Ταξίδι μουσικών ανακαλύψεων από τον πιανίστα Παύλο Χατζόπουλο
odelalis,
1 Νοεμβρίου, 2012
4 λεπτά ανάγνωσης
Σε ένα πολύ ιδιαίτερο ταξίδι μουσικών ανακαλύψεων προσκαλεί το κοινό της πόλης μας και της ευρύτερης περιοχής ο πιανίστας Παύλος Χατζόπουλος, την Τετάρτη 31 Οκτωβρίου και ώρα 19:30 στο Πνευματικό Κέντρο Κατερίνης(αίθουσα πρώτου ορόφου).
Η εκδήλωση εντάσσεται στο πλαίσιο των εκδηλώσεων «100 ΧΡΟΝΙΑ ΕΛΕΥΘΕΡΗΣ ΠΟΛΗΣ» που διοργανώνει ο Οργανισμός Παιδείας Πολιτισμού Αθλητισμού και Πρόνοιας του Δήμου Κατερίνης.
ΜΕ ΠΑΘΟΣ ΠΡΟΣ ΤΟΝ ΣΤΟΧΟ
Στο συγκεκριμένο πρόγραμμα ο Παύλος Χατζόπουλος ασχολείται με τα πάθη, τις δύσκολες στιγμές και τις πεποιθήσεις ιδιοφυών κλασσικών συνθετών.
Το νόημα του πάθους(pathos), στα αρχαία ελληνικά συμπεριλαμβάνει τις έννοιες του πόνου αλλά και της πεποίθησης.
Το γεγονός αυτό εισάγει μια ιδιαίτερη πτυχή σε έργα όπως η «Παθητική» του Μπετόβεν ή η «Παθητική Συμφωνία» του Τσαϊκόφσκι.
Μέσα από έργα των Bach, Beethoven, Schubert, Chopin και Rachmaninow δείχνει στο κοινό το πώς αυτοί οι συνθέτες σκέπτονταν, τις πεποιθήσεις τους και τις δυσκολίες της ζωής τους, το πώς εξέφραζαν τις μύχιες σκέψεις τους με τη μουσική και πώς αποτύπωναν μουσικές λύσεις και στόχους με τεράστιο πάθος. Η μουσική τους δίνει απαντήσεις στο ερώτημα αν ήταν επιτυχημένοι ή αποτυχημένοι στο να κατορθώνουν τα παραπάνω.
Όπως συνηθίζει ο Παύλος Χατζόπουλος συνδυάζει το βιρτουόζο συναισθηματικό παίξιμο ενός ρεσιτάλ με επεξηγήσεις με τη ρητορική.
ΡΕΣΙΤΑΛ ΜΕ ΕΠΕΞΗΓΗΣΕΙΣ
Από το 1993 ο Παύλος Χατζόπουλος ενθουσιάζει το κοινό του εκτελώντας ρεσιτάλ με επεξηγήσεις τα οποία είναι αισθητώς διαφορετικά από τα παραδοσιακά ρεσιτάλ. Ο πιανίστας οδηγεί το ακροατήριο σε μια βαθύτερη κατανόηση της μουσικής με το να δίνει επεξηγήσεις πριν από την εκτέλεση ενός κομματιού.
Η αυθόρμητη αντίδραση κάποιων εκ των ακροατών συνήθως είναι «Τώρα μπορώ να κατανοήσω αυτό το είδος της μουσικής».
Ο Παύλος Χατζόπουλος συνδυάζει βιρτουόζο παίξιμο με στοχευμένη ρητορική. Ανήκει σε έναν μικρό αριθμό σολιστών που μπορούν να συνδυάσουν άψογα την εκτέλεση με έναν καθαρό προφορικό λόγο. Κατ’ αυτόν τον τρόπο χτίζονται γέφυρες ανάμεσα στον καλλιτέχνη και στο ακροατήριο.
Παρασύροντας το κοινό σε ένα ταξίδι μουσικών αναζητήσεων παρέχει τη δυνατότητα ενδοσκόπησης στα συναισθήματα και τις σκέψεις του συνθέτη καθώς και στο βάθος του νοήματος ενός μουσικού κομματιού.
Πρώτα, μιλάει γύρω από το έργο με απόλυτα κατανοητό τρόπο επιδεικνύοντας σύντομα μουσικά παραδείγματα στο πιάνο.
