επιλογή. Ωστόσο, πώς διορθώνεται αυτό;

Η λύση, θεωρώ, είναι απλή: Με αύξηση ποσοστού επιδότησης στους φτωχούς νομούς πανελληνίως, δηλαδή αντί για 50%, να αυξηθεί στο 80%. Το αποτέλεσμα θα είναι να γίνουν οι συγκεκριμένοι νομοί δελεαστικοί επενδυτικά, δημιουργώντας νέες επιχειρήσεις και σίγουρα και νέες θέσεις εργασίας.

Εάν τυχόν δεν μπορεί να γίνει αυτή η επιλεκτική αύξηση επιδότησης, λόγω του ότι τα προγράμματα είναι περιφερειακά και δεν δύναται να υπάρχει διαφοροποίηση των ποσοστών των επιδοτήσεων στην ίδια περιφέρεια, προτείνω και την άλλη λύση: Η διαφορά του 30% είτε να καλυφθεί από εθνικούς πόρους συνδυαστικά, είτε να δημιουργηθεί επιτέλους και ένα συμπληρωματικό πλαίσιο εθνικών και μόνο προγραμμάτων, προς τον σκοπό αυτό.

Έτσι επιλύουμε και ένα άλλο σοβαρό θέμα, αυτό της μείωσης πληθυσμού στις μικρές επαρχίες και στα χωριά. Το λέει άλλωστε και η τελευταία απογραφή. Ειδικά δε για την Πιερία, τέτοιου είδους επιδοτήσεις θα μπορούσαν να ενισχύσουν και τους τρεις δήμους (Δήμο Κατερίνης, Δήμο Δίου-Ολύμπου [με βιοτεχνικό πάρκο] και Δήμο Πύδνας-Κολινδρού), ιδιαίτερα όμως τον Δήμο Πύδνας-Κολινδρού ο οποίος, παρά το ότι έχει προβλήματα ανάπτυξης, εντούτοις έχει χώρους και υποδομές (βιοτεχνικό πάρκο) για ανάπτυξη νέων επιχειρήσεων.

Προχωρώντας σε αυτή μου την πρόταση ανάπτυξης για τους δέκα φτωχότερους Νομούς της Χώρας, εφόσον βέβαια μια τέτοια πρόταση θα μπορούσε να υιοθετηθεί σε κεντρικό επίπεδο, αλλά όχι μόνο, τότε έπειτα από 3 χρόνια θα υπάρχουν νέες στατιστικές μετρήσεις. Και εκεί θα δούμε το ΑΕΠ ανά νομό και θεωρώ πως θα αποδειχθεί ότι π.χ. ο Νομός Πιερίας βγήκε έξω από τη φτωχότερη 5άδα ή 10αδα της Ελλάδος. Βεβαίως, με τον τρόπο αυτό, κάποιοι άλλοι νομοί θα βρεθούν στην τελευταία πεντάδα ή δεκάδα και ασφαλώς, στη συνέχεια, θα υπάρξει αντίστοιχη ενίσχυση σ’ αυτή τη νέα φτωχοποιημένη κατηγορία. Αποτέλεσμα, όμως, αυτού του μέτρου που προτείνω, θα είναι, μέσα σε μια 10ετία, να ανεβεί το βιοτικό επίπεδο αυτών των νομών επί 3 φορές πάνω, το ανώτερο!

Αν θέσουμε και πολιτικά αυτή την πρόταση, ποιος Δήμαρχος, Αντιπεριφερειάρχης και Βουλευτής θα ήταν αντίθετος; Ακόμα και η αντιπολίτευση, σε όλα τα στάδια της πολιτικής, δεν θα μπορούσε να είναι αντίθετη. Ανεβαίνει γεωγραφικά η ζωή των δημοτών και πολιτών του νομού τους. Θεωρώ ότι θα υπάρξει ίσως και για πρώτη φορά καθολική αποδοχή για την ευημερία του τόπου τους.

