Με τη συγκρότηση Παμπιερικής Επιτροπής Αγώνα ολοκληρώθηκε το βράδυ της Κυριακής 22 Μαρτίου η λαϊκή συνέλευση που πραγματοποιήθηκε στο Επιμελητήριο με θέμα τα διόδια και την ενημέρωση για την πρόσφατη συνάντηση που είχαν οι βουλευτές Πιερίας του ΣΥΡΙΖΑ με τον υπουργό Γ. Σταθάκη.

Στην τρίωρη συνέλευση, η οποία πραγματοποιήθηκε με πρωτοβουλία της Επιτροπής Αγώνα κατά των Διοδίων και της Εθελοντικής Ομάδας Δράσης, συμμετείχαν οι τρεις βουλευτές Ζ. Ζάννας, Μπ. Σκούφα και Χ. Τζαμακλής, η αντιπεριφερειάρχης Πιερίας Σ. Μαυρίδου, ο δήμαρχος Κατερίνης Σ. Χιονίδης, ο δήμαρχος Πύδνας-Κολινδρού Ευ. Λαγδάρης, ο αναπλ. δημάρχου Δίου-Ολύμπου Ν. Λάππας, ο πρόεδρος του Επιμελητηρίου Η. Χατζηχριστοδούλου, περιφερειακοί και δημοτικοί σύμβουλοι, εκπρόσωποι κομμάτων, συλλόγων, ενώσεων και σωματείων και άνθρωποι που έχουν αγωνιστεί ενάντια στα διόδια. Το γενικό συντονισμό ανέλαβε ο δικηγόρος και μέλος της Επιτροπής Αγώνα Δ. Σιανίδης, ο οποίος στην εναρκτήρια τοποθέτησή του έκανε αναφορά στη σύσκεψη του Αιγινίου και στα τρία ζητούμενα που προέκυψαν, δηλ. την κατάργηση του νόμου Ρέππα-Βορίδη, την αναστολή της λειτουργίας των διοδίων του Αιγινίου και την κατάργηση των πλευρικών διοδίων της Λεπτοκαρυάς.

Στη συνέχεια το λόγο έλαβαν οι τρεις βουλευτές, οι οποίοι και ενημέρωσαν για τη συνάντηση που είχαν με τον κ. Σταθάκη και τα όσα προέκυψαν από αυτήν.

Μπ. Σκούφα

Συγκεκριμένα, η κα Σκούφα αναφέρθηκε στη δυναμική του κινήματος για τα διόδια, που απαιτείται για να διαμορφωθεί μια κοινωνική πολιτική γι’ αυτό το ζήτημα. Επισήμανε πως η αναθεώρηση των συμβάσεων που δένουν τη χώρα για 30 χρόνια μπορεί να έχει σαν βασικό στόχο την αναθεώρηση της τιμολογιακής πολιτικής, πως στόχος του υπουργείου είναι η καθιέρωση ηλεκτρονικών διοδίων μόνο στα σημεία εισόδου και εξόδου στην εθνική οδό, ενώ για τα φορτηγά η χρέωση να γίνεται στα σημεία εισόδου της χώρας με τιμή πιο συμφέρουσα αν ακολουθήσουν την εθνική οδό. Έκανε επίσης λόγο και για τα κοινωνικά διόδια για συγκεκριμένες κατηγορίες πολιτών, ενώ δεν παρέλειψε να τονίσει κάτι «δυσάρεστο αλλά ρεαλιστικό», ότι δηλαδή για να προχωρήσουν οι εταιρείες σε μειώσεις θα πρέπει το ελληνικό δημόσιο να προβεί σε δύο υποχωρήσεις, όσον αφορά στην παράταση του χρόνου ισχύος των συμβάσεων και στη μείωση του ποσοστού κέρδους του.

 

Χ. Τζαμακλής

Παίρνοντας το λόγο ο κ. Τζαμακλής διευκρίνισε πως ο κ. Σταθάκης αναφέρθηκε σε χρονική διάρκεια απόσβεσης και πρόσθεσε πως η θέση του ΣΥΡΙΖΑ αναφέρεται στην επαναδιαπραγμάτευση των συμβάσεων βάσει συγκεκριμένων προϋποθέσεων, τις οποίες και ανέφερε. Μιλώντας από την πλευρά του νομικού, σημείωσε πως η σύμβαση δεν καταργείται, μόνο καταγγέλλεται και στην περίπτωση καταγγελίας της σύμβασης θα υπάρξει υποχρέωση επιβολής ποινικών ρητρών δισεκατομμυρίων, οι οποίες δεν είναι ξεκάθαρες. Τόνισε επίσης πως η κατάργηση των διατάξεων Ρέππα-Βορίδη πρέπει να είναι άμεση, αφού «δεν έχουν λογική» και βρίσκονται σε εκκρεμότητα δίκες κατά πολιτών.