Μιλάει για μουσικό συμβολισμό κάτι που δεν είναι καινούργιο από τη στιγμή που συνθέτες όπως ο Γιόχαν Σεμπάστιαν Μπαχ (Johann Sebastian Bach) και ο Ρόμπερτ Σούμαν (Robert Schumann) παρέχουν με το έργο τους τη δυνατότητα ανάλυσης της χαράς και της λύπης, της ευτυχίας και του πόνου, της αγωνίας και της προσμονής και της ίδιας της ζωής όπως τη βιώνουν οι συνθέτες.
Ακολούθως παίζει ολόκληρο το κομμάτι και ο ακροατής απολαμβάνει τη μουσική, αναγνωρίζει τα μουσικά παραδείγματα που δόθηκαν νωρίτερα και κατανοεί τη μουσική όπως θα διάβαζε για παράδειγμα ένα βιβλίο.
ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ ΣΗΜΕΙΩΜΑ
Ο Παύλος Χατζόπουλος γεννήθηκε το 1964 στη Στουτγκάρδη της Γερμανίας. Παρακολούθησε παράλληλα Γερμανικό & Ελληνικό σχολείο ( η μητέρα του κατάγεται από την πόλη της Κατερίνης ).
Άρχισε την εκμάθηση πιάνου σε ηλικία τριών (3) ετών και έκανε την πρώτη του δημόσια εμφάνιση σαν σολίστ σε ηλικία δέκα (10) ετών.
Σπούδασε στις Μουσικές Ακαδημίες της Στουτγκάρδης και του Wurzburg, αποφοιτώντας ως αριστούχος με δίπλωμα σολίστ.
Έλαβε μέρος σε master classes σε Γερμανία, Αυστρία και Ελλάδα.
Βραβεύτηκε με υποτροφία της Ελληνικής Πρεσβείας στη Βόννη Γερμανίας το 1990 και έχει επανειλημμένα παρουσιάσει έργα σύγχρονων Ελλήνων συνθετών στην Αθήνα.
Έως σήμερα έχει δώσει κονσέρτα σε Ευρώπη, Αμερική και Ασία. Είναι μέλος της Ευρωπαϊκής Ακαδημίας για τον Πολιτισμό και τις Τέχνες του Ρότερνταμ Ολλανδίας ( European Academy for culture and the Arts – Rotterdam/NL ) όπου και παραδίδει master classes για πιανίστες και δίνει διαλέξεις περί της «εξηγητικής της μουσικής».
Από το 2007 έως το 2011 ήταν υφηγητής της Ακαδημίας πριγκηπικής τράπεζας του Λιχτενστάιν ( Liechtenstein ).
Το 2008 έδωσε συναυλίες στο Ισραήλ και στη Σαουδική Αραβία όπου παρουσίασε ένα ιστορικής σημασίας κονσέρτο στο Βασιλικό Κέντρο Πολιτισμού του Ριάντ.
Το 2012 εμφανίστηκε στην Τουρκία μετά από επίσημη πρόσκληση προς τιμήν των επετειακών 75 ετών ενός βιομηχανικού κλάδου στην Τουρκία.
Έχει δώσει πάρα πολλά κονσέρτα σε εκδηλώσεις τιμής επιφανών πολιτικών ό
πως οι Γερμανοί Πρόεδροι Richard von Weizsaecker, Johannes Rau, ο τέως Αντιπρόεδρος των ΗΠΑ και νομπελίστας Αλ Γκορ ( Al Gore ), ο Πρόεδρος της Παγκόσμιας Τράπεζας Robert Zoellick καθώς και για πολλούς άλλους.
Αρκετοί τηλεοπτικοί και ραδιοφωνικοί σταθμοί Ευρώπης, Αμερικής και Ασίας ασχολήθηκαν με τις ηχογραφήσεις και το πορτρέτο του Παύλου Χατζόπουλου. Η Haenssler Classic εξέδωσε CD του με έργα Σοπέν ( Chopin ) και Σούμπερτ ( Schubert ). Ασχολείται πρωτοποριακά με την «εξηγητική της μουσικής».
Τα αποτελέσματα της εργασίας του τα παρουσιάζει στο κοινό, στα λεγόμενα “lecture concerts” δηλαδή σε κονσέρτα με επεξηγήσεις, όπου πρώτα εξηγεί το νόημα της μουσικής και μετά εκτελεί το μουσικό έργο.
Λόγω του εκπαιδευτικού χαρακτήρα της δουλειάς του συχνά συνεργάζεται με εταιρίες, οργανισμούς και σχολεία, όπου εκτελεί workshops γύρω από τη σημασία της μουσικής και κονσέρτα με στόχο τη μεταφορά αξιών μέσα από την τέχνη στην κοινωνία.
Η εκδήλωση εντάσσεται στο πλαίσιο των εκδηλώσεων «100 ΧΡΟΝΙΑ ΕΛΕΥΘΕΡΗΣ ΠΟΛΗΣ» που διοργανώνει ο Οργανισμός Παιδείας Πολιτισμού Αθλητισμού και Πρόνοιας του Δήμου Κατερίνης.
ΜΕ ΠΑΘΟΣ ΠΡΟΣ ΤΟΝ ΣΤΟΧΟ
Στο συγκεκριμένο πρόγραμμα ο Παύλος Χατζόπουλος ασχολείται με τα πάθη, τις δύσκολες στιγμές και τις πεποιθήσεις ιδιοφυών κλασσικών συνθετών.
Το νόημα του πάθους(pathos), στα αρχαία ελληνικά συμπεριλαμβάνει τις έννοιες του πόνου αλλά και της πεποίθησης.
Το γεγονός αυτό εισάγει μια ιδιαίτερη πτυχή σε έργα όπως η «Παθητική» του Μπετόβεν ή η «Παθητική Συμφωνία» του Τσαϊκόφσκι.
Μέσα από έργα των Bach, Beethoven, Schubert, Chopin και Rachmaninow δείχνει στο κοινό το πώς αυτοί οι συνθέτες σκέπτονταν, τις πεποιθήσεις τους και τις δυσκολίες της ζωής τους, το πώς εξέφραζαν τις μύχιες σκέψεις τους με τη μουσική και πώς αποτύπωναν μουσικές λύσεις και στόχους με τεράστιο πάθος. Η μουσική τους δίνει απαντήσεις στο ερώτημα αν ήταν επιτυχημένοι ή αποτυχημένοι στο να κατορθώνουν τα παραπάνω.
Όπως συνηθίζει ο Παύλος Χατζόπουλος συνδυάζει το βιρτουόζο συναισθηματικό παίξιμο ενός ρεσιτάλ με επεξηγήσεις με τη ρητορική.
ΡΕΣΙΤΑΛ ΜΕ ΕΠΕΞΗΓΗΣΕΙΣ
Από το 1993 ο Παύλος Χατζόπουλος ενθουσιάζει το κοινό του εκτελώντας ρεσιτάλ με επεξηγήσεις τα οποία είναι αισθητώς διαφορετικά από τα παραδοσιακά ρεσιτάλ. Ο πιανίστας οδηγεί το ακροατήριο σε μια βαθύτερη κατανόηση της μουσικής με το να δίνει επεξηγήσεις πριν από την εκτέλεση ενός κομματιού.
Η αυθόρμητη αντίδραση κάποιων εκ των ακροατών συνήθως είναι «Τώρα μπορώ να κατανοήσω αυτό το είδος της μουσικής».
Ο Παύλος Χατζόπουλος συνδυάζει βιρτουόζο παίξιμο με στοχευμένη ρητορική. Ανήκει σε έναν μικρό αριθμό σολιστών που μπορούν να συνδυάσουν άψογα την εκτέλεση με έναν καθαρό προφορικό λόγο. Κατ’ αυτόν τον τρόπο χτίζονται γέφυρες ανάμεσα στον καλλιτέχνη και στο ακροατήριο.
Παρασύροντας το κοινό σε ένα ταξίδι μουσικών αναζητήσεων παρέχει τη δυνατότητα ενδοσκόπησης στα συναισθήματα και τις σκέψεις του συνθέτη καθώς και στο βάθος του νοήματος ενός μουσικού κομματιού.
Πρώτα, μιλάει γύρω από το έργο με απόλυτα κατανοητό τρόπο επιδεικνύοντας σύντομα μουσικά παραδείγματα στο πιάνο.
Μιλάει για μουσικό συμβολισμό κάτι που δεν είναι καινούργιο από τη στιγμή που συνθέτες όπως ο Γιόχαν Σεμπάστιαν Μπαχ (Johann Sebastian Bach) και ο Ρόμπερτ Σούμαν (Robert Schumann) παρέχουν με το έργο τους τη δυνατότητα ανάλυσης της χαράς και της λύπης, της ευτυχίας και του πόνου, της αγωνίας και της προσμονής και της ίδιας της ζωής όπως τη βιώνουν οι συνθέτες.
