Τίτλοι τέλους για τη σιδηροδρομική γραμμή του Πλαταμώνα (ΦΩΤΟ, ΒΙΝΤΕΟ)
Ο σταθμός, η ιστορία, τα σχέδια για το μέλλον και οι αναμνήσεις των Λαρισαίων
Τίτλοι τέλους έπεσαν στην υπόθεση της ιστορικής σιδηροδρομικής γραμμής Νέων Πόρων – Πλαταμώνα, η οποία είχε γίνει πεδίο αντιπαραθέσεων επί σειρά μηνών και εν τέλει καταργείται οριστικά. Αυτό γνωστοποιήθηκε μέσω Κοινής Υπουργικής Απόφαση (ΚΥΑ) των υπουργών Οικονομικών και Υποδομών και Μεταφορών λίγες ημέρες πριν φύγει το 2021.
Με αυτήν την απόφαση αποφασίστηκε επίσημα ο διαχωρισμός του σιδηροδρομικού δικτύου της Ελλάδας και έρχεται να αντικαταστήσει επί της ουσίας την προηγούμενη, από το 2013. Σύμφωνα με την απόφαση το σιδηροδρομικό δίκτυο της χώρας χωρίζεται σε τέσσερις κατηγορίες: ενεργό, υπό κατασκευή, ενεργό σε προσωρινή αναστολή λειτουργίας (επισήμως, λόγω της κακής κατάστασης των γραμμών) και καταργημένο δίκτυο. Αυτές που σχετίζονται με την ΠΕ Λάρισας αλλά και γενικότερα την κεντρική Ελλάδα έχουν ως εξής:
Ενεργό δίκτυο σε προσωρινή αναστολή λειτουργίας:
Κανονικού εύρους: Λιανοκλάδι – Δομοκός (παλαιό τμήμα), Γέφυρα Πηνειού – Ραψάνη (παλαιό τμήμα)
Μετρικού εύρους: Βόλος – Βελεστίνο – Παλαιοφάρσαλο, Διαλογή Βόλου – Σιδηροδρομικό Πορθμείο
Καταργημένο δίκτυο
Κανονικού εύρους: Ευαγγελισμός-Γέφυρα Πηνειού (μη συμπεριλαμβανομένης) (παλαιό τμήμα), Ραψάνη-Ν. Πόροι (παλαιό τμήμα), Ν. Πόροι-Πλαταμώνας (παλαιό τμήμα), Πλαταμώνας (Παλαιός σταθμός) – Έξοδος υφιστάμενου Σ.Σ. Λιτόχωρου (παλαιό τμήμα), Κορινός-Αιγίνιο (παλαιό τμήμα)
Ο διαχωρισμός μεταξύ των γραμμών σε προσωρινή αναστολή λειτουργίας και σε κατάργηση έχει μεγάλη σημασία αφού γίνεται αντιληπτό με μια πρώτη ανάγνωση της ΚΥΑ ότι οι τοπικές κοινωνίες μπορούν να διεκδικήσουν την επαναλειτουργία των γραμμών που βρίσκονται σε προσωρινή αναστολή, μετά την πραγματοποίηση των απαραίτητων εργασιών. Με το καταργημένο δίκτυο όμως όλα είναι αλλιώς…
Η ιστορία της γραμμής
Οι Λαρισαίοι έχουν συνδέσει ωραία ρομαντικά χρόνια τόσο με την γραμμή του Πλαταμώνα όσο και με τον ίδιο το σιδηροδρομικό σταθμό της περιοχής. Η Σιδηροδρομική γραμμή Νέων Πόρων – Πλαταμώνα – Λεπτοκαρυάς κατασκευάστηκε το 1916 και όλα αυτά τα χρόνια είχε επιβατική κίνηση χιλιάδων ατόμων ετησίως, καθώς ο σιδηρόδρομος ήταν το δημοφιλέστερο μέσο μεταφοράς, των Λαρισαίων και όχι μόνο, προς το δημοφιλές αυτό τουριστικό θέρετρο. Το 2002, καθημερινώς 4 δρομολόγια διέρχονταν με στάση στον Πλαταμώνα συνδέοντάς τον με Θεσσαλονίκη, Λάρισα και Αθήνα.
Η γραμμή βρίσκεται παράλληλα με την θάλασσα σε ένα τοπίο με πλούσια βλάστηση και εξαιρετικές σήραγγες.
