Ασθμαίνοντας προχωρούν οι διανομές με εταιρείες courier και καθώς οι γιορτές πλησιάζουν, αυξάνεται η ανησυχία για το τι θα γίνει με τις τις ταχυμεταφορές. Το Sputnik μίλησε με ειδικούς του κλάδου και μεταφέρει την εικόνα που δίνουν.

Μπορεί το δεύτερο lockdown να ξεκίνησε λίγο υποτονικά όσον αφορά τις ηλεκτρονικές αγορές, αλλά λίγο πριν από τη Black Friday, οι παραγγελίες πήραν φωτιά. Τώρα, τόσο καταναλωτές όσο και εταιρείες ταχυμεταφορών, έχουν το βλέμμα στραμμένο στις 14 Δεκεμβρίου.

Σύμφωνα με τις πληροφορίες του Sputnik, αν τα επιδημιολογικά δεδομένα το επιτρέπουν, απ’ αυτή την ημερομηνία κι έπειτα (σ.σ. 14 Δεκεμβρίου), θα αρχίσει να ανοίγει τμηματικά το λιανεμπόριο, ενώ δεν αποκλείεται μάλιστα να ανοίξουν και τα εμπορικά κέντρα στις 21 Δεκεμβρίου. Παρ’ όλ’ αυτά, όπως έχει ήδη αποδείξει η πραγματικότητα, πολλές φορές, τα όσα ακούγονται και διαρρέουν, τελικώς δεν επιβεβαιώνονται.

Τι συμβαίνει λοιπόν ως τότε με τις εταιρείες ταχυμεταφορών, τα γνωστά σε όλους courier;

 

Ποιοι είναι οι χρόνοι αποστολής μέσω courier αυτή τη στιγμή

Σύμφωνα με πληροφορίες από την ACS, την τρέχουσα εβδομάδα, ο μέσος χρόνος διακίνησης των αποστολών αναμένεται να φθάσει τις 6 εργάσιμες ημέρες, ενώ ενδέχεται, κυρίως σε Αττική και Θεσσαλονίκη, να ξεπεράσει και τους χρόνους αυτούς. Μάλιστα, η εταιρεία συνιστά στους καταναλωτές να αποφεύγουν την αποστολή ευπαθών προϊόντων αυτές τις ημέρες.

Την Τρίτη, 8 Δεκεμβρίου, «ξεκλείδωσε» ξανά τις υπηρεσίες της μετά από πέντε ημέρες και η Γενική Ταχυδρομική, ο δεύτερος μεγαλύτερος παίκτης της αγοράς των ταχυμεταφορών.

Σύμφωνα με πληροφορίες του Sputnik, η εταιρεία ξαναπάτησε το «on» σε συγκεκριμένες, όμως, παραγγελίες: Σε αυτές που έχουν βάρος μέχρι 5 κιλά και ύψος ως 50 εκατοστά. Μάλιστα, σύμφωνα με την πηγή μας, ένα μεγάλο κομμάτι των παραγγελιών που δεν έχουν διακινηθεί αφορούν σε είδη τεχνολογίας, αλλά και είδη ένδυσης και υπόδησης.

Τη δεδομένη στιγμή, η εκτίμησή τους είναι ότι ο μέσος χρόνος αποστολής θα αρχίσει να είναι στις 3 ημέρες, αλλά ο φόβος ότι οι παραγγελίες μπορεί να «γιγαντωθούν» αν τα καταστήματα μείνουν κλειστά είναι μεγάλος. Κι οι ίδιοι, πάντως, θεωρούν ότι μετά τις 7 Ιανουαρίου αναμένεται να εξομαλυνθεί το σύστημα των παραγγελιών. Η συγκεκριμένη εταιρεία πάντως λάνσαρε τη Δευτέρα, 7/12, τη νέα VIP υπηρεσία όπου κάποιος μπορεί να παίρνει το δέμα του πιο γρήγορα, πληρώνοντας βέβαια αλμυρό αντίτιμο – τη διπλάσια τιμή.

Όσο για τα ΕΛΤΑ, αυτή τη στιγμή, o μέσος χρόνος παράδοσης είναι οι 5 με 6 ημέρες, αλλά δεν είναι λίγες οι περιπτώσεις που μπορεί να φτάσουν και τις 8. H ανησυχία και εδώ για το τι μέλλει γενέσθαι την επόμενη εβδομάδα είναι μεγάλη.

 

Τι μεταφέρουν άνθρωποι από e-shop

«Δεν γίνεται μια αγορά που κάνει τζίρο 3,5 δισ. ευρώκάθε Χριστούγεννα να εξυπηρετηθεί από 10 εταιρείες κούριερ» μας λένε χαρακτηριστικά από το Γραφείο Τύπου της Jumbo – της οποίας το ηλεκτρονικό κατάστημα έχει κατεβάσει ρολά για δεύτερη φορά μέσα σε έναν μήνα.

Όπως συνεχίζουν να μας εξηγούν, ο τζίρος από το ηλεκτρονικό εμπόριο ανέρχονταν προ πανδημίας για τα Jumbo στο 2,5%, ενώ τώρα έχει σκαρφαλώσει στο 5%.

Από την άλλη, το ότι το σύστημα ήταν ανέτοιμο για όλο αυτό το… μπαμ είναι μια πραγματικότητα. Όπως μας είπαν από την εταιρεία Jumbo: «Είμαστε η μοναδική από τις 17 χώρες όπου δραστηριοποιούμαστε όπου το e-shop έχει κατεβάσει ρολά. Στην ουσία, βέβαια, δεν γίνεται να περάσεις όλο το ελληνικό λιανεμπόριο μέσα από μια καρφίτσα».

Υπάλληλος σε κεντρικό βιβλιοπωλείο της Αθήνας, μας είπε με τη σειρά του τα εξής: «Συνεργαζόμαστε κυρίως με μια από τις μεγαλύτερες εταιρείες. Τις τελευταίες πέντε ημέρες συμβαίνει το εξής: Από τις 13:00 κατεβαίνει το σύστημα και το ανοίγουν πάλι μετά τις 20:00. Αυτή τη στιγμή έχουμε στην ουρά προς παράδοση 6.000 παραγγελίες. Η αλήθεια βέβαια είναι ότι ο κόσμος έχει τρελαθεί, παραγγέλνει σαν… να μην υπάρχει αύριο. Δεν μπορείς, ειλικρινά να την παρακολουθήσεις αυτή τη συμπεριφορά. Στην αρχή, το δεύτερο lockdown ξεκίνησε σχετικά χαλαρά, αλλά τις τελευταίες δύο εβδομάδες έχει γίνει πραγματικά χαμός».

 

Τι απαντούν για το θέμα οι εταιρείες ταχυμεταφορών

Σύμφωνα με στοιχεία της ACS, η εταιρεία από την τελευταία εβδομάδα του Νοεμβρίου έχει αύξηση του όγκου αποστολών κατά 80% σε σχέση με την αντίστοιχη περσινή περίοδο και κατά 50% σε σχέση με το προηγούμενο lockdown.

Πηγές της εταιρείας τονίζουν πως ο συνδυασμός του δεύτερου lockdown, της Black Friday και της προ εορταστικής περιόδου οδήγησε σε πρωτοφανή επίπεδα αποστολών. Μάλιστα, όπως σημειώνουν, στο περασμένο lockdown, οι καταναλωτές είχαν τη δυνατότητα να αγοράσουν με φυσική παρουσία αρκετά προϊόντα από τα καταστήματα σούπερ μάρκετ, κάτι που τώρα όμως δεν επιτρέπεται. Αυτά τα προϊόντα δεν είναι λίγα: βιβλία, ρούχα, υποδήματα, ηλεκτρικές και οικιακές συσκευές, είδη για την κουζίνα (π.χ. κατσαρόλες, πιάτα, ποτήρια) και είδη κηπουρικής.

