O θεσμός της Black Friday συμπλήρωσε φέτος στην Ελλάδα μια εξαετία (εισήχθη το 2015) και τη φετινή χρονιά είχε την ιδιαιτερότητα των αποκλειστικά on-line αγορών λόγω της πανδημίας του κορωνοϊού.

Οι ηλεκτρονικές πωλήσεις έδωσαν ανάσα στο λιανεμπόριο που βρίσκεται στη μέγγενη του lockdown. Έτσι κι αλλιώς και ανοιχτά να ήταν τα καταστήματα, οι καταναλωτές αισθάνονται πια περισσότερο ασφαλείς κρατώντας ανά χείρας το ποντίκι του υπολογιστή και αποφεύγοντας την όποια επαφή, ή συγχρωτισμό για τις αγορές τους.

Για μια ακόμη χρονιά ο αμερικάνικος καταναλωτικός… θεσμός επιμηκύνθηκε από τη μια μέρα σε δεκαήμερο, εκτοξεύοντας κατά 45% της ζήτησης υπηρεσιών διανομής, η οποία καταγράφηκε ήδη από τις αρχές του μήνα λόγω των προσφορών που ξεκίνησαν από την περίοδο των ενδιάμεσων εκπτώσεων και κορυφώθηκαν την Black Friday. Από έναν μέσο όρο 315.000 ημερήσιες αποστολές, προ πανδημίας, σήμερα έχουμε φτάσει τις 500.000 ανά ημέρα.

Μεγάλοι και μικροί παίκτες του λιανεμπορίου συμμετείχαν στη φετινή Μαύρη Παρασκευή με πολλά και διαφορετικά «όπλα» στη φαρέτρα τους, έχοντας προσαρμόσει τις προσφορές τους στις διαφοροποιημένες ανάγκες των καταναλωτών. Οι πρώτες εκτιμήσεις κάνουν λόγο για τζίρο που παρά τους αρχικούς δισταγμούς, άγγιξε τελικά το 1,5 δις. ευρώ, που αποτελούσε τον αρχικό φετινό στόχο για τη Black Friday.

Σύμφωνα με πηγές της αγοράς, τα δύο είδη που έκαναν θραύση τη φετινή χρονιά ήταν οι ρομποτικές σκούπες και οι τηλεοράσεις. Λογικό, από τη στιγμή που η φετινή… επέτειος συνέπεσε με καραντίνα. Από τη μία τα νοικοκυριά αναζητούν πιο εύκολους τρόπους για καθαρό σπίτι (λόγω και της επιβάρυνσης πολλών εξ’ αυτών από τη διαρκή παραμονή των παιδιών εντός τους), από την άλλη θέλουν να έχουν όσο το δυνατόν καλύτερη οικιακή διασκέδαση.

Ήταν βέβαια και οι προσφορές, που σε αυτά τα δύο είδη κινήθηκαν σε πολύ καλό επίπεδο. Στις τηλεοράσεις οι μειώσεις τιμών άγγιξαν και έως και το 50%, γεγονός που ενεργοποίησε τα αντανακλαστικά των καταναλωτών. Από εκεί και πέρα, μεγάλη ήταν η ζήτηση για ηλεκτρονικές ζυγαριές και είδη γυμναστικής, όπως και για διαφορετικού τύπου οικιακές συσκευές (αρτοπαρασκευαστές, κουζινομηχανές, αφυγραντήρες). Καρέκλες γραφείου και είδη δικτύωσης σπιτιού, όπως wifi extender, router κ.ά. ήταν μερικά ακόμα από τα προϊόντα που πρωταγωνίστησαν στις προτιμήσεις των καταναλωτών.

Εν αντιθέσει, πολύ μικρότερη ήταν η ζήτηση για ηλεκτρονικούς υπολογιστές, αφού η τεράστια ζήτηση παγκοσμίως εξαιτίας των lockdown είχε ως αποτέλεσμα να λάμψουν διά της απουσίας τους οι προσφορές στα laptop. Σε αυτά τα είδη αποτελεί καιρό τώρα σχήμα οξύμωρο η έννοια «value for money» και η (απογοητευτική) κατάσταση δεν άλλαξε ούτε με την Black Friday. Αυτός είναι και ο λόγος που όλοι και περισσότεροι Έλληνες καταναλωτές καταφεύγουν στην οικονομικότερη λύση των ανακατασκευασμένων pc (refurbished).

Με πιο χαρακτηριστικό παράδειγμα τα φορητά pc, υπήρξαν και κάποια άλλα προϊόντα που αντί για το «grand offer» που αποτελεί το σήμα κατατεθέν της συγκεκριμένης ημέρας, προσφέραν εκπτώσεις της τάξης του 10%, εκπλήσσοντας δυσάρεστα τους καταναλωτές.

Σε ότι αφορά τις αγορές από το ebay, κυρίαρχη επιλογή των Ελλήνων καταναλωτών ήταν και φέτος τα gadget των smart phones (θήκες, τα καλύμματα, τα προστατευτικά οθόνης), καθώς και λάμπες φωτισμού, σύμφωνα με τα στοιχεία που παρουσίασε η μεγάλη αμερικανική πλατφόρμα ηλεκτρονικού εμπορίου.

Πολλά καταστήματα πάντως διαφημίζουν ότι η περίοδος των προσφορών θα επεκταθεί για μία ακόμα εβδομάδα, με αφορμή και την «Cyber Monday», η οποία καθιερώθηκε το 2005 στην αμερικανική αγορά και αφορά την τελευταία Δευτέρα του Νοεμβρίου.

 

 

 

Πηγή: menshouse.gr