Είναι απορίας άξιο πάντως ότι οι πέντε πιο φτωχοί νομοί της Χώρας είναι όλοι από τη Βόρεια Ελλάδα! Και αυτό είναι ένα στοιχείο που θα έπρεπε προ πολλού να είχε προβληματίσει όλους μας, φορείς και μη. Η αλήθεια είναι ότι τα στοιχεία υπάρχουν, καταγράφονται, γνωστοποιούνται. Η αλήθεια είναι επίσης ότι συντάσσονται στρατηγικά σχέδια. Το μεγάλο θέμα όμως είναι, γιατί δεν υλοποιούνται στον βαθμό και τις ανάγκες της κάθε περιοχής.

Τέλος, μια άλλη πρόταση η οποία θα δημιουργούσε νέες συνθήκες εργασίας στους πιο φτωχούς νομούς, και ειδικά για τις ηλικίες των νέων -μας αφορά όμως όλους- θα ήταν η ενίσχυση μέσω προγραμμάτων από τον ΟΑΕΔ, χωρίς όμως τις δυσκολίες της γραφειοκρατίας, με την πρόσληψη π.χ. 700 νέων (ηλικίας 18-38 ετών) αλλά και με την πρόσληψη 300 μεγαλύτερων (39+) με μισθό 800€ καθαρά.

Για ένα τέτοιο ευέλικτο πρόγραμμα, θα χρειαστούν 13.200.000€ για έναν χρόνο και κάθε έναν νομό για δημιουργία θέσεων απασχόλησης 1.000 ατόμων. Θεωρώ ότι μια τέτοια στήριξη, οι πιο φτωχοί νομοί στην Ελλάδα, την δικαιούνται!! Κάτι τέτοιο ευελπιστώ να γίνει για 3 χρόνια, για 2.000 θέσεις εργασίας σε κάθε νομό και βεβαίως με τη δέσμευση της επιχείρησης για συνέχιση εργασίας κάθε επιδοτούμενου υπαλλήλου για άλλον έναν χρόνο, ώστε ο εργαζόμενος να έχει κάλυψη μισθού και ασφαλιστικών εισφορών από την ίδια την επιχείρηση. Στην περίπτωση αυτή θα υπάρχει εργασιακή ασφάλεια για 3+1 χρόνια και, φυσικά, εξέλιξη και σταθεροποίηση μέσα στην ίδια την επιχείρηση. Διότι ποιος επιχειρηματίας θα απολύσει προσωπικό, όταν μόχθησε να το εκπαιδεύσει; Ποιος θα απολύσει προσωπικό από τη στιγμή που κάποιες (άλλες) επιχειρήσεις ζητάνε νέους και νέες με εμπειρία; Ναι! Έτσι δημιουργούμε ουσιαστική ανάπτυξη, με νέους και νέες που διαθέτουν σημαντική εμπειρία!

Επομένως, για ένα ποσό αυτής της τάξεως που προανέφερα, θεωρώ ότι όλα τα αρμόδια υπουργεία θα δώσουν τη συγκατάθεση τους, διότι λύνει χρόνια εργασιακά προβλήματα. Και βεβαίως, με έναν μισθό ύψους 800€ και άνω, τότε και μόνον τότε επιδοτούμε την εργασία και όχι την ανεργία!

Οι προτάσεις, λοιπόν, υπάρχουν! Το ζητούμενο είναι αν υπάρχει η πολιτική βούληση!

 

Κατερίνη 14/11/2022

Με εκτίμηση

Αθανάσιος Γκούνας

Δημοτικός Σύμβουλος Κατερίνης

Σύμβουλος Ανάπτυξης Επιχειρήσεων

Λέκτορας Μάρκετινγκ στο Διεθνές Πανεπιστήμιο Ελλάδος

Μέλος Κεντρικής Επιτροπής ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία