Βραβείο στην Ελλάδα γιατί πέτυχε τη μεγαλύτερη μείωση θανάτων από τροχαία
Μείωση των θυμάτων τροχαίου κατά τη δεκαετία 2010 – 2020 στην Ελλάδα. Ποια τα ποσοστά σε άλλα κράτη της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Σημειώνοντας μείωση κατά 54% των θυμάτων στους δρόμους, από τροχαία ατυχήματα, τη δεκαετία 2010 – 2020, η Ελλάδα βραβεύτηκε από το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο Ασφάλειας Μεταφορών (ETSC).
Βέβαια, αλήθεια είναι ότι ως κράτος δεν έχουμε κάνει όλες τις ενέργειες που απαιτούνται, στον τομέα της οδικής ασφάλειας, ωστόσο η βελτίωση του εθνικού δικτύου, με σύγχρονους αυτοκινητοδρόμους, η μείωση της κυκλοφορίας στην περίοδο της κρίσης και τα κάπως περισσότερα μέτρα αστυνόμευσης, έφεραν την Ελλάδα από τους 1.258 νεκρούς στην άσφαλτο, το 2010, να μειώνοντας σε 579 το 2020.
Το 2010 η Ελλάδα μετρούσε 113 θανάτους ανά εκατομμύριο κατοίκων, έναντι 67 που ήταν τότε ο αντίστοιχος μέσος όρος στην ΕΕ.
Πάντως, το 2020, παρά τη θεαματική βελτίωση σε επίπεδο ποσοστών, η Ελλάδα μέτρησε 54 θανάτους ανά εκατομμύριο έναντι 42 θανάτων ανά εκατομμύριο, που είναι ο μέσος όρος στην ΕΕ.
Η βραβευμένη Ελλάδα στην 23η θέση σε αριθμό θανάτων από τροχαία
Βέβαια, σε καμία περίπτωση δεν μπορούμε να χαιρόμαστε, όταν χάνονται ανθρώπινες ζωές, ούτε να εφησυχάζουμε, παρά μόνο να εντείνουμε τις ενέργειες για πιο ασφαλή κυκλοφορία.
Με το -54% σε θανάτους στην άσφαλτο την περασμένη δεκαετία, η χώρα μας ήταν η μόνη στην ΕΕ που πέτυχε τον στόχο της μείωσης σε ποσοστό μεγαλύτερο του 50%. Σε επίπεδο ΕΕ, η αντίστοιχη μείωση, κατά μέσο όρο, ήταν 37%.
Συνολικά στην Ε.Ε., κύρια αιτία της μείωσης κατά 17% των θανάτων από τροχαία συμβάντα την περασμένη χρονιά, ήταν ο περιορισμός των μετακινήσεων λόγω της πανδημίας του Covid-19.
Το 2020 οι θάνατοι από τροχαία συμβάντα στην Ε.Ε. αριθμούσαν 4.000 λιγότερους από την προηγούμενη χρονιά, σύμφωνα με τη νέα έκθεση που δημοσιεύτηκε σήμερα από το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο Ασφάλειας Μεταφορών (ETSC), ενεργό Μέλος του οποίου αποτελεί το Ινστιτούτο Οδικής Ασφάλειας (Ι.Ο.ΑΣ.) «Πάνος Μυλωνάς».
Στους δρόμους της Ε.Ε. το 2020, 18.844 άνθρωποι έχασαν τη ζωή τους σε τροχαία συμβάντα, 10.847 λιγότεροι σε σύγκριση με το 2010, αντιστοιχώντας σε μία μείωση κατά 37%. Η εξοικονόμηση κόστους χάρη στη μείωση του αριθμού των θανάτων εκτιμάται σε περίπου 156 δισεκατομμύρια ευρώ, σύμφωνα με έρευνα της Ε.Ε.
Mόνο ένα κράτος-μέλος της Ε.Ε. ξεπέρασε τον ευρωπαϊκό στόχο για μείωση των θανάτων από τροχαία συμβάντα στο 50% κατά τη διάρκεια της δεκαετίας του 2020, και ήταν η Ελλάδα με μείωση κατά 54%. Πορτογαλία, Κροατία, Ισπανία, Βέλγιο, Σλοβενία, Ιταλία, Λιθουανία, Βουλγαρία, Δανία, Αυστρία και Ουγγαρία, σημείωσαν μείωση άνω του 37%, μέσου όρου της Ε.Ε., ενώ άλλες χώρες δεν παρουσίασαν την ίδια πρόοδο. Η Ολλανδία είχε τη χαμηλότερη μείωση στους θανάτους κατά 5% και το Ηνωμένο Βασίλειο κατά 14% τα τελευταία 10 χρόνια.
«Τελικά, η οδική ασφάλεια είναι ζήτημα δημόσια υγείας. Ο COVID-19 σκότωσε 3,5 εκατομμύρια ανθρώπους σε όλο τον κόσμο. Την τελευταία δεκαετία, τουλάχιστον 13 εκατομμύρια άνθρωποι έχασαν τη ζωή τους στους δρόμους του πλανήτη. Η ιδιαίτερη και αναγκαία παγκόσμια αντίδραση στην πανδημία έδειξε στην πράξη πώς μπορούν να δράσουν αυτοί που χαράσσουν πολιτικές και η κοινωνία στο σύνολό της, όταν η πλειονότητα των πολιτών αγωνίζονται για το κοινό καλό. Μπορούμε να εστιάσουμε με τον ίδιο τρόπο και στις προκλήσεις της οδικής ασφάλειας;», αναρωτήθηκε ο Antonio Avenoso, εκτελεστικός διευθυντής του ETSC.
Το βραβείο για τη μεγαλύτερη μείωση των θυμάτων από τροχαία σε πανευρωπαϊκό επίπεδο στο διάστημα των τελευταίων δέκα ετών, από το «European Transport Safety Council», παρέλαβε εκ μέρους του υπουργού Υποδομών και Μεταφορών Κώστα Καραμανλή, ο υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών Γιάννης Κεφαλογιάννης, μέσω… τηλεδιάσκεψης.
(Δελτίο τύπου)