Ακολούθως παίζει ολόκληρο το κομμάτι και ο ακροατής απολαμβάνει τη μουσική, αναγνωρίζει τα μουσικά παραδείγματα που δόθηκαν νωρίτερα και κατανοεί τη μουσική όπως θα διάβαζε για παράδειγμα ένα βιβλίο.
ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ ΣΗΜΕΙΩΜΑ
Ο Παύλος Χατζόπουλος γεννήθηκε το 1964 στη Στουτγκάρδη της Γερμανίας. Παρακολούθησε παράλληλα Γερμανικό & Ελληνικό σχολείο ( η μητέρα του κατάγεται από την πόλη της Κατερίνης ).
Άρχισε την εκμάθηση πιάνου σε ηλικία τριών (3) ετών και έκανε την πρώτη του δημόσια εμφάνιση σαν σολίστ σε ηλικία δέκα (10) ετών.
Σπούδασε στις Μουσικές Ακαδημίες της Στουτγκάρδης και του Wurzburg, αποφοιτώντας ως αριστούχος με δίπλωμα σολίστ.
Έλαβε μέρος σε master classes σε Γερμανία, Αυστρία και Ελλάδα.
Βραβεύτηκε με υποτροφία της Ελληνικής Πρεσβείας στη Βόννη Γερμανίας το 1990 και έχει επανειλημμένα παρουσιάσει έργα σύγχρονων Ελλήνων συνθετών στην Αθήνα.
Έως σήμερα έχει δώσει κονσέρτα σε Ευρώπη, Αμερική και Ασία. Είναι μέλος της Ευρωπαϊκής Ακαδημίας για τον Πολιτισμό και τις Τέχνες του Ρότερνταμ Ολλανδίας ( European Academy for culture and the Arts – Rotterdam/NL ) όπου και παραδίδει master classes για πιανίστες και δίνει διαλέξεις περί της «εξηγητικής της μουσικής».
Από το 2007 έως το 2011 ήταν υφηγητής της Ακαδημίας πριγκηπικής τράπεζας του Λιχτενστάιν ( Liechtenstein ).
Το 2008 έδωσε συναυλίες στο Ισραήλ και στη Σαουδική Αραβία όπου παρουσίασε ένα ιστορικής σημασίας κονσέρτο στο Βασιλικό Κέντρο Πολιτισμού του Ριάντ.
Το 2012 εμφανίστηκε στην Τουρκία μετά από επίσημη πρόσκληση προς τιμήν των επετειακών 75 ετών ενός βιομηχανικού κλάδου στην Τουρκία.
Έχει δώσει πάρα πολλά κονσέρτα σε εκδηλώσεις τιμής επιφανών πολιτικών ό
πως οι Γερμανοί Πρόεδροι Richard von Weizsaecker, Johannes Rau, ο τέως Αντιπρόεδρος των ΗΠΑ και νομπελίστας Αλ Γκορ ( Al Gore ), ο Πρόεδρος της Παγκόσμιας Τράπεζας Robert Zoellick καθώς και για πολλούς άλλους.
Αρκετοί τηλεοπτικοί και ραδιοφωνικοί σταθμοί Ευρώπης, Αμερικής και Ασίας ασχολήθηκαν με τις ηχογραφήσεις και το πορτρέτο του Παύλου Χατζόπουλου. Η Haenssler Classic εξέδωσε CD του με έργα Σοπέν ( Chopin ) και Σούμπερτ ( Schubert ). Ασχολείται πρωτοποριακά με την «εξηγητική της μουσικής».
Τα αποτελέσματα της εργασίας του τα παρουσιάζει στο κοινό, στα λεγόμενα “lecture concerts” δηλαδή σε κονσέρτα με επεξηγήσεις, όπου πρώτα εξηγεί το νόημα της μουσικής και μετά εκτελεί το μουσικό έργο.
Λόγω του εκπαιδευτικού χαρακτήρα της δουλειάς του συχνά συνεργάζεται με εταιρίες, οργανισμούς και σχολεία, όπου εκτελεί workshops γύρω από τη σημασία της μουσικής και κονσέρτα με στόχο τη μεταφορά αξιών μέσα από την τέχνη στην κοινωνία.