Τα προαναφερθέντα είδη πωλούνται πλέον και από τα σούπερ μάρκετ μόνο μέσω των e-shop τους. Άλλη μια διαφορά, σε σχέση με το lockdown του Μαρτίου, είναι ότι πλέον παραμένουν σε λειτουργία οι εταιρείες, η βιομηχανία και χονδρεμπόριο και επιτρέπονται όλες οι δραστηριότητες του πρωτογενούς τομέα.

Όπως σημειώνουν από την ACS, οι ταχυμεταφορείς είχαν προετοιμαστεί για όγκους ίδιους ή και ελαφρά υψηλότερους (έως 15%) του πρώτου lockdown. Τελικά, όπως λένε: «Προέκυψαν πολύ υψηλότεροι όγκοι, οι οποίοι απαιτούν και διπλάσιες υποδομές, εξοπλισμό, αλλά και προσωπικό σε όλα τα επίπεδα, κάτι που δεν μπορούσε να προβλεφθεί με ακρίβεια – αλλά και να είχε προβλεφθεί, το πιθανότερο είναι ότι δεν ήταν εφικτό να καλυφθεί/υλοποιηθεί σε μόλις μερικούς μήνες».

Στην ερώτηση «Πόσες προσλήψεις έχει κάνει η εταιρεία για να αντιμετωπίσει τον αυξανόμενο όγκο δουλειάς;» η απάντηση της εταιρείας είναι πως από την αρχή του πρώτου lockdown έως σήμερα προσέλαβε πάνω από 500 εργαζόμενους. Τέλος, κατά την γνώμη τους «επικρατεί η λανθασμένη εντύπωση ότι η δουλειά των εργαζομένων στις ταχυμεταφορές είναι απλή. Αυτό δεν ευσταθεί, καθώς υπάρχει μια ευρεία γκάμα στοιχείων που πρέπει να γνωρίζει ο εργαζόμενος, από θέματα προστασίας προσωπικών δεδομένων έως τα ηλεκτρονικά συστήματα της εταιρείας και βασικές αρχές ταχυμεταφορών. Σίγουρα, ο χρόνος εκπαίδευσης ξεπερνάει κατά πολύ τη μία εβδομάδα και για να θεωρηθεί ο εργαζόμενος άρτια εκπαιδευμένος και έτοιμος να αναλάβει καθήκοντα, αυτός ο χρόνος μπορεί να φτάνει και τον έναν μήνα».

To ότι πάντως χρειάζονται πολύ περισσότεροι είναι αναντίρρητο. Στο site της ACS, ένα banner γράφει χαρακτηριστικά: «Ευκαιρία απασχόλησης για άμεση πρόσληψη! Θέλεις να εργαστείς στο δίκτυο της ACS; Ζητούνται άμεσα διανομείς».

 

«Προσπαθούμε να διανείμουμε κατά προτεραιότητα πακέτα δώρων»

Όπως μας είπαν πάντως ειδικά για τα δώρα και τις γιορτές: «Η ACS κατανοεί πλήρως την ανθρώπινη ανάγκη για την ανταλλαγή δώρων μεταξύ αγαπημένων προσώπων.  Γι’ αυτό και προσπαθούμε όταν αναγνωρίζουμε πακέτα δώρων να τα διανείμουμε κατά προτεραιότητα. Απαιτείται όμως κατανόηση των δεδομένων και των συνθηκών και οι καταναλωτές να έχουν υπομονή μέχρι να αρθεί το lockdown και οι περιορισμοί ώστε -όπως έγινε και στο πρώτο lockdown- να υπάρχει σταδιακά αποκατάσταση της κανονικότητας, κάτι το οποίο προβλέπεται να γίνει μετά το τέλος της εορταστικής περιόδου – καθώς με το άνοιγμα των φυσικών καταστημάτων τον Δεκέμβριο, εφόσον αυτό πραγματοποιηθεί, θα πέσει μεν ο ρυθμός αύξησης των αποστολών από τις online παραγγελίες, αλλά και πάλι θα διατηρηθεί σε επίπεδα άνω των δυνατοτήτων της αγοράς. Θα πρέπει, επίσης, να ληφθεί υπόψιν πως όταν κάποια εταιρεία ταχυμεταφορών δηλώνει μερική ή ολική αδυναμία λήψης νέων εντολών από πελάτες, αυτό μοιραία θα οδηγήσει στην αύξηση της εμπορικής κίνησης για τις υπόλοιπες εταιρείες, ανεβάζοντας τους χρόνους παράδοσης».

