Για γκρίζα διαφήμιση και για φοροδιαφυγή διαρκείας
Οι αρχές προστασίας καταναλωτή στις χώρες-μέλη της ΕΕ αναμένεται να προχωρήσουν σε συστάσεις σε influencers για «γκρίζα» διαφήμιση και ενδεχόμενη παραπλάνηση του καταναλωτικού κοινού.
Tο φαινόμενο του influencer marketing έρχεται να εκτοπίσει –ή τουλάχιστον να αποδυναμώσει– την ισχύ παραδοσιακών μέσων όπως ο έντυπος Τύπος ή ακόμη και η τηλεόραση. Και σε αυτό στηρίζεται η ανθηρή παραοικονομία των πληρωμένων κλικ ή ακόμη και των ψεύτικων λογαριασμών.
Σύμφωνα με έρευνα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και των εθνικών αρχών προστασίας καταναλωτή σε 22 κράτη-μέλη, μεταξύ των οποίων και στην Ελλάδα, αλλά και στη Νορβηγία και στην Ισλανδία, το 97% των influencers, των ατόμων δηλαδή που διαθέτουν σημαντικό αριθμό ακολούθων που μπορεί να ξεπεράσει ακόμη και το 1 εκατομμύριο, στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, αναρτά διαφημιστικό περιεχόμενο.
Ωστόσο, συστηματικά μόνον 1 στους 5 καθιστά σαφές ότι αυτό είναι προωθητικού χαρακτήρα, με την Κομισιόν και τις αρχές προστασίας καταναλωτή να έχουν πραγματοποιήσει έρευνα «σκούπα» (sweep) σε αναρτήσεις.
Βάσει των ευρημάτων της έρευνας, το 78% των επαληθευμένων λογαριασμών influencers ασκούσε εμπορική δραστηριότητα, ενώ μόλις το 36% αυτών αποκάλυπτε τον εμπορικό χαρακτήρα τους.
Το 30% δεν παρείχε στοιχεία της εταιρείας στις αναρτήσεις του, όπως διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου, επωνυμία, ταχυδρομική διεύθυνση ή αριθμό μητρώου.
Επίσης, το 38% αυτών δεν έκανε χρήση των λειτουργιών των πλατφορμών που χρησιμεύουν για τη δήλωση του εμπορικού περιεχομένου, όπως η επιλογή «πληρωμένη συνεργασία» στο Instagram. Αντιθέτως, επέλεξε διαφορετική διατύπωση, όπως «συνεργασία» (16%), «σύμπραξη» (15%) ή γενικές ευχαριστίες προς τη συνεργαζόμενη μάρκα (11%).
Πηγή:dnews