Το Γενικό Λύκειο Λιτοχώρου στην Κολωνία στο πλαίσιο Προγράμματος Erasmus+ ΚΑ229
Το Γενικό Λύκειο Λιτοχώρου στο πλαίσιο εγκεκριμένου Ευρωπαϊκού Προγράμματος Erasmus+ ΚΑ229 «Συμπράξεις ανταλλαγών μεταξύ σχολείων» με τίτλο “Nachhaltigkeit lernen–Nachhaltigkeit leben” (Learn sustainability–Live sustainability) συμμετείχε με επιτυχία σε συνάντηση των εταίρων που πραγματοποιήθηκε στην Κολωνία της Γερμανίας το διάστημα 29/11/2021 έως 3/12/2021. Εκ μέρους του Γενικού Λυκείου Λιτοχώρου συμμετείχαν η Διευθύντρια του σχολείου, δρ Ξανθίππη Καραβίδα, ΠΕ02, και η κ. Ευθυμία Καρτσιούκα, ΠΕ02, καθηγήτρια του Λυκείου, μαζί με εκπροσώπους από την Ιταλία, την Ουγγαρία, την Πολωνία και την οικοδέσποινα της συνάντησης, Γερμανία που είναι και η συντονίστρια του προγράμματος.
Οι στόχοι του προγράμματος εστιάζονται στην έννοια της αειφορίας και της προστασίας του περιβάλλοντος και, χάρη στις μετακινήσεις μαθητών και εκπαιδευτικών, στην συγκριτική εξέταση του θέματος σε διαφορετικές χώρες. Επιπλέων στόχος είναι η εργασία σε διαφορετικές πτυχές του προβλήματος σε κάθε χώρα. Οι μαθητές, ακόμη, επιδιώκεται να αποκτήσουν δεξιότητες συνεργασίας (και διεθνούς), κριτικής σκέψης, σύνταξης κειμένων, λήψης συνεντεύξεων, χρήσης ΤΠΕ, όπως και βελτίωσης των δεξιοτήτων τους στις ξένες γλώσσες. Η άμεση εμπειρία της πολυπολιτισμικής Ευρώπης και η γνωριμία με ομότιμους Ευρωπαίους είναι επίσης μια σημαντική πλευρά του προγράμματος.
Το πρόγραμμα στην Κολωνία περιελάμβανε, την πρώτη μέρα, συνάντηση στο σχολείο Montessori-Gymnasium, γνωριμία με τους συναδέλφους του σχολείου, καλωσόρισμα από τη Διευθύντρια και προσφορά αναμνηστικού δώρου από το σχολείο μας στο Montessori-Gymnasium, παρακολούθηση μαθημάτων (Λογοτεχνίας, Χημείας, Πληροφορικής, Αγγλικών, Βιολογίας) και ξενάγηση στους χώρους του σχολείου από μαθητές. Μετά το μεσημέρι, πραγματοποιήθηκε το πρώτο μέρος του εργαστηρίου “ Nachhaltigkeit lernen–Nachhaltigkeit leben ” με συμμετοχή όλων των καθηγητών του προγράμματος στον χώρο του σχολείου, κατά τη διάρκεια του οποίου οριστικοποιήθηκαν τα θέματα πάνω στα οποία θα δουλέψουν και θα δημιουργήσουν οι μαθητές των πέντε χωρών που συμμετέχουν στο πρόγραμμα, συζητήθηκαν οι τελικές λεπτομέρειες των σχεδίων δράσης με ανταλλαγή χρήσιμων ιδεών αλλά και εναλλακτικών σχεδίων και προγραμματίστηκαν και οι επόμενες κινήσεις σε συμφωνημένο χρονοδιάγραμμα.