 

Ζ. Ζάννας

Από την πλευρά του ο κ. Ζάννας δεσμεύθηκε πως η κατάργηση του νόμου Ρέππα-Βορίδη θα έρθει με το πρώτο νομοσχέδιο της κυβέρνησης και επισήμανε πως ενδεχομένως μια οικονομική πίεση προς την εταιρεία θα μπορούσε να την οδηγήσει να καθίσει στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων. Ξεκαθάρισε πάντως πως πρέπει να συσταθεί η παμπιερική επιτροπή και να επιδιωχθεί άμεσα συνάντηση με το υπουργείο, καθώς η Πιερία έχει τις ιδιαιτερότητές της όσον αφορά στο θέμα των διοδίων. «Δεν θεωρώ ότι εδώ είμαστε απέναντι, δεσμευόμαστε πως θα είμαστε μαζί στην επιτροπή αγώνα και διεκδίκησης» ανέφερε χαρακτηριστικά. Αίσθηση ωστόσο προκάλεσε η αναφορά του στο γεγονός πως η κατασκευή ενός πλήρους κόμβου στο Αιγίνιο προβλέπει και πλευρικά διόδια, ενώ έχει ήδη κατατεθεί στην Περιφέρεια και το σχέδιο τροποποίησης των περιβαλλοντικών όρων. Κάτι παρόμοιο θα γίνει και στον κόμβο του Κορινού.

 

Σ. Μαυρίδου

Στη συνέχεια το λόγο έλαβε η κα Μαυρίδου, η οποία τόνισε πως εδώ και πολύ καιρό έχει ξεκινήσει η στήριξη στον αγώνα κατά των διοδίων από την πλευρά της Περιφέρειας και πρόσθεσε πως εκείνο που προέχει αυτή τη στιγμή είναι η κατάργηση της διάταξης Ρέππα-Βορίδη αφήνοντας χρόνο για τη διαβούλευση που θα ακολουθήσει για το θέμα των συμβάσεων. «Είμαστε αρωγοί και συμπαραστάτες σ’ αυτήν την προσπάθεια» ανέφερε χαρακτηριστικά.

 

Ευ. Λαγδάρης

Από την πλευρά του ο κ. Λαγδάρης υπογράμμισε πως
στην πολιτική πρέπει να είμαστε ρεαλιστές, αλλά σ’ αυτήν την περίπτωση αυτή η «ρεαλιστική» πραγματικότητα δεν είναι καλή για τους κατοίκους της Β. Πιερίας, από τη στιγμή μάλιστα που χωροταξικά τα διόδια βρίσκονται στο πιο ακατάλληλο σημείο. Ο δήμαρχος Πύδνας-Κολινδρού επανέλαβε όλα τις δυσάρεστες επιπτώσεις και τα προβλήματα που δημιουργεί στη ζωή των πολιτών, ειδικά της Β. Πιερίας, η λειτουργία των διοδίων. «Εμείς εμμένουμε στο στόχο μας που είναι η κατάργηση των διοδίων του Αιγινίου. Σε πρόσφατο δημοτικό συμβούλιο αναβαθμίσαμε την επιτροπή αγώνα κατά των διοδίων και αποφασίσαμε να στείλουμε επιστολή προς τον πρωθυπουργό και την ηγεσία του υπουργείου» επισήμανε και εξέφρασε την πεποίθηση πως ο αγώνας πρέπει να συνεχιστεί και να ενταθεί.

 

Σ. Χιονίδης

Ο κ. Χιονίδης σημείωσε πως η σύμβαση δεν μπορεί να τροποποιηθεί χωρίς νόμο που θα έχει και τη συμφωνία της παραχωρησιούχου και τόνισε πως το θέμα δεν είναι να κάνουμε διαπιστώσεις του προβλήματος, αλλά να προτείνουμε λύσεις. «Είμαι απολύτως ξεκάθαρος: 0,04 και με αναπροσαρμογές κάθε χρόνο και όπου θέλουν βάζουν διόδια. Εμείς έχουμε σαν δήμος Κατερίνης καταθέσει συγκεκριμένες προτάσεις για το πώς θα μπορούσαν να καταργηθούν τα διόδια του Αιγινίου». Μάλιστα, χαρακτήρισε τα διόδια Αιγινίου ως ντροπή, «όπως είναι ντροπή και ξεφτίλα που εδώ και δύο χρόνια έχει πέσει η γέφυρα και ακόμη δεν χτίστηκε ούτε η μια πλευρά. Ευτυχώς εμείς καταφέραμε με πολύ αγώνα να σώσουμε τη γέφυρα του Κορινού». Ο δήμαρχος πρόσθεσε πως πρέπει να τεθεί και το ζήτημα των παράπλευρων δρόμων και να εκλογικευτεί στη σημερινή πραγματικότητα το κόστος μετακίνησης και μεταφοράς στην Ελλάδα.

