Το εξοργιστικό κόλπο σε γνωστά προϊόντα – Μικρότερες συσκευασίες, ίδια τιμή
Το φαινόμενο, γνωστό και ως «shrinkflation» κατά το οποίο μικραίνουν οι συσκευασίες αλλά η τιμή παραμένει ίδια δεν αποτελεί νέο φαινόμενο. Παρ’ όλα αυτά, οι ευρωπαϊκές αντιμονοπωλιακές αρχές έχουν ήδη «πλημμυρίσει» με καταγγελίες.
Μόνο το παράρτημα των αρχών στο Αμβούργο είχε 100 επίσημες καταγγελίες καταναλωτών τις δύο τελευταίες εβδομάδες, υπερτριπλάσιο ποσοστό από το συνηθισμένο.
Η λίστα των αρχών συμπεριλαμβάνει έμμεση «αύξηση της τιμής» των αγαθών κατά 14% για τα ζελεδάκια και 20% για τα τσιπς πατάτας. Οι παραγωγοί μαργαρίνης αποκαλούν την αύξηση των τιμών κατά 25% «ως δραματικό μέτρο που αναγκαστήκαμε να λάβουμε λόγω της αύξησης του κόστους σε όλο το εύρος της εφοδιαστικής μας αλυσίδας, συμπεριλαμβανόμενων και των πρώτων υλών».
Οι τιμές των τροφίμων είναι και ο δεύτερος σημαντικότερος λόγος της αύξησης του πληθωρισμού στη Γερμανία μετά την ενέργεια, με ετήσια αύξηση της τάξης του 14% τον Ιούλιο, σχεδόν διπλάσια από τον μέσο όρο. Αυτό, προφανώς, επηρεάζει αρνητικά τα νοικοκυριά, αυξάνοντας το κόστος διαβίωσής τους μετά από μία διετία και πλέον πανδημίας.
«Η παρούσα κατάσταση αποτελεί μόνο την αρχή», τόνισε ο Armin Valet, διατροφολόγος της αντιμονοπωλιακής αρχής του Αμβούργου.
«Η διαδικασία σχεδιασμού, παραγωγής και μετάβασης σε νέες μικρότερες συσκευασίες διαρκεί συνήθως ένα εξάμηνο. Σύμφωνα με την εμπειρία μου, η απάτη αυτή του shrinkflation θα γίνει ακόμα πιο αισθητή το φθινόπωρο, το χειμώνα και τις αρχές του 2023».
Η γερμανική στατιστική υπηρεσία γνωρίζει τι συμβαίνει και έχει ανακοινώσει πως δεν πρόκειται να ξεγελαστεί. Οι ειδικές ομάδες που παρακολουθούν τις τιμές 300.000 αγαθών και υπηρεσιών μηνιαίως μελετούν, παράλληλα, και τις συσκευασίες τους.
Σύμφωνα, τέλος, με το Bloomberg Economics, ο πληθωρισμός στη Γερμανία θα φτάσει το 9,1% το τρέχον τρίμηνο πριν ξεκινήσει τη βραδεία καθοδική του πορεία προς το 2%.
Πηγή: typosthes