Το εργαστήριο “Learn sustainability-Live sustainability” συνεχίστηκε το επόμενο πρωί, στον χώρο του σχολείου. Οι συμμετέχοντες καθηγητές παρακολούθησαν ένα σχετικό με τη βιωσιμότητα και την ανακύκλωση workshop με τίτλο: ΄΄ Plastic and beans΄΄ από εκπρόσωπο της εταιρείας ΄΄Plastic 2 Beans΄΄. Η εταιρεία αυτή τηρεί τις βασικές αρχές του εμπορίου βιωσιμότητας: χρησιμοποίηση στη συσκευασία υλικών με το ελάχιστο δυνατό περιβαλλοντικό αποτύπωμα που πληρούν τα βασικά κριτήρια της ανακύκλωσης (αποφυγή χρωμάτων-χρήση ενός υλικού ή υλικών που μπορούν να διαχωριστούν) και ανακύκλωση ή και επαναχρησιμοποίηση των μη φιλικών προς το περιβάλλον υλικών όπως το πλαστικό. Βασίζεται επίσης στη διεθνή συνεργασία, καθώς εισάγει το βασικό προϊόν (κόκκοι καφέ) αποκλειστικά από μικρές, αγροτικές μονάδες καλλιέργειας καφέ της Αιθιοπίας ενισχύοντας την τοπική οικονομία και εξασφαλίζοντας σταθερή, υψηλή ποιότητα προϊόντος, ενώ προωθεί το προϊόν της στην τοπική κοινωνία της Κολωνίας και στην παγκόσμια κοινότητα μέσω διαφήμισης στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Στη συνέχεια, οι εκπαιδευτικοί παρακολούθησαν την εφαρμογή του workshop σε σχολική αίθουσα, όπου η υπεύθυνη της εταιρείας από κοινού με τη διδάσκουσα του προγράμματος ενέπλεξαν τους μαθητές στο εργαστήριο με τη χρήση ηλεκτρονικών εργαλείων όπως οι εννοιολογικοί χάρτες (menti.com) και τα ηλεκτρονικά κουίζ (kahoot.com) αλλά και παραδοσιακές μεθόδους διδασκαλίας (μετωπική και ομαδοσυνεργατική). Η ημέρα συνεχίστηκε με επιμόρφωση των συμμετεχόντων εκπαιδευτικών σε εργαστήριο πληροφορικής του σχολείου πάνω στο βασικό εργαλείο υλοποίησης του προγράμματος και ανακοίνωσης των αποτελεσμάτων των ομάδων κάθε χώρας στην πλατφόρμα eTwinning και Twinspace. Στο τέλος, αποδόθηκε
σε κάθε εκπαιδευτικό του προγράμματος επίσημη βεβαίωση παρακολούθησης.
Την επόμενη ημέρα πραγματοποιήθηκε επίσκεψη στο Tagebau, ένα από τα μεγαλύτερα εργοστάσια εξόρυξης λιγνίτη στη Γερμανία, βορειοδυτικά της Κολωνίας, το οποίο προμηθεύει το 25% της απαιτούμενης ηλεκτρικής ενέργειας όλης της χώρας. Το συγκεκριμένο εργοστάσιο δίνει βαρύ οικολογικό αποτύπωμα στην περιοχή, καθώς επιβαρύνει την ατμόσφαιρα, καταστρέφει κοντινά αλσύλια, ενώ μικροί οικισμοί έχουν ήδη εγκαταλειφθεί και μετεγκατασταθεί ή πρόκειται να μετακινηθούν αναγκαστικά προκειμένου να εξορυχθεί ο λιγνίτης. Στη συνέχεια επισκέφτηκαν το κάμπινγκ Lutzerath, σε κοντινή απόσταση από το εργοστάσιο εξόρυξης λιγνίτη και ξεναγήθηκαν από υπεύθυνο του κάμπινγκ. Σε αυτό διαμένουν μόνιμα γύρω στους 100 οικολόγους-ακτιβιστές που διαμαρτύρονται για την περιβαλλοντική επιβάρυνση που επιφέρει στην περιοχή το εργοστάσιο εξόρυξης λιγνίτη. Πολλοί από αυτούς διαμένουν σε δεντρόσπιτα που κατασκεύασαν οι ίδιοι διαβιώντας μόνο με τα απολύτως απαραίτητα, ως ένδειξη διαμαρτυρίας της μη χρησιμοποίησης εναλλακτικών και πιο φιλικών προς το περιβάλλον μορφών ενέργειας.
Η ημέρα ολοκληρώθηκε με τον απολογισμό του προγράμματος έως τώρα, στον οποίο συμμετείχαν όλοι οι εμπλεκόμενοι εταίροι, ενώ ζητήθηκε και πραγματοποιήθηκε από όλους η αξιολόγηση της συνάντησης. Στο περιθώριο των εργασιών οι εκπαιδευτικοί επισκέφθηκαν από κοινού ή κατά ομάδες χώρους πολιτιστικού ενδιαφέροντος, ενώ τους δεξιώθηκε δύο φορές η διοργανώτρια χώρα σε καλαίσθητους- ιστορικούς χώρους της περιοχής. Οι εκπαιδευτικοί του σχολείου μας αποχώρησαν έχοντας στις αποσκευές τους πολύτιμες γνώσεις, εμπειρίες, γνωριμίες και συναισθήματα θετικά, τόσο για την εξαίρετη φιλοξενία, όσο και για την εδραίωση του ευρωπαϊκού προσανατολισμού του σχολείου και τη συνεργατική προσπάθεια ενίσχυσης της οικολογικής ευαισθησίας για την αειφορική διαχείριση των πόρων.