 

Ν. Λάππας

Τοποθέτηση έκανε και ο Ν. Λάππας αναφερόμενος στη Ν. Πιερία με τα πλευρικά διόδια της Λεπτοκαρυάς και επισημαίνοντας πως μάλλον δεν έχουμε καταλήξει στο τι ακριβώς θέλουμε. «Αυτή τη στιγμή χειρότερα δεν έχει» ανέφερε χαρακτηριστικά και τόνισε πως πρέπει να βρεθεί ένα ευέλικτο σχήμα που θα προχωρήσει σε διαπραγμάτευση. «Η άποψή μας ήταν και παραμένει ότι πρέπει να υπάρχουν δυο επιτροπές, μια στη Βόρεια και μια στη Νότια Πιερία, πρέπει όμως να υπάρχει και ένα σφιχτό συντονιστικό όργανο για όλη την Πιερία. Μάλλον δεν έχουμε καταλήξει όλοι στο τι ακριβώς θέλουμε» ανέφερε ο κ. Λάππας τονίζοντας πως αυτό πρέπει να είναι το πρώτο βήμα αυτής της επιτροπής, δηλ. να καθορίσει τα βήματα που θα ακολουθηθούν και το ποιοι είναι οι στόχοι. Σημείωσε επίσης πως οι πολίτες περιμένουν πολλά από τη νέα κυβέρνηση και πως όλες οι συμβάσεις έχουν τρωτά σημεία.

 

Άλλες τοποθετήσεις

Στη συνέχεια το λόγο έλαβαν και έκαναν τις δικές τους τοποθετήσεις και προτάσεις οι παραβρισκόμενοι και ειδικότερα ο Στ. Συμεωνίδης ως εκπρόσωπος της περιφερειακής παράταξης «Ριζοσπαστική Αριστερή Ενότητα», ο Α. Νταγλιούδης ως εκπρόσωπος της επιτροπής αγώνα κατά των διοδίων Αιγινίου, ο Γρ. Βεϊδαμενίδης, πρ. της Ομοσπονδίας Ενοικιαζομένων Δωματίων, η Μ. Νικολαϊδου, πολιτευτής της «Τελείας», ο Ν. Ζτάνης, πρ. Συλλόγου Ενοικιαζομένων Δωματίων Λεπτοκαρυάς, ο Γ. Κυτίδης, μέλος της επιτροπής αγώνα κατά των διοδίων, ο Κ. Συρανίδης, πρ. του σωματείου ιδιοκτητών φορτηγών εθνικών μεταφορών Πιερίας, η συντονίστρια της ΝΕ ΣΥΡΙΖΑ Πιερίας Γνωσούλα Χαϊλατζίδου, ο Γ. Ραμπαβίλας ως εκπρόσωπος του Εργατικού Κέντρου Κατερίνης, καθώς και η Αν. Τσορμπατζίδου ως εκπρόσωπος της «Μητέρας Γης».

 

Η. Τσολακίδης

Τη θέση του διαχώρισε το μέλος της Εθελοντικής Ομάδας Δράσης κάνοντας τη διαπίστωση πως οι θέσεις του ΣΥΡΙΖΑ έχουν αλλάξει, καθώς πλέον δεν ισχύει το «Ελεύθεροι δρόμοι για όλους» και έκανε λόγο για αναδίπλωση. Επίσης αναφέρθηκε στη συνάντηση που έγινε στον Καπνικό Σταθμό με την Δ. Χαραλαμπίδου να αναφέρει πως ο νόμος Ρέππα-Βορίδη θα καταργηθεί εντός 100 ημερών και κάλεσε τους βουλευτές να το επιδιώξουν με κάθε μέσο, ακόμη και με πίεση για παραίτησή τους. Έκανε επίσης τη διαπίστωση πως σε πολιτικό επίπεδο δεν πρόκειται να γίνει τίποτα και πρόσθεσε πως πρόταση της Εθελοντικής Ομάδας είναι η συγκρότηση ομάδας που θα καταθέσει μήνυση για τα επιπλέον κέρδη της εταιρείας, καθώς και μια ομάδα πολιτών που πανελλαδικά θα στηρίξουν αυτό το δικαστικό αγώνα. «Είμαι απόλυτα πεπεισμένος ότι τη λύση θα τη δώσουν οι πολίτες, σε πολιτικό επίπεδο το παιχνίδι έχει τελειώσει. Με το εργαλείο «Δεν πληρώνουμε» ως τεράστιο μοχλό πίεσης, η κυβέρνηση μπορεί αν διαπραγματευθεί» κατέληξε.

Απαντώντας οι βουλευτές ξεκαθάρισαν πως δεν τίθεται θέμα αναδίπλωσης του ΣΥΡΙΖΑ, ο οποίος είχε σαφές πρόγραμμα και θέσεις σχετικά με τα διόδια. Μάλιστα ο
κ. Τζαμακλής επισήμανε πως οι προσπάθειες πρέπει να κινηθούν σε τρία επίπεδα: το πολιτικό με την κατάργηση του νόμου Ρέππα-Βορίδη, το κινηματικό, με το κίνημα να ξυπνά και να διεκδικεί και το νομικό, όπου ανοίγεται πεδίο δόξης λαμπρό.