Σκληραίνουν οι ποινές στον ΚΟΚ – Ποιοι παραβάτες θα καταλήγουν στη φυλακή
Σημαντικές αλλαγές έρχονται στον Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας, με στόχο την αποτελεσματικότερη αντιμετώπιση της επικίνδυνης οδήγησης. Ένα κρίσιμο στοιχείο του νέου πλαισίου είναι η στόχευση των κυρώσεων στον ίδιο τον οδηγό και όχι στο όχημα, περιορίζοντας την αφαίρεση πινακίδων. Πλέον, σοβαρές παραβάσεις θα επισύρουν ποινές φυλάκισης, στέλνοντας ένα ηχηρό μήνυμα μηδενικής ανοχής.
Σε περίπτωση θανατηφόρου τροχαίου δυστυχήματος από επικίνδυνη οδήγηση (π.χ. υπερβολική ταχύτητα, μέθη), το αδίκημα θα αντιμετωπίζεται ως κακούργημα, με ποινή κάθειρξης τουλάχιστον 10 ετών για έναν θάνατο και έως ισόβια για πολλαπλές ανθρωποκτονίες.
Η εγκατάλειψη θύματος τροχαίου επισύρει ποινή φυλάκισης τουλάχιστον τριών μηνών και αφαίρεση διπλώματος έως έξι μήνες, ανεξάρτητα από άλλες διώξεις.
Η επικίνδυνη οδήγηση, όπως η οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ/ναρκωτικών ή η συμμετοχή σε κόντρες, τιμωρείται πλέον και ποινικά όταν θέτει σε σοβαρό κίνδυνο ανθρώπινες ζωές. Υπερβολική ταχύτητα (≥40 km/h σε κατοικημένη περιοχή ή ≥60 km/h σε αυτοκινητόδρομο) επισύρει φυλάκιση τουλάχιστον ενός έτους, ακόμα και χωρίς ατύχημα. Σε περίπτωση σοβαρής σωματικής βλάβης η ποινή φτάνει τα 10 έτη κάθειρξη, ενώ για θάνατο, τουλάχιστον 10 έτη. Παράλληλα, προβλέπεται αφαίρεση διπλώματος έως και επτά χρόνια ή και επ’ αόριστον.
Για τους υπότροπους οδηγούς, οι ποινές κλιμακώνονται. Στη δεύτερη σοβαρή παράβαση εντός έτους, επιβάλλεται πρόστιμο 1.000 ευρώ και αφαίρεση διπλώματος έως έξι μήνες. Στην τρίτη παράβαση εντός πέντε ετών, το δίπλωμα αφαιρείται για επτά χρόνια και απαιτείται επανεκπαίδευση και νέες εξετάσεις για την επαναχορήγησή του. Η ισόβια αφαίρεση διπλώματος φαίνεται να εγκαταλείπεται, αντικαθιστώμενη από μακροχρόνια στέρηση και επανεξέταση.
Οι συχνότερες παραβάσεις, όπως η υπερβολική ταχύτητα, η χρήση κινητού, η παραβίαση κόκκινου και η αντικοινωνική οδηγική συμπεριφορά (π.χ. χρήση ΛΕΑ, παράνομες προσπεράσεις, στάθμευση σε ράμπες ΑμεΑ), τιμωρούνται με αυστηρότερα πρόστιμα και συχνότερη αφαίρεση διπλώματος, ιδίως σε περίπτωση υποτροπής.
Ο νέος ΚΟΚ σηματοδοτεί μια αυστηρότερη εποχή για την οδική ασφάλεια, με την προοπτική της φυλάκισης να αποτελεί πλέον ισχυρό αποτρεπτικό παράγοντα για την επικίνδυνη οδήγηση. Οι αλλαγές, που έχουν ανακοινωθεί από το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, αναμένεται να τεθούν σε ισχύ εντός του 2025.