ΕΡΩΤΗΣΗ «ΓΑΛΑΖΙΩΝ» ΒΟΥΛΕΥΤΩΝ ΜΕΤΑΞΥ ΤΩΝ ΟΠΟΙΩΝ Ο Κ. ΚΟΥΚΟΔΗΜΟΣ
ΑΠΟ ΤΙΣ ΣΥΜΦΩΝΙΕΣ ΕΠΑΝΕΚΚΙΝΗΣΗΣ ΤΩΝ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟΔΡΟΜΩΝ
Οι σημαντικές καθυστερήσεις στα έργα των αυτοκινητοδρόμων σε συνδυασμό με την ανελαστική ημερομηνία του Μαρτίου του 2017 οδηγούν την Κυβέρνηση σε συμφωνίες επανεκκίνησης που δημιουργούν σημαντικές αμφιβολίες τόσο για την τήρηση του κοινοτικού και εθνικού δικαίου περί υγιούς ανταγωνισμού, όσο και την προστασία του δημοσίου συμφέροντος.
Η Κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ φέρει ακέραια την ευθύνη για τις καθυστερήσεις των έργων: με την ανικανότητά της, τα πισωγυρίσματα, τις επαναδιαπραγματεύσεις, την κατάτμηση έργων, την ακύρωση ή/και ματαίωση διαγωνισμών, το πάγωμα έργων και την επιβολή των κεφαλαιακών ελέγχων οδήγησε τα έργα των αυτοκινητοδρόμων στην αδράνεια με αποτέλεσμα να υπάρχουν πλέον ασφυκτικά χρονοδιαγράμματα για την ολοκλήρωσή τους. Μάλιστα, η συμφωνία επανεκκίνησης ανάμεσα στο Δημόσιο και τις κοινοπραξίες, στις οποίες έχουν παραχωρηθεί οι αυτοκινητόδρομοι, στοχεύει να διευθετήσει τον τρόπο καθορισμού νέων αποζημιώσεων και πριμοδότησης για την επιτάχυνση των εργασιών, το νέο χρονοδιάγραμμα ολοκλήρωσης των έργων, την εξασφάλιση των απαραίτητων πόρων από το Δημόσιο, την καταβολή αποζημιώσεων, κλπ. Περαιτέρω, οι πιέσεις της τρόικα για την υπογραφή συμφωνίας, προκειμένου να δεσμευθούν τόσο οι παραχωρησιούχοι, όσο και οι κατασκευαστές των έργων ώστε να καταστεί εφικτός ο στόχος της ολοκλήρωσης των έργων των οδικών αξόνων έως τον Μάρτιο του 2017, οπότε κλείνει και τυπικά το ΕΣΠΑ 2007-2013.
Οι κατασκευαστές, οι παραχωρησιούχοι και οι τράπεζες ζητούν πρόσθετες εγγυήσεις από το Δημόσιο για τη χρηματοδότηση που είναι απαραίτητη για την ολοκλήρωση των έργων. Μάλιστα, με δεδομένο ότι οι παραχωρησιούχοι βρίσκονται σε πλεονεκτική θέση, αφού το Δημόσιο φέρει την ευθύνη των καθυστερήσεων, το Δημόσιο οδηγείται στην καταβολή αποζημιώσεων ανεβάζοντας σημαντικά το κόστος των δημοσίων έργων. Επιπλέον, οι παραχωρησιούχοι ζητούν τα «πριμ επιτάχυνσης» των κατασκευαστών να καταβληθούν άμεσα (στο σύνολο τους ή σημαντικό μέρος αυτών), γεγονός που δημιουργεί περαιτέρω πιέσεις στο ήδη περιορισμένο ΠΔΕ.
Ήδη, η Κυβέρνηση, κι ενώ ακόμη εκκρεμεί η συμφωνία με τον αυτοκινητόδρομο Αιγαίου, έχει δώσει στους παραχωρησιούχους και τους εργολάβους των άλλων τριών αυτοκινητοδρόμων (Ιόνια Οδός, Ολυμπία Οδός, Κεντρική Οδός) επιπλέον χρήματα της τάξεως των 465 εκ. ευρώ. Ποσά με τα οποία βαρύνεται και ο κρατικός προϋπολογισμός και ο Έλληνας φορολογούμενος. Ποσά που θα είχαν παραμείνει στο δημόσιο ταμείο, αν η Κυβέρνηση δεν ταλαντευόταν μεταξύ των ιδεοληπτικών της θέσεων και της ανικανότητας εφαρμογής δημοσίων πολιτικών. Παράλληλα, η κατάτμηση του αυτοκινητόδρομου Πύργου – Πατρών και το γεγονός ότι και τα τρία τμήματα του έργου δόθηκαν στον όμιλο Καλογρίτσα εγείρει ζήτημα ηθικής τάξης (δεδομένης και της επικαιρότητας των τηλεοπτικών αδειών), καθώς και σημαντικά ερωτήματα για την ανάγκη και τη σκοπιμότητα κατάτμησης του έργου, που, εν τέλει, το μοναδικό αποτέλεσμα είναι ότι οδήγησε στη σημαντική αύξηση του κόστους κατασκευής του. Η κυβέρνηση οφείλει να δώσει απαντήσεις στο εξαιρετικά σημαντικό πρόβλημα που έχει ανακύψει από την κοντόφθαλμη πολιτική της. Η καθυστέρηση στην κατασκευή των αυτοκινητοδρόμων σε συνδυασμό με την αύξηση του κόστους κατασκευής τους, η οποία βαρύνει αποκλειστικά τον κρατικό προϋπολογισμό έχουν σημαντικές επιπτώσεις τόσο στην οικονομία της χώρας όσο και στην ενίσχυση της επιχειρηματικότητας, στη λειτουργία της τοπικής οικονομίας, τη μείωση της ανεργίας και την ανάπτυξη.
Κατόπιν τούτων,
ΕΡΩΤΩΝΤΑΙ ΟΙ ΑΡΜΟΔΙΟΙ ΥΠΟΥΡΓΟΙ
Ποιο είναι συνολικά το επιπλέον κόστος των συμφωνιών για την ολοκλήρωση των αυτοκινητοδρόμων (Αιγαίου, Μορέας, Ιόνια, Ολυμπία και Κεντρική Οδός) μέχρι τον Μάρτιο του 2017; Ποια επιπλέον ποσά έχουν δαπανηθεί ή θα δαπανηθούν, βάσει των νέων συμφωνιών, για την ολοκλήρωση κατασκευής των αυτοκινητοδρόμων;
Θα αποδοθούν ευθύνες για τις σημαντικές καθυστερήσεις στα έργα των αυτοκινητοδρόμων που είχαν ως αποτέλεσμα τη σημαντική αύξηση του κόστους κατασκευής τους και την περαιτέρω επιβάρυνση του κρατικού προϋπολογισμού;