Οι νέοι και οι νέες της χώρας μας, η «νέα γενιά» μας, είναι σε μεγάλο βαθμό οικονομικά «αναλφάβητοι»: Δεν γνωρίζουν δηλαδή βασικές έννοιες των Αρχών της Οικονομίας, σε περίοδο υφέσεων και συνεχούς ανάγκης για τη λήψη κρίσιμων οικονομικών αποφάσεων από τις κυβερνήσεις των χωρών της Ευρωπαϊκής Ενωσης αλλά και της υφηλίου. «Κάτω από τη βάση» έγραψε, έτσι, το 50% των τελειόφοιτων των λυκείων της χώρας στον μεγάλο πανελλαδικό οικονομικό διαγωνισμό που διοργανώθηκε την άνοιξη από το Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών και επαναλαμβάνεται το 2021. Ο «Ερμής» ήταν μια πρωτοβουλία του ΟΠΑ που διοργανώθηκε πανελλαδικά και αποτέλεσε τον πρώτο ετήσιο μαθητικό διαγωνισμό στα Οικονομικά για μαθητές της Γ’ τάξης των λυκείων της χώρας μας, με στόχο ακριβώς να δείξει τις πραγματικές ανάγκες σε θέματα οικονομικού εγγραμματισμού των νέων.

Κάτι που άλλωστε αποδεικνύουν ανά τριετία και οι εκπαιδευτικοί διαγωνισμού Pisa του ΟΟΣΑ, όταν καταγράφουν μεγάλα ποσοστά μαθητών που «παπαγαλίζουν» τα περιεχόμενα σχολικών βιβλίων, αλλά δεν μπορούν να καταλάβουν την πρακτική εφαρμογή των όσων διδάσκονται στην καθημερινότητά μας.

Η συζήτηση αποκτάει ιδιαίτερο ενδιαφέρον εν μέσω της σύνταξης νέων αναλυτικών προγραμμάτων από το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής, τα οποία και θα πρέπει να έχουν ως κύρια «αποστολή» να αντιμετωπίσουν αυτή ακριβώς την εκπαιδευτική δυσλειτουργία που παρουσιάζεται στο ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα.

Στον διαγωνισμό του ΟΠΑ η αρμόδια επιτροπή επέλεξε ακριβώς θέματα από τα σχολικά βιβλία των μαθητών για να εξετάσει τους υποψηφίους στα ερωτήματά του. Οπως έδειξαν όμως αυτά, ο οικονομικός εγγραμματισμός των μαθητών και μαθητριών της χώρας βρίσκεται κυριολεκτικά στη «βάση», καθώς οι μισοί από τους μαθητές που συμμετείχαν δεν μπορούσαν να απαντήσουν στα ερωτήματά του. Αποτέλεσμα: Και στην οικονομική θεωρία οι γνώσεις που δίνονται στα σχολεία και στο εκπαιδευτικό μας σύστημα δεν είναι επαρκείς.

Το ευχάριστο των παραπάνω, ωστόσο, ήταν ότι στον διαγωνισμό (που ήταν εθελοντικός) ανταποκρίθηκαν με κέφι πολλοί μαθητές και μαθήτριες των σχολείων της χώρας μας, γεγονός που αποδεικνύει τη δίψα των νέων για γνώση. Και φυσικά από αυτόν προέκυψαν οι αριστούχοι που βραβεύτηκαν από το ίδρυμα και τους αρμόδιους καθηγητές του.

 

Βραβεία και έπαινοι

Ο καθορισμός των βραβείων και επαίνων έγινε με βάση τη μέση βαθμολογία που έλαβαν οι συμμετέχοντες, ενώ απονεμήθηκαν 21 εθνικά βραβεία και 28 περιφερειακοί έπαινοι.

Οπως λένε οι καθηγητές του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών, «με την ενέργειά του αυτή το ίδρυμα στόχευσε στο να συμβάλει στη διάδοση της οικονομικής παιδείας στη νέα γενιά της χώρας μας και να καλλιεργήσει την άμιλλα στη γνώση». Κι αυτό γιατί η παροχή οικονομικής παιδείας στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση της χώρα μας είναι εξαιρετικά περιορισμένη, σε αντίθεση με την ευρεία διάδοση που έχει σε άλλες ανεπτυγμένες και αναπτυσσόμενες χώρες. Ο διαγωνισμός έτσι φιλοδοξεί να αποτελέσει θεσμό, να διαδώσει την ανάγκη μεγαλύτερης εξοικείωσης με τις οικονομικές σπουδές και να ενισχύσει τα κίνητρα για την επιλογή αντίστοιχων σπουδών από τους τελειοφοίτους λυκείου.

 

Ξανά ο «Ερμής» την άνοιξη

Η ελληνική Pisa στα Οικονομικά, ο φετινός διαγωνισμός «Ερμής», την ερχόμενη άνοιξη σε δύο φάσεις: Ηλεκτρονικά το Σάββατο 20 Μαρτίου και διά ζώσης το Σάββατο 17 Απριλίου. Οι αιτήσεις συμμετοχής θα γίνονται δεκτές έως και τις 24 Ιανουαρίου μέσω Διαδικτύου στον ιστότοπο του διαγωνισμού (www.diagonismos.ermis.aueb.gr).

Στην πρώτη φάση, που θα διεξαχθεί ηλεκτρονικά με την εξ αποστάσεως μέθοδο το Σάββατο 20 Μαρτίου 2021 και ώρα 16.00-19.00, θα λάβουν μέρος όλοι οι μαθητές της Γ’ λυκείου που θα δηλώσουν συμμετοχή. Η διαδικασία αυτή απαλλάσσει τους συμμετέχοντες από την υποχρέωση μετάβασης και παρουσίας στις αίθουσες των εξετάσεων. Στη δεύτερη, που θα διεξαχθεί το Σάββατο 17 Απριλίου 2021 και ώρα 09.00-12.00, θα λάβουν μέρος μόνο οι 300 πρώτοι επιτυχόντες-διακριθέντες της πρώτης φάσης. Αυτή προγραμματίζεται να γίνει με φυσική παρουσία στους χώρους του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών, με την προϋπόθεση φυσικά ότι θα έχουν ομαλοποιηθεί οι συνθήκες μετακίνησης.

 

 

 

 

Πηγή: in.gr