Από τις 50.000 αποστολές ανά ημέρα στις 200.000 παραγγελίες κάθε 24ωρο

Το ότι ο όγκος των παραδόσεων είναι εξωπραγματικός επιβεβαιώνεται και από τις υπόλοιπες εταιρείες. Τα νούμερα από τις ταχυμεταφορές των ΕΛΤΑ είναι ενδεικτικά: προ καραντίνας και πριν τα ΕΛΤΑ επενδύσουν σε υποδομές για να μπορούν να αυξήσουν τον όγκο των αποστολών τους, διεκπεραίωναν 50.000-60.000 αποστολές την ημέρα. Τώρα κατάφεραν να τις φτάσουν στις 80.000 με 100.000.

Αλλά οι παραγγελίες έχουν πια σκαρφαλώσει στις 200.000 την ημέρα, ενώ σε αυτές προστέθηκαν, όπως και στην ACS, οι παραγγελίες από εταιρείες ταχυμεταφορών που δηλώνουν προσωρινή αναστολή υπηρεσιών μιας και οι πελάτες βγαίνουν προς αναζήτηση νέου διανομέα.

 

H μαρτυρία ενός κούριερ

Ο Δημήτρης, εργαζόμενος εδώ και δύο χρόνια σε μεγάλο υποκατάστημα γνωστής εταιρείας κούριερ, στην περιοχή της Ευελπίδων, μας μετέφερε τα εξής: «Μας βάζουν πλαφόν να παραδίδουμε 10 με 12 κομμάτια την ώρα. Στην πραγματικότητα, όμως, μας πιέζουν να παραδίδουμε πολλά παραπάνω κι ειδικά αυτή τη στιγμή όπου τα προϊόντα στοιβάζονται το ένα πάνω στο άλλο για ημέρες. Η επικινδυνότητα αυτής της δουλειάς είναι μεγάλη, κανείς δεν την κάνει εύκολα για αυτά τα 600 ευρώ τον μήνα. Πολλοί το δοκιμάζουν και φεύγουν σε λίγες ημέρες. Δεν παίρνουμε καμία ανάσα ανάμεσα στις παραγγελίες. Δεν αντέχεται ο ρυθμός, είναι σαν σκλαβιά».

Μάλιστα, σύμφωνα με τον Δημήτρη, στον «χορό» σε αυτό το lockdown, όπως και στο προηγούμενο, έχουν μπει και οι εταιρείες ραδιοταξί.  Σύμφωνα με τον Δημήτρη, αυτή τη στιγμή γύρω στα πέντε οχήματα μεταφέρουν παραγγελίες του υποκαταστήματος στο οποίο εργάζεται. Κατά την εκτίμηση πάντως του ίδιου,  και την εικόνα που έχει από αυτά που μεταφέρει και αυτά που υπάρχουν στοιβαγμένα στην αποθήκη, μόνο μετά τις γιορτές μπορεί να εξομαλυνθεί αυτή η κατάσταση.

Την ίδια στιγμή, το ότι τα πακέτα που μεταφέρονται πια είναι πιο μεγάλα –αφού ο κόσμος παραγγέλνει πια κυριολεκτικά τα πάντα– κάνει την κατάσταση ακόμα πιο δύσκολη, μιας και αντί να γεμίσουν το μηχανάκι τους με πολλά μικρά πακέτα για μια συγκεκριμένη περιοχή, αναγκάζονται να πηγαινοέρχονται από τα κεντρικά και πάλι πίσω στη γειτονιά, πολλές φορές. Και φυσικά δεν είναι μόνο οι αποστολές των παραγγελιών, αλλά και οι επιστροφές των προϊόντων, ένα παράλληλο, αλλά επίσης πολύ διογκωμένο, σύστημα.

 

 

 

Πηγή: sputniknews.gr