Η τοποθέτηση Καραμανλή
Το θέμα μέσα στο 2021 έφτασε μέχρι και την Βουλή. Αυτό συνέβη μέσω ερώτησης που κατέθεσε ο βουλευτής Θεσσαλονίκης της Ελληνικής Λύσης, Κωνσταντίνος Χήτας προς τον υπουργό Υποδομών και Μεταφορών. Βασιζόταν στην αγωνία του Συλλόγου Φίλων του Σιδηρόδρομου και εξέφραζε την ανησυχία τους και την πεποίθησή τους ότι η γραμμή αυτή θα πρέπει να επανενταχθεί στο «Ενεργό Δίκτυο» και να καταβληθεί προσπάθεια να αξιοποιηθεί για συγκοινωνιακούς και τουριστικούς λόγους, με τακτικά-περιοδικά και έκτακτα δρομολόγια προαστιακού, τουριστικού ή και εκδρομικού τύπου, στο τμήμα Λάρισα – Ν. Πόροι – Πλαταμώνας.
Πριν από περίπου δύο μήνες υπήρξε απάντηση του αρμόδιου υπουργού, Κωνσταντίνου Καραμανλή μέσω της οποίας εκείνος προανήγγειλε τις εξελίξεις αφού είχε τονίσει ότι το υπουργείο θα πρότεινε τον χαρακτηρισμό της παλαιάς γραμμής Ν. Πόροι – Πλαταμώνας ως κατηργημένης γραμμής.
Εξήγησε ότι «τα σιδηροδρομικά δρομολόγια στην περιοχή, στην παλαιά σιδηροδρομική γραμμή μεταξύ Σ.Σ. Νέων Πόρων και Σ.Σ. Πλαταμώνα (παλαιός σταθμός) έχουν προ πολλού καταργηθεί».
Ανέφερε ακόμα πως επί του παρόντος ο Σ.Σ. Νέων Πόρων εξυπηρετεί την περιοχή.
Πρόσθεσε ακόμα ότι «δεν έχει υπάρξει όλα αυτά τα χρόνια κανένα ενδιαφέρον από τους σιδηροδρομικούς πάροχους μεταφοράς επιβατών (όπως η εταιρεία ΤΡΑΙΝΟΣΕ ΑΕ),ούτε από κάποιον άλλο Φορέα, για την ενεργοποίηση της εν λόγω γραμμής με δρομολόγηση συρμών στη διαδρομή αυτή (είτε σε μόνιμη ή σε εποχική βάση).
Από την άλλη, η Οργανισμός Σιδηροδρόμων Ελλάδας Ανώνυμη Εταιρεία (ΟΣΕ ΑΕ) είναι σήμερα ο αποκλειστικός διαχειριστής της σιδηροδρομικής υποδομής και δεν διενεργεί σιδηροδρομικές μεταφορές επιβατών».
Τι θα γίνει τώρα
Σύμφωνα με όσα έχουν γίνει γνωστά από το υπουργείο Μεταφορών έχουν διατυπωθεί κατά καιρούς αιτήματα από την Περιφέρεια και τον Δήμο Δίου –Ολύμπου τόσο για ενοικίαση τμήματος της γραμμής, με σκοπό να δημιουργηθεί οδός ήπιας κυκλοφορίας, όσο και για κατάργηση της σιδηροδρομικής γραμμής σε σημεία της, προκειμένου να αξιοποιηθεί η περιοχή του παραλιακού μετώπου στον Πλαταμώνα, η οποία αντιμετωπίζει οξύ πρόβλημα στάθμευσης και δέχεται τους θερινούς μήνες μεγάλο φόρτο επισκεπτών οδικά.
Ακόμη, πρόσφατα, διατυπώθηκε από την Περιφέρεια Πιερίας και συγκεκριμένα τον Δήμο Δίου–Ολύμπου αίτημα για προσωρινή χρήση μικρού τμήματος (μήκους 82,00 μ) της γραμμής Ν. Πόροι – Παλιός Σ.Σ. Πλαταμώνα και των χώρων πλησίον αυτής για τη διέλευση φορτηγών μεταφοράς υλικών προς υλοποίηση του έργου υποδομών της Περιφέρειας «Αντιμετώπιση της Διάβρωσης της ακτής της Δ.Δ. Πλαταμώνα», το οποίο είχε θετική απόκριση της ΟΣΕ ΑΕ.
Ο ιδιαίτερος σταθμός
Ιδιαίτερος και γραφικός είναι ο Σιδηροδρομικός Σταθμός του Πλαταμώνα. Το πανέμορφο πέτρινο κτίριο αποτέλεσε για πολλές δεκάδες χρόνια σημείο αναφοράς για την περιοχή. Πλέον η κατάστασή του είναι πολύ άσχημη όπως καταγράφει και ο φακός της Larissanet. Σκουπίδια, σπασμένες πόρτες και τζάμια, πυκνή βλάστηση είναι κομμάτια που συνθέτουν μια εικόνα που δεν τιμά το χώρο.
Πηγή:larissanet.gr